Wat is wereldgelijkvormigheid?

Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Paulus waarschuwt de Romeinen om niet gelijkvormig te worden aan deze wereld. Maar wat houdt wereldgelijkvormigheid in?

AI geeft deze uitleg:
Wat bedoelt Paulus met "wereldgelijkvormigheid"?
Niet het uiterlijke, maar het innerlijke:
Wereldgelijkvormigheid gaat niet zozeer over uiterlijke zaken, maar over onze innerlijke houding, onze gezindheid en ons denken, volgens de uitleg van bijbelse teksten zoals Romeinen 12:2.
De normen van de wereld:
Het is het zich aanpassen aan de gewoonten, waarden en denkbeelden van de maatschappij en de tijdgeest.
Tegenover de wil van God:
Paulus contrasteert wereldgelijkvormigheid met een leven dat gericht is op het kennen en doen van Gods wil, wat alleen mogelijk is door een vernieuwd innerlijk.

Hoe kun je wereldgelijkvormigheid onderscheiden, als je zelf in die wereld woont?

Om een voorbeeld te noemen: een belangrijke waarde in de huidige maatschappij is 'zelfontplooiing'. Maar maakt dat het streven naar zelfontplooiing, zoals het zoeken van een studie en het kiezen van een beroep waarin je kunt groeien en bloeien meteen kwalijk?
De wereld draagt truien, maar het is niet wereldgelijkvormig om een trui te dragen. De wereld draagt broeken, en het is wel wereldgelijkvormig om een broek te dragen (vinden sommigen). Wat bepaalt dan of een aspect van de huidige maatschappij dat sec niet kwalijk is vanwege wereldgelijkvormigheid wel kwalijk is?

Eind jaren '90 was privégebruik van internet in reformatorische kringen een kraakhelder voorbeeld van wereldgelijkvormigheid. Nu ken ik niemand meer die er zo over denkt. Is dat assimilatie aan de wereld, of hadden we het in de jaren '90 gewoon mis?
Hoe voorkomen we dat we nieuwe dingen afwijzen onder het oordeel van wereldgelijkvormigheid, om ze tien jaar later geruisloos te aanvaarden? Of anders gezegd: hoe kun je werkelijk het onderscheid maken tussen wereldgelijkvormig en 'bang voor nieuw'?
DDD

Re: Wat is wereldgelijkvormigheid?

Bericht door DDD »

Dat is een discussiepunt dat raakt aan het gesprek over films.

Wereldgelijkvormigheid is wat mij betreft, dat je niet lijkt op Christus, maar op de overste van deze wereld. Dat heeft niets met kleren of met tradities te maken. Het gaat om het gevoelen dat in Christus Jezus was, die zichzelf heeft vernietigd en gehoorzaam gemaakt en vernederd, tot aan het kruis.

Wat betreft de broek en de baard: dat was in eerste instantie een stellingname, en als zodanig snap ik dan ook dat je het wereldgelijkvormig kunt vinden. Maar dat is het nu niet meer. Idem met een korte broek voor mannen.
Arja

Bericht door Arja »

Paulus waarschuwt: “Wordt deze wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing van uw denken” (Rom. 12:2). Hij heeft het over het schema van dit tijdperk, de denkpatronen die de geest van de tijd bepalen.

Petrus zegt: “Wordt niet gelijkvormig aan de begeerlijkheden, die tevoren in uw onwetendheid waren” (1 Petr. 1:14). Hij wijst niet op mode of vormen, maar op de oude begeerten die je leven vóór Christus bepaalden.

Samen maken ze duidelijk: wereldgelijkvormigheid is of meegaan in de schema’s van de tijd, of terugvallen in de oude begeerten van het vlees. Het is leven alsof Christus er niet (meer) toe doet. Spurgeon zegt wereldgelijkvormigheid door Gods kind verraad is aan Christus zelf. Hij zegt ook: "Laat de Geest je hart vullen met Christus, en laat het Woord je dagelijks vormen." (vernieuwing van uw denken)

Degene die nooit tot Christus gekomen zijn, in de kerk of daarbuiten, zijn per definitie wereldgelijkvormig. Want zonder de vernieuwing door Zijn Geest kan een mens niet anders dan leven naar de begeerten van het vlees en de patronen van deze tijd, hoe religieus hij of zij ook is. Alleen wie in Christus is, kan werkelijk anders leren leven.

Laat grijze gebieden grijs waar Paulus ze grijs laat, maar wees scherp waar hij scherp is. Denk aan eten en drinken (Rom. 14), of het wel of niet houden van bepaalde dagen. Dat zijn voor hem “middelmatige dingen”
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik schreef in het topc films:

Wereldgelijkvormigheid zie ik niet zo zeer beperkt tot kleding, sierraden, luxe, en wat nog meer, maar vooral het leven en denken net als de wereld en tijdgeest om ons heen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Om een antwoord op je vraag te krijgen, kan je het beste even de rest van die tekst lezen:
En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.

Het gaat dus niet om uiterlijke dingen, maar om de innerlijke gezindheid.
De kanttekening bij de SV zegt: 'namelijk naar het verstand en naar den wil en de genegenheden.'

Wereldgelijkvormigheid heeft dus helemaal niets met truien, broeken, internet voor privégebruik of dergelijke te maken.
Als mensen dat gaan roepen, weet je dat ze - bewust of onbewust - onzin uitkramen.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Het gaat dus veel dieper. Maar als je gezindheid hebt die gericht is op God, dan komt dat ook terug in levenswandel toch? Dus broeken en truien zegt God niet zoveel over. Maar wel bijvoorbeeld sexy kleding. Onkuise kleding wil God dus niet, dus trek je dat ook niet aan
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef:Om een antwoord op je vraag te krijgen, kan je het beste even de rest van die tekst lezen:
En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.

De kanttekening bij de SV zegt: 'namelijk naar het verstand en naar den wil en de genegenheden.'

Wereldgelijkvormigheid heeft dus helemaal niets met truien, broeken, internet voor privégebruik of dergelijke te maken.
Als mensen dat gaan roepen, weet je dat ze - bewust of onbewust - onzin uitkramen.
Helemaal niets is wel wat te kort door de bocht. Daar waar het denken en hart gericht is op de vernieuwing, zal dat ook in uiterlijke zin wel gevolgen kunnen hebben. Voor de één heeft dat tot gevolg om een zwart pak aan te trekken, de ander krijgt mogelijk spijt/last van zijn tattoo’s.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zita schreef: 30 sep 2025, 22:43 Of anders gezegd: hoe kun je werkelijk het onderscheid maken tussen wereldgelijkvormig en 'bang voor nieuw'?
Ik vind het wel belangrijk om alles om me heen te bezien vanuit het oogpunt of nog rekening wordt gehouden met Gods voorzienigheid. Bestuurt God de wereld en mijn leven, of zitten we zo op het spoor van zelfontplooiing dat we ons leven niet meer betrekken op God. Dus het gaat om een fundamentele gerichtheid op de God van de bijbel.
Hoe verder God weg is in de dagelijkse besluitvorming van ons leven, hoe wereldgelijkvormiger we zijn. Dat is waar ik nu aan denk.
merel

Bericht door merel »

En de mensen die daar geen spijt van krijgen, zijn die wereldgelijkvormig?
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef: Gisteren, 09:17 Om een antwoord op je vraag te krijgen, kan je het beste even de rest van die tekst lezen:

De gezindheid, de kern zit inderdaad van binnen. Daar zit de genegenheid die óf naar God uitgaat óf naar het hier en nu. Punt is natuurlijk dat het vat wel uitgeeft wat erin zit. Uiterlijke wereldse vertoning is geen wereldgelijkvormigheid, maar wel een blijk ervan.
Job

Bericht door Job »

Misschien past het goed in dit draadje: de trend van oorbellen bij dames. Dat wordt door een deel van de gezindte als ontoelaatbaar gezien. Ik hoor er ook wel tegen waarschuwen. Sommigen kiezen een tussenweg (kleine oorbelletjes) en een deel van de refo's streeft de wereld voorbij. Maar echt goede Bijbelse argumenten voor of tegen kan ik niet ontdekken.

Voor: Izak gaf Rebekka oorsierselen.
Tegen: de Israëlietische vrouwen leverden hun oorbellen in, ik heb even niet paraat waar/wanneer.
Een argument wat ik ook hoor is het doorboren van de oren, wat een aantasting van het lichaam zou zijn.

Wil gerust een apart draadje hiervoor beginnen als dit als topicvervuiling wordt ervaren hoor.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef: Gisteren, 09:45
Tiberius schreef: Gisteren, 09:17 Om een antwoord op je vraag te krijgen, kan je het beste even de rest van die tekst lezen:

De gezindheid, de kern zit inderdaad van binnen. Daar zit de genegenheid die óf naar God uitgaat óf naar het hier en nu. Punt is natuurlijk dat het vat wel uitgeeft wat erin zit. Uiterlijke wereldse vertoning is geen wereldgelijkvormigheid, maar wel een blijk ervan.
Vaak merk je dat 'wereldgelijkvormigheid' een oordeel is dat over een ander geveld wordt, zo ook hier bij jou.
Zo vindt de één een zwart pak wereldgelijkvormig als toppunt van hoogmoed, een ander vindt het weer het toppunt van vroomheid.
Het voorbeeld van internet voor privégebruik is daar zo'n typisch voorbeeld van.
Hetzelfde geldt voor veel andere dingen, zoals truien en broeken, enz.

Dat is dus juist niet wat met wereldgelijkvormigheid bedoeld wordt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef: Gisteren, 09:50 Misschien past het goed in dit draadje: de trend van oorbellen bij dames. Dat wordt door een deel van de gezindte als ontoelaatbaar gezien. Ik hoor er ook wel tegen waarschuwen. Sommigen kiezen een tussenweg (kleine oorbelletjes) en een deel van de refo's streeft de wereld voorbij. Maar echt goede Bijbelse argumenten voor of tegen kan ik niet ontdekken.

Voor: Izak gaf Rebekka oorsierselen.
Tegen: de Israëlietische vrouwen leverden hun oorbellen in, ik heb even niet paraat waar/wanneer.
Een argument wat ik ook hoor is het doorboren van de oren, wat een aantasting van het lichaam zou zijn.

Wil gerust een apart draadje hiervoor beginnen als dit als topicvervuiling wordt ervaren hoor.
Dat was om er het gouden kalf van te laten bouwen. :)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

1 Joh. 2: 14, 15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses en de begeerlijkheid der ogen en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.

Als ik van die glitter- en glamourprogramma's voorbij zie komen, en er soms zelfs een gouden kalf (!) wordt uitgereikt, die hele sfeer eromheen, dat is voor mij in elk geval wereldgelijkvormig. Maar het kan natuurlijk ook veel subtieler.
Dodo

Bericht door Dodo »

Interessant topic.
Het heeft er volgens mij ook mee te maken met dat je niet leeft alsof dit leven het een en het al is. Waar je het maximale uit moet halen, zelfontplooiing, bucketlist, je leeft maar één keer. Dat soort dingen.
Maar wel: dat je beseft en er naar leeft dat dit leven een opmaat is naar het eeuwige leven.
Plaats reactie