Curatorium vergadering GerGem 2025

MichelT

Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door MichelT »

D.v maandag 19 dinsdag 20 en woensdag 21 mei hoopt het curatorium bijeen te komen
Het gaat niet om de aantallen die zullen worden toegelaten (als de Heere het geeft) maar dat Gods koninkrijk zal mogen komen
Bertiel

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door Bertiel »

Hebben ze daar ook een nieuwe schoorsteen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

MichelT schreef: 09 mei 2025, 20:56 D.v maandag 19 dinsdag 20 en woensdag 21 mei hoopt het curatorium bijeen te komen
Het gaat niet om de aantallen die zullen worden toegelaten (als de Heere het geeft) maar dat Gods koninkrijk zal mogen komen
Lukas 17: 20 en 21.
Fides Quaerens Intellectum
Job

Bericht door Job »

Anselmus schreef: 09 mei 2025, 22:38
MichelT schreef: 09 mei 2025, 20:56 D.v maandag 19 dinsdag 20 en woensdag 21 mei hoopt het curatorium bijeen te komen
Lukas 17: 20 en 21.
Op zich is het goed om mensen actief aan te zetten tot zelfstandig Bijbellezen; toch zou ik wensen dat Bijbelteksten gewoon even toegevoegd werden.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

En ook de reden erbij. Nu is het toch een beetje gissen naar de bedoeling.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

De post verraad dualistisch denken, daar reageerde ik op. Het Koninkrijk van God zal niet 'mogen komen', maar is nu. Dat wordt diverse keren in de Bijbel beschreven. Het is in het hart van elke gelovige, wordt zichtbaar in de wereld door gedrag van gelovigen (gelijkenis van het mosterdzaad) en zal voltooid worden op de dag van Jezus Christus, met of zonder nieuwe predikanten van het curatorium.
Fides Quaerens Intellectum
Terri

Bericht door Terri »

Anselmus schreef: 10 mei 2025, 19:54 De post verraad dualistisch denken, daar reageerde ik op. Het Koninkrijk van God zal niet 'mogen komen', maar is nu. Dat wordt diverse keren in de Bijbel beschreven. Het is in het hart van elke gelovige, wordt zichtbaar in de wereld door gedrag van gelovigen (gelijkenis van het mosterdzaad) en zal voltooid worden op de dag van Jezus Christus, met of zonder nieuwe predikanten van het curatorium.
:tilt
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Anselmus schreef: 10 mei 2025, 19:54 De post verraad dualistisch denken, daar reageerde ik op. Het Koninkrijk van God zal niet 'mogen komen', maar is nu. Dat wordt diverse keren in de Bijbel beschreven. Het is in het hart van elke gelovige, wordt zichtbaar in de wereld door gedrag van gelovigen (gelijkenis van het mosterdzaad) en zal voltooid worden op de dag van Jezus Christus, met of zonder nieuwe predikanten van het curatorium.
Ik denk dat de Schrift beide leert. Het Koninkrijk is al, en tegelijkertijd leert de Heiland ons bidden: " Uw Koninkrijk kome".

In die context wordt er vaak gesproken over het 'reeds' en 'nog niet' van het Koninkrijk van God.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Het is ook een troost dat Gods Koninkrijk groter is dan de Gereformeerde Gemeenten. Hoeveel zegen is er niet (geweest) onder predikanten met een (O)GG achtergrond? Ik noem maar een Van Vlastuin, Van den Belt, De Reuver, Blenk, Verduin, etc.
MGG

Bericht door MGG »

Ton van der Schans heeft in podcast 362 van Cvandaag een duidelijk verhaal over hoe het curatorium werkt en wat de geschiedenis is. Ik vind Jeffrey Schippers een prettige podcast maker. Hij stelt meestal sterke vragen en doordat hij oprecht geïnteresseerd is, luistert het ook prettig.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Ik zat even te kijken naar curatoren van het Curatorium. Je kunt het hier vinden: https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... che-school

Zijn de curatoren ieder jaar hetzelfde? Of worden er door loting ieder jaar weer nieuwe aangesteld? Wat ik me ook vraag: waarom is 2/3 predikant en 1/3 ouderling?
MGG

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: 16 mei 2025, 10:50 Ik zat even te kijken naar curatoren van het Curatorium. Je kunt het hier vinden: https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... che-school

Zijn de curatoren ieder jaar hetzelfde? Of worden er door loting ieder jaar weer nieuwe aangesteld? Wat ik me ook vraag: waarom is 2/3 predikant en 1/3 ouderling?
De zitting wordt bepaald door de synode en niet door loting. Bij mijn weten heeft de synode nooit een curator weggestemd. Dominees stoppen als zij met emeritaat gaan en ouderlingen kiezen dacht ik zelf wanneer zij stoppen. Als iemand stopt of overlijdt dan wordt de plek door de plaatsvervanger ingenomen. Het curatorium doet zelf een voordracht voor nieuwe plaatsvervangers en de synode stemt hierover. Gezien de taak van het curatorium lijkt het mij logisch dat het hoofdzakelijk dominees zijn.
Bobber

Bericht door Bobber »

Tom

Bericht door Tom »

Als rechtse GG’er maak ik me toch zorgen, vooral over de linkerflank. En nee, dit is geen klaagzang over de linkerflank, hoewel er vast wel het nodige mis is. Maar dat is toch overal wel het geval?

Wat me vooral zorgen baart, is hoe moeilijk het voor gemeenten wordt om een predikant te vinden. Het aanbod van beroepbare predikanten slinkt, en dat maakt het voor die gemeenten steeds lastiger. Ik weet dat we geloven dat het curatorium onder leiding van de Heere werkt, en dat sommige mensen vinden dat je daar geen kritiek op mag hebben. Maar hoewel systemen die door mensen zijn opgesteld inderdaad onder Gods leiding kunnen staan, mogen ze wel degelijk positief kritisch bekeken worden en waar nodig aangepast of verbeterd.

Er zijn ook stemmen die zeggen dat de gemeenten aan de linkerflank te veel veranderd zijn en dat ze het spoor van de GG kwijt zijn. Toch vind ik dat te makkelijk gezegd. Ik luister zelf ontzettend graag naar predikanten zoals ds. Beens, of ik geniet van een leespreek van ds. Lamain, maar ik hoor in de linkerflank ook nog steeds de boodschap van de drie stukken en de rijke Christus voor de arme zondaar. Zal ik daar ooit lid worden? Waarschijnlijk niet, maar wat me wel zorgen baart, is dat binnen de GG soms politieke belangen teveel de overhand lijken te krijgen.

Een "sterfhuisconstructie" door niet voor het gehele kerkverband studenten aan te nemen, doet de GG geen goed. Relaxter omgaan met verschillen zou het kerkverband goed doen. Het nieuws over de gemeente in Carterton die zich wil losmaken van de GG, maar toch met een exclusieve zusterband verder wil, zie ik niet los van de situatie hoewel dat natuurlijk een aanname van mij is. Dalende ledentallen in voorheen bloeiende gemeenten zeggen ook iets. De komende jaren lijkt er voor de linkse gemeenten geen enkele student vrij te komen.

Meer oog voor diversiteit binnen de Bijbelse lijnen zou het kerkverband goed doen en biedt een toekomst voor de tientallen gemeenten die onder deze “flank” vallen. Het zou zonde zijn als deze bloeiende gemeenten uiteindelijk ons kerkverband verlaten of verdwijnen omdat iedereen vertrokken is. Want er is in die gemeenten zeker sprake van een dip op dit moment. In deze gemeenten vind je vaak mensen die uit liefde voor de GG zijn gebleven, soms zelfs speciaal verhuisd zijn naar een plaats om maar bij de GG te blijven.

Ik heb zelf het voorrecht een predikant te hebben, en dat is een zegen. Maar wat als je in een gemeente zit waar geen hoop of uitzicht meer is op een predikant?! Het lijkt wel alsof een generatie wegvalt zonder dat daar iets voor terugkomt. Zelfs als rasechte ""zware" GG’er vind ik dat zorgwekkend, en ik maak me er echt zorgen over.
MGG

Bericht door MGG »

Tom schreef: 16 mei 2025, 14:39 Als rechtse GG’er maak ik me toch zorgen, vooral over de linkerflank. En nee, dit is geen klaagzang over de linkerflank, hoewel er vast wel het nodige mis is. Maar dat is toch overal wel het geval?

Wat me vooral zorgen baart, is hoe moeilijk het voor gemeenten wordt om een predikant te vinden. Het aanbod van beroepbare predikanten slinkt, en dat maakt het voor die gemeenten steeds lastiger. Ik weet dat we geloven dat het curatorium onder leiding van de Heere werkt, en dat sommige mensen vinden dat je daar geen kritiek op mag hebben. Maar hoewel systemen die door mensen zijn opgesteld inderdaad onder Gods leiding kunnen staan, mogen ze wel degelijk positief kritisch bekeken worden en waar nodig aangepast of verbeterd.

Er zijn ook stemmen die zeggen dat de gemeenten aan de linkerflank te veel veranderd zijn en dat ze het spoor van de GG kwijt zijn. Toch vind ik dat te makkelijk gezegd. Ik luister zelf ontzettend graag naar predikanten zoals ds. Beens, of ik geniet van een leespreek van ds. Lamain, maar ik hoor in de linkerflank ook nog steeds de boodschap van de drie stukken en de rijke Christus voor de arme zondaar. Zal ik daar ooit lid worden? Waarschijnlijk niet, maar wat me wel zorgen baart, is dat binnen de GG soms politieke belangen teveel de overhand lijken te krijgen.

Een "sterfhuisconstructie" door niet voor het gehele kerkverband studenten aan te nemen, doet de GG geen goed. Relaxter omgaan met verschillen zou het kerkverband goed doen. Het nieuws over de gemeente in Carterton die zich wil losmaken van de GG, maar toch met een exclusieve zusterband verder wil, zie ik niet los van de situatie hoewel dat natuurlijk een aanname van mij is. Dalende ledentallen in voorheen bloeiende gemeenten zeggen ook iets. De komende jaren lijkt er voor de linkse gemeenten geen enkele student vrij te komen.

Meer oog voor diversiteit binnen de Bijbelse lijnen zou het kerkverband goed doen en biedt een toekomst voor de tientallen gemeenten die onder deze “flank” vallen. Het zou zonde zijn als deze bloeiende gemeenten uiteindelijk ons kerkverband verlaten of verdwijnen omdat iedereen vertrokken is. Want er is in die gemeenten zeker sprake van een dip op dit moment. In deze gemeenten vind je vaak mensen die uit liefde voor de GG zijn gebleven, soms zelfs speciaal verhuisd zijn naar een plaats om maar bij de GG te blijven.

Ik heb zelf het voorrecht een predikant te hebben, en dat is een zegen. Maar wat als je in een gemeente zit waar geen hoop of uitzicht meer is op een predikant?! Het lijkt wel alsof een generatie wegvalt zonder dat daar iets voor terugkomt. Zelfs als rasechte ""zware" GG’er vind ik dat zorgwekkend, en ik maak me er echt zorgen over.
Hoe kom je hierbij? Met hierbij doel ik op het dikgedrukte stuk.

Ook de genoemde sterfhuisconstructie deel ik niet. Gezien dat een mening is, ben ik benieuwd naar waarom je dat denkt. De linkerflank beroept vrij vaak dominees die na 2000 toegelaten zijn. Het is niet zo dat zij enkel wat oudere dominees kiezen.

Carterton is een verhaal appart. De gemeente vaart al langer een eigen koers. Ik denk niet dat er in Nederland gemeente zijn die binnen nu en 5 jaar zich gaan oriënteren.
Laatst gewijzigd door MGG op 16 mei 2025, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie