WEGWIJS 2004

Jelle

Bericht door Jelle »

We kunnen ook allen een hemd aantrekken met de letters OSW erop. Duidelijk herkenbaar voor iedereen.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Of gewoon tijd en [plaats afspreken, kan ook
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Of gewoon tijd en [plaats afspreken, kan ook
:eur:eur:eur:eur:u

GENIAAALLLLLLLLLLLL:wo
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
We kunnen ook allen een hemd aantrekken met de letters OSW erop. Duidelijk herkenbaar voor iedereen.
Als ik me dan maar niet vergist met SOW....
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik kan het maar met e e n bijdrage in dit topic eens zijn:

*Het opgefokte wij-gevoel
*het ongebreidelde consumentisme
*Het bovengenoemde consumeren gaat onder het genot an "achtergrondmuziek" waarin God en Zijn woord bezongen worden, hetgeen ik haast blasfemisch vind.

Zo is dat. En zo verwordt het reformatorische christendom tot een soort van poppenkast, een karikatuur waar je van buiten (Trouw-journalist) naar kunt kijken en over kunt schrijven. Ik zou zeggen: Burgerlijker kan het niet. Kijk ons eens verantwoord inkopen doen, vroom tientallen CD-tjes met orgelmuziek draaien. Kopen maar mensen! Onze orgelmuziek is mooier!
Het reformatorisch christendom behoort geen zuil te zijn, met standaard groepskenmerken, met eigen verzekeringen, eigen soort meubels, eigen soort kleding (college stijl), eigen soort shawls, eigen soort vakanties, eigen soort beursen, ja zelfs tot en met reformatorische crèches aan toe.

Weg met het ons-kent-ons in ons eigen veilige wereldje waarin we de zuil als onze burcht beschouwen. En wee als die zuil in mekaar stort, dan zijn we nergens meer…zijn we dan toch zuilchristenen geworden?
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Een kennis van mij staat al jaren op de Wegwijsmet "Levensbronnen". Drie "uitdeelbijbels" voor 4 euro 50. Ze proberen dan gelijk een geestelijk gesprekje met de passanten.

Zij zien de ware aard van de ware Wegwijsbezoeker. "Niet over God praten nu, ik ben nu aan het consumeren."
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door bjdendekker
"Naar buiten" vind ik trouwens nog erger.
DIt snap ik niet helemaal. De beurs ' Naar Buiten' vond ik juist minder het 'wij-refo's ' gevoel geven.
Wat bedoel je ermee? Ben benieuwd.
(als je het over de commerciele kant hebt snap ik 'm).

GRoetjes Nic
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Oorspronkelijk gepost door nicname
Oorspronkelijk gepost door bjdendekker
"Naar buiten" vind ik trouwens nog erger.
DIt snap ik niet helemaal. De beurs ' Naar Buiten' vond ik juist minder het 'wij-refo's ' gevoel geven.
Wat bedoel je ermee? Ben benieuwd.
(als je het over de commerciele kant hebt snap ik 'm).

GRoetjes Nic
Nou, onder andere. Maar oude ambachten bekijken onder het genot van "Ruwe stormen moegen woeden" vind ik heel erg eh...... nou ja, heel erg.

Lees eens het volgende artikel, dan begrijp je me misschien:

http://www.nd.nl/newsite/artikelen/2003 ... 120078.xml

Vooral zo'n organisator met zo'n opmerking: "Dat dit nog kan". Brrrrr...

[Aangepast op 14/1/04 door bjdendekker]
nicname

Bericht door nicname »

Ok ik begrijp wat je bedoelt. Die contrasten zijn eigenlijk niet passend. Maar desondanks vond ik het een gezellige beurs, waar minder het Refo sausje over lag dan bij de Wegwijs. Het was meer een doe-beurs, niet allen kijken en (niet) kopen. Niet zoveel gezeur aan je hoofd van allerlei stichtingen. ALhoewel die er wel waren, maar minder opvallend. Misschien kwam het op mij minder benauwend over omdat het 'buiten' was..

Overigens vind ik het goed als mensen van allerlei gezindten/ niet-kerkelijken zich geen vreemde eend in de bijt voelen op zo'n 'Naar buiten' beurs. Dat hebben ze eerder op de Wegwijs wel denk ik.

Groetjes Nicname
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Oorspronkelijk gepost door bjdendekker
Oorspronkelijk gepost door nicname
Oorspronkelijk gepost door bjdendekker
"Naar buiten" vind ik trouwens nog erger.
DIt snap ik niet helemaal. De beurs ' Naar Buiten' vond ik juist minder het 'wij-refo's ' gevoel geven.
Wat bedoel je ermee? Ben benieuwd.
(als je het over de commerciele kant hebt snap ik 'm).

GRoetjes Nic
Nou, onder andere. Maar oude ambachten bekijken onder het genot van "Ruwe stormen moegen woeden" vind ik heel erg eh...... nou ja, heel erg.

Lees eens het volgende artikel, dan begrijp je me misschien:

http://www.nd.nl/newsite/artikelen/2003 ... 120078.xml

Vooral zo'n organisator met zo'n opmerking: "Dat dit nog kan". Brrrrr...

[Aangepast op 14/1/04 door bjdendekker]


Vooral daar komt het reformatorische karakter van de beurs naar boven. Er zijn hoeden te koop en cd's en cassettebandjes met 'samenzang en predikatie'. Standjes met radio's en televisie's worden geweerd. Het is druk bij de SGP-stand. Bas van der Vlies, politiek leider van de Staatkundig Gereformeerde Partij, is net onderweg naar de kraam, waar hij de hele middag hoogstpersoonlijk de partij gaat promoten. ,,Mijn gezin is hier overigens ook'', zegt hij. De niet-kerkelijke toeristen hebben helemaal geen problemen met de reformatorische elementen, merkt Van Voorthuysen. ,,We hebben elke avond een afsluiting met samenzang, waar ook het Wilhelmus wordt gezongen. 'Dat dit nog kan', zeggen ze tegen mij.''


de woorden DAT DIT NOG KAN worden niet door de organisator persoonliojk gezegd maar zijn afkomstig van een niet -refo die dit TEGEN de organisator zegt.

overigens is de buitenbeurs niet veel anders dan een niet refo-buitenbeurs.

op een niet refo-buitrenbeurs kom je alleen wat meer "kakkers" tegen met jack russels , barbour jassen en durberey laarzen.....

voor de rest was het op "Naar buiten" allemaal even duur ...... zowel de kleding als de woon en tuin decoratie als de ter plekke te consumeren horeca!!

een bekertje jus d'orange 3!!!!! euro!!!!!

schandalig!!

:?:?:?



voor de rest hou ik wel van buitenbeurzen om de activiteiten die er te doen zijn en om iddeen op te doen voor huis en tuin.....

maar dat hoeft niet perse een refo-sausje te hebben.... liefst eigenlijk dar helemaal niet

KRB imiteert gewoon legio andere beurzen waar je als christen met een gerust hart heen kan gaan en waar dezelfde activiteiten zijn...


van hele andere orde vind ik WEGWIJS... daar moet je gewoon heen als je er van houd om mederefo's en oude bekenden te willen ontmoeten en veel boeken en cd's bij elkaar wil zien.. kortom voor de gezelligheid..........
limosa

Bericht door limosa »

Ik zou zeggen: geniet ervan Maninne als je gaat! Laat je plezier niet verzuren door deze topic. Nog even en zelfs de kleur van je schoenveters worden een zaak van het hoogste principele gehalte.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Inderdaad leuk om eens wat mensen te ontmoeten. Volgens de planning sta ik vier dagen op de beurs; alleen op woensdag niet dacht ik.

Ik sta bij stand Lindenberg, met naambordje Herman Spruyt

tot ziens,

en neem genoeg geld mee, want onder mijn verkooptechnieken kom je niet meer vandaan. :D
Plaats reactie