In de Volkskrant een artikel over het nieuwe rapport (The Perimeter) van veteranencollectief Breaking the Silence. Veteranen van het Israëlische leger delen daarin hun bevindingen. Het rapport is gebaseerd op gesprekken met honderden Israëlische militairen die in 2023 en 2024 in Gaza hebben gediend.
Enkele passages uit de Volkskrant:
‘Ons bevel was: schiet op iedereen die op je afkomt, al vanaf een paar honderd meter, dus vanaf de afstand dat we beschoten zouden kunnen worden. Geef meteen een dodelijk schot.’
‘De getuigenissen tonen aan’, aldus Breaking the Silence, ‘dat soldaten opdracht kregen opzettelijk en systematisch alles te vernietigen, inclusief woonwijken, openbare gebouwen, scholen, moskeeën en begraafplaatsen, met zeer weinig uitzonderingen.
'Soldaten gaan van het ene huis naar het andere, en elk huis dat ze achterlaten moeten ze opblazen of in brand steken. Toen soldaten dat commando kregen, kwamen ze bij ons en zeiden: het is idioot wat hier gebeurt.’
‘We stuurden Palestijnen de tunnels en huizen in om die schoon te vegen voordat wij naar binnen zouden gaan’, zo vat hij het relaas van de militairen samen. ‘We kleedden ze in IDF-uniformen en we zetten een GoPro-camera op hun hoofd en hun borst, zodat ze het huis of de tunnel konden scannen op bommen.’
Vervolgens gaat het artikel verder over de misstanden op de Westoever.
Het artikel besluit met deze alinea:
Toen Asaf afgelopen zomer werd opgeroepen, weigerde hij opnieuw op te komen. Hij kwam voor de rechter en kreeg een boete. Met ongeveer tweehonderd andere weigeraars begon hij het initiatief Michtav Ha’hayalim (De brief van de soldaat).
Daarin schrijven de reservisten dat de manier waarop de oorlog wordt gevoerd, de levens van soldaten in gevaar brengt. ‘Wij hebben gezien hoe zinloos het is. We kunnen Hamas tot in de eeuwigheid blijven bestrijden. Daarbij doden we vooral niet-betrokken burgers en daarmee creëren we meer terroristen. Het is een vicieuze cirkel.’
In een kader bij het artikel wordt vermeld dat Breaking the Silence het 'ontruimen' van een strook land in Gaza etnische zuivering noemt.
Ik wist dat er onder de Israëlische bevolking verschillend gedacht werd over de oorlog in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever. Maar het zegt wat mij betreft erg veel dat militairen zich in zo grote getalen uitspreken over de misstanden. Ik vond het nodig om dit artikel te bespreken omdat in eerdere gevallen op dit forum vaak (min of meer onvoorwaardelijk) de kant van Israël wordt gekozen. Hieruit blijkt dat dit mijns inziens niet terecht is.
Breaking the Silence - The Perimeter
Re: Breaking the Silence - The Perimeter
Ik heb het idee dat het Israelische leger wel verschillende "My Lai"s op zijn geweten heeft in Gaza en op de Westoever. De oorlog in Gaza kan gerechtvaardigd zijn, maar dan moet je je als leger wel voorbeeldig gedragen. IDF geeft ook met hoe omgegaan is met de dood van de 15 hulpverleners en de beschieting van ambulances aan dat ze misstanden vooral wil verstoppen en het lijkt er ook op dat er zeker militairen zijn die er niets om geven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- J.C. Philpot
Mee eens. De IDF heeft altijd hoge normen gehad, maar de laatste tijd lijkt dat minder goed te gaan.
De rechtse regering waar ook radicalere elementen in zitten zal wat dat betreft geen goed doen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- J.C. Philpot
Ik heb kennis genomen van de berichten over de ambulances die door de IDF zijn aangevallen, waarna de voertuigen en lichamen met bulldozers in een massagraf zouden zijn gedumpt. Opvallend is dat de verklaring van de Israëlische regering is aangepast nadat er nieuwe feiten aan het licht kwamen.
Als iemand die principieel achter Israël staat, vind ik deze gang van zaken diep verontrustend en moreel onaanvaardbaar. Er moet grondig onderzoek komen, en degenen binnen de IDF die hiervoor verantwoordelijk zijn, dienen ter verantwoording te worden geroepen. Juist een land dat voortdurend onder druk en kritiek staat, moet het hoogste morele kompas te hanteren. Ik ben bang dat het hier onder de regering van Netanyahu aan schort.
Als iemand die principieel achter Israël staat, vind ik deze gang van zaken diep verontrustend en moreel onaanvaardbaar. Er moet grondig onderzoek komen, en degenen binnen de IDF die hiervoor verantwoordelijk zijn, dienen ter verantwoording te worden geroepen. Juist een land dat voortdurend onder druk en kritiek staat, moet het hoogste morele kompas te hanteren. Ik ben bang dat het hier onder de regering van Netanyahu aan schort.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield