Ik zoek een Bijbel

JohannaMaria

Ik zoek een Bijbel

Bericht door JohannaMaria »

Beste allemaal,

Een tijdlang heb ik het geloof losgelaten, na een vervelende scheiding, uit de kast komen en bangmakerij van mijn ex-man. De Heere echter laat mij niet los.

Nu wil ik dus weer gaan Bijbellezen en het leek me mooi om het mezelf cadeau te doen voor mijn verjaardag dv volgende week. Ik vind het belangrijk dat de Bijbel dicht bij de grondtekst staat, maar ik vrees dat de Statenvertaling te moeilijk is, op dit punt. Zelf overweeg ik de Bijbel (Statenvertaling) met uitleg. Ik heb de NBG51 gehad, en ook een JongerenBijbel.

Wat raden jullie mij aan? Alvast hartelijk dank voor de eventuele adviezen.
J.C. Philpot

Re: Ik zoek een Bijbel

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zou een HSV nemen in jouw situatie.

Hier kun je al vast wat lezen:
https://herzienestatenvertaling.nl/teksten
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
JohannaMaria

Dat ziet er veelbelovend uit. Ik ga eens kijken of ik er één kan vinden met psalmen.
J.C. Philpot

Je schrijft dat je een jongerenbijbel hebt gehad. Welke vertaling was dat?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
JohannaMaria

J.C. Philpot schreef: 28 feb 2025, 14:39 Je schrijft dat je een jongerenbijbel hebt gehad. Welke vertaling was dat?
Ik heb het even opgezocht en dat was de NBV. Ik ben sterk in de Nederlandse taal en snel van begrip. De Basisbijbel of Bijbel in gewone taal vallen voor mij sowieso af.
J.C. Philpot

JohannaMaria schreef: 28 feb 2025, 16:51 Ik heb het even opgezocht en dat was de NBV. Ik ben sterk in de Nederlandse taal en snel van begrip. De Basisbijbel of Bijbel in gewone taal vallen voor mij sowieso af.
Dan zou ik inderdaad voor een HSV gaan. Voor mij is de Statenvertaling het betrouwbaarst wat betreft weergave van de grondtekst (wel moeilijk als je er niet mee opgevoed bent), maar staat de HSV op de tweede plek.

George Whitefield
JohannaMaria

Ikzelf neig naar de Statenvertaling met uitleg. Wel denk ik erover om er een HSV bij te nemen zodat ik ze naast elkaar kan leggen als ik er niet uit kom.
J.C. Philpot

Er is ook een paralleluitgave SV-HSV, maar die is wel redelijk duur.

George Whitefield
Valcke

Bericht door Valcke »

JohannaMaria schreef: 28 feb 2025, 17:01 Ikzelf neig naar de Statenvertaling met uitleg. Wel denk ik erover om er een HSV bij te nemen zodat ik ze naast elkaar kan leggen als ik er niet uit kom.
Je bent taalkundig sterk en je wilt een Bijbel die dicht staat bij de grondtekst?
Dan raad ik je zeker de Statenvertaling aan. Laat je niet afschrikken met het argument dat deze te moeilijk zou zijn. Er zijn genoeg getuigenissen van mensen die de Bijbel in het geheel niet kenden, voor wie de Statenvertaling hun eerste en geliefde vertaling geworden is. Bijbel met uitleg kan inderdaad goed, je zou ook de kanttekeningen erbij kunnen nemen.
JohannaMaria

Wat is het verschil/Is er een verschil tussen de Bijbel met uitleg en de Bijbel met kanttekeningen?
DDD

Bericht door DDD »

JohannaMaria schreef: 28 feb 2025, 17:01 Ikzelf neig naar de Statenvertaling met uitleg. Wel denk ik erover om er een HSV bij te nemen zodat ik ze naast elkaar kan leggen als ik er niet uit kom.
De Bijbel met uitleg is hier en daar een heel slordige parafrase. De HSV is voor zover ik kan beoordelen, veel betrouwbaarder.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

JohannaMaria schreef: 28 feb 2025, 20:30 Wat is het verschil/Is er een verschil tussen de Bijbel met uitleg en de Bijbel met kanttekeningen?
De kanttekeningen zijn betrouwbaar, en geven ook aan wat er in de grondtaal staat, en hoe het eventueel anders vertaald kan worden. Dan is de keuze van de kanttekeningen niet zomaar een lichte keuze, maar een weloverwogen keuze, en daarin blinkt ook het calvinistisch getuigen van de vertalers uit.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
JohannaMaria

Hartelijk dank voor jullie reacties :huhu
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Statenvertaling met kanttekeningen kun je hier lezen: https://www.statenvertaling.nl/tekst.ph ... hf=1&ind=1
Het lastige is dat ze in verouderde taal zijn opgesteld.
En er soms redelijk veel kanttekeningen zijn en soms juist erg weinig.

Ik zou in jouw situatie de HSV aanbevelen.
Of een HSV studiebijbel: https://www.hertog.nl/artikel/978906539 ... udiebijbel
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Quercus

Bericht door Quercus »

JohannaMaria schreef:Wat is het verschil/Is er een verschil tussen de Bijbel met uitleg en de Bijbel met kanttekeningen?
De kanttekeningen zijn door de statenvertalers zelf opgesteld.
Er staat verantwoording in over een bepaalde woordkeuze of zinsopbouw vaak ondersteund met verwijzingen naar andere tekstplaatsen.
Ook wordt er uitleg gegeven hoe / in welke context iets gelezen moet worden, bijvoorbeeld of iets figuurlijk gesproken is.

De uitleg uit de Bijbel met uitleg (ik heb deze niet in bezit) is door hedendaagse theologen opgesteld en is breder van aard. Er staan illustraties, foto's en landkaarten in, kernpunten en samenvattingen van de tekst. En er wordt meer duiding gegeven aan de tekst, waar de kanttekeningen van de statenvertaling wat formeler zijn.
Plaats reactie