Nut en noodzaak refo-onderwijs (n.a.v. casus Flakkee) Uit: kleine vreugden

Mannetje

Nut en noodzaak refo-onderwijs (n.a.v. casus Flakkee) Uit: kleine vreugden

Bericht door Mannetje »

Dit is goed nieuws, geen extra school op Flakkee
https://www.rd.nl/artikel/1084330-onvol ... verflakkee
- Niet meer zo actief -
Erskinees

Re: Kleine vreugden

Bericht door Erskinees »

Fijn! Al begint de hele soap volgend jaar dus weer opnieuw.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

triest, lekker blijven drammen, maar fijn dat het nu niet gelukt is!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Dat de voorstanders melden dat ouders nog wat langer de tijd nodig hebben om zich te verdiepen in de voor- en nadelen van reformatorisch onderwijs is ook wel heel humoristisch.

Er zijn ongetwijfeld mensen die niet heel lang over hun beslissingen nadenken. Maar dit doet me een beetje denken aan D66. Er kwam een rapport over de afstand tot bepaalde verwante bevolkingsgroepen. Er werd teveel een bovenpositie ingenomen, volgens de auteurs. En het eerste wat Rob Jetten deed, was het nog een keer uitleggen.

Maar goed. Ik ben wel blij dat dit nu niet is doorgegaan.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 12 nov 2024, 11:26 Dat de voorstanders melden dat ouders nog wat langer de tijd nodig hebben om zich te verdiepen in de voor- en nadelen van reformatorisch onderwijs is ook wel heel humoristisch.

Sterker nog: "het nut en de noodzaak" :humhihi . Ze zijn erg overtuigd van hun gelijk en als het niet zo treurig was, is het inderdaad om te schaterlachen.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Job schreef: 12 nov 2024, 11:35
DDD schreef: 12 nov 2024, 11:26 Dat de voorstanders melden dat ouders nog wat langer de tijd nodig hebben om zich te verdiepen in de voor- en nadelen van reformatorisch onderwijs is ook wel heel humoristisch.

Sterker nog: "het nut en de noodzaak" :humhihi . Ze zijn erg overtuigd van hun gelijk en als het niet zo treurig was, is het inderdaad om te schaterlachen.
Voordat ik dat doe, zou ik graag eens inhoudelijk wegen wat het nut en de noodzaak is. Die ouders zuigen zoiets toch niet uit hun duim? Er is toch ergens een aanleiding hiervoor? Daar wil ik me eerst eens in verdiepen. Laten we niet te snel meegaan in de flow...
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Inwoner schreef: 12 nov 2024, 11:40

Voordat ik dat doe, zou ik graag eens inhoudelijk wegen wat het nut en de noodzaak is. Die ouders zuigen zoiets toch niet uit hun duim? Er is toch ergens een aanleiding hiervoor? Daar wil ik me eerst eens in verdiepen. Laten we niet te snel meegaan in de flow...
Daar is al het nodige over geschreven. En een aantal van de argumenten is ook al duidelijk weerlegt.
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Waarom? Ik heb een uitstekend zicht op het nut en de noodzaak van reformatorisch onderwijs. In veel omgevingen is het goed dat er naast pc-onderwijs ook reformatorisch onderwijs is. Maar in plaatsen als Dirksland en Benthuizen en Wekerom en Langbroek, is dat helemaal niet wenselijk. Het pc-onderwijs heeft daar (in zijn algemeenheid of op enkele scholen) een reformatorisch karakter.

Een verschil van inzicht over gesloten toelatingsbeleid rechtvaardigt mijns inziens geen scheuring. Het is nog te begrijpen dat nieuwe inwoners die geen idee hebben, op zoek gaan naar de dichtstbijzijnde reformatorische school. Maar daarom hoef je zo'n initiatief niet te steunen.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

DDD schreef: 12 nov 2024, 15:21

Waarom? Ik heb een uitstekend zicht op het nut en de noodzaak van reformatorisch onderwijs. In veel omgevingen is het goed dat er naast pc-onderwijs ook reformatorisch onderwijs is. Maar in plaatsen als Dirksland en Benthuizen en Wekerom en Langbroek, is dat helemaal niet wenselijk. Het pc-onderwijs heeft daar (in zijn algemeenheid of op enkele scholen) een reformatorisch karakter.

Een verschil van inzicht over gesloten toelatingsbeleid rechtvaardigt mijns inziens geen scheuring. Het is nog te begrijpen dat nieuwe inwoners die geen idee hebben, op zoek gaan naar de dichtstbijzijnde reformatorische school. Maar daarom hoef je zo'n initiatief niet te steunen.
Hoewel ik je stellig begrijp, lijkt het me gebaseerd op deels een aanname. Ik ben nog steeds op zoek naar de aanleiding, waarom de ouders of welke belanghebbenden dan ook, hier het initiatief voor hebben genomen. Zodra ik die aanleiding niet helder heb, waag ik me niet aan een waardeoordeel, voor zover dat uiteraard enig nut heeft als niet-belanghebbende.
DDD

Bericht door DDD »

Die aanleiding is hier uitvoerig besproken. Maar misschien niet in dit draadje.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Een poosje geleden heeft dat in het RD gestaan, waarna hier door insiders is aangegeven dat de geponeerde redenen onjuist waren.
- Niet meer zo actief -
Henk J

Bericht door Henk J »

Inwoner schreef: 12 nov 2024, 15:48 Hoewel ik je stellig begrijp, lijkt het me gebaseerd op deels een aanname. Ik ben nog steeds op zoek naar de aanleiding, waarom de ouders of welke belanghebbenden dan ook, hier het initiatief voor hebben genomen. Zodra ik die aanleiding niet helder heb, waag ik me niet aan een waardeoordeel, voor zover dat uiteraard enig nut heeft als niet-belanghebbende.
Het valt in de casus Wekerom ook niet echt mee om een concrete aanleiding aan te wijzen op het toelatingsbeleid na. Het open toelatingsbeleid heeft ook als gevolg dat er geen verplichte rok voor de dames is, verder wordt er wel gevraagd om fatsoenlijke kleding. Omdat lesmethodes etc. hetzelfde zijn als op de reformatorische basisscholen en er van leraren ook gevraagd wordt de 3 FvE te onderschrijven en aan vrouwelijke leraren gevraagd wordt om een rok aan te trekken zijn er verder geen concrete verschillen met reformatorische basisscholen. Volgens mij is dit op Goeree net zo.
Er zijn wel zaken die wat moeilijk concreet te benoemen zijn maar waar vast verschil zal zijn. Ik kan me zo voorstellen dat leraren uit de GGiN van Melissant anders zullen spreken over de toe-eigening van het heil dan leraren uit de HHG van Middelharnis bijvoorbeeld. Maar voor die verschillen geldt altijd weer dat het lastig is om het concreet te maken maar dat het meer een 'gevoelen' is. Dat gevoelen begrijp ik wel maar zelf vind ik het niet waard om alleen daarvoor een andere school te gaan oprichten, gezien de onrust die er ontstaat en het gevaar dat het unieke christelijke karakter van een dorpsschool onder druk komt te staan. Sommigen staan daar anders in en dat is hun goed recht.
Job

Bericht door Job »

Voor de duidelijkheid. Ik vind dat er weinig te lachen valt in cases als deze. Het is heel triest als er over de hoofdjes van kinderen heen verder gescheurd wordt, dwars door de gezindte, families, dorpen en kerkelijke gemeenten heen. Je maakt bestaande scholen bloedeloos en trekt je met wat rechtzinnige gelijkgezinden almaar verder terug op je eigen eilandje. Er zijn in den lande meerdere voorbeelden. Mijn (dus ingehouden) schaterlach ging om de formulering: "We ervaren dat diverse ouders meer tijd nodig hebben om zich te verdiepen in het nut en de noodzaak van reformatorisch onderwijs". De veronderstelling die erin doorklinkt: wij hebben gelijk, de ouders hebben alleen wat meer tijd nodig om daarachter te komen.

Als Flakkeese ouder die volgend jaar opnieuw promotie tegemoet kan zien zou ik mijn portie nu helemaal aan Fikkie geven.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 12 nov 2024, 22:46

Voor de duidelijkheid. Ik vind dat er weinig te lachen valt in cases als deze. Het is heel triest als er over de hoofdjes van kinderen heen verder gescheurd wordt, dwars door de gezindte, families, dorpen en kerkelijke gemeenten heen. Je maakt bestaande scholen bloedeloos en trekt je met wat rechtzinnige gelijkgezinden almaar verder terug op je eigen eilandje. Er zijn in den lande meerdere voorbeelden. Mijn (dus ingehouden) schaterlach ging om de formulering: "We ervaren dat diverse ouders meer tijd nodig hebben om zich te verdiepen in het nut en de noodzaak van reformatorisch onderwijs". De veronderstelling die erin doorklinkt: wij hebben gelijk, de ouders hebben alleen wat meer tijd nodig om daarachter te komen.

Als Flakkeese ouder die volgend jaar opnieuw promotie tegemoet kan zien zou ik mijn portie nu helemaal aan Fikkie geven.
Ik betwijfel of je zo recht doet aan de situatie. Als ouders verschuiving ervaren dan is het niet onlogisch dat zij na het doodlopen van gesprekken actie ondernemen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

de vraag is of er gesprekken zijn aangegaan.
Er zijn scholen op het eiland waar ze prima naar toe kunnen, de Groen in Middelharnis, de school in Nieuwe Tonge en de school in Ouddorp zijn allemaal van prima reformatorisch gehalte, enkel met een open toelatingsbeleid.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie