Belijdenis voor het huwelijk

Ararat

Belijdenis voor het huwelijk

Bericht door Ararat »

Iemand heeft zijn aanstaande vroegtijdig zwanger gemaakt. Dit zorgt natuurlijk voor een aanzienlijke versnelling van het proces tot trouwen. Ze worden lid van een OGGiN.

Nu leerde ik dat niet alleen schuldbelijdenis voorin de betreffende kerk nodig is, maar ook dat geloofsbelijdenis verplicht is. Beide gebeurtenissen vinden plaats in 1 dienst.
Het verwachtende toekomstige echtpaar was niet met belijdeniscatechisatie bezig. Daarom hebben ze dit in de zomermaanden versneld gevolgd. Zo zijn ze voor hun trouwen (schuld)belijdend lid.

Het bovenstaande roept verschillende gedachten bij me op. Ik beperk me vooralsnog tot deze vragen:
1. Is dit gangbaar, vindt dit in meer kerkgenootschappen of -verbanden zo plaats?
2. Wat is de reden dat men om te kunnen trouwen belijdend lid moet zijn?
3. Wat is -in algemene zin- de waarde van het doen van belijdenis van het geloof in zo'n situatie?
Geytenbeekje

Re: Belijdenis voor het huwelijk

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef: 20 aug 2024, 21:30 Iemand heeft zijn aanstaande vroegtijdig zwanger gemaakt. Dit zorgt natuurlijk voor een aanzienlijke versnelling van het proces tot trouwen. Ze worden lid van een OGGiN.

Nu leerde ik dat niet alleen schuldbelijdenis voorin de betreffende kerk nodig is, maar ook dat geloofsbelijdenis verplicht is. Beide gebeurtenissen vinden plaats in 1 dienst.
Het verwachtende toekomstige echtpaar was niet met belijdeniscatechisatie bezig. Daarom hebben ze dit in de zomermaanden versneld gevolgd. Zo zijn ze voor hun trouwen (schuld)belijdend lid.

Het bovenstaande roept verschillende gedachten bij me op. Ik beperk me vooralsnog tot deze vragen:
1. Is dit gangbaar, vindt dit in meer kerkgenootschappen of -verbanden zo plaats?
2. Wat is de reden dat men om te kunnen trouwen belijdend lid moet zijn?
3. Wat is -in algemene zin- de waarde van het doen van belijdenis van het geloof in zo'n situatie?
1. Volgens mij alleen in de (V)(O)GG(iN)(bv) ;)
2. Dat je toegewijd zal zijn aan de kerk en hen in de leer van die kerk de eventuele kinderen zal onderwijzen, bij het trouwen wordt je gezien als volwassene en volgens artikel 27 behoort ieder die volwassen geworden is zich schuldig te voegen bij de ware kerk.
3. Niet, in de OGGiN doe je mijns inziens belijdenis van de leer (Vragen Voetsius) ipv geloof.
Bruna

Bericht door Bruna »

In de Ggin kunnen 2 doopleden trouwen. Wel wordt dan verwacht dat komend seizoen belijdeniscatechidatie gevolgd gaat worden. Volgens DKO kunnen doopleden ook schuldbelijdenis doen.
Van het genoemde door Ararat nog nooit gehoord.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bruna schreef: 20 aug 2024, 22:08 In de Ggin kunnen 2 doopleden trouwen. Wel wordt dan verwacht dat komend seizoen belijdeniscatechidatie gevolgd gaat worden. Volgens DKO kunnen doopleden ook schuldbelijdenis doen.
Maar doopleden kunnen niet onder censuur gezet worden toch?
MGG

Bericht door MGG »

Bruna schreef: 20 aug 2024, 22:08 In de Ggin kunnen 2 doopleden trouwen. Wel wordt dan verwacht dat komend seizoen belijdeniscatechidatie gevolgd gaat worden. Volgens DKO kunnen doopleden ook schuldbelijdenis doen.
In de GG ook.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Ararat schreef: 20 aug 2024, 21:30 Iemand heeft zijn aanstaande vroegtijdig zwanger gemaakt.
Deze zin triggert me, wie gaat er over dood en leven? Iemand zwanger maken is (m.i.) grof taalgebruik.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 20 aug 2024, 22:30
In de GG ook.
In de OGGiN gaat het ook op deze manier.
huisman

Bericht door huisman »

GerefGemeente-lid schreef: 20 aug 2024, 23:18
MGG schreef: 20 aug 2024, 22:30
In de GG ook.
In de OGGiN gaat het ook op deze manier.
In de CGK kun je ook als dooplid trouwen. Volgens mij alleen niet in de PKN/HHK.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

In de PKN/HHK kan je altijd als dooplid trouwen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ararat

Bericht door Ararat »

2e Hans schreef: 20 aug 2024, 23:07
Ararat schreef: 20 aug 2024, 21:30 Iemand heeft zijn aanstaande vroegtijdig zwanger gemaakt.
Deze zin triggert me, wie gaat er over dood en leven? Iemand zwanger maken is (m.i.) grof taalgebruik.
Ik vermoed toch echt dat mijn zin biologisch gezien redelijk moet kloppen. Hoe omfloerst je het ook wil formuleren.
Maar ik nodig je uit om mijn zin te herschrijven zodat deze niet grof is.
Ararat

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef: 20 aug 2024, 22:11
Dus het belijdenis doen heeft niets te maken met geloof, maar alleen met de mogelijkheid van tucht toepassen?
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

In de HHK kun je als dooplid trouwen en zelfs dopen.

Met dat laatste ben ik het niet eens.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
wfloor

Bericht door wfloor »

HersteldHervormd schreef: 21 aug 2024, 06:39 In de HHK kun je als dooplid trouwen en zelfs dopen.

Met dat laatste ben ik het niet eens.
Hier kunnen we wel een nieuw draadje over opzetten. Waarom doet iemand belijdenis? Als dat van het geloof is (i.t.t. belijdenis van de waarheid), waarom mag er dan niet gedoopt worden? Zou God een kind het teken van het verbond onthouden op grond van het ongeloof van de ouders? Dan zou het kind er de "dupe" van zijn.
Ik heb nu niet veel tijd, maar ik voel de drang om hier een uitgebreid betoog neer te zetten...
Bruna

Bericht door Bruna »

Geytenbeekje schreef: 20 aug 2024, 22:11
Volgens mij niet. Alleen vermaning.
@GGlid. Dan wijkt de gemeente die Ararat noemt af van de kerkelijke lijn.
Laatst gewijzigd door Bruna op 21 aug 2024, 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
refo

Bericht door refo »

2e Hans schreef: 20 aug 2024, 23:07
'Het stel moet op doktersadvies trouwen'.
Zo beter?
Plaats reactie