"De middelen gebruiken"

Johannes 3:16

"De middelen gebruiken"

Bericht door Johannes 3:16 »

In een preek zei één van de GG-kandidaten gisteren het volgende:
M'n onbekeerde medereiziger, waar zie jij op? Op alle omstandigheden van de tijd, hoe het er in kerkelijk Nederland allemaal aan toe gaat? Ach gemeente, daar moet u zichzelf niet zo druk om maken, want de Heere staat er Zelf voor in. Wat u moet doen is getrouw blijven aan z'n Woord en de middelen gebruiken, kon het zijn dat de Heere het zegenen wil.
O, dan hoop ik van harte dat vandaag nog de rust opgezegd wordt en u die God gaat zoeken, Die het zo eeuwig waard is om gevreesd en gediend te worden. En dan mag je vannacht weleens een paar uurtjes wakker liggen hoor, dat geeft echt niks. En dat je de knieën buigt, 'Heere, nu heb ik gehoord dat er een geluk is voor een volk, wat gekocht is met dat dierbaar bloed van U alleen. En zou ik daar ook iets van mogen leren kennen, om door Hem geleerd en bekeerd te mogen worden’. O, laat je plaatsje dan in de kerk nooit, maar dan ook nooit leeg.
Wat ik me afvroeg: wat zou er bedoeld worden met ‘de middelen gebruiken’?
HersteldHervormd

Re: "De middelen gebruiken"

Bericht door HersteldHervormd »

Johannes 3:16 schreef: 24 jun 2024, 20:53 In een preek zei één van de GG-kandidaten gisteren het volgende:
M'n onbekeerde medereiziger, waar zie jij op? Op alle omstandigheden van de tijd, hoe het er in kerkelijk Nederland allemaal aan toe gaat? Ach gemeente, daar moet u zichzelf niet zo druk om maken, want de Heere staat er Zelf voor in. Wat u moet doen is getrouw blijven aan z'n Woord en de middelen gebruiken, kon het zijn dat de Heere het zegenen wil.
O, dan hoop ik van harte dat vandaag nog de rust opgezegd wordt en u die God gaat zoeken, Die het zo eeuwig waard is om gevreesd en gediend te worden. En dan mag je vannacht weleens een paar uurtjes wakker liggen hoor, dat geeft echt niks. En dat je de knieën buigt, 'Heere, nu heb ik gehoord dat er een geluk is voor een volk, wat gekocht is met dat dierbaar bloed van U alleen. En zou ik daar ook iets van mogen leren kennen, om door Hem geleerd en bekeerd te mogen worden’. O, laat je plaatsje dan in de kerk nooit, maar dan ook nooit leeg.
Wat ik me afvroeg: wat zou er bedoeld worden met ‘de middelen gebruiken’?
Ik kan niet spreken voor de desbetreffende kandidaat, maar ik denk dat er met 'de middelen' het Woord en de verkondiging daarvan word bedoeld. Want is dat niet hoe de Heere altijd werkt?

Overigens vraag ik me af of de GG kandidaturen kent? Volgens mij heet dat daar toch studenten?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

In ieder geval lijkt me dit geen bijbels advies. De oproep moet zijn om zich te bekeren en Gods woorden van zaligheid te geloven.

Maar volgens mij legt hij het zelf uit: de middelen gebruiken is: altijd in de kerk komen. Ik denk dat het belangrijker is om bijbel te lezen en te bidden en te zingen. Maar dat hoort wellicht ook nog bij 'de middelen gebruiken'.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 24 jun 2024, 21:03 In ieder geval lijkt me dit geen bijbels advies. De oproep moet zijn om zich te bekeren en Gods woorden van zaligheid te geloven.

Maar volgens mij legt hij het zelf uit: de middelen gebruiken is: altijd in de kerk komen. Ik denk dat het belangrijker is om bijbel te lezen en te bidden en te zingen. Maar dat hoort wellicht ook nog bij 'de middelen gebruiken'.
Het is meer dat ik niet zo goed begrijp dat er een heel pad uitgestippeld word, tot 's nachts wakker liggen aan toe. Alsof je jezelf daartoe kan zetten. Ik vind het verwarrend. Eerst zegt hij (volgens bovenstaande forummer): Mocht de Heere het nog willen zegenen. Daarna krijg je half de opdracht om de rust op te zeggen en om 's nachts wakker te blijven liggen. Ik vind dat verwarrend en bijna een soort mystieks. Volgens mij lees ik nergens dit soort preken terug in de Bijbel. Gelukkig is het in de Bijbel zelf allemaal veel eenvoudiger.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 24 jun 2024, 21:03 In ieder geval lijkt me dit geen bijbels advies. De oproep moet zijn om zich te bekeren en Gods woorden van zaligheid te geloven.

Alsof je even een knopje omzet...
Ik vind dan dat je dat tenminste moet onderbouwen voordat je aankomt met: ''onbijbels''
Valcke

Bericht door Valcke »

Johannes 3:16 schreef: 24 jun 2024, 20:53Wat ik me afvroeg: wat zou er bedoeld worden met ‘de middelen gebruiken’?
Dat lijkt mij toch een welbekende term. God eist geloof en bekering met een ijverig gebruik van de middelen.
Dat is niet alleen het bijwonen van de prediking, maar ook het onderzoek van Gods Woord, het gebed en de sacramenten.
Dat deze middelen waargenomen dienen te worden, is voluit Schriftuurlijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Volgens mij staat het ook zo in de Dordtse Leerregels.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Jij bent het dus niet eens met antwoord 65a van de Heidelberger?

Overigens vind ik dit een raar onderwerp voor een draadje. Als klein kind hoor je al te weten wat hieronder wordt verstaan.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het is nooit dom om met onwetendheid voor de dag te komen. En het is wel dom om iemand die vragen stelt, waarvan je het antwoord als bekend veronderstelt, dom te noemen.
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk niet dat deze uitdrukking hier hetzelfde betekent als in de DL. Was het maar zo.

Het betreft hier naar mijn idee een duidelijk voorbeeld van een heel ander advies. De DL hebben het over het gevoelen van het getuigenis, en dat God die geeft door de verkondiging van het heilig evangelie. Hier gaat het om de kansvergroting op het heil, zonder evangelieverkondiging.

Dan kunnen de woorden wel hetzelfde zijn, maar de zaken zijn dat niet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 24 jun 2024, 21:47 Ik denk niet dat deze uitdrukking hier hetzelfde betekent als in de DL. Was het maar zo.

Het betreft hier naar mijn idee een duidelijk voorbeeld van een heel ander advies. De DL hebben het over het gevoelen van het getuigenis, en dat God die geeft door de verkondiging van het heilig evangelie. Hier gaat het om de kansvergroting op het heil, zonder evangelieverkondiging.

Kijk aan, een expert als het om de DL gaat!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Wil je eens een testje doen?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 24 jun 2024, 21:47 Ik denk niet dat deze uitdrukking hier hetzelfde betekent als in de DL. Was het maar zo.

Dan zou je tenminste de hele preek moeten horen.
DDD

Bericht door DDD »

Aan de ene kant is dat waar.

Aan de andere kant is het gegeven citaat duidelijk genoeg. De betekenis die daar gehanteerd wordt, is bepaald niet hetzelfde als in de belijdenisgeschriften. Dus ik kan de verwarring over deze uitdrukking in deze context wel begrijpen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Naar twee keer 'o' en een keer 'ach' haak ik af. En waarschijnlijk nog met timbre uitgesproken ook.
Plaats reactie