Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door merel »

huisman schreef: 20 mar 2024, 09:33
DDD schreef: 20 mar 2024, 09:26 Wat mensen tegenwoordig weten, lijkt me geen criterium voor wat een klassieker is. Dat zegt meer iets over de matige staat van het Nederlandse onderwijs. Daar lopen heel veel leerkrachten rond die zelf niet eens een fatsoenlijk boek lezen.

Ik merk bij onze jong volwassen kinderen toch een omslag. Door sites als hebban.nl worden ze gestimuleerd om te lezen. Één van mijn dochters verslaat haar vader ruimschoots in aantal gelezen boeken per jaar. En ze lezen geen pulp.
Er is in mijn omgeving best nog een leescultuur bij jonge mensen.

Ik lees nu De onzichtbaren van Frank Nellen geleend van mijn dochter.
Ik herken dat helemaal niet. Wellicht dat 1 kind blijft lezen. Hij leest nu op zijn 12e de Engelse versie van Narnia voor de tweede keer. De rest zal geen letter meer lezen dan noodzakelijk is. Wat bij hen meespeelt is dat zij ook dyslectisch zijn. Lezen blijft hen sowieso moeite kosten. Hun boeken voor school lezen zij terwijl zij hetzelfde boek luisteren via Storytell.
Laatst gewijzigd door merel op 20 mar 2024, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Herman »

Alsof lezen het enige criterium voor algemene ontwikkeling is. Dat is natuurlijk niet zo. Sommige mensen praten heel wat af en zijn daardoor prima op de hoogte over allerlei ontwikkelingen.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door merel »

Herman schreef: 20 mar 2024, 11:50 Alsof lezen het enige criterium voor algemene ontwikkeling is. Dat is natuurlijk niet zo. Sommige mensen praten heel wat af en zijn daardoor prima op de hoogte over allerlei ontwikkelingen.
Dat klopt. Algemene ontwikkeling hangt niet enkel alleen af van lezen.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Edelweiss »

huisman schreef: 20 mar 2024, 09:33 (...)
Er is in mijn omgeving best nog een leescultuur bij jonge mensen.
Dat vind ik hoopvol om te lezen!
Ik herken het zelf (jammer genoeg) niet bij de jongelui in mijn familie.
Ik zat laatst met mijn neef van net 18 in een videocall omdat we elkaar tijdens mijn bezoek aan NL hadden gemist.
Achter mijn bureau, en dus vol in beeld, staat mijn boekenkast en hij zei letterlijk: 'ik vind het zo knap dat u niet oud en saai bent met al die boeken'. Dat vond ik een leuk compliment maar ook een interessante observatie :haha
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door DDD »

Herman schreef: 20 mar 2024, 11:50 Alsof lezen het enige criterium voor algemene ontwikkeling is. Dat is natuurlijk niet zo. Sommige mensen praten heel wat af en zijn daardoor prima op de hoogte over allerlei ontwikkelingen.
Dat ben ik natuurlijk met je eens. Maar het is wel een onderdeel ervan.
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Anselmus »

huisman schreef: 20 mar 2024, 09:33
DDD schreef: 20 mar 2024, 09:26 Wat mensen tegenwoordig weten, lijkt me geen criterium voor wat een klassieker is. Dat zegt meer iets over de matige staat van het Nederlandse onderwijs. Daar lopen heel veel leerkrachten rond die zelf niet eens een fatsoenlijk boek lezen.

Ik merk bij onze jong volwassen kinderen toch een omslag. Door sites als hebban.nl worden ze gestimuleerd om te lezen. Één van mijn dochters verslaat haar vader ruimschoots in aantal gelezen boeken per jaar. En ze lezen geen pulp.
Er is in mijn omgeving best nog een leescultuur bij jonge mensen.

Ik lees nu De onzichtbaren van Frank Nellen geleend van mijn dochter.
Herkenbaar, ik zie het ook om mee heen en probeer anderen ook enthousiast te maken. De TD top-100 helpt ook mee. Ik vond hem een betere afspiegeling van titels die ik veel zie dan een jaar eerder.

Zelf gebruik ik Hebban ook en elk jaar geef ik in de Hebban-community het aantal boeken op dat ik verwacht te gaan lezen. Op social media wordt onder jongeren ook gedeeld wat gelezen is op bookstagram of Instagram Hebban. Het werkt stimulerend. Zelf heb ik als ik een dag wegga vaak mijn e-reader bij me, zeker als ik met de trein ga. Dat voorkomt dat ik in de trein zinloos op mijn telefoon zit te scrollen.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door merel »

Ik wil niet zeuren, maar volgens mij ben jij weer een generatie ouder dan de generatie waar @edelweis het over heeft. Ook jij bent deels opgegroeid zonder smartphone en streamingsdiensten. Ik denk dat de huidige (tiktok) generatie beduidend minder leest dan voorgaande generaties.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Marco »

parsifal schreef: 20 mar 2024, 11:21
merel schreef: 20 mar 2024, 09:21
Boeken van Jules Verne, Ben Hur zijn echt klassiekers. Eline Vere, Karakter en Koele Mere des doods kent vrijwel niemand meer.
Ik weet het niet. Wel een gebrek. Ik hoop dat in ieder geval de titels van "Van de koele meren des doods" en "Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan" bekend blijven.

Nu het over Frederik van Eeden gaat: Bekendheid met een titel of begin regel kan gigantisch fout gaan. Ik hoorde ooit in een preek een predikant claimen dat vroeger het ambt van dominee veel meer gewaardeerd werd. Toen werd nog gedicht: "Hoe gezegend in ons land, Is het vak van Predikant!" Deze dominee had waarschijnlijk niet meer dan de beginregel gelezen.
Voor wie, net als ik, ook niet verder kwam dan de beginregel:
https://www.dbnl.org/tekst/eede003gras0 ... 1_0031.php

Van Couperus moet ik eerlijk toegeven dat ik nooit door het begin van zijn boeken doorgekomen ben. Voordat het verhaal echt begonnen was, was ik al afgehaakt.. Zelf kwam ik laatst nog 'Publiek Geheim' van Bernlef tegen. Begint weer actueel te worden..
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 21 mar 2024, 11:46 Ik wil niet zeuren, maar volgens mij ben jij weer een generatie ouder dan de generatie waar @edelweis het over heeft. Ook jij bent deels opgegroeid zonder smartphone en streamingsdiensten. Ik denk dat de huidige (tiktok) generatie beduidend minder leest dan voorgaande generaties.
Ik heb nergens het tegendeel beweerd. Dat neemt niet weg dat lezen onder jongeren aan een opmars bezig is. Verschillende media berichtten daar redelijk recent over, vorige week nog het RD. https://www.rd.nl/artikel/1055837-bakje ... j-jongeren. Ook dit bericht gaat erover dat jongeren weer massaal aan het lezen zijn geslagen https://dtvnieuws.nl/nieuws/artikel/boo ... e-broodjes. Dat laatste is denk ik wat overdreven, maar ik herkende wel wat Huisman zei en dat beschreef ik in het vorige bericht.
Fides Quaerens Intellectum
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door elbert »

huisman schreef: 15 mar 2024, 17:06Lord of the Flies had ik nog nooit van gehoord.
Dit boek werd door mijn leraar Engels tijdens mijn middelbare schooltijd behandeld. Het is een boek dat vol zit met dubbele bodems en verwijzingen naar morele en Bijbelse thema's. Dat begint al met de titel: als je het naar het Hebreeuws vertaalt, dan valt het kwartje wel.
parsifal schreef:Mooie lijstjes inderdaad. Ik heb zitten denken om "Brave New World" erbij te zetten, omdat ik dat boek echt veel enger vond dat 1984 en het een vergelijkbaar thema heeft. Toch denk ik dat Animal Farm en 1984 veel bekender zijn. Trouwens leuk weetje: Aldous Huxley was een leraar van Orwell in Eton.
Ik heb Brave New World eigenlijk pas een jaar of 2 geleden ontdekt, terwijl ik Animal Farm en 1984 al tijdens mijn middelbare schooltijd had gelezen. Soms denk ik wel dat "1984" een dystopie is die het leven in een dictatuur benadert, terwijl de zogenaamd vrije westerse maatschappij veel dichter bij Brave New World in de buurt komt dan we voor waar willen hebben.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door parsifal »

elbert schreef: 21 mar 2024, 16:25
huisman schreef: 15 mar 2024, 17:06Lord of the Flies had ik nog nooit van gehoord.
Dit boek werd door mijn leraar Engels tijdens mijn middelbare schooltijd behandeld. Het is een boek dat vol zit met dubbele bodems en verwijzingen naar morele en Bijbelse thema's. Dat begint al met de titel: als je het naar het Hebreeuws vertaalt, dan valt het kwartje wel.
parsifal schreef:Mooie lijstjes inderdaad. Ik heb zitten denken om "Brave New World" erbij te zetten, omdat ik dat boek echt veel enger vond dat 1984 en het een vergelijkbaar thema heeft. Toch denk ik dat Animal Farm en 1984 veel bekender zijn. Trouwens leuk weetje: Aldous Huxley was een leraar van Orwell in Eton.
Ik heb Brave New World eigenlijk pas een jaar of 2 geleden ontdekt, terwijl ik Animal Farm en 1984 al tijdens mijn middelbare schooltijd had gelezen. Soms denk ik wel dat "1984" een dystopie is die het leven in een dictatuur benadert, terwijl de zogenaamd vrije westerse maatschappij veel dichter bij Brave New World in de buurt komt dan we voor waar willen hebben.
Met beide eens. Ik las Lord of the Flies ook pas vrij laat, ik kende het verhaal wel, maar toch besloot ik het mee te nemen als boek op lange vliegreis van Jakarta naar Stockholm (of Amsterdam?) :)
Brave New World is waarschijnlijk om de reden die je noemt enger voor me dan 1984.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 21 mar 2024, 15:34
merel schreef: 21 mar 2024, 11:46 Ik wil niet zeuren, maar volgens mij ben jij weer een generatie ouder dan de generatie waar @edelweis het over heeft. Ook jij bent deels opgegroeid zonder smartphone en streamingsdiensten. Ik denk dat de huidige (tiktok) generatie beduidend minder leest dan voorgaande generaties.
Ik heb nergens het tegendeel beweerd. Dat neemt niet weg dat lezen onder jongeren aan een opmars bezig is. Verschillende media berichtten daar redelijk recent over, vorige week nog het RD. https://www.rd.nl/artikel/1055837-bakje ... j-jongeren. Ook dit bericht gaat erover dat jongeren weer massaal aan het lezen zijn geslagen https://dtvnieuws.nl/nieuws/artikel/boo ... e-broodjes. Dat laatste is denk ik wat overdreven, maar ik herkende wel wat Huisman zei en dat beschreef ik in het vorige bericht.
Van deze nieuwsberichten weet ik. Ik herken het alleen niet in mijn omgeving.

Ik blijf iig hoop houden. Mijn dochter heeft pas van haar zakgeld een Agatha Christie gekocht. Het boek ligt nu op haar nachtkastje.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door merel »

Graaf van Monte Christo van Dumas.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door Herman »

Ik zie net een bericht over het boek 'de man zonder eigenschappen' van Robert Musil. Iemand bekend met dit soort belangrijke wereldliteratuur, want dat schijnt het te zijn?

Dat wordt dan na 'het rode paard' met 1373 pagina's mijn dikste boek ooit te lezen.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke boeken horen bij algemene ontwikkeling?

Bericht door merel »

Herman schreef: 15 apr 2024, 20:37 Ik zie net een bericht over het boek 'de man zonder eigenschappen' van Robert Musil. Iemand bekend met dit soort belangrijke wereldliteratuur, want dat schijnt het te zijn?

Dat wordt dan na 'het rode paard' met 1373 pagina's mijn dikste boek ooit te lezen.
Ik ken het boek niet. De titel doet mij denken aan boeken zoals '100 jaar eenzaamheid' en 'liefde in tijden van cholera' van Marquez.
Plaats reactie