CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
57%
 
Totaal aantal stemmen: 65

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3062
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: CGK convent

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef: 20 apr 2024, 11:02 Je kunt je zeer stevig afvragen wat een kerkverband is als een belangrijk deel van haar leden zich vrijelijk van het een naar het ander verband bewegen.
Wat mij betreft faalt hier het protestantisme op haar ergst.
Je bedoeld nu denk ik dat een gemeente van een bepaald kerkverband uit mensen bestaat voor het grootste gedeelte uit andere kerken? Is dat het falen van het protestantisme? Of bedoel je meer?
Dat is blijkbaar in cgk zo , maar ook HHK. En als ik kijk in mij jeugd een GB gemeente waar meerdere ex gergemmers zaten of cgk ers.... . Is dat niet iets wat al minstens 40 jaar speelt? Kijk alleen al naar de oorspronkelijke kerkelijke afkomst van veel predikanten (en andere ambtsdragers)
Ik weet niet hoe dat bij gergem of oud gergem of gergem in Ned is? Zo niet. Faalt daar het protestantisme niet?
HHR
Berichten: 1004
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Lilian1975 schreef: 20 apr 2024, 11:19
Ik weet niet hoe dat bij gergem of oud gergem of gergem in Ned is? Zo niet. Faalt daar het protestantisme niet?
Zowel in de PKN, CGK, GG komt een (heel) groot deel van de predikanten oorspronkelijk uit een ander kerkverband.
Hoe het in de OGG en GGiN is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3010
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: CGK convent

Bericht door Job »

HHR schreef: 20 apr 2024, 11:23
Lilian1975 schreef: 20 apr 2024, 11:19
Ik weet niet hoe dat bij gergem of oud gergem of gergem in Ned is? Zo niet. Faalt daar het protestantisme niet?
Zowel in de PKN, CGK, GG komt een (heel) groot deel van de predikanten oorspronkelijk uit een ander kerkverband.
Hoe het in de OGG en GGiN is weet ik niet.
Noem er bijvoorbeeld eens vijftien van het huidige GG-predikantenkorps van degenen die in functie zijn? Dat is geen groot deel van het geheel, dus dat moet gemakkelijk zijn.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3010
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: CGK convent

Bericht door Job »

DDD schreef: 20 apr 2024, 11:11
HHR schreef: 20 apr 2024, 11:05
DDD schreef: 20 apr 2024, 10:57 Maar dat is natuurlijk wel een heel trieste zaak. Als je je niet meer thuisvoelt in je eigen gemeente door import. En dat terwijl er in de GG nog plek genoeg is.
De uitloop is begonnen voordat er import kwam.
Tja. Dat zegt niet zoveel. Ik weet niet zoveel van deze specifieke situatie, maar in zijn algemeenheid zal het vaak zo gaan: Eerst constateren de leden dat de gemeente verandert en niet meer bij hen past. En dan constateren andere mensen dat dit eigenlijk wel een gemeente is naar hun zin.
Juist dat "naar hun zin" is het gevaarlijke van onze tijd. Om die reden hebben gemeenten het meest te stellen met inkomende leden. De migratiestromen doen de kerk piepen en kraken, men weet bevindelijk nl. niet meer wat onbaatzuchtige trouw inhoudt.
merel
Berichten: 9900
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

Herman schreef: 20 apr 2024, 11:02 Je kunt je zeer stevig afvragen wat een kerkverband is als een belangrijk deel van haar leden zich vrijelijk van het een naar het ander verband bewegen.
Wat mij betreft faalt hier het protestantisme op haar ergst.
Mijn man, komend uit de RKK, bedroeft zich in dit kader erg over het protestantisme.
HHR
Berichten: 1004
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Job schreef: 20 apr 2024, 11:33
HHR schreef: 20 apr 2024, 11:23
Lilian1975 schreef: 20 apr 2024, 11:19
Ik weet niet hoe dat bij gergem of oud gergem of gergem in Ned is? Zo niet. Faalt daar het protestantisme niet?
Zowel in de PKN, CGK, GG komt een (heel) groot deel van de predikanten oorspronkelijk uit een ander kerkverband.
Hoe het in de OGG en GGiN is weet ik niet.
Noem er bijvoorbeeld eens vijftien van het huidige GG-predikantenkorps van degenen die in functie zijn? Dat is geen groot deel van het geheel, dus dat moet gemakkelijk zijn.
Even snel; of onkerkelijk opgegroeid, of uit ander kerkverband:
Van Boven
Moens
Clements
De Waard
Al Chalabi
C Harinck
Boudewijn
Labee
De Wit
Hakvoort
Zippro

Ik twijfel over:
Van Rijswijk
Van Dieren
Van Nieuw Amerongen.
IJsselstein

Dat zijn er geen 15, maar wel zo'n 15% . Best veel lijkt me. Toch?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33329
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent

Bericht door Tiberius »

Zelfs dit lijkt weer een GG-topic te worden.
Maar goed, ik zat nog te denken aan ds. Pater, ds. IJsselstein.
Het is ook niet van iedereen bekend.
HHR
Berichten: 1004
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Sorry. Maar ik werd uitgedaagd :)

Nog wel benieuwd naar Job's reactie.
Maar verder idd weer naar het historische convent.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1805
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: CGK convent

Bericht door Ararat »

ND za 20 april, pag. 6 schreef:Voor wie de ontwikkelingen in de Christelijke Gereformeerde Kerken de afgelopen jaren niet zo heeft gevolgd: het is een kerkverband met gemeenten van zeer verschillende ligging. Aan de linkerzijde zijn er gemeenten met een evangelicale inslag, aan de rechterzijde gemeenten die tegen de reformatorische wereld aanschuren. Met daar tussenin een grote middengroep.
Schuren de gemeenten ter rechterzijde tégen de reformatorische wereld? In mijn waarneming staan deze gemeenten midden in de reformatorische wereld.
Klopt de gedachte over de linkerzijde wél?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23871
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: CGK convent

Bericht door refo »

HHR schreef: 20 apr 2024, 12:58 Sorry. Maar ik werd uitgedaagd :)

Nog wel benieuwd naar Job's reactie.
Maar verder idd weer naar het historische convent.
Ds Van Dieren was CGK.
HHR
Berichten: 1004
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Schijnt voor hen die op Bijbelse wijze CGK willen blijven een zware dag te zijn op het convent.
Optie A in combinatie met optie B (elkaar vrij laten) wordt veel vaker gehoord dan alleen A al dan niet in combinatie met optie D.
Zorgelijk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12079
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

HHR schreef: 20 apr 2024, 14:24 Schijnt voor hen die op Bijbelse wijze CGK willen blijven een zware dag te zijn op het convent.
Optie A in combinatie met optie B (elkaar vrij laten) wordt veel vaker gehoord dan alleen A al dan niet in combinatie met optie D.
Zorgelijk.
Ik verwacht niet anders.
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: CGK convent

Bericht door Chrisje72 »

Leuk om een foto van de aanwezigen te zien. Ook hier is de veelkleurigheid van het kerkverband (letterlijk) goed te zien.
merel
Berichten: 9900
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

Waar zien jullie al deze info?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23871
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: CGK convent

Bericht door refo »

HHR schreef: 20 apr 2024, 14:24 Schijnt voor hen die op Bijbelse wijze CGK willen blijven een zware dag te zijn op het convent.
Optie A in combinatie met optie B (elkaar vrij laten) wordt veel vaker gehoord dan alleen A al dan niet in combinatie met optie D.
Zorgelijk.
Bijbelse wijze is niet de juiste uitdrukking.
Alle aanwezigen menen op Bijbelse wijze bezig te zijn.
De vraag is welke interpretatie de voorkeur krijgt.
Plaats reactie