CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
13%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
5
8%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
36
57%
 
Totaal aantal stemmen: 63

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3058
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: CGK convent

Bericht door Lilian1975 »

Tja het gaat niet om of we de Schrift aan onze kant hebben. Maar of wij ons laten onderwijzen door de Geest!
Mannetje
Berichten: 7774
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: CGK convent

Bericht door Mannetje »

Lilian1975 schreef: 09 apr 2024, 15:34 Tja het gaat niet om of we de Schrift aan onze kant hebben. Maar of wij ons laten onderwijzen door de Geest!
Kan er verschil zijn tussen deze twee?
-
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3058
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: CGK convent

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef: 09 apr 2024, 15:46
Lilian1975 schreef: 09 apr 2024, 15:34 Tja het gaat niet om of we de Schrift aan onze kant hebben. Maar of wij ons laten onderwijzen door de Geest!
Kan er verschil zijn tussen deze twee?
Het eerste zijn we allemaal toe geneigd. Door ons niet te laten onderwijzen door de Geest. Maar het " kloppend" maken naar ons denken. Dus ja in dat geval is er verschil. Wanneer je zegt wij volgen hierin de hele Schrift. Ik kan er alleen amen op zeggen is dat een ander vertrekpunt 'm.i.
Mannetje
Berichten: 7774
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: CGK convent

Bericht door Mannetje »

Sorry, ik volg je niet helemaal.

Wie werkelijk de Schrift volgt, zal toch nooit tegen de leiding van de Geest ingaan?
-
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3058
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: CGK convent

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef: 09 apr 2024, 15:54 Sorry, ik volg je niet helemaal.

Wie werkelijk de Schrift volgt, zal toch nooit tegen de leiding van de Geest ingaan?
Daar zit nu juist het punt. Het vertrekpunt. Als je je laat leiden gaat het niet om of ik gelijk heb. Om de Schrift misschien zelfs wel te 'misbruiken' en dus aan je kant te hebben. (Maken)
Maar als je je laat leiden gaat het misschien zelfs wel tegen je denken in. En zeg uiteindelijk niet. Ik heb de Schrift aan mijn kant. Maar ik kan alleen bevestigen wat in de Schrift staat.

Dit als reactie op dat vaak gezegd wordt, ik heb de Schrift aan mijn kant, met veel verschillende waarheden tot gevolg.

Was zomaar een 'losse' gedachte van mij. ;)
Mannetje
Berichten: 7774
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: CGK convent

Bericht door Mannetje »

Als je inderdaad bedoelt dat veel mensen met "ik heb de Schrift aan mijn kant" eigenlijk zeggen "ik laat de Schrift zeggen wat ik wil" dan heb je helemaal gelijk.
Tegelijk moet je geen standpunten innemen waarvan je niet denkt "ik heb de Schrift aan mijn kant"...
-
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3058
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: CGK convent

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef: 09 apr 2024, 16:04 Als je inderdaad bedoelt dat veel mensen met "ik heb de Schrift aan mijn kant" eigenlijk zeggen "ik laat de Schrift zeggen wat ik wil" dan heb je helemaal gelijk.
Tegelijk moet je geen standpunten innemen waarvan je niet denkt "ik heb de Schrift aan mijn kant"...
Klopt! Het ging mij om het misbruik ervan🙂. En bedacht me. Welke waarde heeft zo'n uitspraak in een discussie? Als (en dat kan van links tot rechts tot in het midden zo zijn) als ons vertrekpunt vaak ten diepste verkeerd is. Waardoor er geen toenadering zal komen. Er alleen maar meer en meer onbegrip zal zijn. Ik vind dat persoonlijk best wel een valkuil. Lees je de Bijbel, vragen over dingen vanuit de positie ik wil dat het klopt met wat ik altijd dacht,of de nieuwe inzichten die ik meen op te doen? Of kloppend te maken met wat wij normaal/acceptabel vinden? Of laat je je echt leiden! Het verschil is soms flinterdun. En we gebruiken dit (ik heb de Schrift aan mijn kant) argument zo vaak op de verkeerde gronden. Waardoor het soms een wat holle en loze uitspraak lijkt (voor mij)
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door Bruna »

Komt het door de onrust in de CGK of is het de algemene tendens?

https://www.rd.nl/artikel/1059365-cgk-v ... -tien-jaar
Online
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Ik denk dat het deels ook de onrust is. Mensen verhuizen soms naar een andere CGK en denken: hier hoor ik duidelijk niet thuis. En dan zoeken ze een andere gemeente, die beter lijkt te passen.

Ik ben het met Lilian1975 eens. Het is een heel bijbels en gereformeerd uitgangspunt, maar heel moeilijk in praktijk te brengen bij discussies over orthodoxie. Omdat de basisveiligheid in het gesprek tussen de broeders en zusters dan ontbreekt.

Als je het idee hebt dat de duivel achter de schriftopvatting of schrift-uitleg van de ander zit, dan is het heel lastig om ontvankelijk te zijn voor de leiding van de heilige Geest en de toepassing van het eeuwig Evangelie in onze tijd en cultuur.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3058
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: CGK convent

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef: 09 apr 2024, 17:49 Ik denk dat het deels ook de onrust is. Mensen verhuizen soms naar een andere CGK en denken: hier hoor ik duidelijk niet thuis. En dan zoeken ze een andere gemeente, die beter lijkt te passen.

Ik ben het met Lilian1975 eens. Het is een heel bijbels en gereformeerd uitgangspunt, maar heel moeilijk in praktijk te brengen bij discussies over orthodoxie. Omdat de basisveiligheid in het gesprek tussen de broeders en zusters dan ontbreekt.

Als je het idee hebt dat de duivel achter de schriftopvatting of schrift-uitleg van de ander zit, dan is het heel lastig om ontvankelijk te zijn voor de leiding van de heilige Geest en de toepassing van het eeuwig Evangelie in onze tijd en cultuur.
Ben bang dat je de boodschap niet begrepen hebt. :)
MGG
Berichten: 3565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door MGG »

DDD schreef: 09 apr 2024, 17:49 Ik denk dat het deels ook de onrust is. Mensen verhuizen soms naar een andere CGK en denken: hier hoor ik duidelijk niet thuis. En dan zoeken ze een andere gemeente, die beter lijkt te passen.

Ik ben het met Lilian1975 eens. Het is een heel bijbels en gereformeerd uitgangspunt, maar heel moeilijk in praktijk te brengen bij discussies over orthodoxie. Omdat de basisveiligheid in het gesprek tussen de broeders en zusters dan ontbreekt.

Als je het idee hebt dat de duivel achter de schriftopvatting of schrift-uitleg van de ander zit, dan is het heel lastig om ontvankelijk te zijn voor de leiding van de heilige Geest en de toepassing van het eeuwig Evangelie in onze tijd en cultuur.
Hierover verbaas ik mij. Ik geloof zeker dat het zo is, maar begrijp het niet. Voor een verhuizing kijk je toch naar de gemeente waar je naar toe wil gaan? Is er iemand die na een verhuizing al snel tot de conclusie kwam dat hij/zij of thuiswonende kinderen niet bij de gemeente passen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

DDD schreef: 09 apr 2024, 17:49 Ik denk dat het deels ook de onrust is. Mensen verhuizen soms naar een andere CGK en denken: hier hoor ik duidelijk niet thuis. En dan zoeken ze een andere gemeente, die beter lijkt te passen.

Ik ben het met Lilian1975 eens. Het is een heel bijbels en gereformeerd uitgangspunt, maar heel moeilijk in praktijk te brengen bij discussies over orthodoxie. Omdat de basisveiligheid in het gesprek tussen de broeders en zusters dan ontbreekt.

Als je het idee hebt dat de duivel achter de schriftopvatting of schrift-uitleg van de ander zit, dan is het heel lastig om ontvankelijk te zijn voor de leiding van de heilige Geest en de toepassing van het eeuwig Evangelie in onze tijd en cultuur.
Binnen de CGK heb ik van links tot rechts niet gehoord dat iemand de duivel de schuld geeft van de huidige impasse.

De manier waarop jij kijkt naar de rechterflank van de CGK is voer voor psychologen. Het heeft iig niets met de werkelijkheid of met feiten te maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: CGK convent

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Pas zei iemand waar ik niet direct fan van ben vanuit de baptistenhoek, in deze tijd gaan er dingen schuiven die 18 of zelfs 19 eeuwen zekerheid onder christenen gehad hebben.
En dat zie je, men denkt het opeens beter te weten, maar je kunt niet kiezen hoe jij het ziet, Gods woord is leidend.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

MGG schreef: 09 apr 2024, 18:00
DDD schreef: 09 apr 2024, 17:49 Ik denk dat het deels ook de onrust is. Mensen verhuizen soms naar een andere CGK en denken: hier hoor ik duidelijk niet thuis. En dan zoeken ze een andere gemeente, die beter lijkt te passen.

Ik ben het met Lilian1975 eens. Het is een heel bijbels en gereformeerd uitgangspunt, maar heel moeilijk in praktijk te brengen bij discussies over orthodoxie. Omdat de basisveiligheid in het gesprek tussen de broeders en zusters dan ontbreekt.

Als je het idee hebt dat de duivel achter de schriftopvatting of schrift-uitleg van de ander zit, dan is het heel lastig om ontvankelijk te zijn voor de leiding van de heilige Geest en de toepassing van het eeuwig Evangelie in onze tijd en cultuur.
Hierover verbaas ik mij. Ik geloof zeker dat het zo is, maar begrijp het niet. Voor een verhuizing kijk je toch naar de gemeente waar je naar toe wil gaan? Is er iemand die na een verhuizing al snel tot de conclusie kwam dat hij/zij of thuiswonende kinderen niet bij de gemeente passen?
Ik denk dat de verbondenheid met het kerkverband binnen de CGK wat minder is. Dus bij een verhuizing wordt vooral gekeken naar een vergelijkbare gemeente. Of deze dan PKN, HHK of NGK is maakt dan niet uit.
Overigens zie je deze ontwikkeling in alle kerkverbanden wel.
Refojongere
Berichten: 383
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

Alle dure woorden over hermeneutiek of exegesr ten spijt zijn er onder het kerkvolk grofweg twee posities:

1. Ik kan niks met het Schriftgetuigenis over de positie van de vrouw, dus laat ik kijken of het cultureel bepaald is en zoek naar uitleggers die mij bevestigen.

2. Ik vind het maar vreemd als we nu opeens vrouwen in de ambten toelaten, voor je het weet kom je in de vrijzinnigheid. Ik zoek uitleggers die mij daarin bevestigen.

In beide gevallen laat men zich niet leiden door de Heilige Geest maar het gevoel.

Zorgelijk is als mensen (veelal ter linkerzijde) zeggen: het kan wel zo in de Schrift staan, maar ik kan er niet zoveel mee, trouwens er zijn zoveel uitleggingen, laten we maar focussen op de kern en de eenheid.

Zulke mensen komen in de knel als ze ontdekken dat op alle punten uit de belijdenis verschillende uitleggingen zijn. Op een gegeven moment is dan niet Bijbelgetrouwheid uitgangspunt maar "oprecht voor Jezus" willen leven, waarbij men de eigen oprechtheid als norm neemt.
Plaats reactie