CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
15
23%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
56%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Zeeuw
Berichten: 11691
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: CGK convent

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef: 01 mei 2024, 16:40
Zeeuw schreef: 01 mei 2024, 16:31
HersteldHervormd schreef: 01 mei 2024, 15:16
refo schreef: 01 mei 2024, 11:48
We schrikken wat af...
In de GG zijn er allang vrouwen in het ambt van diaken. Men noemt het alleen anders: bejaardenbezoek, kerkelijke hulp, verjaardag-bezoek ouderen, etc.
Het is duidelijk dat de diakenen een kerkelijk ambt beoefenen, een bejaardenbezoek enzovoort past niet in dit rijtje.
Nou, toch denk ik dat je het punt van Refo niet al te snel moet afschrijven.
Het exacte punt van refo is dat hij blijkbaar het diakenschap gelijk stelt aan een ouderenbezoek. Daar haak ik op in. Maar ik wil weer eventjes een poosje mak aan doen met RF, dus ik reageer niet zo vaak meer.
Ik denk dat hij aangeeft dat soms taken die bij diakenen/ouderlingen zouden kunnen liggen bij anderen wordt belegd en we dat niet vreemd vinden. Een punt waar we het m.i. best gewoon over kunnen hebben.
HHR
Berichten: 1028
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Lezenswaardige reactie van Bewaar het Pand op het Convent:

De acht "V's"
Afbeelding

https://www.bewaarhetpand.nl/
Mannetje
Berichten: 7835
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: CGK convent

Bericht door Mannetje »

Ik tel zeven v's...

Maar dat is bijzaak, het is een helder en keurig verwoord stuk. En als buitenstaander voel ik mee met het verdriet.
-
MGG
Berichten: 3628
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door MGG »

Mannetje schreef: 02 mei 2024, 22:49 Ik tel zeven v's...

Maar dat is bijzaak, het is een helder en keurig verwoord stuk. En als buitenstaander voel ik mee met het verdriet.
Je Vergeet Veenendaal.
HHR
Berichten: 1028
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Mannetje schreef: 02 mei 2024, 22:49 Ik tel zeven v's...

Maar dat is bijzaak, het is een helder en keurig verwoord stuk. En als buitenstaander voel ik mee met het verdriet.
Ik had de titel meegeteld ;)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: CGK convent

Bericht door refo »

HersteldHervormd schreef: 01 mei 2024, 15:16
refo schreef: 01 mei 2024, 11:48
Evangelist schreef: 01 mei 2024, 11:12
DDD schreef: 30 apr 2024, 23:03 Ik wijs er even op dat het niet de bedoeling is om op dit forum het goed recht van de openstelling van de kerkelijke ambten voor de zusters van de gemeente te verdedigen. Dus dan is het ook niet goed mogelijk om op jouw vraag in te gaan.

Je kunt daar van alles van vinden, maar over moderatiebeleid mag geen discussie zijn. Dus dit onderwerp komt pas aan de orde als 80 procent van de achterban van de reformatorische kerken een voorstander is van vrouwen in de kerkelijke ambten.

Ooit dacht ik, dat de GG zo rond 2025 wel vrouwelijke diakenen zou hebben, maar dat blijkt niet juist ingeschat. Dus dat moment duurt nog wel even.
Dan zou de GG de GG niet zijn.
Maar ook schrik van gedachten die gewoon onder jongeren en jongvolwassenen uit de GG leven. Meestal gaan dit soort vrije gedachten over vrouw in ambt, maar ook over andere thema’s, gepaard met een volstrekte onkunde over de gereformeerde belijdenis.
We schrikken wat af...
In de GG zijn er allang vrouwen in het ambt van diaken. Men noemt het alleen anders: bejaardenbezoek, kerkelijke hulp, verjaardag-bezoek ouderen, etc.
Het is duidelijk dat de diakenen een kerkelijk ambt beoefenen, een bejaardenbezoek enzovoort past niet in dit rijtje.
Nee, we zijn allang vergeten dat dat ambtelijke werken waren. En zo schakelen we de vrouwen in. Zelfs zonder verkiezingen.
Refojongere
Berichten: 389
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

Zoiets noemden we diaconessen in de Reformatietijd. Ze maakten geen deel uit van de kerkenraad...
BSH
Berichten: 77
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: CGK convent

Bericht door BSH »

De kerkenraad bestond oorspronkelijk ook uit de predikant(en) en de ouderlingen.

Uiteraard was er ook een bredere vergadering, waarbij ook de diakenen aanwezig waren.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: CGK convent

Bericht door Ambtenaar »

Emoties hebben de bovenhand. Vervelend voor de CGK-ers onder ons, maar hier rest helaas niets anders dan een boedelscheiding.
Evangelist
Berichten: 531
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: CGK convent

Bericht door Evangelist »

Ambtenaar schreef: 04 mei 2024, 19:46 Emoties hebben de bovenhand. Vervelend voor de CGK-ers onder ons, maar hier rest helaas niets anders dan een boedelscheiding.
Ze hebben de overhand, of ze voeren de boventoon. Maar verder denk ik dat je gelijk hebt.
Hartelijke groet,
Evangelist
Refojongere
Berichten: 389
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

Ambtenaar schreef: 04 mei 2024, 19:46 Emoties hebben de bovenhand. Vervelend voor de CGK-ers onder ons, maar hier rest helaas niets anders dan een boedelscheiding.
Emoties waardoor gemeenten zich steeds meer onttrekken aan synodebesluiten. Want het 'voelt' niet goed om geen vrouwen in het ambt te hebben, dat 'past' niet meer in deze tijd.
Online
DDD
Berichten: 28891
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Dat is zeker niet het enige argument, en bovendien niet wezenlijk anders dan het verzet tegen een Bijbel in de volkstaal zoals dat juist ter rechterzijde gevonden wordt.
Valcke
Berichten: 7633
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: CGK convent

Bericht door Valcke »

DDD schreef: 06 mei 2024, 09:16 Dat is zeker niet het enige argument, en bovendien niet wezenlijk anders dan het verzet tegen een Bijbel in de volkstaal zoals dat juist ter rechterzijde gevonden wordt.
Dit is natuurlijk grote onzin. Een Bijbelvertaling in eenvoudige taal is niet expliciet tegen Gods Woord, de vrouw in een kerkelijk leer- of regeerambt is wel expliciet tegen Gods Woord.
Geheel onvergelijkbare zaken dus.
Online
DDD
Berichten: 28891
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Het nastreven van een Bijbel in voor de meeste mensen onbegrijpelijk Nederlands vind ik in ieder geval veel kwalijker dan een mogelijk misverstaan van de Bijbel op een bepaald punt. Maar daar verschillen wij over van mening.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17474
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

DDD schreef: 06 mei 2024, 09:16 Dat is zeker niet het enige argument, en bovendien niet wezenlijk anders dan het verzet tegen een Bijbel in de volkstaal zoals dat juist ter rechterzijde gevonden wordt.
Er is geen GS besluit die verbiedt de SV te handhaven. Er zijn 4 Bijbelvertalingen in de CGK geoorloofd om te gebruiken in de eredienst: SV, HSV, NBG51 en de NBV (officieel alleen in missionaire gemeenten)
Gemeenten die 1 van deze 4 gebruiken zijn dus niet ongehoorzaam aan de GS besluiten. M.a.w, jouw aversie tegen de rechterkant van de CGK maakt je beoordelingsvermogen behoorlijk troebel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie