Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Zeeuw »

Anselmus schreef: 22 feb 2024, 21:31
J.C. Philpot schreef: 22 feb 2024, 20:38
Anselmus schreef: 22 feb 2024, 20:24 De vroege kerk kwam niet in de tempel samen.
Ik vind je reacties een beetje flauw (op details). Ik refereer uiteraard aan de "pinkstergemeente" in Jeruzalem, waar dat in het boek handelingen van gezegt wordt. Dat classificeer ik ook als vroege kerk.

Verder laat ik het voor wat betreft mijn betoog daar maar bij.
Jammer dat je m'n reacties als flauw framed, ik bedoel het namelijk serieus. Waar staat dat de Pinkstergemeente in de tempel samenkwam? Ik leer graag bij en zie misschien teksten over het hoofd. Christenen waren al snel niet meer in de tempel welkom. In handelingen komen we pas in hoofdstuk 5 voor het eerst de tempel tegen en steeds lees je dat er weerstand is. Al vanaf het begin was er een scheiding tussen joden en christenen. Ik bedoelde in mijn eerdere posts meer de tijd daarna tot aan de tijd van Constantijn. Zeg maar 100-300. Maar goed, we zijn wat off-topic geraakt. Voor je het weet begeven we ons op een hellend vlak.
Ik vind dat jet het keurig formuleert en dat Philpot inderdaad een beetje flauw, niet zoals ik hem ken, reageert.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Delftenaar »

Bij sommige werkgevers komen christelijke werknemers eenmaal per week in de lunchpauze bijeen om te bidden.
Voor situaties die rond het bedrijf spelen. Maar ook voor dingen die persoonlijk spelen. Ik vind dat erg mooi.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door J.C. Philpot »

Anselmus schreef: 22 feb 2024, 21:31Jammer dat je m'n reacties als flauw framed, ik bedoel het namelijk serieus. Waar staat dat de Pinkstergemeente in de tempel samenkwam? Ik leer graag bij en zie misschien teksten over het hoofd. Christenen waren al snel niet meer in de tempel welkom. In handelingen komen we pas in hoofdstuk 5 voor het eerst de tempel tegen en steeds lees je dat er weerstand is. Al vanaf het begin was er een scheiding tussen joden en christenen. Ik bedoelde in mijn eerdere posts meer de tijd daarna tot aan de tijd van Constantijn. Zeg maar 100-300. Maar goed, we zijn wat off-topic geraakt. Voor je het weet begeven we ons op een hellend vlak.
De term framen hoef je wat mij betreft niet te gebruiken. Daar herken ik me niet in. Ik had dat gevoel, omdat je enkel met een zin op een detail inging (wat ik letterlijk in Handelingen lees), maar voor mijn gevoel niet op het geheel van wat mijn post. Maar als dat niet zo is, neem ik mijn woorden graag terug. Fijn dat je dit wilde verduidelijken.

Ik doelde op Handelingen 2, waarin staat:
En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;

Over de doordeweekse activiteiten in de tijd van Constantijn weet ik te weinig.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 feb 2024, 06:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door J.C. Philpot »

Delftenaar schreef: 22 feb 2024, 22:34 Bij sommige werkgevers komen christelijke werknemers eenmaal per week in de lunchpauze bijeen om te bidden.
Voor situaties die rond het bedrijf spelen. Maar ook voor dingen die persoonlijk spelen. Ik vind dat erg mooi.
Dat heb ik ook jaren gedaan bij mijn werk. Met leden van de Doorbrekers, Best Life Church, GKV, PKN, enzovoorts. Soms best op mijn tanden moeten bijten vanwege de onderlinge verschillen, maar het was ook wel bijzonder om te doen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef: 22 feb 2024, 21:13
J.C. Philpot schreef: Als we toch gaan organiseren, zie ik meer in de conventikels zoals die onder de vroege Methodisten gebruikelijk waren (zei het dan wel op Calvinistische leest geschoeid).
Hoe zou dat praktisch vorm kunnen krijgen?

Zoals de gezelschappen van weleer?
Ik zou best wel wat meer gezelschapsleven willen, maar een zwak punt van de gezelschappen was wel dat het soms erg op ervaringen gericht was. Ik zou pleiten voor een goede verhouding van het Woord, bevinding en praktijk van het genadeleven.

Maar ik heb er verder geen meer concrete beelden bij. Mijn opmerking heeft meer de vorm van een ideaal, als van een concreet beeld of plan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door DDD »

Daar zijn natuurlijk genoeg voorbeelden van in de vorm van groeigroepen en bijbelkringen.
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 23 feb 2024, 07:56 Daar zijn natuurlijk genoeg voorbeelden van in de vorm van groeigroepen en bijbelkringen.
Dat denk ik ook ja.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Bertiel »

yes, kleinschalige bijbelstudie, ik zou niet weten waarom een geestelijk gezonde mannen/vrouwen vereniging niet een gezelschap van het heden kan zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door J.C. Philpot »

Bijbelkringen zijn hele goede voorbeelden van, en kunnen zeer zegenrijk zijn.

Tegelijkertijd ken ik ook voorbeelden (die heb ik aan den lijve meegemaakt) van bijbel/gebedskringen waar het meer babbelkringen werden, waar elke keer kritiek op de gemeente werdt geleverd, men overging op een oppervlakkig feel-good evangelicalisme (ik zeg daarmee absoluut niet dat al het evangelicalisme oppervlakkig is!), en uiteindelijk men elkaar ging overdopen.

Maar een bijbelkring waar goede leiding is die tevens geworteld is in de leer van de Reformatie, en de leden ook zelf actief studeren, waar het woord echt aan het woord komt en ook onszelf onder kritiek stelt, en waar ingegrepen wordt als het verzand in gebabbel of kritiek naar gemeente(leden)/dominees/ambtsdragers, kan ik niets tegen hebben. Dat is heel mooi als dat zo kan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: 23 feb 2024, 08:42 Maar een bijbelkring waar goede leiding is die tevens geworteld is in de leer van de Reformatie, en de leden ook zelf actief studeren, waar het woord echt aan het woord komt en ook onszelf onder kritiek stelt, en waar ingegrepen wordt als het verzand in gebabbel of kritiek naar gemeente(leden)/dominees/ambtsdragers, kan ik niets tegen hebben. Dat is heel mooi als dat zo kan.
Ik ben het met je eens, maar ik begrijp dan juist niet jouw voorliefde voor gezelschappen. Dat waren, in mijn beleving, juist groepen waar het gebabbel de boventoon voerde.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Bertiel »

daar zijn idd ook uitwassen geweest, maar dat was niet standaard, net zo min als de geschetste situatie door Philpot me standaard lijkt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef: 22 feb 2024, 21:13
J.C. Philpot schreef: Als we toch gaan organiseren, zie ik meer in de conventikels zoals die onder de vroege Methodisten gebruikelijk waren (zei het dan wel op Calvinistische leest geschoeid).
Hoe zou dat praktisch vorm kunnen krijgen?

Zoals de gezelschappen van weleer?
Ik zou best wel wat meer gezelschapsleven willen, maar een zwak punt van de gezelschappen was wel dat het soms erg op ervaringen gericht was. Ik zou pleiten voor een goede verhouding van het Woord, bevinding en praktijk van het genadeleven.

Maar ik heb er verder geen meer concrete beelden bij. Mijn opmerking heeft meer de vorm van een ideaal, als van een concreet beeld of plan.
Ik hou wel van idealen Afbeelding.

Ik herken het ook wel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door DDD »

Als die idealen het verleden verheerlijken, en ondertussen in de weg staan aan het deelnemen aan het goede in onze tijd, dan geloof ik toch niet zo dat daar een zegen op rust.

Los daarvan las ik dat de christelijke gemeenten vroeger geen rommelmarkten hielden of jeugdverenigingen. Je moet er wel rekening mee houden dat er toen ook nauwelijks vrije tijd was, en niemand iets over had om aan de rommelmarkt te geven.

Een kerk moet zich aanpassen aan de tijd, in die zin dat de boodschap van het Evangelie in deze tijd gestalte moet krijgen. Een hang naar het verleden lijkt me daarbij niet aangewezen.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Ambtenaar »

Bertiel schreef: 23 feb 2024, 09:04 daar zijn idd ook uitwassen geweest, maar dat was niet standaard, net zo min als de geschetste situatie door Philpot me standaard lijkt
Wat was dan wel de standaard, en waar blijkt dat uit?
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Bertiel »

een gezelschap die bij elkaar kwam om een preek of een boek van een oudvader te lezen en hun persoonlijke reflecties hierop te geven, of te bespreken hoe ze dat in hun eigen leven zagen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie