Promotie ds. G.W.S. Mulder (uit: Gereformeerde Gemeenten)

MGG
Berichten: 3649
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Michaels schreef: 29 jan 2024, 18:50 Dit is het Academisch proefschrift van Gerrit Willem Sebastiaan Mulder:
https://www.refoweb.nl/data/upload/docu ... 787918.pdf
De Vrije Universiteit (VU) Amsterdam Prof. Van Vlastuin vermeld: ‘Een plagiaatscanner heeft de teksten, citaten en voetnoten in dr. Mulders proefschrift gecontroleerd’.
Ik had nog nooit van een plagiaatscanner gehoord dus Google en dan blijkt er nogal wat verschil in plagiaatscanners te zitten. Iemand een verklaring?
Voel ik hier een generatiekloof ;)?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 29 jan 2024, 18:52
Michaels schreef: 29 jan 2024, 18:50 Dit is het Academisch proefschrift van Gerrit Willem Sebastiaan Mulder:
https://www.refoweb.nl/data/upload/docu ... 787918.pdf
De Vrije Universiteit (VU) Amsterdam Prof. Van Vlastuin vermeld: ‘Een plagiaatscanner heeft de teksten, citaten en voetnoten in dr. Mulders proefschrift gecontroleerd’.
Ik had nog nooit van een plagiaatscanner gehoord dus Google en dan blijkt er nogal wat verschil in plagiaatscanners te zitten. Iemand een verklaring?
Voel ik hier een generatiekloof ;)?
Tussen Van Vlastuin en Mulder bedoel je? ;)
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Anselmus »

Maanenschijn schreef: 29 jan 2024, 18:46 Het moet toch wel bar bont zijn als een volledige promotiecommissie niet in staat is om het proefschrift goed te controleren, zodat dr. Vd Brink op een achternamiddag weet te melden dat het de toets van de kritiek niet kan doorstaan.

Maar we wachten af, best interessant vind ik.
Het gaat hier niet over in staat zijn. Dan gaat het meer om werkdruk, haast, etc. Je levert je verslag in via Turnitin of een andere plagiaatchecker. Dat getal moet onder de 3-5% zijn. Dit zegt alleen iets over letterlijke citaten. Je kunt ervoor kiezen alle voetnoten met de hand te checken, maar dat gebeurt vrijwel nooit omdat de meeste studenten geen punten willen verliezen op iets als plagiaat of foutieve referentiebeschrijving.

Opvallend vond ik overigens de formulering van Van Vlastuin: heeft geen invloed op de conclusie. Maar dat is ook niet de vraag. Het niet zorgvuldig omgaan met werk van anderen tast de wetenschappelijke integriteit aan. Dat is ook de reden dat de VU dit direct oppakt. Juist omdat het openbaar is gekomen denk ik niet dat het met een sisser afloopt. Het gaat om het wetenschappelijk imago van zowel de VU als van Van Vlastuin. De VU stond jarenlang in de top 10 van internationale opleidingen voor theologie. Prof. Van Vlastuin had jaren geleden vrij veel promovendi, ook uit Amerika etc. Je imago is hierbij van belang. Ik verwacht dat er een deel opnieuw moet als het daar al bij blijft.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 29 jan 2024, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6534
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Maar hier is toch niet zozeer sprake van mogelijk plagiaat, meer van onzorgvuldigheid?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Anselmus »

Posthoorn schreef: 29 jan 2024, 18:59 Maar hier is toch niet zozeer sprake van mogelijk plagiaat, meer van onzorgvuldigheid?
Beide. Hij vermeldt een bron die hij niet heeft geraadpleegd. Dit is onzorgvuldig. Je moet dan vermelden: bron X in bron Y. Daarnaast geef je de auteur die je hebt gebruikt niet de eer die hem toekomt, maar gebruik je zijn werk zonder bronvermelding. Dat zou je als plagiaat kunnen aanmerken.

Als waar is wat Van den Brink stelt, en ik heb geen reden daaraan te twijfelen, is het in ieder geval zeer onzorgvuldig. Iedereen die een dergelijk traject doorloopt weet heel goed wat hierin mag en niet mag, daar word je in gedrild en staat in elke schrijfwijzer van de opleiding. Iedereen die de gebruikelijke route van BA en MA heeft gevolgd is hier al twee keer in gedrild.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 29 jan 2024, 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

MGG schreef: 29 jan 2024, 17:01
Job schreef: 29 jan 2024, 16:46
Michaels schreef: 29 jan 2024, 16:14 VU onderzoekt mogelijke onvolkomenheden in proefschrift predikant GG
https://www.rd.nl/artikel/1050760-vu-on ... edikant-gg
Ik ben er beduusd van, allemaal weer geen fijn nieuws. En ook bij vrijpleiten: dit stempeltje is ds. Mulder denk ik niet zomaar kwijt. Rook en vuur, zoiets.
Geliefde vrind en broerder :haha, die zie ik anders. Het is mooi dat de VU dit oppakt. Nu komen de feiten boven tafel en zal blijken wie een misser gemaakt heeft.
Wat ben ik, een broeder of een beroerder? :huhu
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 29 jan 2024, 18:46 Het moet toch wel bar bont zijn als een volledige promotiecommissie niet in staat is om het proefschrift goed te controleren, zodat dr. Vd Brink op een achternamiddag weet te melden dat het de toets van de kritiek niet kan doorstaan.

Maar we wachten af, best interessant vind ik.
Zeg dat wel. Hoe afhankelijk zou zo'n onderzoekscommissie eigenlijk zijn? De VU heeft hier ook best wat bij te winnen danwel te verliezen met het leveren van oa de promotor en promotiecie.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Wim Anker
Berichten: 3953
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: 29 jan 2024, 18:20
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 18:10
Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 18:01
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 17:54

Waarom niet?
Omdat dit ook heel schadelijk is voor Van Vlastuin.
? Dat gepland gesprek gaat inhoudelijk tussen "ds. J.M.J. Kieviet, ds. W. Visscher, L. van der Tang, ds. G. Clements en Gert". Dat staat toch los van deze discussie?
…..en prof.dr. W van Vlastuin. Hij heeft ze uitgenodigd voor een gesprek met zijn zessen. Jij noemt er maar vijf.
Helemaal juist. Maar waarom zou dat gesprek niet door kunnen gaan? Dit gesprek staat toch volledig los van dat proefschrift gedoe?
Wim Anker
Berichten: 3953
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Anselmus schreef: 29 jan 2024, 18:58 ....Opvallend vond ik overigens de formulering van Van Vlastuin: heeft geen invloed op de conclusie.......
Deze is ook nogal onzorgvuldig. Hoe weet je dat nu? Het hele systeem is nu juist opgezet om te kunnen toetsen of conclusies juist getrokken zijn........
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17487
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 19:18
huisman schreef: 29 jan 2024, 18:20
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 18:10
Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 18:01

Omdat dit ook heel schadelijk is voor Van Vlastuin.
? Dat gepland gesprek gaat inhoudelijk tussen "ds. J.M.J. Kieviet, ds. W. Visscher, L. van der Tang, ds. G. Clements en Gert". Dat staat toch los van deze discussie?
…..en prof.dr. W van Vlastuin. Hij heeft ze uitgenodigd voor een gesprek met zijn zessen. Jij noemt er maar vijf.
Helemaal juist. Maar waarom zou dat gesprek niet door kunnen gaan? Dit gesprek staat toch volledig los van dat proefschrift gedoe?
Omdat ik mij zou kunnen voorstellen dat dr vd Brink zijn bevindingen ook op een andere wijze bij de promotor onder de aandacht had kunnen brengen. Door het via Refoweb te doen lijkt mij niet de meest broederlijke weg.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3953
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: 29 jan 2024, 19:25
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 19:18
huisman schreef: 29 jan 2024, 18:20
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 18:10

? Dat gepland gesprek gaat inhoudelijk tussen "ds. J.M.J. Kieviet, ds. W. Visscher, L. van der Tang, ds. G. Clements en Gert". Dat staat toch los van deze discussie?
…..en prof.dr. W van Vlastuin. Hij heeft ze uitgenodigd voor een gesprek met zijn zessen. Jij noemt er maar vijf.
Helemaal juist. Maar waarom zou dat gesprek niet door kunnen gaan? Dit gesprek staat toch volledig los van dat proefschrift gedoe?
Omdat ik mij zou kunnen voorstellen dat dr vd Brink zijn bevindingen ook op een andere wijze bij de promotor onder de aandacht had kunnen brengen. Door het via Refoweb te doen lijkt mij niet de meest broederlijke weg.
Vreemd hoor. De hoorders van predikanten hebben er geen recht op de bevindingen? Sowieso worden de activiteiten door de (kerk) gemeenschap betaalt toch? Maar dienen onkundig te blijven van omissies in openbaar gepubliceerde stukken? Het is toch van eminent belang dat men mag aannemen dat proefschriften juist zijn. En dat er terecht een "algemene" waarschuwing uit moet gaan als ontdekt wordt dat dit niet het geval is. Net zoals een weg wordt afgesloten als blijkt dat een brug instortingsgevaar vertoont.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 29 jan 2024, 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Emma de Jong
Berichten: 167
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Emma de Jong »

Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 19:18
huisman schreef: 29 jan 2024, 18:20
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 18:10
Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 18:01

Omdat dit ook heel schadelijk is voor Van Vlastuin.
? Dat gepland gesprek gaat inhoudelijk tussen "ds. J.M.J. Kieviet, ds. W. Visscher, L. van der Tang, ds. G. Clements en Gert". Dat staat toch los van deze discussie?
…..en prof.dr. W van Vlastuin. Hij heeft ze uitgenodigd voor een gesprek met zijn zessen. Jij noemt er maar vijf.
Helemaal juist. Maar waarom zou dat gesprek niet door kunnen gaan? Dit gesprek staat toch volledig los van dat proefschrift gedoe?
Een promotor mag pas iemand laten promoveren als een proefschrift aan de wetenschappelijke eisen voldoet. Als de VU deze klacht van Van den Brink overneemt, is dit heel schadelijk voor Van Vlastuin. Het valt Van den Brink zwaar aan te rekenen dat hij deze aanklacht in het openbaar doet, zonder contact met Mulder of Van Vlastuin te hebben gehad.
Wim Anker
Berichten: 3953
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 19:31
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 19:18
huisman schreef: 29 jan 2024, 18:20
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 18:10

? Dat gepland gesprek gaat inhoudelijk tussen "ds. J.M.J. Kieviet, ds. W. Visscher, L. van der Tang, ds. G. Clements en Gert". Dat staat toch los van deze discussie?
…..en prof.dr. W van Vlastuin. Hij heeft ze uitgenodigd voor een gesprek met zijn zessen. Jij noemt er maar vijf.
Helemaal juist. Maar waarom zou dat gesprek niet door kunnen gaan? Dit gesprek staat toch volledig los van dat proefschrift gedoe?
Een promotor mag pas iemand laten promoveren als een proefschrift aan de wetenschappelijke eisen voldoet. Als de VU deze klacht van Van den Brink overneemt, is dit heel schadelijk voor Van Vlastuin. Het valt Van den Brink zwaar aan te rekenen dat hij deze aanklacht in het openbaar doet, zonder contact met Mulder of Van Vlastuin te hebben gehad.
Dit is gewoon onjuist. Wat in het openbaar is gepubliceerd moet in het openbaar gecensureerd worden.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 29 jan 2024, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Cyrillus »

Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 19:31
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 19:18
huisman schreef: 29 jan 2024, 18:20
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 18:10

? Dat gepland gesprek gaat inhoudelijk tussen "ds. J.M.J. Kieviet, ds. W. Visscher, L. van der Tang, ds. G. Clements en Gert". Dat staat toch los van deze discussie?
…..en prof.dr. W van Vlastuin. Hij heeft ze uitgenodigd voor een gesprek met zijn zessen. Jij noemt er maar vijf.
Helemaal juist. Maar waarom zou dat gesprek niet door kunnen gaan? Dit gesprek staat toch volledig los van dat proefschrift gedoe?
Een promotor mag pas iemand laten promoveren als een proefschrift aan de wetenschappelijke eisen voldoet. Als de VU deze klacht van Van den Brink overneemt, is dit heel schadelijk voor Van Vlastuin. Het valt Van den Brink zwaar aan te rekenen dat hij deze aanklacht in het openbaar doet, zonder contact met Mulder of Van Vlastuin te hebben gehad.
De stukken zijn openbaar, maar vervolgens mag je dat niet in het openbaar benoemen??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6534
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 19:31 Een promotor mag pas iemand laten promoveren als een proefschrift aan de wetenschappelijke eisen voldoet. Als de VU deze klacht van Van den Brink overneemt, is dit heel schadelijk voor Van Vlastuin. Het valt Van den Brink zwaar aan te rekenen dat hij deze aanklacht in het openbaar doet, zonder contact met Mulder of Van Vlastuin te hebben gehad.
Wat een onzin. Het boek is gepubliceerd. Dus mag je er publiek op reageren.
Gesloten