Mannetje schreef: ↑23 jan 2024, 12:21
Zijn er hier mensen met ervaring met Komoot? Lijkt me een handige wandelapp, maar wat is de betrouwbaarheid ervan? (Afgelopen jaar op vakantie bleek dat je beter niet kunt wandelen op basis van Google Maps, leverde wel een leuke ervaring op

).
Of zijn er andere handige apps?
Wat mij, zover ik het nu kan zien, aan de site van Komoot bevalt, is dat je meteen een inschatting van de zwaarte van een wandelroute krijgt, hoogtemeters, hellingspercentages, enz.
Nu vind ik wandelen met een mobiel in de hand wel verschrikkelijk, dus liefst zou ik de route plannen met behulp van een app en vervolgens met een goede kaart in de hand aan de wandel gaan
Ik gebruik Komoot al paar jaar. De betaalde versie. Daardoor kaarten wereldwijd. En omdat ik vaak lange wandeltochten alleen loop, de mogelijkheid dat mijn man mij via livetracking kan volgen. Heel handig om de mooiste routes samen te stellen. Korte tijd n.a.v. een update wat met bepaalde Android toestellen wat problemen gehad. Maar via een goed bereikbare klantenservice die meedachten uitstekend opgelost. Uiterst nauwkeurige app. Die regelmatig een update heeft waardoor alles actueel blijft.
Inderdaad goed in te schatten welke paden je tegenkomt. Of je veel moet klimmen (bergen) en wanneer. Ook geeft hij aan als paden tijdelijk niet toegankelijk zijn vw broedseizoen.
Je kunt je mobiel ook gewoon in je zak doen. En dan spraak navigatie aanzetten. (Moet je wel oortje in doen
Of je zet tril functie aan. Bij aanwijzing trilt hij. Kijk je even op kaartje wat de bedoeling is. En ga je weer verder. Loop je verkeerd, dan geeft hij dat vriendelijk aan. Loop je heel erg verkeerd dan past hij de route aan zodat je niet te veel extra moet lopen. (Kan je instellen)
Leuk ook om je route via highlights van andere gebruikers samen te stellen. Met foto's en omschrijving. Zo kom je op de leukste plekjes.
Je kunt de routes die je loopt bewaren voor een andere keer of wijzigen.
Kaart is heel duidelijk. Elk paadje staat erop. En met pijl wordt ook nog eens aangegeven als je af moet slaan.
Verdwalen is m.i. onmogelijk via de app.
Ohja hij geeft ook de actuele weersverwachting aan. Dus wanneer zon, wanneer regen, hoe hard het gaat waaien. En vanuit welke hoek.
En je kunt ook mensen die je kent volgen door toe te voegen aan je contacten op de app. Daardoor kan je leuke ideeën uitwisselen als je wilt.
Accuverbruik vind ik meevallen. Ik zorg dat hij 100 procent is bij start. Alleen bij tochten langer dan 5 uur, laad ik mijn telefoon extra op met powerbank als ik toch ergen rust. Maar mijn telefoon is dan nog niet leeg.
Na afloop van hé tocht zie je je gemiddelde snelheid en afgelegde afstand. De hoogtemeters neem ik wel met een korreltje zout. In Nederland telt hij alles bij elkaar op. Dus da kan het zijn dat je 350 meter hoogteverschil had. Maar je hebt dan nergens 350 meter achter elkaar geklommen hoor. Vooraf, dus geplande tour, klopt wel

Nog meer vragen?
Stel ze gerust!