Stemming/Peiling

merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stemming/Peiling

Bericht door merel »

Daar ben ik het juist helemaal niet mee eens. Ik voel bevreemding als iemand gaat preken tijdens het werk.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stemming/Peiling

Bericht door Herman »

merel schreef: 22 nov 2023, 09:31 Daar ben ik het juist helemaal niet mee eens. Ik voel bevreemding als iemand gaat preken tijdens het werk.
Klopt. Daarom zijn we al land ook moreel failliet.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stemming/Peiling

Bericht door merel »

Herman schreef: 22 nov 2023, 09:35
merel schreef: 22 nov 2023, 09:31 Daar ben ik het juist helemaal niet mee eens. Ik voel bevreemding als iemand gaat preken tijdens het werk.
Klopt. Daarom zijn we al land ook moreel failliet.
Dat we moreel failliet zijn komt niet door het wel/niet preken in de tweede kamer, maar m.i. door het loslaten van de tien geboden. Uit het werken en handelen moet het handelen blijken en niet uit het preken.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Stemming/Peiling

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef: 22 nov 2023, 09:39
Herman schreef: 22 nov 2023, 09:35
merel schreef: 22 nov 2023, 09:31 Daar ben ik het juist helemaal niet mee eens. Ik voel bevreemding als iemand gaat preken tijdens het werk.
Klopt. Daarom zijn we al land ook moreel failliet.
Dat we moreel failliet zijn komt niet door het wel/niet preken in de tweede kamer, maar m.i. door het loslaten van de tien geboden. Uit het werken en handelen moet het handelen blijken en niet uit het preken.
Het is logisch dat naar voren komt hoe de SGP erin staat maar preken hoor op een preekstoel.
Kerk en staat zijn gescheiden ook al heb je dat liever niet. Heb je al een keuze kunnen maken merel?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stemming/Peiling

Bericht door Herman »

merel schreef: 22 nov 2023, 09:39
Herman schreef: 22 nov 2023, 09:35
merel schreef: 22 nov 2023, 09:31 Daar ben ik het juist helemaal niet mee eens. Ik voel bevreemding als iemand gaat preken tijdens het werk.
Klopt. Daarom zijn we al land ook moreel failliet.
Dat we moreel failliet zijn komt niet door het wel/niet preken in de tweede kamer, maar m.i. door het loslaten van de tien geboden. Uit het werken en handelen moet het handelen blijken en niet uit het preken.
Dat is juist. Eerst hielden we ons redelijk aan christelijke normen en de tien geboden. Vervolgens zwegen we daarover en daarna houden we ze niet meer. Het is de OT functie van een profeet om misstanden aan de kaak te stellen en dat niet in het licht van een zachte weeïge norm, maar op basis van Gods Woord. Pieter Omtzigt functioneert in zekere zin ook als norm voor collectieve gewetensvorming als het gaat om het onrechtvaardig handelen van de overheid richting haar burgers. In christelijke zin kunnen nog veel meer dingen gezegd worden over de relatie tussen normen in de samenleving in het licht van God bestaan. Ieder zal ooit rekenschap zal moeten afleggen aan Hem. Als je daarover zwijgt en daarmee ook verzwijgt dat er je als christen geloofd in uiteindelijke gerechtigheid dan gaat iedereen maar gewoon zijn gang en doet wat goed is in eigen ogen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stemming/Peiling

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef: 22 nov 2023, 09:45 Het is logisch dat naar voren komt hoe de SGP erin staat maar preken hoor op een preekstoel.
Kerk en staat zijn gescheiden ook al heb je dat liever niet. Heb je al een keuze kunnen maken merel?
De scheiding van kerk en staat is een uitvinding van de Franse Revolutie. Geen idee waarom ik me daar aan zou moeten houden.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Stemming/Peiling

Bericht door Edelweiss »

Hier in Zwitserland worden de verkiezingen ook met belangstelling gevolgd.
Ik ben persoonlijk ook erg benieuwd hoe het gaat verlopen. Voor mij zijn dit de eerste verkiezingen waarbij het voor mij echt niet in te schatten is wie 't grootste wordt.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Stemming/Peiling

Bericht door elbert »

Herman schreef: 22 nov 2023, 10:04De scheiding van kerk en staat is een uitvinding van de Franse Revolutie. Geen idee waarom ik me daar aan zou moeten houden.
Als je nu voor het opheffen van die scheiding zou zijn, dan moet je ook accepteren dat de staat gaat bepalen naar welke woke linkse dame je komende zondag in de kerk zou moeten luisteren. Dat lijkt me echt geen vooruitgang. De scheiding van kerk en staat heeft ook voordelen voor orthodoxe gelovigen zoals de refoforummers.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Stemming/Peiling

Bericht door MePaul »

merel schreef: 22 nov 2023, 09:31 Daar ben ik het juist helemaal niet mee eens. Ik voel bevreemding als iemand gaat preken tijdens het werk.
Als het goed is (s)preekt iedereen in zijn of haar leven met woorden EN daden. Je kunt toch niet ophouden te spreken over die geweldige, blijde boodschap: het Evangelie. Ik voel bevreemding als mensen overal over kunnen praten maar dat ze het nooit hebben over datgene wat boven de tijd en de tijdelijke dingen uitstijgt. Je ziet dat iedereen in de politiek vanuit zijn of haar geloof/overtuiging spreekt. De één spreekt vanuit de duisterse en duivelse overtuiging en de ander spreekt vanuit zijn of haar relatie met de levende God en Vader. Ik moet vaak denken aan deze prachtige zin uit Handelingen 1: "en gij zult Mijn getuigen zijn".
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Stemming/Peiling

Bericht door Mannetje »

Herman, dank dat je woorden geeft aan mijn gevoel van bezwaardheid waarmee ik vandaag ga stemmen.

Maar voor de geruststelling van menig ander, ik ga wel stemmen hoor!
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Stemming/Peiling

Bericht door Ad Anker »

In dit licht is het boekje van dr. W. Aalders: 'Luther en de angst van het westen, een pleidooi voor de rechtsstaat' wel een troostvol boekje. Luther ziet de overheid als een scheppingsorde, het beste deel der wereld. De kerk heeft haar roeping in de eerste tafel van de wet, de overheid in de tweede tafel. Niet te scheiden, wel te onderscheiden.
Luther schreef:Ik heb nu wel veel over de vorsten gesproken, hoe zij doorgaans de wereld bederven, maar desondanks, - vloek de koning niet in uw huis of hart; evenmin de rijken en machtigen in uw binnenkamer. Dat houdt dus in, dat wij hen, die gezagsdragers zijn, zullen eren; het betreft hier immers geen menselijke uitvinding, maar een goddelijke instelling... Daarom moeten wij ermee ophouden om de overheden te vloeken. Veeleer zullen wij hun eer betonen, mogen zij nu goed zijn of slecht. Zeg God dank, wanneer zij goed zijn; draag er leed over en duldt het, wanneer zij slecht zijn...
Calvijn schreef:Deze eerbiedige, ja vrome gezindheid zijn wij tot het uiterste toe verschuldigd aan al onze overheden, hoedanig die ook zijn... Daarom, indien wij door een hardvochtige vorst wreed gekweld worden, indien wij door een hebzuchtige of weelderige vorst beroofd en geplunderd worden, indien we door een zorgeloze overheid veronachtzaamd, en eindelijk door een goddeloze en heiligschennende vorst gekweld worden ter wille van onze vroomheid, dan moet in de eerste plaats de herinnering in ons opkomen aan onze zonden, die zonder twijfel door zulke geselen des Heren gekastijd worden. Dan zal de ootmoedigheid onze onlijdzaamheid beteugelen. Verder moet ook deze gedachte in ons opkomen, dat het niet aan ons staat om zulke rampen te genezen; maar dat ons slechts dit overblijft, dat we de hulp des Heren inroepen, in wiens hand de harten der koningen en de neigingen der koninkrijken zijn. Hij is de God, die zal staan in de vergadering der goden, en oordelen zal in het midden der goden. (Psalm 82); voor wiens aangezicht zullen neervallen en vergaan alle koningen en rechters der aarde, die zijn Christus niet gekust hebben, die onrechtvaardige wetten hebben geschreven, om de armen in het gericht te onderdrukken en de zaak der nederigen geweld aan te doen, om de weduwen tot buit te hebben en de wezen te plunderen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Stemming/Peiling

Bericht door Posthoorn »

Dit heb ik getweet vandaag:

Wat ik hoop? Veel VVD-stemmen naar NSC. CDA en BBB een beetje in de lift. En natuurlijk de SGP minimaal drie zetels! #Verkiezingen23
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Stemming/Peiling

Bericht door Maanenschijn »

Posthoorn schreef:Dit heb ik getweet vandaag:

Wat ik hoop? Veel VVD-stemmen naar NSC. CDA en BBB een beetje in de lift. En natuurlijk de SGP minimaal drie zetels! #Verkiezingen23
Jouw keuze heeft daar in ieder geval een bijdrage aan geleverd, bewijst je foto Afbeelding
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stemming/Peiling

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef: 22 nov 2023, 09:45
merel schreef: 22 nov 2023, 09:39
Herman schreef: 22 nov 2023, 09:35
merel schreef: 22 nov 2023, 09:31 Daar ben ik het juist helemaal niet mee eens. Ik voel bevreemding als iemand gaat preken tijdens het werk.
Klopt. Daarom zijn we al land ook moreel failliet.
Dat we moreel failliet zijn komt niet door het wel/niet preken in de tweede kamer, maar m.i. door het loslaten van de tien geboden. Uit het werken en handelen moet het handelen blijken en niet uit het preken.
Het is logisch dat naar voren komt hoe de SGP erin staat maar preken hoor op een preekstoel.
Kerk en staat zijn gescheiden ook al heb je dat liever niet. Heb je al een keuze kunnen maken merel?
Het frappante is dat men wel vaak wil dat de kerk zich mengt in staatsaangelegenheden, maar andersom vindt men het minder prettig.

Ik ben er bijna uit. Ik neig toch naar CU ipv CDA. Ik neem straks de jongste twee mee naar het stembureau.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Stemming/Peiling

Bericht door Posthoorn »

Maanenschijn schreef: 22 nov 2023, 12:41
Posthoorn schreef:Dit heb ik getweet vandaag:

Wat ik hoop? Veel VVD-stemmen naar NSC. CDA en BBB een beetje in de lift. En natuurlijk de SGP minimaal drie zetels! #Verkiezingen23
Jouw keuze heeft daar in ieder geval een bijdrage aan geleverd, bewijst je foto Afbeelding
Ik hoop de jouwe ook. :huhu
Plaats reactie