Petities

Als christen kun je een petitie ondertekenen

Eens, want
20
83%
Oneens, want
0
Geen stemmen
Weet ik niet
4
17%
 
Totaal aantal stemmen: 24

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Petities

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef: 07 nov 2023, 18:43
Zeeuw schreef:
Anselmus schreef: 07 nov 2023, 18:04 Of ga gewoon werken en betaal het zelf. Op mijn 19e begonnen met studeren omdat ik naar basis/kader moest. Mbo/ hbo/2e hbo/WO/Master, nooit heb ik een studiebeurs of OV-pas gehad. Dat is niet zielig. Ik ben dankbaar dat ik die kansen kreeg. Nooit één cent ouderlijke bijdrage. Altijd gekozen om ernaast te gaan werken. Ik vind de pechgeneratie ook een beetje irritante cotton bowls. En naïef als je denkt dat een rente 30 jaar op 0% blijft staan.
Juist. Ik heb naast mijn studie altijd 20 uur per week gewerkt. Niet 3 per week 's avonds doorgezakt in de kroeg, in de zomervakantie gewerkt voor mijn collegegeld. Ik verwacht dat niet van iedereen, maar dit gepiep.
En toch….

Alle stoere verhalen ten spijt van jullie succes: mijn zoon, studerende, zonder beurs omdat pa en ma te veel verdienen, zonder lenen en zonder vergoeding voor OV, die stevig zijn tijd nodig heeft om te studeren door de week, werkt van zaterdag 6 uur ‘s morgens tot ‘s avonds half 8.

Hij klaagt niet, weigert zijn hand op te houden bij pa, maar ik verzeker je dat het behoorlijk magere jaren zijn voor hem. En nog heel wat jaren, studies in het medisch vakgebied duren doorgangs lang. Ik zou het heel niet erg vinden als hij ook iets kon profiteren van mijn betaalde belastingcenten.
Het maakt ook wel uit per studie. Ik vind medicijnen wel iets anders dan veel andere studies qua belasting en mogelijkheid er naast te werken. Maar...er staat uiteindelijk ook weer een hoger inkomen tegenover, alleen komt dat later.
En als pa zijn hand opent richting zijn zoon? Neemt deze het dan niet aan?
Pa heeft zelfs wel twee open handen, maar zoon heeft de eigenzinnigheid ook niet van een vreemde ;) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Petities

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Als je 20 uur per week over hebt om te werken, dan is er iets niet goed met die studie. Of je hebt een geniale zoon, maar ook dan vraag ik me af waarom hij niet gewoon twee studies doet.

Het uitgangspunt zou niet moeten zijn dat je de helft van de tijd aan het werk bent. Studeren is een eigensoortige roeping, die je zo getrouw moet uitoefenen als de engelen in de hemel. Er zijn niet veel mensen die dan daarnaast nog tijd hebben om 20 uur te werken.

Ik zeg niet dat dat nooit mag. In sommige gevallen is het anders onmogelijk om een diploma te halen. Maar de hele tendens dat een studie iets voor erbij is, vind ik heel ongelukkig.
Over wiens zoon heb je het nu?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Petities

Bericht door DDD »

De zoon van Zeeuw. Want hoewel ik niet buitengewoon ben in rekenen, is 20 uur werken op één dag wel wat veel.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Petities

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:De zoon van Zeeuw. Want hoewel ik niet buitengewoon ben in rekenen, is 20 uur werken op één dag wel wat veel.
Aha. Ik las dat Zeeuw zelf er 20 uur per week bij kon werken. Zover ik iets van hem weet is zijn zoon nog niet zo ver dat die al studeert op het hoger onderwijs.

En 20 uur per dag is idd wel heel veel. Zelfs als jij vroeg op zou staan is dat nog te veel voor 1 dag :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Petities

Bericht door DDD »

Ja dat had ik verkeerd onthouden inderdaad. Maar het punt is hetzelfde.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Petities

Bericht door MGG »

DDD schreef: 07 nov 2023, 21:06 Als je 20 uur per week over hebt om te werken, dan is er iets niet goed met die studie. Of je hebt een geniale zoon, maar ook dan vraag ik me af waarom hij niet gewoon twee studies doet.

Het uitgangspunt zou niet moeten zijn dat je de helft van de tijd aan het werk bent. Studeren is een eigensoortige roeping, die je zo getrouw moet uitoefenen als de engelen in de hemel. Er zijn niet veel mensen die dan daarnaast nog tijd hebben om 20 uur te werken.

Ik zeg niet dat dat nooit mag. In sommige gevallen is het anders onmogelijk om een diploma te halen. Maar de hele tendens dat een studie iets voor erbij is, vind ik heel ongelukkig.
Volgens Google besteedt een student circa 40 per week aan zijn studie. Waarom zouden weinig studenten de tijd hebben om nog 20 uur te werken? Nog los van vakanties waarin een student ook een aanzienlijk bedrag kan verdienen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Petities

Bericht door DDD »

Ik werk vrij hard, vind ik zelf. Ik kom zo nu en dan op 55 uren, maar daar zit soms reistijd bij. Dat is zonder Refoforum, uiteraard. Dat reken ik niet als werktijd.

Het is mijns inziens niet gezond om structureel 60 of meer uur te werken. Maar daar kun je kennelijk verschillend over denken.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Petities

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 07 nov 2023, 21:06 Als je 20 uur per week over hebt om te werken, dan is er iets niet goed met die studie. Of je hebt een geniale zoon, maar ook dan vraag ik me af waarom hij niet gewoon twee studies doet.

Het uitgangspunt zou niet moeten zijn dat je de helft van de tijd aan het werk bent. Studeren is een eigensoortige roeping, die je zo getrouw moet uitoefenen als de engelen in de hemel. Er zijn niet veel mensen die dan daarnaast nog tijd hebben om 20 uur te werken.

Ik zeg niet dat dat nooit mag. In sommige gevallen is het anders onmogelijk om een diploma te halen. Maar de hele tendens dat een studie iets voor erbij is, vind ik heel ongelukkig.
Ik haalde die 40 uur per week aan studie ook niet, en moest ook werken om e.e.a. te kunnen bekostigen.

Stuk of 4 of 5 hoorcolleges per week a 1,5 uur, stuk of 4 of 5 werkcolleges a 1,5 uur en nog een uur of 4 -8 zelfstudie. Dan kom je moeilijk aan 40 uur.

Maar bij mij ging het dan om ouderwetse 42 studiepunten en niet om 60 ects.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12064
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Petities

Bericht door Herman »

Volgens mij is de studielast tegenwoordig wel wat zwaarder en daarmee reëler dan twintig jaar terug.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Petities

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 08 nov 2023, 08:16 Volgens mij is de studielast tegenwoordig wel wat zwaarder en daarmee reëler dan twintig jaar terug.
Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Weten of kunnen studenten dan ook meer na afstuderen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Petities

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef: 08 nov 2023, 08:20
Herman schreef: 08 nov 2023, 08:16 Volgens mij is de studielast tegenwoordig wel wat zwaarder en daarmee reëler dan twintig jaar terug.
Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Weten of kunnen studenten dan ook meer na afstuderen?
Tegenwoordig studeren ze minder efficiënt vanwege mobielgebruik.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12064
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Petities

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: 08 nov 2023, 08:20
Herman schreef: 08 nov 2023, 08:16 Volgens mij is de studielast tegenwoordig wel wat zwaarder en daarmee reëler dan twintig jaar terug.
Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Weten of kunnen studenten dan ook meer na afstuderen?
Dat is volgens mij de vraag niet. Als je 42 uur moet studeren om een studiepunt te halen en in de praktijk blijkt je dat ook in 15 uur te kunnen, dan kan je volgens mij de door te nemen literatuur verdubbelen.
Dat betekent niet dat iemand slimmer wordt, wel dan iemand meer informatie moet kunnen verwerken. Mijn idee is dat dit meer op elkaar aansluit dan vroeger, maar daar kan ik verder geen informatie over vinden.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Petities

Bericht door DDD »

Dat is nog niet eens het enige punt. Als je slim bent, hoef je bij veel studies geen 30 uur te besteden om een zes te halen. Even los van het feit dat het een schande is dat sommige studies zo simpel zijn, is het mijns inziens niet behoorlijk dat een student dan ook maar weinig doet. Je kunt ook gaan voor een acht, of zoals de catechismus het zegt: zo getrouw als de engelen in de hemel.

Daarmee ben je in ieder geval ook niet mede verantwoordelijk voor de mijns inziens schandalige niveaudaling in het Nederlandse onderwijsstelsel, die deels komt doordat leerlingen en studenten zich slecht kunnen concentreren en deels ook doordat docenten veel te bang zijn om afbreuk te doen aan de kansengelijkheid.

Maar kansengelijkheid is niet hetzelfde als onderscheid in inzicht en kennis wegwissen.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Petities

Bericht door merel »

Herman schreef: 08 nov 2023, 08:43
Ambtenaar schreef: 08 nov 2023, 08:20
Herman schreef: 08 nov 2023, 08:16 Volgens mij is de studielast tegenwoordig wel wat zwaarder en daarmee reëler dan twintig jaar terug.
Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Weten of kunnen studenten dan ook meer na afstuderen?
Dat is volgens mij de vraag niet. Als je 42 uur moet studeren om een studiepunt te halen en in de praktijk blijkt je dat ook in 15 uur te kunnen, dan kan je volgens mij de door te nemen literatuur verdubbelen.
Dat betekent niet dat iemand slimmer wordt, wel dan iemand meer informatie moet kunnen verwerken. Mijn idee is dat dit meer op elkaar aansluit dan vroeger, maar daar kan ik verder geen informatie over vinden.
Mijn indruk is dat deze studiebelasting vooral is opgevuld met werkgroepjes en het maken van papers/werkstukken. Niet met het daadwerkelijke kennisvergaring.
Ambtenaar schreef: 08 nov 2023, 08:04
DDD schreef: 07 nov 2023, 21:06 Als je 20 uur per week over hebt om te werken, dan is er iets niet goed met die studie. Of je hebt een geniale zoon, maar ook dan vraag ik me af waarom hij niet gewoon twee studies doet.

Het uitgangspunt zou niet moeten zijn dat je de helft van de tijd aan het werk bent. Studeren is een eigensoortige roeping, die je zo getrouw moet uitoefenen als de engelen in de hemel. Er zijn niet veel mensen die dan daarnaast nog tijd hebben om 20 uur te werken.

Ik zeg niet dat dat nooit mag. In sommige gevallen is het anders onmogelijk om een diploma te halen. Maar de hele tendens dat een studie iets voor erbij is, vind ik heel ongelukkig.
Ik haalde die 40 uur per week aan studie ook niet, en moest ook werken om e.e.a. te kunnen bekostigen.

Stuk of 4 of 5 hoorcolleges per week a 1,5 uur, stuk of 4 of 5 werkcolleges a 1,5 uur en nog een uur of 4 -8 zelfstudie. Dan kom je moeilijk aan 40 uur.

Maar bij mij ging het dan om ouderwetse 42 studiepunten en niet om 60 ects.
Ik zat ook nog in het oude systeem en was langer bezig dan de uren die jij aangeeft. Het kwam/komt mij niet aanwaaien.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Petities

Bericht door merel »

DDD schreef: 08 nov 2023, 09:07 Dat is nog niet eens het enige punt. Als je slim bent, hoef je bij veel studies geen 30 uur te besteden om een zes te halen. Even los van het feit dat het een schande is dat sommige studies zo simpel zijn, is het mijns inziens niet behoorlijk dat een student dan ook maar weinig doet. Je kunt ook gaan voor een acht, of zoals de catechismus het zegt: zo getrouw als de engelen in de hemel.

Daarmee ben je in ieder geval ook niet mede verantwoordelijk voor de mijns inziens schandalige niveaudaling in het Nederlandse onderwijsstelsel, die deels komt doordat leerlingen en studenten zich slecht kunnen concentreren en deels ook doordat docenten veel te bang zijn om afbreuk te doen aan de kansengelijkheid.

Maar kansengelijkheid is niet hetzelfde als onderscheid in inzicht en kennis wegwissen.
Mee eens. Hard werken wordt al vanaf de lagere school gedemotiveerd. Mijn oudste twee hebben dyslexie en werken, zonder dat zij op enige wijze hierbij geholpen worden met systemen en extra tijd, hard voor hun VWO. De lagere school zei dat zij er dan maar niet aan moesten beginnen en een niveau lager moesten instromen. Dan demotiveer je m.i. een kind dat wel de capaciteit heeft. Dat zij door het harde weken voor school minder tijd hebben om daarnaast nog (vele) uren te werken, vinden wij niet erg. Dan betalen wij wat meer. de vrije tijd die zij hebben mag dan ook gevuld worden met sporten en sociale contacten.

Dat op scholen een niveaudaling is, is volop te zien. In groep 8 staan bv. boeken zoals 'de waanzinnige boomhut'en 'dagboek van een muts/loser' met veel plaatjes en grote letters. Ook dat stimuleert weinig tot lezen en taalontwikkeling
Plaats reactie