Kleine ergernissen

Henk J
Berichten: 2608
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Henk J »

Maanenschijn schreef: 19 apr 2024, 10:01 Ik het de bedoeling dat we ons testosteron wegbrullen met de Psalmen?
Als ik mijn testosteron kwijt wil ga ik wel wat anders doen dan naar een Psalmzangavond, was in Rijssen maar had niet het idee dat we daar nu testosteron aan het wegbrullen waren hoewel het een andere sfeer heeft dan een evensong. Maar testosteron raak ik wel kwijt met een avond sporten of een andere activiteit.
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Piet Puk »

Anselmus schreef: 19 apr 2024, 10:02
Piet Puk schreef: 19 apr 2024, 09:59
Job schreef: 18 apr 2024, 23:48 De beweegredenen zullen goed zijn maar ik erger me aan de mannenzangavonden die overal als paddenstoelen uit de grond schieten. Misschien komt dat omdat ik niet van trends en van blind kuddegedrag houd.

Maar ik ben om eerlijk te zijn wel bang dat het meebrullen van psalmen soms ook iets te lekker is. Dat vind ikzelf ook, maar dat is dan ook des te meer een reden om me afzijdig te houden. Ik vind het soms aan het oneerbiedige grenzen, mag ik dat zeggen? :sweat Ik las er ook één waar geen bovenstem mag worden gezongen, ik denk dat dat wijs is. Ik vind bovenstem echt wel mooi, maar niet wanneer dat een vrijbrief is om te gaan schreeuwen.
Ik ben het wel met je eens. Wat betreft de bovenstem: met enige regelmaat hoor ik iemand zingen, waarbij het orgel het volume verminderd bij de woorden(als voorbeeld): 'Ik bid U', en er mensen zijn die op dat moment de bovenstem inzetten. Dan vraag ik me af: 'Verstaat gij ook hetgeen gij leest?'
Een Jood wel eens horen/zien bidden of tot God roepen? Verstaat gij ook hetgeen gij leest door een Nederlands reformatorische traditie bedoel je dan?
Nee, maar als ik jouw antwoord proef is dat misschien maar beter ook. Althans, volgens mij heb ik dat toch weleens meegekregen en gaat er bij de Joden eerbied voor God vanuit. Dat mis ik in het andere geval eigenlijk
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 19 apr 2024, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zita »

merel schreef: 19 apr 2024, 10:26
Zita schreef: 19 apr 2024, 07:46
Ararat schreef: 19 apr 2024, 07:24 Dat je het niks vindt snap ik volkomen, maar wat maakt dat je je ergert? Je wordt niet verplicht om er aan deel te nemen en je wordt er niet onvrijwillig mee geconfronteerd.
Laat die mannen lekker brullen in hun bubbel, denk ik dan. Als je je aan alles waar je niks mee hebt moet ergeren...
De irritatie kan m voor mij zitten in de gedachte dat een mannenzangavond soms niet zo heel veel lijkt af te wijken van een avondje naar het stadion voor een voetbalwedstrijd. Lekker met elkaar verenigd brullen. Alleen krijgt het nu een soms onterecht vroom sausje.
En toch raakte het me: een klas die uit zichzelf 'Lichtstad met uw paarlen poorten' wilde zingen (ook wel een lied met van die stadionneigingen, jongens kunnen met rooie koppen helemaal op vol volume gaan). Een groep jongens die helemaal blij vertelden dat ze kaartjes hebben voor Katwijk.
Dus ik sta er wat ambivalent in.
Ik kan mij bij jouw omschrijving van pubers die kiezen voor dit lied en graag naar een zangavond gaan echt helemaal niets voorstellen.
Het is dit jaar een speciale groep, dat wel :) Uit dezelfde klas kwamen pas leerlingen de sleutel van het muzieklokaal vragen. Want ze wilden daar een uurtje gaan zingen. Drie dames, drie heren, allemaal een jaar of 17.

Dezelfde groep kan overigens even fanatiek een potje voetballen, een avond gamen, een heleboel bier drinken enzovoorts. Het zijn echt geen extreem brave broeders. Maar ze voelen onderling de veiligheid om óók te zeggen dat je best wel graag massaal psalmen zingt. En dat is mooi om te zien en te horen.
Henk J
Berichten: 2608
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Henk J »

merel schreef: 19 apr 2024, 10:15 Waarom zijn deze avonden specifiek gericht op mannen?
Ooit in Katwijk ontstaan op initiatief van organist Jaap van Rijn die eens een kerk vol met mannen wilde begeleiden. Waarom? Mannenzang klinkt krachtiger/harder en heeft wel een aparte sound, je hebt ook heel veel mannenkoren, hoewel ik daar qua koorzang geen fan van ben omdat de sopranen ontbreken en de alten ook maar magertjes vertegenwoordigd zijn. Voor samenzang heeft het wel wat hoewel ik liever gemeentezang heb, maar dat hoor ik 52 zondagen per jaar en de mannenzang maar één keer per jaar dus dat is een mooie balans :) . Overigens heb je ook een vrouwenzang: https://www.vrouwenzang.nl/
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4105
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Kleine ergernissen

Bericht door Maanenschijn »

Henk J schreef:
Maanenschijn schreef: 19 apr 2024, 10:01 Ik het de bedoeling dat we ons testosteron wegbrullen met de Psalmen?
Als ik mijn testosteron kwijt wil ga ik wel wat anders doen dan naar een Psalmzangavond, was in Rijssen maar had niet het idee dat we daar nu testosteron aan het wegbrullen waren hoewel het een andere sfeer heeft dan een evensong. Maar testosteron raak ik wel kwijt met een avond sporten of een andere activiteit.
Precies. Ik ben één keer bij een mannenzangavond geweest. De Betuwse. Ooit heb ik daar een wat beeldende beschrijving van gegeven op dit forum.

Ik ben faliekant tegen het gebruik van psalmen als
- volumineus vermaak op zangavonden;
- achtergrondmuziek bij beurzen;
- inspiratie om het orgel te degraderen tot fitness-apparaat en draaiorgel/herriebak;

Enz..

Goede intenties maken het gebruik van psalmen nog niet goed. Natuurlijk is het zingen met een volle kerk prachtig. Ik heb afgelopen zondag zitten genieten van een volle kerk die voluit zong en het begeleiden daarvan op een mooi pijporgel. Maar laten we de inhoud van de individuele psalmen niet uit het oog verliezen. Ik heb soms sterk het gevoel dat de inhoud verloren gaat in het vermaak.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J
Berichten: 2608
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Henk J »

Maanenschijn schreef: 19 apr 2024, 10:58 Precies. Ik ben één keer bij een mannenzangavond geweest. De Betuwse. Ooit heb ik daar een wat beeldende beschrijving van gegeven op dit forum.

Ik ben faliekant tegen het gebruik van psalmen als
- volumineus vermaak op zangavonden;
- achtergrondmuziek bij beurzen;
- inspiratie om het orgel te degraderen tot fitness-apparaat en draaiorgel/herriebak;

Enz..

Goede intenties maken het gebruik van psalmen nog niet goed. Natuurlijk is het zingen met een volle kerk prachtig. Ik heb afgelopen zondag zitten genieten van een volle kerk die voluit zong en het begeleiden daarvan op een mooi pijporgel. Maar laten we de inhoud van de individuele psalmen niet uit het oog verliezen. Ik heb soms sterk het gevoel dat de inhoud verloren gaat in het vermaak.
Mee eens. Maar de grens tussen volumineus vermaak en uit volle borst Psalm 42 aanheffen is nogal dun natuurlijk. Wat ik wel jammer vind is dat de vele zangavonden die er zijn qua programmering zo voorspelbaar zijn als maar kan. Waarom niet deze avonden gebruiken om ook de onbekende Psalmen wat bekender te maken?
Profesto
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Profesto »

Omdat er dan niet maximaal gebruld kan worden natuurlijk.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1513
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Bourdon16 »

DDD
Berichten: 28803
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

https://www.youtube.com/watch?v=oUoGmg1jCC0

Geen kleine ergernis hoor. Alleen een reactie op het thema mannenzang.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1798
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ararat »

Laten we afspreken dat we psalmen voortaan zacht brullen. Als we los willen gaan en hard willen brullen pakken we een gezang of een lied bij de lurven. Dan hoeft niemand zich te ergeren.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Profesto
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Profesto »

Ararat schreef: 19 apr 2024, 13:54 Laten we afspreken dat we psalmen voortaan zacht brullen. Als we los willen gaan en hard willen brullen pakken we een gezang of een lied bij de lurven. Dan hoeft niemand zich te ergeren.
Creatief, maar voor gezangen geldt wat mij betreft hetzelfde.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3009
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Job »

Profesto schreef: 19 apr 2024, 12:41 Omdat er dan niet maximaal gebruld kan worden natuurlijk.
Exact.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1798
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ararat »

Profesto schreef: 19 apr 2024, 14:03
Ararat schreef: 19 apr 2024, 13:54 Laten we afspreken dat we psalmen voortaan zacht brullen. Als we los willen gaan en hard willen brullen pakken we een gezang of een lied bij de lurven. Dan hoeft niemand zich te ergeren.
Creatief, maar voor gezangen geldt wat mij betreft hetzelfde.
Ai. Dan blijven alleen de liederen over voor de brullers. Dat kan gewetensproblemen opleveren.

In de studentenwereld noemt men dit overigens brallen. Ook passend: mannenbralzangavond
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: 19 apr 2024, 14:56
Profesto schreef: 19 apr 2024, 14:03
Ararat schreef: 19 apr 2024, 13:54 Laten we afspreken dat we psalmen voortaan zacht brullen. Als we los willen gaan en hard willen brullen pakken we een gezang of een lied bij de lurven. Dan hoeft niemand zich te ergeren.
Creatief, maar voor gezangen geldt wat mij betreft hetzelfde.
Ai. Dan blijven alleen de liederen over voor de brullers. Dat kan gewetensproblemen opleveren.

In de studentenwereld noemt men dit overigens brallen. Ook passend: mannenbralzangavond
Wie weet. Laten we wat meer blij zijn dat de psalmen (en evt liederen) nog zo gezongen worden en niet zoveel vinden van de manier waarop.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4105
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Ararat schreef: 19 apr 2024, 14:56
Profesto schreef: 19 apr 2024, 14:03
Ararat schreef: 19 apr 2024, 13:54 Laten we afspreken dat we psalmen voortaan zacht brullen. Als we los willen gaan en hard willen brullen pakken we een gezang of een lied bij de lurven. Dan hoeft niemand zich te ergeren.
Creatief, maar voor gezangen geldt wat mij betreft hetzelfde.
Ai. Dan blijven alleen de liederen over voor de brullers. Dat kan gewetensproblemen opleveren.

In de studentenwereld noemt men dit overigens brallen. Ook passend: mannenbralzangavond
Wie weet. Laten we wat meer blij zijn dat de psalmen (en evt liederen) nog zo gezongen worden en niet zoveel vinden van de manier waarop.
Zo kun je alles wel plat slaan.

Jezus was niet blij met de drukte in de tempel, toen dat ook een ontheiliging was door de koophandel.

De intentie en manier waarop doen er toe.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie