Besnijdenis sabbat voedselwetten

Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: Besnijdenis sabbat voedselwetten

Bericht door Lies »

De besnijdenis die niet met de hand gebeurt is, zoals ik het zie, een besnijdenis in onze geest en gezindheid. We zijn in deze wereld, maar niet van deze wereld. Voor mij betekent het dat ik rondom besneden ben van de geest van de wereld.

Ik heb gelovige en ongelovige kinderen. Voor mijn ongelovige kinderen ben ik rondom besneden. Ik word niet besmet door hun wereld waar ze in leven. Maar vanuit deze positie kan ik hen wel goed doen. Mijn leven laten zien. Van ze houden. Het fijn maken voor de kleinkinderen. In de hoop dat zij behouden worden. Er is in hun kinder- en jeugdtijd het goede gezaaid. En ik mag God bidden of hij het willen en werken in hen wil bewerken. En al mijn kinderen in Gods goede hand leggen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Besnijdenis sabbat voedselwetten

Bericht door Arja »

Lies schreef: 05 okt 2023, 10:50 De besnijdenis die niet met de hand gebeurt is, zoals ik het zie, een besnijdenis in onze geest en gezindheid. We zijn in deze wereld, maar niet van deze wereld. Voor mij betekent het dat ik rondom besneden ben van de geest van de wereld.

Ik heb gelovige en ongelovige kinderen. Voor mijn ongelovige kinderen ben ik rondom besneden. Ik word niet besmet door hun wereld waar ze in leven. Maar vanuit deze positie kan ik hen wel goed doen. Mijn leven laten zien. Van ze houden. Het fijn maken voor de kleinkinderen. In de hoop dat zij behouden worden. Er is in hun kinder- en jeugdtijd het goede gezaaid. En ik mag God bidden of hij het willen en werken in hen wil bewerken. En al mijn kinderen in Gods goede hand leggen.
En het feit dat je al je kinderen in Gods handen legt, getuigt van je diepe geloof en vertrouwen in Hem. Ik probeer dat ook te doen
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: Besnijdenis sabbat voedselwetten

Bericht door Lies »

‘In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt.’
‭‭Kolossenzen‬ ‭2‬:‭11‬-‭12‬ ‭NBG51‬‬

‘In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt.’
‭‭Kolossenzen‬ ‭2‬:‭11‬-‭12‬ ‭NBG51‬‬

Het oude testament is een schaduw tot Christus. Omdat de wet niet het volmaakte kon brengen, omdat de begeerte niet veroordeeld kon worden. De wet werkte alleen als de zonde naar buiten kwam. Nu, met de hulp van de Heilige Geest kunnen we de zonde veroordelen in het vlees voor het naar buiten komt. Daarvoor heeft Jezus voor ons een weg gebaand door het vlees. En kunnen we Hem op die weg na volgen.

‘Daar wij dan, broeders, volle vrijmoedigheid bezitten om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, langs de nieuwe en levende weg, die Hij ons ingewijd heeft, door het voorhangsel, dat is, zijn vlees,’
‭‭Hebreeën‬ ‭10‬:‭19‬-‭20‬ ‭NBG51‬‬

Jezus heeft een weg gebaand door “Zijn vlees”. Zodat wij Hem na kunnen volgen tot in het Heiligdom, van waaruit God met ons kan spreken.
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: Besnijdenis sabbat voedselwetten

Bericht door Lies »

Dit schreef iemand.

(((Persoonlijk: ik geloof dat het werkverbod van de sabbat niet direct overgegaan naar de zondag van de christenen. De zondag als speciale dag voor christenen staat los van het Joodse sabbatgebod en is eerder gericht op het "vieren" of gedenken van de opstanding van Jezus en de gemeenschap van gelovigen. Het behouden van de zondag als rustdag is een unieke traditie binnen het christendom maar vormt geen voortzetting van het Joodse sabbatgebod.))

Ik geloof dat de wetten van het oude testament voor de orthodoxe joden geldt. Niet voor ons. Zoals er staat is de wet tot Christus. Hij schrijft nu Zijn wetten in ons hart en verstand. En zo zie ik de sabbatsrust ook als iets wat van binnen ontstaat door het gehoorzamen van de nieuwe wetten van de Geest. Ik heb dus elke dag steeds meer rust. (Sabbatsrust van binnen)

De vrije zondag zie ik voor mij als een fijne dag om naar de kerk te gaan en mensen ontmoeten. Ik heb een interressant boek dat heet: De wetenschap van de bijbel.
Een ongelovige man wilde bewijzen dat God niet bestaat. Maar hoe meer onderzoek hij deed, hoe meer hij tot de conclusie kwam dat God bestaat. Als je alleen al denkt aan de wet om besneden te worden en het eten. Hij vertelde over een vroegere Joodse samenleving in Duitsland. Ze woonden in een bep. gebied. Er kwam een besmettelijke ziekte in Duitsland en veel mensen stierven. Er was toen nog geen riolering. Opeens bedachten de Joden, als we nu de wetten invoeren van geen onrein eten en de reinigingswetten gaan volgen.

Ze maakten de straten schoon. Brachten de dingen die door een riolering hoorden in tonnen buiten hun gebied. . En daar stopte de ziekte. Toen kregen de Joden de schuld. Want zij hadden de ellende veroorzaakt.

’Gij zult buiten de legerplaats een plek hebben om u daarheen naar buiten te begeven; gij zult bij uw uitrusting een schopje hebben en, wanneer gij buiten gaat zitten, daarmee een gat graven en uw uitwerpselen weer bedekken. Want de Here, uw God, wandelt in uw legerplaats, om u te redden en uw vijanden aan u over te geven; daarom zal uw legerplaats heilig zijn, zodat Hij niets onbehoorlijks bij u ziet en Zich niet van u afwendt.‘
‭‭Deuteronomium‬ ‭23‬:‭12‬-‭14‬ ‭NBG51‬‬

Jezus ging op de sabbat aren plukken. En Hij genas iemand. Hij kreeg commentaar.

’En Hij vertrok van die plaats en ging in hun synagoge. En zie, daar was een mens met een verschrompelde hand. En zij legden Hem de vraag voor, of het geoorloofd is op de sabbat te genezen, om Hem te kunnen aanklagen. Maar Hij zeide tot hen: Wie zou er onder u zijn, die één schaap heeft en die, als dit op een sabbat in een put valt, het niet grijpen zal en eruit trekken? Hoeveel gaat niet een mens een schaap te boven?

“”Derhalve is het geoorloofd op de sabbat wèl te doen.””

Toen zeide Hij tot die mens: Strek uw hand uit. En hij strekte haar uit en zij werd weder gezond gelijk de andere. En de Farizeeën gingen heen en spanden tegen Hem samen ten einde Hem om te brengen. Maar Jezus doorzag het en ging vandaar weg. En velen volgden Hem en Hij genas hen allen,‘
‭‭Matteüs‬ ‭12‬:‭9‬-‭15‬ ‭NBG51‬‬

Mensen maken alles zo bekrompen omdat ze niet naar “de Geest van de letter” luisteren. Dan krijg je discussie is zoals, is het geoorloofd dat………

’ ’Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf;‘ maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.‘
‭‭Johannes‬ ‭14‬:‭26‬ ‭NBG51‬‬

’Zo laten wij dan najagen hetgeen de vrede en de onderlinge opbouwing bevordert. Breek niet ter wille van spijs het werk Gods af; alles is wel rein, maar het is verkeerd voor een mens, als hij door zijn eten tot aanstoot is. Houd gij het geloof, dat gij hebt bij uzelf voor het aangezicht Gods. “””Zalig is hij, die zich geen verwijten maakt bij hetgeen hij goed acht.‘“”
‭‭Romeinen‬ ‭14‬:‭19‬-‭20‬, ‭22‬ ‭NBG51‬‬

Voor mij geldt elke dag de sabbatsrust, omdat ik elke dag wandel in het licht dat God geeft.
’Niet wat de mond binnengaat, maakt de mens onrein, maar wat de mond uitkomt, dat maakt de mens onrein.‘
‭‭Matteüs‬ ‭15‬:‭11‬ ‭NBG51‬‬
En daarom moet ik waakzaam zijn over wat er uit mijn mond komt. Mijn meningen die niet altijd kloppen. Geroddel. Mensen kwetsen enz. Hoe reageer ik als ik onrecht moet lijden. Of er wordt kwaad over mij gesproken. Kan ik vergeven.

De besnijdenis aan het lichaam is ook een gezondheidszaak. Het moest op de 8ste dag gebeuren. Want precies op die dag doet het geen pijn. Daarom werden baby’s ook op de sabbat besneden. Mijn kleinzoon wordt binnenkort besneden omdat hij daar steeds een ontsteking heeft en zo ook mijn man als kind. God gaf de wetten tot welzijn van de mensen. We weten ook dat varkensvlees niet gezond is. We kunnen nog steeds veel van deze wetten leren. God wil alleen het allerbeste voor ons.

Mijn lievelingstekst is:

’Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.‘
‭‭Johannes‬ ‭14‬:‭21‬ ‭NBG51‬‬

Als ik de geboden gehoorzaam die in mijn hart geschreven staan, dan zal ik steeds meer inzicht krijgen over het leven van Jezus en hoe ik voor God welgevallig kan leven. Stukje bij beetje wordt het verlicht is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Besnijdenis sabbat voedselwetten

Bericht door Bert Mulder »

Lies schreef: 18 jan 2024, 11:57 We weten ook dat varkensvlees niet gezond is. We kunnen nog steeds veel van deze wetten leren. God wil alleen het allerbeste voor ons.
Waarom zegt men dat varkensvlees niet gezond is?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: Besnijdenis sabbat voedselwetten

Bericht door Lies »

’Alle dieren die gespleten hoeven hebben, maar niet geheel doorkloofde hoeven, en die niet herkauwen, zullen u onrein zijn; ieder die ze aanraakt, zal onrein zijn.‘
‭‭Leviticus‬ ‭11‬:‭26‬ ‭NBG51‬‬

Deze wet gaf God niet zomaar. Maar om het volk gezond te houden. En daarom geloof ik dat het ook nu niet gezond is, al zullen er vast ook hele goede stoffen in zitten.

Maar zo zie ik het hè? En neem ik het voor mijzelf. Hoewel Jezus alles rein verklaard wat in de mond komt. Dus je mag het gewoon eten.

Maar wat ik wilde vertellen over de besnijdenis in het oude testament dat was, om Zijn volk gezond te houden. En dat bleek ook bij de Duitse Joden. En je ziet ook door de tijd heen dat er steeds minder kraamvrouwen stierven door het wassen van de handen. Onze gezondheid is door de jaren heen wel heel erg verandert door hygiëne.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Besnijdenis sabbat voedselwetten

Bericht door Posthoorn »

Lies schreef: 19 jan 2024, 11:16 ’Alle dieren die gespleten hoeven hebben, maar niet geheel doorkloofde hoeven, en die niet herkauwen, zullen u onrein zijn; ieder die ze aanraakt, zal onrein zijn.‘
‭‭Leviticus‬ ‭11‬:‭26‬ ‭NBG51‬‬

Deze wet gaf God niet zomaar. Maar om het volk gezond te houden.
Waar staat dat in de Bijbel?
Online
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Besnijdenis sabbat voedselwetten

Bericht door Bertiel »

ik moet eerlijk zeggen dat sinds ik slechts sporadisch varkensvlees meer eet (spekjes in de mosterdsoep of in de boerenkool) ik veel meer problemen met mijn darmen heb
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Besnijdenis sabbat voedselwetten

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:ik moet eerlijk zeggen dat sinds ik slechts sporadisch varkensvlees meer eet (spekjes in de mosterdsoep of in de boerenkool) ik veel meer problemen met mijn darmen heb
Meer of minder?

Ik eet zo min mogelijk varkens vlees. Het reageert sterk negatief op mijn reuma.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Besnijdenis sabbat voedselwetten

Bericht door Bertiel »

ik bedoelde minder
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Besnijdenis sabbat voedselwetten

Bericht door Arja »

Lies schreef: 19 jan 2024, 11:16 ’Alle dieren die gespleten hoeven hebben, maar niet geheel doorkloofde hoeven, en die niet herkauwen, zullen u onrein zijn; ieder die ze aanraakt, zal onrein zijn.‘
‭‭Leviticus‬ ‭11‬:‭26‬ ‭NBG51‬‬

Deze wet gaf God niet zomaar. Maar om het volk gezond te houden. En daarom geloof ik dat het ook nu niet gezond is, al zullen er vast ook hele goede stoffen in zitten.

Maar zo zie ik het hè? En neem ik het voor mijzelf. Hoewel Jezus alles rein verklaard wat in de mond komt. Dus je mag het gewoon eten.

Maar wat ik wilde vertellen over de besnijdenis in het oude testament dat was, om Zijn volk gezond te houden. En dat bleek ook bij de Duitse Joden. En je ziet ook door de tijd heen dat er steeds minder kraamvrouwen stierven door het wassen van de handen. Onze gezondheid is door de jaren heen wel heel erg verandert door hygiëne.
De Thora geeft niet altijd uitleg over waarom bepaald voedsel wel of niet gegeten mag worden. Toch hebben de regels, zoals het vermijden van bloed en het apart houden van vlees en melk, te maken met rituelen en gehoorzaamheid aan God. Ze testten hun geloof, vroegen om zelfbeheersing, versterkten de Joodse identiteit en toonden gehoorzaamheid aan God. Het belangrijkste was dat God deze regels heeft ingesteld; de regels hielpen hen om ritueel rein te zijn en Hem te gehoorzamen.

De besnijdenis is niet eerste plaats voor hygiëne is, maar het heeft in het verleden misschien wel heeft geholpen om infecties te voorkomen, vooral toen hygiëne minder goed was. Toch draait de besnijdenis daar niet om maar wordt het in het Jodendom gezien als een speciaal ritueel dat laat zien dat iemand bij het Joodse volk hoort. Dat is waarom de meeste Messiasbelijdende Joden nog steeds hun zonen laten besnijden.
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: Besnijdenis sabbat voedselwetten

Bericht door Lies »

Ik geloof ook dat het in hoofdzaak is dat ze bij het Joodse volk horen. Gezondheid erdoor is ook bijzonder.

Het oude testament is een schaduw van het nieuwe. En zo is het nu de besnijdenis van ons hart om bij het volk van God te horen. We zullen bijv. rondom besneden zijn van de wereld. Zoals er staat dat we “in deze wereld zijn” maar niet “van deze wereld”. En zo kun je meerdere dingen in vullen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Besnijdenis sabbat voedselwetten

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef: 19 jan 2024, 11:27
Bertiel schreef:ik moet eerlijk zeggen dat sinds ik slechts sporadisch varkensvlees meer eet (spekjes in de mosterdsoep of in de boerenkool) ik veel meer problemen met mijn darmen heb
Meer of minder?

Ik eet zo min mogelijk varkens vlees. Het reageert sterk negatief op mijn reuma.
De eiwitstructuren van varkensvlees lijkt erg op dat van mensenvlees. Dat klinkt erg luguber maar het valt gelukkig mee. Het gevolg is wel dat ons lichaam het niet snel detecteert als zijnde lichaamsvreemde stof. Hierdoor blijft het erg lang in het lichaam, inclusief alle schadelijke stoffen. Het verbaast me niks dat je daar klachten van kan krijgen.

Wij eten niet vaak varkensvlees. Niet echt vanuit principe, maar ik vind het gewoon niet gezond qua vet enzo. Het is wel erg lekker. Ik kan echt genieten van een spare-rib. Ik heb er overigens geen gezondheidsklachten van.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie