Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door MGG »

DDD schreef: 24 jul 2023, 22:06
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 20:41
merel schreef: 24 jul 2023, 20:28
Eens met @ ambtenaar. Wij houden ook een norm voor, maar uiteindelijk maakt de jongere zelf de keuze om wel/ niet seksueel actief te worden.

Dat vraagt van de ouder en jongere een open houding naar elkaar toe waar je zonder vooroordelen het gesprek aangaat. Ook als de jongere uiteindelijk een andere keuze maakt dan jij zou willen.
Ik vind het best genant als norm aan te geven dat de wereld de beste oplossing heeft. Onze boodschap aan jongeren is: als het zo uitkomt kan je best 2 heren dienen. En dat moet onze jongeren vasthouden?
Maar op welke manier wil je dat dan anders doen? Ik begrijp gewoon niet hoe je dat voor je ziet. Wil je mensen opsluiten, dan mag dat eenvoudig niet. Daar komt nog eens bij dat mensen vanaf 14 jaar het helemaal zelf mogen bepalen.

Ik vind het echt een gekke discussie, geheel van realiteitszin gespeend.
Van de Nederlandse wet misschien, maar voor christenen is Gods wet leidend.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door DDD »

huisman schreef: 24 jul 2023, 22:13
DDD schreef: 24 jul 2023, 22:06
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 20:41
merel schreef: 24 jul 2023, 20:28
Eens met @ ambtenaar. Wij houden ook een norm voor, maar uiteindelijk maakt de jongere zelf de keuze om wel/ niet seksueel actief te worden.

Dat vraagt van de ouder en jongere een open houding naar elkaar toe waar je zonder vooroordelen het gesprek aangaat. Ook als de jongere uiteindelijk een andere keuze maakt dan jij zou willen.
Ik vind het best genant als norm aan te geven dat de wereld de beste oplossing heeft. Onze boodschap aan jongeren is: als het zo uitkomt kan je best 2 heren dienen. En dat moet onze jongeren vasthouden?
Maar op welke manier wil je dat dan anders doen? Ik begrijp gewoon niet hoe je dat voor je ziet. Wil je mensen opsluiten, dan mag dat eenvoudig niet. Daar komt nog eens bij dat mensen vanaf 14 jaar het helemaal zelf mogen bepalen.

Ik vind het echt een gekke discussie, geheel van realiteitszin gespeend.
Heeft Gods Woord iets te zeggen over seksualiteit of is de tijdgeest de norm?
De tijdsgeest is niet de norm. Maar de tijdsgeest is wel de context. Ik denk dat 40 in drie maanden wel bovengemiddeld is, maar dat is helemaal het punt niet.

Het gaat erom in hoeverre je daadwerkelijk consequenties verbindt aan het belijden dat mensen tot alle kwaad geneigd zijn, en of je je kinderen dan mag behoeden voor de consequenties ervan.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door DDD »

MGG schreef: 24 jul 2023, 22:15
DDD schreef: 24 jul 2023, 22:06
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 20:41
merel schreef: 24 jul 2023, 20:28
Eens met @ ambtenaar. Wij houden ook een norm voor, maar uiteindelijk maakt de jongere zelf de keuze om wel/ niet seksueel actief te worden.

Dat vraagt van de ouder en jongere een open houding naar elkaar toe waar je zonder vooroordelen het gesprek aangaat. Ook als de jongere uiteindelijk een andere keuze maakt dan jij zou willen.
Ik vind het best genant als norm aan te geven dat de wereld de beste oplossing heeft. Onze boodschap aan jongeren is: als het zo uitkomt kan je best 2 heren dienen. En dat moet onze jongeren vasthouden?
Maar op welke manier wil je dat dan anders doen? Ik begrijp gewoon niet hoe je dat voor je ziet. Wil je mensen opsluiten, dan mag dat eenvoudig niet. Daar komt nog eens bij dat mensen vanaf 14 jaar het helemaal zelf mogen bepalen.

Ik vind het echt een gekke discussie, geheel van realiteitszin gespeend.
Van de Nederlandse wet misschien, maar voor christenen is Gods wet leidend.
Dat staat hier niet ter discussie. Het gaat hier om hoe je omgaat met de werkelijkheid. Nogmaals: hoe zie je dat voor je?
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 24 jul 2023, 22:12 Dat is echt iets anders. Je kunt heel goed bespreekbaar maken wat er gebeurt en daarover eerlijk je zorgen delen. Maar nu ging het erom hoe je er mee omgaat als iemand die wijze raad in de wind slaat.

En dat is dan toch een heel andere kwestie. Dan kun je wel zeggen: stik er maar in, maar dat lijkt me niet wijs.
Inderdaad, dan zeggen we: jammer dat je de verkeerde keuze maakt, maar weet je wat hier heb de pil. Heel begripvol. Echt een christelijke antwoord in deze tijd.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door Cyrillus »

Maanenschijn schreef: 24 jul 2023, 22:04 Ik vind dat je @Cyrillus een karikatuur maakt van de inbreng van Merel en Ambtenaar.

Ik sta in deze een zeer radicale opvoeding voor. En het is mij tot grote persoonlijke schuld geworden toen het anders ging, als ik er een persoonlijke noot aan toe mag voegen. Maar ik heb ook moeten ervaren dat ik verantwoordelijk ben voor de opvoeding, maar in de uitwerking de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij de kinderen ligt.

Zoals al aangegeven leent een openbaar forum helaas zich niet voor verdere verdieping.
Ik denk dat realiteit nog veel erger is dan hier beschreven. Maar iedereen heeft wel zijn eigen persoonlijke ervaringen op dit gebied.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door DDD »

Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 22:21
DDD schreef: 24 jul 2023, 22:12 Dat is echt iets anders. Je kunt heel goed bespreekbaar maken wat er gebeurt en daarover eerlijk je zorgen delen. Maar nu ging het erom hoe je er mee omgaat als iemand die wijze raad in de wind slaat.

En dat is dan toch een heel andere kwestie. Dan kun je wel zeggen: stik er maar in, maar dat lijkt me niet wijs.
Inderdaad, dan zeggen we: jammer dat je de verkeerde keuze maakt, maar weet je wat hier heb de pil. Heel begripvol. Echt een christelijke antwoord in deze tijd.
Ik bedoel het niet vervelend, maar ik vind jouw en huismans antwoorden ook niet heel zachtmoedig hoor.

Wat christelijk is, is mijns inziens: helder de normen voorhouden, maar anderen niet veroordelen als zij zich daar niet aan houden, maar liefdevol zijn naar alle mensen.

Dat maakt jaloers. Jongeren opsluiten geeft alleen maar ellende. Als het dienen van God niet vrijwillig gaat, dan kun je er best hier en daar wat paal en perk aan stellen, en daar ben ik ook niet op tegen, maar daarmee kom je er echt niet meer als mensen 16 of 20 zijn.

Sterker nog: ik vraag me echt af of je daarmee niet veel meer kwaad dan goed doet.
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door tja »

Ik moet in deze discussie denken aan de woorden uit Deuteronomium 6 vers 7.

En gij zult ze uw kinderen inscherpen en daarvan spreken, als gij in uw huis zit en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt en als gij opstaat.

Ik denk dat de Bijbelse lijn niet een keihard verbieden van allerlei zaken is. Maar maken we onze jongeren jaloers om de Heere te volgen.

Als ik merel en ambtenaar goed begrijp gaat het over een verschil tussen theorie en praktijk. Dat begrijp ik ontzettend goed. De praktijk is helaas vaak weerbarstig.

Toch denk ik dat voor iedere zonde betaald moet worden. Of door ons/onze kinderen zelf. Of door Christus. Ik zou heel voorzichtig zijn met middelen die de gevolgen van de zonde zouden voorkomen. Maar ik zeg dit met veel voorzichtigheid
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door MePaul »

Je moet je kinderen dit leren "Zoek eerst het Koninkrijk van God". Ik heb heel veel open gesprekken en ken genoeg gezinnen waar kinderen de Heere Jezus al vroeg leerden kennen. In die gezinnen was dit daarom ook amper een probleem. Als je Jezus kent kan je alsnog in zonde vallen, maar over het algemeen voorkom je heel veel zonden door Hem van jongs af aan te kennen als Redder en Verlosser!

Verder ben ik het ermee eens dat het een lastig onderwerp is. Ik ben radicaal omdat de Bijbel dat ook is. Anderzijds is het een feit dat situaties in een bepaalde context een bepaalde nuance verdienen. Je kinderen opsluiten is nooit een optie; voorleven, bidden en aanspreken op Gods goede geboden daarentegen wel.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 22:06
Juist omdat ik de realiteit weet. Ik heb er zelf op een heel confronterende manier mee te maken gehad. Als ouderen het hoofd buigen dan is de jeugd verloren. Want dat is wat er gebeurt. De jeugd gaat zijn gang en niemand spreekt ze er op aan. We zijn al blij als ze naar de kerk gaan, dus laten we het maar zo. Waarom zwijgen de dominees, de ouderlingen en de ouders? We weten wat er gebeurt, en we houden onze mond. In een ander draadje ging gaat over levensheiliging, en dit is exact wat ik probeerde duidelijk te maken.
Ik houd niet van vrome praatjes. Ik houd mijn kinderen voor wat de Bijbelse norm is, die ik ook zelf gevolgd heb. Het is aan hen de keuze om de norm te volgen. Tegelijkertijd geef ik hem aan wat ze moeten doen als hun keuze anders is, om eventuele aandoening of ongewenste zwangerschap te voorkomen.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door MGG »

DDD schreef: 24 jul 2023, 22:19
MGG schreef: 24 jul 2023, 22:15
DDD schreef: 24 jul 2023, 22:06
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 20:41
Ik vind het best genant als norm aan te geven dat de wereld de beste oplossing heeft. Onze boodschap aan jongeren is: als het zo uitkomt kan je best 2 heren dienen. En dat moet onze jongeren vasthouden?
Maar op welke manier wil je dat dan anders doen? Ik begrijp gewoon niet hoe je dat voor je ziet. Wil je mensen opsluiten, dan mag dat eenvoudig niet. Daar komt nog eens bij dat mensen vanaf 14 jaar het helemaal zelf mogen bepalen.

Ik vind het echt een gekke discussie, geheel van realiteitszin gespeend.
Van de Nederlandse wet misschien, maar voor christenen is Gods wet leidend.
Dat staat hier niet ter discussie. Het gaat hier om hoe je omgaat met de werkelijkheid. Nogmaals: hoe zie je dat voor je?
Op deze vraag heb ik geen perfect antwoord. Het begint bij een liefdevolle en ernstige opvoeding waarbij van jongs af aan het leven met God aangeprezen wordt. In een christelijke opvoeding worden kinderen vanzelfsprekend vanuit de Bijbel onderwezen. Niet alleen op zondag en catechisatie maar dagelijks! Daarbij ruimte bieden voor vragen en naast kinderen staan. Persoonlijk ben ik van mening dat van thuiswonende (minderjarige) kinderen verwacht mag worden dat ze zich schikken naar het ouderlijk gezag.
Bij dit gesprek moest ik denken aan de moeder van Augustinus. Hoewel hij niet luisterde bleef zij voortdurend voor haar zoon bidden. Je kunt kinderen niet dwingen om Bijbelse keuzes te maken. Er komt een moment dat je uitgepraat bent, maar als het goed is geen moment dat ouders uitgebeden zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door huisman »

DDD schreef: 24 jul 2023, 22:30
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 22:21
DDD schreef: 24 jul 2023, 22:12 Dat is echt iets anders. Je kunt heel goed bespreekbaar maken wat er gebeurt en daarover eerlijk je zorgen delen. Maar nu ging het erom hoe je er mee omgaat als iemand die wijze raad in de wind slaat.

En dat is dan toch een heel andere kwestie. Dan kun je wel zeggen: stik er maar in, maar dat lijkt me niet wijs.
Inderdaad, dan zeggen we: jammer dat je de verkeerde keuze maakt, maar weet je wat hier heb de pil. Heel begripvol. Echt een christelijke antwoord in deze tijd.
Ik bedoel het niet vervelend, maar ik vind jouw en huismans antwoorden ook niet heel zachtmoedig hoor.

Wat christelijk is, is mijns inziens: helder de normen voorhouden, maar anderen niet veroordelen als zij zich daar niet aan houden, maar liefdevol zijn naar alle mensen.

Dat maakt jaloers. Jongeren opsluiten geeft alleen maar ellende. Als het dienen van God niet vrijwillig gaat, dan kun je er best hier en daar wat paal en perk aan stellen, en daar ben ik ook niet op tegen, maar daarmee kom je er echt niet meer als mensen 16 of 20 zijn.

Sterker nog: ik vraag me echt af of je daarmee niet veel meer kwaad dan goed doet.

Ik zou zeggen kom eens met onze kinderen praten. Ze zullen niets herkennen van wat jij mij en mijn vrouw verwijt. Bijbelse duidelijkheid gaat juist samen met zachtmoedigheid. Opsluiten weten ze niet van maar samen spreken over wat Gods Woord ons zegt over seksualiteit wel. Vooral met dank aan mijn vrouw.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door HersteldHervormd »

Hoewel het eigenlijk een interessante discussie is bekruipt mij ook enig ongemak. Persoonlijk vind ik dat dit soort persoonlijke, familiaire zaken niet thuis horen op een openbaar forum.

Ik snap dat mensen dan uitkomen op een theoretisch benaderen, maar meer dan dat lijkt mij niet wenselijk.

On topic: Het huwelijk is de enige vrucht die nog over gebleven is uit het paradijs. Laten we er kostbaar mee omgaan, dat geeft zo veel vreugde, voor ziel en lichaam.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door DDD »

huisman schreef: 24 jul 2023, 23:12
DDD schreef: 24 jul 2023, 22:30
Cyrillus schreef: 24 jul 2023, 22:21
DDD schreef: 24 jul 2023, 22:12 Dat is echt iets anders. Je kunt heel goed bespreekbaar maken wat er gebeurt en daarover eerlijk je zorgen delen. Maar nu ging het erom hoe je er mee omgaat als iemand die wijze raad in de wind slaat.

En dat is dan toch een heel andere kwestie. Dan kun je wel zeggen: stik er maar in, maar dat lijkt me niet wijs.
Inderdaad, dan zeggen we: jammer dat je de verkeerde keuze maakt, maar weet je wat hier heb de pil. Heel begripvol. Echt een christelijke antwoord in deze tijd.
Ik bedoel het niet vervelend, maar ik vind jouw en huismans antwoorden ook niet heel zachtmoedig hoor.

Wat christelijk is, is mijns inziens: helder de normen voorhouden, maar anderen niet veroordelen als zij zich daar niet aan houden, maar liefdevol zijn naar alle mensen.

Dat maakt jaloers. Jongeren opsluiten geeft alleen maar ellende. Als het dienen van God niet vrijwillig gaat, dan kun je er best hier en daar wat paal en perk aan stellen, en daar ben ik ook niet op tegen, maar daarmee kom je er echt niet meer als mensen 16 of 20 zijn.

Sterker nog: ik vraag me echt af of je daarmee niet veel meer kwaad dan goed doet.

Ik zou zeggen kom eens met onze kinderen praten. Ze zullen niets herkennen van wat jij mij en mijn vrouw verwijt. Bijbelse duidelijkheid gaat juist samen met zachtmoedigheid. Opsluiten weten ze niet van maar samen spreken over wat Gods Woord ons zegt over seksualiteit wel. Vooral met dank aan mijn vrouw.
Ik neem onmiddellijk aan dat je vrouw veel goede invloed heeft. En ik ben ook niet tegen bijbelse duidelijkheid. Maar ik heb jou geen enkel verwijt gedaan, behalve dan dat je over andermans situaties erg makkelijk praat.

Je hebt je oordeel onmiddellijk klaar met grote woorden. Dat is waar ik een kanttekening bij plaats.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef: 24 jul 2023, 23:19 Hoewel het eigenlijk een interessante discussie is bekruipt mij ook enig ongemak. Persoonlijk vind ik dat dit soort persoonlijke, familiaire zaken niet thuis horen op een openbaar forum.

Ik snap dat mensen dan uitkomen op een theoretisch benaderen, maar meer dan dat lijkt mij niet wenselijk.

On topic: Het huwelijk is de enige vrucht die nog over gebleven is uit het paradijs. Laten we er kostbaar mee omgaan, dat geeft zo veel vreugde, voor ziel en lichaam.
Wat is er precair aan? Het is een zinnig onderwerp. Dit zijn toch onderwerpen die je met vrienden ook bespreekt? Dat mag ik tenminste hopen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Voorkomen van gevolgen van seksuele zonden (uit: Vaccineren)

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 24 jul 2023, 23:36
HersteldHervormd schreef: 24 jul 2023, 23:19 Hoewel het eigenlijk een interessante discussie is bekruipt mij ook enig ongemak. Persoonlijk vind ik dat dit soort persoonlijke, familiaire zaken niet thuis horen op een openbaar forum.

Ik snap dat mensen dan uitkomen op een theoretisch benaderen, maar meer dan dat lijkt mij niet wenselijk.

On topic: Het huwelijk is de enige vrucht die nog over gebleven is uit het paradijs. Laten we er kostbaar mee omgaan, dat geeft zo veel vreugde, voor ziel en lichaam.
Wat is er precair aan? Het is een zinnig onderwerp. Dit zijn toch onderwerpen die je met vrienden ook bespreekt? Dat mag ik tenminste hopen.
En daar zit het hem dus inderdaad. Ik vind je erg aardig, maar je bent niet mijn vriend. Daarnaast wil ik nogmaals met klem benadrukken dat dit een openbaar forum is, iedereen die wil, kan meelezen. Een gesprek met wat vrienden is niet openbaar.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie