Vraag naar aanleiding van...

Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Piet Puk »

In de Catechismusverklaring van ds. J. Roos word in de zondagen 26 en 27 een uitspraak opgenomen van wijlen ds. J. Fraanje die iets in de trant zei: 'Laat je gedoopte voorhoofd maar zien aan de Heere'. Een uitspraak die wat verbazing wekt binnen de GGiN gezien de visie op het genadeverbond. Ds. J. Roos gaat daarna uitleggen hoe wijlen ds. J. Fraanje dit bedoeld zou hebben(uiteraard in lijn met de visie van de GGiN). Weet iemand waar wijlen ds. J. Fraanje deze uitspraak nader toelicht? Nu komt het op mij over dat ds. J. Roos wijlen ds. J. Fraanje laat buikspreken. Overigens twijfel ik niet dat wijlen ds. J. Fraanje het bedoeld heeft in de lijn van de GGiN gezien zijn theologische standpunten, maar toch. Ik ben benieuwd waar wijlen ds. J. Fraanje zich over dit punt uitvoeriger heeft uitgesproken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef: 03 jul 2023, 11:13 In de Catechismusverklaring van ds. J. Roos word in de zondagen 26 en 27 een uitspraak opgenomen van wijlen ds. J. Fraanje die iets in de trant zei: 'Laat je gedoopte voorhoofd maar zien aan de Heere'. Een uitspraak die wat verbazing wekt binnen de GGiN gezien de visie op het genadeverbond. Ds. J. Roos gaat daarna uitleggen hoe wijlen ds. J. Fraanje dit bedoeld zou hebben(uiteraard in lijn met de visie van de GGiN). Weet iemand waar wijlen ds. J. Fraanje deze uitspraak nader toelicht? Nu komt het op mij over dat ds. J. Roos wijlen ds. J. Fraanje laat buikspreken. Overigens twijfel ik niet dat wijlen ds. J. Fraanje het bedoeld heeft in de lijn van de GGiN gezien zijn theologische standpunten, maar toch. Ik ben benieuwd waar wijlen ds. J. Fraanje zich over dit punt uitvoeriger heeft uitgesproken.
Kan je hem niet even een mail sturen met deze vraag? Dan weet je het gelijk.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef: 03 jul 2023, 11:17
Piet Puk schreef: 03 jul 2023, 11:13 In de Catechismusverklaring van ds. J. Roos word in de zondagen 26 en 27 een uitspraak opgenomen van wijlen ds. J. Fraanje die iets in de trant zei: 'Laat je gedoopte voorhoofd maar zien aan de Heere'. Een uitspraak die wat verbazing wekt binnen de GGiN gezien de visie op het genadeverbond. Ds. J. Roos gaat daarna uitleggen hoe wijlen ds. J. Fraanje dit bedoeld zou hebben(uiteraard in lijn met de visie van de GGiN). Weet iemand waar wijlen ds. J. Fraanje deze uitspraak nader toelicht? Nu komt het op mij over dat ds. J. Roos wijlen ds. J. Fraanje laat buikspreken. Overigens twijfel ik niet dat wijlen ds. J. Fraanje het bedoeld heeft in de lijn van de GGiN gezien zijn theologische standpunten, maar toch. Ik ben benieuwd waar wijlen ds. J. Fraanje zich over dit punt uitvoeriger heeft uitgesproken.
Kan je hem niet even een mail sturen met deze vraag? Dan weet je het gelijk.
Neen, op uitzondering van een predikant na, publiceren predikanten binnen de GGiN geen mailadressen. Kan natuurlijk ook bellen, dat dan weer wel. Maar dacht: ik doe even een beroep op het collectief geheugen van Refoforum. Maar begrijp dat jij afvalt voor het antwoord op mijn vraag
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef: 03 jul 2023, 11:21
Tiberius schreef: 03 jul 2023, 11:17
Piet Puk schreef: 03 jul 2023, 11:13 In de Catechismusverklaring van ds. J. Roos word in de zondagen 26 en 27 een uitspraak opgenomen van wijlen ds. J. Fraanje die iets in de trant zei: 'Laat je gedoopte voorhoofd maar zien aan de Heere'. Een uitspraak die wat verbazing wekt binnen de GGiN gezien de visie op het genadeverbond. Ds. J. Roos gaat daarna uitleggen hoe wijlen ds. J. Fraanje dit bedoeld zou hebben(uiteraard in lijn met de visie van de GGiN). Weet iemand waar wijlen ds. J. Fraanje deze uitspraak nader toelicht? Nu komt het op mij over dat ds. J. Roos wijlen ds. J. Fraanje laat buikspreken. Overigens twijfel ik niet dat wijlen ds. J. Fraanje het bedoeld heeft in de lijn van de GGiN gezien zijn theologische standpunten, maar toch. Ik ben benieuwd waar wijlen ds. J. Fraanje zich over dit punt uitvoeriger heeft uitgesproken.
Kan je hem niet even een mail sturen met deze vraag? Dan weet je het gelijk.
Neen, op uitzondering van een predikant na, publiceren predikanten binnen de GGiN geen mailadressen. Kan natuurlijk ook bellen, dat dan weer wel. Maar dacht: ik doe even een beroep op het collectief geheugen van Refoforum. Maar begrijp dat jij afvalt voor het antwoord op mijn vraag
Klopt.
Een andere tip die ik je kan geven: op www.theologienet.nl staan er werken van ds. Fraanje gepubliceerd. Je zou daar eens in kunnen zoeken; de kans is best wel aanwezig dat je daar die uitspraak met context vindt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Jongere »

Ds. Moerkerken schrijft in zijn uitgave "Jong geleerd" (over het vragenboekje van Hellenbroek) deze uitspraak ook toe aan ds. Fraanje.
Context is daar een vraag over het pleiten op de doop.
Ds. Moerkerken schreef:Ik weet dat ds. Fraanje een bekende uitdrukking gedaan heeft die hij dikwijls tegen de jongens en meisjes zei op catechisatie: "Laat de Heere je gedoopte voorhoofd maar zien." Dat zou ik ook rustig durven zeggen. Maar dat is wat anders dan dat rechthebbende pleiten. Ik zeg niet dat de vraagsteller dat bedoelt, maar onze tijd is daar zo vol van.
Laat de Heere je gedoopte voorhoofd maar zien. Wat betekent dat dan? Dat betekent: "Och Heere, zulke rijke weldaden hebt Gij eenmaal aan mijn voorhoofd betekend en verzegeld. Gij hebt aan mijn voorhoofd die druppels water gesprengd, die wijzen op Uw bloed en die wijzen op Uw Geest. En nu heb ik een hart dat daar vreemd van is, dat daarbuiten staat. O God, zou U nu, wat U aan m'n hoofd betekend hebt, toen Ge Uw verbond verzegelde, zou U dat aan mijn ziel willen toepassen?" Waren we zo maar meer met onze kinderen bezig en lagen onze kinderen zo maar vaak op hun knieën. Dat zou groot zijn. Maar dat is heel wat anders als het rechthebbend pleiten op uw doop.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door DDD »

De bezorgdheid om Gods eigen woorden Hem voor te houden, heb ik nooit zo kunnen begrijpen. Dat heeft met rechthebbendheid niets te maken. Meer met het inzicht dat God trouw is.

Maar dit soort formuleringen over jonge kinderen vind ik al helemaal wonderlijk.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door FlyingEagle »

DDD schreef: 03 jul 2023, 12:27 De bezorgdheid om Gods eigen woorden Hem voor te houden, heb ik nooit zo kunnen begrijpen. Dat heeft met rechthebbendheid niets te maken. Meer met het inzicht dat God trouw is.

Maar dit soort formuleringen over jonge kinderen vind ik al helemaal wonderlijk.
Je mag dus wel pleiten op je doop maar niet in een rechthebbende gestalte en dat is natuurlijk heel bijbels
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door DDD »

Het punt is, dat pleiten natuurlijk nooit rechthebbend is. Anders hoef je niet te pleiten. Dan eis je.

Dus het is een rare begripsverwarring.

Aan verwarrende oproepen dat je wel moet smeken, maar niet als rechthebbende, heeft niemand wat. Maar goed. Eén van de 12 betekenissen van pleiten is blijkens het Woordenboek ook: voor de rechtbank eisen. Dus daar zal het voorbehoud wel vandaan komen.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Bertiel »

ik vraag me af wie er dan wel rechthebbend pleiten, ik hoor het namelijk nooit
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door -DIA- »

Wijlen ds. P. Honkoop (die heeft mij nog gedoopt in de oude Walkerk) zou eens gezegd hebben: Steek je dode hand maar uit... Dat kon hij toen zeggen, hij werd begrepen.
Ik meen op een gemeenteavond dat deze uitspraak weer ter sprake kwam. Ds. Schreuder had toen de leiding, en dacht dat deze uitspraak nu mogelijk verkeerd zou worden verstaan. Steek je dode hand maar uit... Dat kan immers niet? En toch zei ds. Honkoop het, zonder dat er ongezonde kritiek op kwam. Nu kan dat blijkbaar niet meer...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef: 03 jul 2023, 19:12 Wijlen ds. P. Honkoop (die heeft mij nog gedoopt in de oude Walkerk) zou eens gezegd hebben: Steek je dode hand maar uit... Dat kon hij toen zeggen, hij werd begrepen.
Ik meen op een gemeenteavond dat deze uitspraak weer ter sprake kwam. Ds. Schreuder had toen de leiding, en dacht dat deze uitspraak nu mogelijk verkeerd zou worden verstaan. Steek je dode hand maar uit... Dat kan immers niet? En toch zei ds. Honkoop het, zonder dat er ongezonde kritiek op kwam. Nu kan dat blijkbaar niet meer...
Preek gevonden van ds. Honkoop (voor het verband van deze uitspraak)
https://www.prekenweb.nl/nl/Zoeken?Gebe ... erOp=Datum
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door KDD »

-DIA- schreef: 03 jul 2023, 19:12 Wijlen ds. P. Honkoop (die heeft mij nog gedoopt in de oude Walkerk) zou eens gezegd hebben: Steek je dode hand maar uit... Dat kon hij toen zeggen, hij werd begrepen.
Ik meen op een gemeenteavond dat deze uitspraak weer ter sprake kwam. Ds. Schreuder had toen de leiding, en dacht dat deze uitspraak nu mogelijk verkeerd zou worden verstaan. Steek je dode hand maar uit... Dat kan immers niet? En toch zei ds. Honkoop het, zonder dat er ongezonde kritiek op kwam. Nu kan dat blijkbaar niet meer...
Ik heeft dit pas gelezen in een preek van hem over de Roos van Saron. In die preek legt hij het mooi uit. Die preek kan Ik niet online vinden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Herman »

-DIA- schreef: 03 jul 2023, 19:12 Wijlen ds. P. Honkoop (die heeft mij nog gedoopt in de oude Walkerk) zou eens gezegd hebben: Steek je dode hand maar uit... Dat kon hij toen zeggen, hij werd begrepen.
Ik meen op een gemeenteavond dat deze uitspraak weer ter sprake kwam. Ds. Schreuder had toen de leiding, en dacht dat deze uitspraak nu mogelijk verkeerd zou worden verstaan. Steek je dode hand maar uit... Dat kan immers niet? En toch zei ds. Honkoop het, zonder dat er ongezonde kritiek op kwam. Nu kan dat blijkbaar niet meer...
Wie gaat daar kritiek op leveren dan? Dat is een welhaast letterlijk bijbelse uitspraak.
Online
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door windorgel »

Jongere schreef:Ds. Moerkerken schrijft in zijn uitgave "Jong geleerd" (over het vragenboekje van Hellenbroek) deze uitspraak ook toe aan ds. Fraanje.
Context is daar een vraag over het pleiten op de doop.
Ds. Moerkerken schreef:Ik weet dat ds. Fraanje een bekende uitdrukking gedaan heeft die hij dikwijls tegen de jongens en meisjes zei op catechisatie: "Laat de Heere je gedoopte voorhoofd maar zien." Dat zou ik ook rustig durven zeggen. Maar dat is wat anders dan dat rechthebbende pleiten. Ik zeg niet dat de vraagsteller dat bedoelt, maar onze tijd is daar zo vol van.
Laat de Heere je gedoopte voorhoofd maar zien. Wat betekent dat dan? Dat betekent: "Och Heere, zulke rijke weldaden hebt Gij eenmaal aan mijn voorhoofd betekend en verzegeld. Gij hebt aan mijn voorhoofd die druppels water gesprengd, die wijzen op Uw bloed en die wijzen op Uw Geest. En nu heb ik een hart dat daar vreemd van is, dat daarbuiten staat. O God, zou U nu, wat U aan m'n hoofd betekend hebt, toen Ge Uw verbond verzegelde, zou U dat aan mijn ziel willen toepassen?" Waren we zo maar meer met onze kinderen bezig en lagen onze kinderen zo maar vaak op hun knieën. Dat zou groot zijn. Maar dat is heel wat anders als het rechthebbend pleiten op uw doop.
Mooi! Het pleiten van een bedelaar.
Piet Puk, ik hoop toch van harte dat je hier geen bezwaar tegen hebt...

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag naar aanleiding van...

Bericht door Piet Puk »

windorgel schreef: 03 jul 2023, 19:53
Jongere schreef:Ds. Moerkerken schrijft in zijn uitgave "Jong geleerd" (over het vragenboekje van Hellenbroek) deze uitspraak ook toe aan ds. Fraanje.
Context is daar een vraag over het pleiten op de doop.
Ds. Moerkerken schreef:Ik weet dat ds. Fraanje een bekende uitdrukking gedaan heeft die hij dikwijls tegen de jongens en meisjes zei op catechisatie: "Laat de Heere je gedoopte voorhoofd maar zien." Dat zou ik ook rustig durven zeggen. Maar dat is wat anders dan dat rechthebbende pleiten. Ik zeg niet dat de vraagsteller dat bedoelt, maar onze tijd is daar zo vol van.
Laat de Heere je gedoopte voorhoofd maar zien. Wat betekent dat dan? Dat betekent: "Och Heere, zulke rijke weldaden hebt Gij eenmaal aan mijn voorhoofd betekend en verzegeld. Gij hebt aan mijn voorhoofd die druppels water gesprengd, die wijzen op Uw bloed en die wijzen op Uw Geest. En nu heb ik een hart dat daar vreemd van is, dat daarbuiten staat. O God, zou U nu, wat U aan m'n hoofd betekend hebt, toen Ge Uw verbond verzegelde, zou U dat aan mijn ziel willen toepassen?" Waren we zo maar meer met onze kinderen bezig en lagen onze kinderen zo maar vaak op hun knieën. Dat zou groot zijn. Maar dat is heel wat anders als het rechthebbend pleiten op uw doop.
Mooi! Het pleiten van een bedelaar.
Piet Puk, ik hoop toch van harte dat je hier geen bezwaar tegen hebt...

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk
Heb ik ergens aangegeven bezwaar tegen te hebben?

Ik vroeg me enkel af of de bedoeling van wijlen ds. J. Fraanje wel juist verwoord werd. Niet meer en niet minder. Inmiddels ben ik dankzij de tip van Tiberius even via de zoekfunctie even door preken van wijlen ds. Fraanje gescreend en denk ik dat ds. J. Roos dit correct heeft aangegeven
Plaats reactie