Gereformeerde Gemeenten

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door JCRyle »

Vorst schreef:
JCRyle schreef:
Mannetje schreef:
Vorst schreef:Ik ben het geheel met Claus eens.
In 50% van de gevallen is de preek zo voorspelbaar dat je het zelf kan verzinnen. En in veel minder tijd ook. In de andere 50% gaat het om algemene preken die bij elke tekst voorgedragen kunnen worden.
Dus 0% deugt echt...
Zoiets inderdaad. Wellicht moeten DDD en Vorst maar het curatorium gaan bemannen. .. tjonge wat zal het goed gaan in de kerk :jongle
Vorst is zo verstandig geweest naar een kerk te gaan waar wel goed gepreekt wordt.
En mag JCRyle Vorst dan vragen waar die kerk dan is te vinden? Dan kunnen we daar lid worden namelijk :super
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Vorst »

@JCRyle: dat mag. Ik ben lid van een midden-orthodoxe gemeente. Inderdaad, PKN.
Met een in mijn ogen goede verhouding tussen preek, gebeden, muziek, lezingen.

Mocht je daadwerkelijk geïnteresseerd zijn dan kan je per PB vragen waar ik kerk zodat je via kerkomroep een dienst mee kunt luisteren.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Wandelende »

Vorst schreef:
JCRyle schreef:
Mannetje schreef:
Vorst schreef:Ik ben het geheel met Claus eens.
In 50% van de gevallen is de preek zo voorspelbaar dat je het zelf kan verzinnen. En in veel minder tijd ook. In de andere 50% gaat het om algemene preken die bij elke tekst voorgedragen kunnen worden.
Dus 0% deugt echt...
Zoiets inderdaad. Wellicht moeten DDD en Vorst maar het curatorium gaan bemannen. .. tjonge wat zal het goed gaan in de kerk :jongle
Vorst is zo verstandig geweest naar een kerk te gaan waar wel goed gepreekt wordt.
Jouw reactie valt in ieder geval buiten jouw eigen percentages. Toegegeven.
Je reactie is niet voorspelbaar (eerste 50%) en ook niet in algemene zin toepasbaar (tweede 50%).
Complimenten ;)
(~)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Maanenschijn »

claus schreef:Veel mensen zitten elke zondag onder zo'n prediking. Maar weinig predikanten komen boven een soort gemiddelde uit wat de tekstuitleg betreft. Die wordt nooit helemaal uitgeplozen. Vaak preekt men ook nog verhaalstof, geen preken uit de profeten of uit de brieven van Paulus...Het niveau komt nooit uit boven dat van een gemiddelde schoolmeester. Jammer, want een tekst gaat meer leven en komt veel beter tot zijn recht bij een juiste tekstanalyse.
... zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking zalig te maken. Nu weet ik weer waarom de Heilige Geest het zo heeft laten opschrijven in 1. Cor. 1 vers 21.

Er is vaak veel af te dingen op de preek, maar in zijn algemeenheid mag ik zeggen dat ik een preek hoor met schriftuitleg, met separatie, met bevinding, met waarschuwing en nodiging, aansporing tot heiliging. Met teksten de hele Bijbel door. En dat allemaal in 'gewone' taal. Natuurlijk ben ik niet volledig. Zeker is het zo dat er per preek accentverschillen zijn. Maar in onze vacante gemeente komt de doorsnee uit de HHK preken. Ik heb er niet zo veel op aan te merken. De ideale kerk? Nee, de prediking blijft dwaasheid, waaroor God het behaagt mensen zalig te maken. In dit licht beschouw ik de opmerking van @DDD dat hij aanwezig blijft onder de (samengevat) gebrekkige prediking waarbij hij aanmerkt dat God ongetwijfeld weet waarom dat goed voor hem is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

JCRyle schreef:
Maanenschijn schreef:
DDD schreef:Ja. God weet ongetwijfeld waarom dat goed voor mij is.

Hoe dat zo?
Als ik hier wat langer over nadenk, vind ik dit dan toch wel weer een mooie opmerking. Als je werkelijk deze zaken in Gods hand mag leggen.
Toch mag je bij de opmerking van DDD wel de achtergrond meenemen. We kunnen zeggen dat God weet waarom, maar ondertussen het middel van God afschrijven. En laat DDD nou juist bij dat middel vraagtekens zetten.
Hoe kom je daar nu weer bij? Ik heb opmerkingen over de kwaliteit van de opleiding. Niet bij preken op zich.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Wandelende schreef:
Vorst schreef:Ik ben het geheel met Claus eens.
In 50% van de gevallen is de preek zo voorspelbaar dat je het zelf kan verzinnen. En in veel minder tijd ook. In de andere 50% gaat het om algemene preken die bij elke tekst voorgedragen kunnen worden.
:haha
Gelukkig is deze quote niet de conclusie van een wetenschappelijk onderzoek.

Ik kan je zo 15 GG predikanten opnoemen die preken voordragen die buiten jouw percentages vallen.
Natuurlijk is dat zo. Ik heb het over gemiddelden in de Gereformeerde Gemeenten. En ik heb in mijn formuleringen een kleine neiging tot overdrijven, misschien. Maar iedereen die geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem is, en die wel eens een preek meeschrijft, zal ontdekken dat er soms tien minuten lang niets valt op te schrijven, omdat het ofwel overbekende opmerkingen zijn, ofwel herhaling van een eerder deel van de preek.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

JCRyle schreef:
Mannetje schreef:
Vorst schreef:Ik ben het geheel met Claus eens.
In 50% van de gevallen is de preek zo voorspelbaar dat je het zelf kan verzinnen. En in veel minder tijd ook. In de andere 50% gaat het om algemene preken die bij elke tekst voorgedragen kunnen worden.
Dus 0% deugt echt...
Zoiets inderdaad. Wellicht moeten DDD en Vorst maar het curatorium gaan bemannen. .. tjonge wat zal het goed gaan in de kerk :jongle
Wat een heerlijk doordachte en onderbouwde reactie weer. Cynisme en domheid regeren niet alleen soms in de kerk, maar ook op dit forum. Want je hebt werkelijk nog helemaal niets inhoudelijks tegen mijn analyse in kunnen brengen, en dan laat ik nog maar buiten beschouwing dat het vorige discussiepunt over de positionering van de predikanten in de kerk voor het gemak geheel schijnt te zijn vergeten.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:
Wandelende schreef:
Vorst schreef:Ik ben het geheel met Claus eens.
In 50% van de gevallen is de preek zo voorspelbaar dat je het zelf kan verzinnen. En in veel minder tijd ook. In de andere 50% gaat het om algemene preken die bij elke tekst voorgedragen kunnen worden.
:haha
Gelukkig is deze quote niet de conclusie van een wetenschappelijk onderzoek.

Ik kan je zo 15 GG predikanten opnoemen die preken voordragen die buiten jouw percentages vallen.
Natuurlijk is dat zo. Ik heb het over gemiddelden in de Gereformeerde Gemeenten. En ik heb in mijn formuleringen een kleine neiging tot overdrijven, misschien. Maar iedereen die geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem is, en die wel eens een preek meeschrijft, zal ontdekken dat er soms tien minuten lang niets valt op te schrijven, omdat het ofwel overbekende opmerkingen zijn, ofwel herhaling van een eerder deel van de preek.
Zijn Vorst en DDD dezelfde persoon?
(~)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Nee. Want DDD zit namelijk in de GG, afgezien van keren dat hij elders op bezoek is.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Nee. Want DDD zit namelijk in de GG, afgezien van keren dat hij elders op bezoek is.
Oké, dat leek uit jouw vorige post.

Verder schrijf ik elke preek, die in onze gemeente wordt gehouden, mee en blijkt soms veel herhaling of weinig verdieping (geen waardeoordeel), maar het merendeel is verdiepend en verrijkend. Buiten de eigen kerkelijke gemeente beluister ik weinig in GG-verband, wel in andere kerkverbanden. Wellicht stempelt dat mijn mening.
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:
JCRyle schreef:
Maanenschijn schreef:
DDD schreef:Ja. God weet ongetwijfeld waarom dat goed voor mij is.

Hoe dat zo?
Als ik hier wat langer over nadenk, vind ik dit dan toch wel weer een mooie opmerking. Als je werkelijk deze zaken in Gods hand mag leggen.
Toch mag je bij de opmerking van DDD wel de achtergrond meenemen. We kunnen zeggen dat God weet waarom, maar ondertussen het middel van God afschrijven. En laat DDD nou juist bij dat middel vraagtekens zetten.
Hoe kom je daar nu weer bij? Ik heb opmerkingen over de kwaliteit van de opleiding. Niet bij preken op zich.
Wellicht moet je je eigen postings eens nalezen. Zeker heb je opmerkingen over de opleiding, maar je levert ze ook over de preken waar je onder verkeren mag.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:
JCRyle schreef:
Mannetje schreef:
Vorst schreef:Ik ben het geheel met Claus eens.
In 50% van de gevallen is de preek zo voorspelbaar dat je het zelf kan verzinnen. En in veel minder tijd ook. In de andere 50% gaat het om algemene preken die bij elke tekst voorgedragen kunnen worden.
Dus 0% deugt echt...
Zoiets inderdaad. Wellicht moeten DDD en Vorst maar het curatorium gaan bemannen. .. tjonge wat zal het goed gaan in de kerk :jongle
Wat een heerlijk doordachte en onderbouwde reactie weer. Cynisme en domheid regeren niet alleen soms in de kerk, maar ook op dit forum. Want je hebt werkelijk nog helemaal niets inhoudelijks tegen mijn analyse in kunnen brengen, en dan laat ik nog maar buiten beschouwing dat het vorige discussiepunt over de positionering van de predikanten in de kerk voor het gemak geheel schijnt te zijn vergeten.
Gedraag je man, dat je zo ongelooflijk met jezelf getroffen hebt weten we ondertussen wel.
Op je laatste punt ben ik niet ingegaan, dus dat laat ik in het midden.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door GGBeroopingswerk »

Zeemeeuw schreef:Het curatorium zou moeten werven via Refoforum. Hier bereik je tenslotte de mensen die het weten en kunnen.
Niemand hapt. Ook dat bescheiden opstellen past in de GG!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:
JCRyle schreef:
DDD schreef:Ik vind dat allemaal onvoldoende gemotiveerde stellingen, die bovendien niet ingaan op de serieuze problemen die aan het model in de GG kleven. Overigens zitten de problemen mijns inziens meer in het werk- en denkniveau van de predikanten en de tijd die zij hebben voor de preekvoorbereiding, dan in de kwaliteit van de school als zodanig.

Maar goed, in sommige gevallen is het ook weer een gevaar om een academisch gevormde theoloog als docent te hebben, dus het is ook niet eenvoudig een juiste beslissing te nemen. Dit is in ieder geval een benoeming die niet leidt tot onenigheid, en dat is ook wat waard.
Je gaat er gemakshalve van uit dat er een probleem is met het model van de Gereformeerde Gemeente. Het is nog maar de vraag of dat wel een terechte stellinginname is. Wat is volgens jou het probleem aan het huidige model van de Theologische School?
Dat je te maken hebt met het werk- en denkniveau van mensen is logisch, maar doet er nu niet toe. Dat zegt namelijk niks over de vorm, behalve dat de Gereformeerde Gemeente de mening zijn toegedaan, mijn inziens terecht, dat 'een Amos' ook predikant moet kunnen worden.
Ik stel alleen maar dat het model van de GG problemen geeft. Het model van de GG is, dat een bepaald werk- en denkniveau geen vereiste is om predikant te worden. De suggestie dat Amos, of een predikant in 1920 met singuliere gaven, vergelijkbaar zou zijn met laagopgeleiden in onze tijd, is mijns inziens onjuist.

Destijds was de samenleving veel hiërarchischer ingericht. Er waren boerenknechten die hun baas in intelligentie ver overtroffen. Dat mensen hun talenten maar beperkt kunnen inzetten, komt nu relatief minder voor (wel natuurlijk dat medewerkers een manager in intelligentie overtreffen, maar dat is een andere discussie). Dat er wellicht bevindelijken waren die het rechtstreeks aan de wonderen van de heilige Geest toeschreven dat er boerenknechten waren die prima konden preken, doet aan het voorgaande niet af.

Ik weet niet hoe slim Amos was, natuurlijk. Dat iemand boer is, wil in ieder geval niet zeggen dat hij niet intelligent is. Maar ik weet wel dat in onze samenleving een hoog werk- en denkniveau nodig is om het ambt van predikant adequaat te kunnen vervullen. En ik denk dat dat in de tijd van Amos niet veel anders was. Dus het was vast een man met veel genadegaven.
Mijn verontschuldiging over het missen van deze posting.

1. Sinds wanneer is het werk- en denkniveau een vereiste om predikant te worden?
2. De 'vermeende' suggestie over Amos en laagopgeleiden snijdt geen hout. Dat wordt namelijk nergens beweert door mij.
3. Dat het in het verleden een hiërarchische samenleving is een terechte constatering. Alleen je gaat in het vervolg van je betoog in een aardige denkfout. Het slaat natuurlijk nergens op dat je stelt dat Bevindelijken prekende boerenknechten als wonder zagen van de Heilige Geest, maar dat dit eigenlijk gewoon intellectuele mannen waren. Dit zijn gevolgtrekkingen die niet logisch zijn, want het kan net zo goed andersom zijn.
4. Waarom zouden er alleen hoogintellectuele mannen predikant moeten zijn? Waarom vraagt dat specifiek onze tijd? Wat is daar de reden van?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

JCRyle schreef:
DDD schreef: Hoe kom je daar nu weer bij? Ik heb opmerkingen over de kwaliteit van de opleiding. Niet bij preken op zich.
Wellicht moet je je eigen postings eens nalezen. Zeker heb je opmerkingen over de opleiding, maar je levert ze ook over de preken waar je onder verkeren mag.
Ik schrijf het middel niet af. Ik zeg dat het in de GG in een groot aantal gevallen maar heel matig wordt ingezet. Dat is iets heel anders. En ik schrijf dat dat voor zover ik kan begrijpen komt door gebrek aan tijd en inzicht. Overigens kan het eerste het laatste ruim voldoende compenseren, want ik weet eenvoudige predikanten die uitstekend preken, omdat zij gewoon goed studeren en hun best doen.
Plaats reactie