Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Je weet je er weer 'slim' uit te draaien. Maar je weet heel goed dat je geen gelijk hebt. Want ik heb het nooit over iets anders gehad dan over de afwijking in de GG en aanverwante kerkverbanden van de gewoonten in de bredere samenleving.

Los daarvan vind ik jouw toon onaardig en onchristelijk, om niet te zeggen gemeen. Maar dat is helaas een eigenschap die in de rechterflank van dit forum vaker voorkomt.
Eerlijk zijn vind ik een christelijke deugd en ik was eerlijk in mijn posting. Mij beschuldigen van me ergens slim uitdraaien is minder christelijk wat mij betreft. Ik ben het er mee oneens dat je de GG verbijzondert van de rest van de samenleving. Luther heeft daar ook al wat van gezegd.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Eerlijk zijn is ook zeker een deugd. En ik denk dat ik ook goed tegen veel commentaar kan. Dat is iets anders dan een suggestieve persoonlijke aanval doen. Want je bent ruimschoots slim genoeg om te begrijpen wat ik schreef en ik had het niet tegen iemand anders.

Ik verbijzonder niets. Ik zie alleen dat de (kerkelijke) gewoonten op dit punt in alle andere kerken en organisaties buiten de rechterflank van de gereformeerde gezindte anders zijn, en dat dat opmerkelijk is. Dat is alles.

Dat andere mensen mijn constatering opgeblazen interpreteren en gelijk spreken over goed of fout staat daar los van.

Maar Tom heeft gelijk dat ik beter wat nuttigs kan gaan doen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Eerlijk zijn is ook zeker een deugd. En ik denk dat ik ook goed tegen veel commentaar kan. Dat is iets anders dan een suggestieve persoonlijke aanval doen. Want je bent ruimschoots slim genoeg om te begrijpen wat ik schreef en ik had het niet tegen iemand anders.
Ik mag je over het algemeen best. Ik vind het mooi dat je me ruimschoots slim inschat. Het is echter wel de toon die de muziek maakt. Als jij stelt dat je 'zelfs wel eens gehoord hebt dat kerkenraadsleden wel eens u zeggen tegen de dominee' komt het op mij over dat je dat eigenlijk bespottelijk vindt. Net als niet-appende ouderlingen. Daar sla ik inderdaad op aan. En je bent ruimschoots slim genoeg om dat te snappen.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Als je wat minder zwart-wit schrijft en in je postings meer relativeert was er niemand over je reactie gevallen :)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Eerlijk zijn is ook zeker een deugd. En ik denk dat ik ook goed tegen veel commentaar kan. Dat is iets anders dan een suggestieve persoonlijke aanval doen. Want je bent ruimschoots slim genoeg om te begrijpen wat ik schreef en ik had het niet tegen iemand anders.
Ik mag je over het algemeen best. Ik vind het mooi dat je me ruimschoots slim inschat. Het is echter wel de toon die de muziek maakt. Als jij stelt dat je 'zelfs wel eens gehoord hebt dat kerkenraadsleden wel eens u zeggen tegen de dominee' komt het op mij over dat je dat eigenlijk bespottelijk vindt. Net als niet-appende ouderlingen. Daar sla ik inderdaad op aan. En je bent ruimschoots slim genoeg om dat te snappen.
Ik vind het niet bespottelijk, maar wel raar, inderdaad. Ik zou dat als dominee erg onprettig vinden en ik zie ook niet de toegevoegde waarde van u zeggen in een kerkenraadsvergadering.

Maar in dit geval was het alleen een onderstreping van het standpunt van Ambtenaar dat dominees in de GG een bijzondere status hebben, in ieder geval voor een deel van de leden. Want er zijn ook leden die zich niets van de predikant aantrekken.

En niet appende ouderlingen kunnen dus ook niet in de groeps-app. Dat is erg onhandig communiceren met catechisanten, want die lezen vaak nauwelijks hun e-mail, om over de kerkbode maar te zwijgen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Tom schreef:Als je wat minder zwart-wit schrijft en in je postings meer relativeert was er niemand over je reactie gevallen :)
Dat klopt. Maar we zitten hier op een forum. En ik vind het leuk om discussie te hebben.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Tom schreef:Als je wat minder zwart-wit schrijft en in je postings meer relativeert was er niemand over je reactie gevallen :)
Dat klopt. Maar we zitten hier op een forum. En ik vind het leuk om discussie te hebben.
Dat is wat ik in je waardeer. Je brengt wat levendigheid op het forum.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Tom schreef:Als je wat minder zwart-wit schrijft en in je postings meer relativeert was er niemand over je reactie gevallen :)
De postings van DDD zijn inhoudelijk toch goed? Hooguit dat je het er niet mee eens bent.
Ik kan hem in grote delen ver volgen.
(~)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

Probeer dan aub niet op de persoon te spelen door flauw of insinuerend te worden en zeker niet 'met z'n allen'.....
Jullie kunnen namelijk heel interessante discussies voeren, waar echt wel van te leren is, maar als er op gevoelige kerkelijke tenen wordt gestaan( en dat gebeurt niet eens bewust soms, maar we voelen ons zo snel aangevallen...) dan is de cynische,aanvallende en spottende toon zo gauw aanwezig.
Laten we elkaar hierin scherp houden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Terri schreef:Probeer dan aub niet op de persoon te spelen door flauw of insinuerend te worden en zeker niet 'met z'n allen'.....
Jullie kunnen namelijk heel interessante discussies voeren, waar echt wel van te leren is, maar als er op gevoelige kerkelijke tenen wordt gestaan( en dat gebeurt niet eens bewust soms, maar we voelen ons zo snel aangevallen...) dan is de cynische,aanvallende en spottende toon zo gauw aanwezig.
Laten we elkaar hierin scherp houden.
Dit vind ik nu weer naar: zeurderig en belerend. Soms is een beetje spot erg bevrijdend, is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Terri schreef:Probeer dan aub niet op de persoon te spelen door flauw of insinuerend te worden en zeker niet 'met z'n allen'.....
Jullie kunnen namelijk heel interessante discussies voeren, waar echt wel van te leren is, maar als er op gevoelige kerkelijke tenen wordt gestaan( en dat gebeurt niet eens bewust soms, maar we voelen ons zo snel aangevallen...) dan is de cynische,aanvallende en spottende toon zo gauw aanwezig.
Laten we elkaar hierin scherp houden.
Je hebt een punt Terri. Ik moet me minder laten verleiden. Bedankt voor de opscherping.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Luther schreef: Persoonlijk vind ik het zeer onbeleefd om predikanten, hoogleraren, maar ook ouderlingen en diakenen bij hun voornaam te noemen. Er zijn van bovengenoemde categorien mensen die ik uiteraard heel goed kan, in de vrienschapoelijke sfeer is er dan bij sommigen een voornaam. Maar predikanten, hoogleraren, andere ambtsdragers die zich aan mij de afgelopen jaren voorstelden met hun voornaam, blijf ik consequent toch met u en achternaam aanspreken.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb onderhand de leeftijd dat genoemde personen vaak jonger zijn dan ik, maar dat maakt me niet uit.
Je houdt daarmee een professionele afstand.
Maar het zal wel een generatie-ding zijn. Er wordt erg gemakkelijk jij en jou gebruikt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef: Dat is precies het punt. Ik ontken niet dat het heel algemeen voorkomt. Ik heb het over jouw standplaatsgebondenheid in de perceptie daarvan. In deze setting is het volkomen normaal om mensen met u aan te spreken. En ik heb daar ook helemaal geen probleem mee, zolang dat wederzijds gebeurt. Maar in de rest van de samenleving zou het wel degelijk erg vreemd zijn. Dat was het enige wat ik schreef, namelijk dat in een andere context mensen beledigd zouden zijn door hetzelfde gedrag. En dat vind ik interessant. Het zegt iets over hoe culturen zich afzonderlijk ontwikkelen.
Wat ben je toch een ongelooflijke kletskous, DDD. Ik heb daar geen mooie woorden voor, ik zeg het maar eenvoudig en duidelijk. Ik had het helemaal niet over standplaatsgebonden percepties en contextuele samenlevingsuitingen in afzonderlijke cultuurgebonden uitingen. Ik had het gewoon over de GG en aanverwante kerkverbanden. Ik heb dan ook geen afspraken met ministers, SG's en CEO.

Dat zij zo.
Je weet je er weer 'slim' uit te draaien. Maar je weet heel goed dat je geen gelijk hebt. Want ik heb het nooit over iets anders gehad dan over de afwijking in de GG en aanverwante kerkverbanden van de gewoonten in de bredere samenleving.

Los daarvan vind ik jouw toon onaardig en onchristelijk, om niet te zeggen gemeen. Maar dat is helaas een eigenschap die in de rechterflank van dit forum vaker voorkomt.
Laat me niet lachen. De rechterflank van dit forum. Daar reken je jezelf duidelijk niet bij, maar je eigen toonzetting doet geregeld ook menig een de haren ten berge rijzen. Moet ik dat dan zien als linkse verzuurdheid??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

On-topic verder aub en stoppen met op de persoon spelen.
Jan Pieterszoon
Inactief
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2018, 12:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jan Pieterszoon »

---knip--- Modaanwijzingen opvolgen aub
Plaats reactie