Gereformeerde Gemeenten

Jan Pieterszoon
Inactief
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2018, 12:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jan Pieterszoon »

DDD schreef:Dat ging mijns inziens niet alleen om een meningsverschil, maar ook om een veroordeling. En nog wel een veroordeling zonder behoorlijke argumentatie ook.
Nou, zulke voorbeelden, die op en onder de kansel steeds vaker lijken voor te komen, waren nou net de voorbeelden die ik bedoelde en waarbij mijns inziens een meningsverschil door de predikant/kerkenraadslid/gemeentelid zélf tot leergeschil wordt gemaakt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5411
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Jan Pieterszoon schreef:
DDD schreef:Een volwassen gesprekscultuur laat ruimte voor verschillen, maar geeft niet perse reden voor een veroordeling. Dat dominees laten merken dat zij het niet helemaal eens zijn, lijkt mij niet zo erg.
Recentelijk was er nog zo'n voorbeeld over de Mars voor het Leven waar in een ander draadje al aandacht aan is besteed. Volgens mij dacht u toen heel anders. Dat kwam op mij wel degelijk over als een veroordeling.

:humhihi
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jan Pieterszoon
Inactief
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2018, 12:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jan Pieterszoon »

pierre27 schreef:
Jan Pieterszoon schreef:
DDD schreef:Een volwassen gesprekscultuur laat ruimte voor verschillen, maar geeft niet perse reden voor een veroordeling. Dat dominees laten merken dat zij het niet helemaal eens zijn, lijkt mij niet zo erg.
Recentelijk was er nog zo'n voorbeeld over de Mars voor het Leven waar in een ander draadje al aandacht aan is besteed. Volgens mij dacht u toen heel anders. Dat kwam op mij wel degelijk over als een veroordeling.

:humhihi
Wat? :? Ik zeg toch de waarheid? Je moet wel consequent blijven.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5411
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Jan Pieterszoon schreef:
pierre27 schreef:
Jan Pieterszoon schreef:
DDD schreef:Een volwassen gesprekscultuur laat ruimte voor verschillen, maar geeft niet perse reden voor een veroordeling. Dat dominees laten merken dat zij het niet helemaal eens zijn, lijkt mij niet zo erg.
Recentelijk was er nog zo'n voorbeeld over de Mars voor het Leven waar in een ander draadje al aandacht aan is besteed. Volgens mij dacht u toen heel anders. Dat kwam op mij wel degelijk over als een veroordeling.

:humhihi
Wat? :? Ik zeg toch de waarheid? Je moet wel consequent blijven.

Ja precies, ik zeg ook niet dat jij de waarheid niet spreekt, mijn smiley was gericht op t feit dat je juist de spijker op z'n kop sloeg
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Moderamen »

Dat artikel duidde nou niet op een volwassen (christelijke) gesprekscultuur. Voor deze ene keer moet ik dan toch zeggen dat je DDD daar nou niet een inconsequente mening kan verwijten.
Mistig schreef: Ik denk dat we elkaar maar een beetje vrij moeten laten in onze meningen, verschillen en accentverschillen. Dat geldt ook voor predikanten.
Precies. Wellicht een idee om de Saambinder wat spannender te maken: laat predikanten eens met elkaar in discussie gaan :nananere
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Moderamen schreef:Dat artikel duidde nou niet op een volwassen (christelijke) gesprekscultuur. Voor deze ene keer moet ik dan toch zeggen dat je DDD daar nou niet een inconsequente mening kan verwijten.
Mistig schreef: Ik denk dat we elkaar maar een beetje vrij moeten laten in onze meningen, verschillen en accentverschillen. Dat geldt ook voor predikanten.
Precies. Wellicht een idee om de Saambinder wat spannender te maken: laat predikanten eens met elkaar in discussie gaan :nananere
Een procedure-voorstel of een openbare veroordeling zijn wel andere zaken.

Hoewel je dat binnen gergemkringen blijkbaar moeilijk kunt scheiden.
'Door deze opmerking over een procedure te maken, geeft appellant blijk kritiek te hebben tegen de gehele kerkelijke gang van zaken'.
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
Jan Pieterszoon schreef:
pierre27 schreef:

:humhihi
Wat? :? Ik zeg toch de waarheid? Je moet wel consequent blijven.

Ja precies, ik zeg ook niet dat jij de waarheid niet spreekt, mijn smiley was gericht op t feit dat je juist de spijker op z'n kop sloeg
Het zou op zijn zachtst gezegd wat intelligenter zijn als je eerst inhoudelijk in zou gaan op wat ik daarover schreef.
Ambtenaar
Berichten: 9204
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Een volwassen gesprekscultuur laat ruimte voor verschillen, maar geeft niet perse reden voor een veroordeling. Dat dominees laten merken dat zij het niet helemaal eens zijn, lijkt mij niet zo erg.
Omdat er nu eenmaal weinig predikanten zijn, valt het nogal op als er twee predikanten een andere mening zijn toegedaan. Bovendien is de status van een predikant in de Gereformeerde Gemeente heel anders dan binnen de gemiddelde PKN gemeente. Daar heet een predikant gewoon Hans of Dirk.
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat is ook wel zo. Ik heb zelfs gehoord dat sommige kerkenraadsleden hun dominee met u aanspreken. In veel andere contexten zou dat haast een belediging zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9204
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Dat is ook wel zo. Ik heb zelfs gehoord dat sommige kerkenraadsleden hun dominee met u aanspreken. In veel andere contexten zou dat haast een belediging zijn.
Als in de onderlinge relatie of op basis van de traditie vousvoyeren normaal is, heb ik daar niets op tegen. Persoonlijk ben ik voorstander van tutoyeren. Ik noem mijn hoogste ambtelijke baas ook gewoon bij de voornaam, dat is heel normaal.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Het is bij ons gebruikelijk dat alle kerkenraadsleden onze dominee aanspreken met 'dominee' en 'u'. Iets wat volgens mij volkomen normaal en fatsoenlijk is. Ik meen dat dit in de (O)GG(iN) algemeen gebruik is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat is ook wel zo. Ik heb zelfs gehoord dat sommige kerkenraadsleden hun dominee met u aanspreken. In veel andere contexten zou dat haast een belediging zijn.
Ik ken in de kringen waar ik verkeer geen andere praktijk dan dat kerkenraadsleden hun predikant met u aanspreken.

Wat voor jou blijkbaar uitzondering is is voor anderen heel gewoon.

Dat iedereen iedereen( leerling/leraar, kind/ouder, jongere/ambtsdrager enz.) tutoyeert is echt iets van vroeger en eigenlijk vrij ouderwets.
Die gezagscrisis met zijn rarigheden uit de zestiger jaren van de vorige eeuw zijn we gelukkig allang kwijt .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Het is bij ons gebruikelijk dat alle kerkenraadsleden onze dominee aanspreken met 'dominee' en 'u'. Iets wat volgens mij volkomen normaal en fatsoenlijk is. Ik meen dat dit in de (O)GG(iN) algemeen gebruik is.
Ik vind het ook niet onfatsoenlijk. Fatsoen is afhankelijk van de gewoonten in een bepaalde omgeving. Maar het is wel een heel apart fenomeen. Ik denk niet dat er een andere sociale context is, zelfs niet in het koninklijk huis, waar volwassen mensen die elkaar kennen elkaar met u aanspreken. Het is hetzelfde als het gebruik van de voorletters in brieven. Dat komt behalve in jurisprudentie toch ook niet vaak meer voor. Ook de minister-president schijft gewoon Mark Rutte.

Wat mij eigenlijk nog het meest verbaast in jouw reactie, is dat je niet inziet hoe betrekkelijk jouw 'volkomen normaal en fatsoenlijk' is. Ik vraag me af hoe dat überhaupt mogelijk is.
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Dat is ook wel zo. Ik heb zelfs gehoord dat sommige kerkenraadsleden hun dominee met u aanspreken. In veel andere contexten zou dat haast een belediging zijn.
Ik ken in de kringen waar ik verkeer geen andere praktijk dan dat kerkenraadsleden hun predikant met u aanspreken.

Wat voor jou blijkbaar uitzondering is is voor anderen heel gewoon.

Dat iedereen iedereen( leerling/leraar, kind/ouder, jongere/ambtsdrager enz.) tutoyeert is echt iets van vroeger en eigenlijk vrij ouderwets.
Die gezagscrisis met zijn rarigheden uit de zestiger jaren van de vorige eeuw zijn we gelukkig allang kwijt .
Noem dan eens andere voorbeelden waar volwassenen die elkaar kennen elkaar (weer) met u aanspreken?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Ad Anker schreef:Het is bij ons gebruikelijk dat alle kerkenraadsleden onze dominee aanspreken met 'dominee' en 'u'. Iets wat volgens mij volkomen normaal en fatsoenlijk is. Ik meen dat dit in de (O)GG(iN) algemeen gebruik is.
En zo hoort het ook!! Een dominee is geen straatmaatje.
Plaats reactie