BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 28 mar 2024, 11:10
merel schreef: 28 mar 2024, 10:59 Dit artikel laat weinig consensus zien, maar ook veen meningen. Ik ben vooral sceptisch over een deel van het artikel. Met name over dit deel

Helaas ziet Roefs het in de praktijk niet snel gebeuren dat Nederlanders weer massaal zelf achter het fornuis kruipen. Veel mensen hebben daar domweg geen tijd meer voor. Ook speelt geldgebrek een rol: ‘Er is een verband tussen armoede en veel UPF eten.’ Hier roert ze een gevoelig punt aan. Afgelopen zomer constateerde het cbs dat veel Nederlanders best gezonder willen eten, maar dat domweg niet kunnen betalen. Vers voedsel is immers vaak duurder dan lang houdbare bewerkte producten.

Afgelopen weekend las ik in trouw een ingezonden brief waarin een huisarts hier ook tegen ageert Hij had een berekening gemaakt van de kiloprijs van diverse produkten. De goedkoopste diepvriesfrikandellen bleken duurder dan een kilo diepvriesbroccoli, bruine bonen of zilvervliesrijst.
Klopt, maar de frikandellen zijn goedkoper dan paprika's en een zaak chips goedkoper dan een verse maaltijd. Ik ken mensen die het eind van de maand financieel niet haalden en letterlijk kozen om twee keer per week een zaak chips te eten zodat voor 1 euro de buik vol was omdat een paprika 1,15 was. Iedereen kent het verschil in aantal calorieën. Bepaalde postcodes in Rotterdam hebben een significante lagere levensverwachting en dat komt naast luchtvervuiling door lagere sociaal-economische omstandigheden. Over het algemeen kun je stellen: ongezond en bewerkt eten maakt dikker en geeft een lagere levensverwachting.
Waarom zou je paprika's moeten eten in de winter? Dat is een van de duurste groente. Ook daar gaat het fout. Misschien ook leren nadenken wat in welk seizoen een goede en gezonde groente is. In de winter eet je winterwortel, gedroogde bonen, uien, koolraap, zuurkool, rode en witte kool etc. Allemaal goedkoper dan paprika's en ook goedkoper dan chips. Bak zelf brood in plaats van goedkope broodjes uit de supermarkt.

Op NPO was vorig jaar een tv programma 'Beter'. https://npo.nl/start/serie/beter/seizoen-1/beter
Hieruit komt ook naar voren dat de sociaal zwakkeren hun problematiek van slechte keuzes maken ook vooral bij een ander neerleggen in plaats van zelf gezondere keuzes te maken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 28 mar 2024, 11:21 Als wij gezond eten (veel groente en fruit) en rekening houden met de schijf van vijf is er geen noodzaak om van alles bij te slikken. De gezondheidshype kan soms heftige gevolgen hebben.
Dit is ook weer te kort door de bocht. Zelfs het Voedingscentrum schrijft in een rapport dat we, zelfs als we ons houden aan de Schijf van vijf, een tekort aan bepaalde voedingsstoffen blijven houden, zoals foliumzuur.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door merel »

Posthoorn schreef: 28 mar 2024, 11:31
huisman schreef: 28 mar 2024, 11:21 Als wij gezond eten (veel groente en fruit) en rekening houden met de schijf van vijf is er geen noodzaak om van alles bij te slikken. De gezondheidshype kan soms heftige gevolgen hebben.
Dit is ook weer te kort door de bocht. Zelfs het Voedingscentrum schrijft in een rapport dat we, zelfs als we ons houden aan de Schijf van vijf, een tekort aan bepaalde voedingsstoffen blijven houden, zoals foliumzuur.
Dat geldt alleen voor bepaalde groepen

https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... verwachten.

Baby's maken vlak na de geboorte geen vitamine K aan en voor donkere mensen is het aan te raden om vitamine D te gebruiken en voor zwangere vrouwen wordt het gebruik van foliumzuur aangeraden. Het overgrote deel van Nederland heeft geen extra vitamines nodig.
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door HHR »

Van Ewijk schreef: 14 jul 2022, 00:09 Ik ben op dieet (gezet)
Na twee weken rauwkost was ik het wel zat.
Vanmiddag heeft mijn wederhelft helaas een bonnetje van een Mac Bacon in mijn werktas gevonden dat ik verzuimd heb weg te gooien.
Nu ben ik veroordeeld tot iedere morgen een blokje om hardlopen voor ik me naar mijn werk begeef.
Ik ben geen hardloper, nooit geweest.
Maar voor het behoud van de huiselijke vrede moet het maar...
:haha :haha
Prachtig.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Posthoorn »

merel schreef: 28 mar 2024, 11:37
Posthoorn schreef: 28 mar 2024, 11:31
huisman schreef: 28 mar 2024, 11:21 Als wij gezond eten (veel groente en fruit) en rekening houden met de schijf van vijf is er geen noodzaak om van alles bij te slikken. De gezondheidshype kan soms heftige gevolgen hebben.
Dit is ook weer te kort door de bocht. Zelfs het Voedingscentrum schrijft in een rapport dat we, zelfs als we ons houden aan de Schijf van vijf, een tekort aan bepaalde voedingsstoffen blijven houden, zoals foliumzuur.
Dat geldt alleen voor bepaalde groepen
Nee, dat geldt voor iedereen. Maar dat wordt niet aan het grote publiek bekendgemaakt.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door merel »

Posthoorn schreef: 28 mar 2024, 11:59
merel schreef: 28 mar 2024, 11:37
Posthoorn schreef: 28 mar 2024, 11:31
huisman schreef: 28 mar 2024, 11:21 Als wij gezond eten (veel groente en fruit) en rekening houden met de schijf van vijf is er geen noodzaak om van alles bij te slikken. De gezondheidshype kan soms heftige gevolgen hebben.
Dit is ook weer te kort door de bocht. Zelfs het Voedingscentrum schrijft in een rapport dat we, zelfs als we ons houden aan de Schijf van vijf, een tekort aan bepaalde voedingsstoffen blijven houden, zoals foliumzuur.
Dat geldt alleen voor bepaalde groepen
Nee, dat geldt voor iedereen. Maar dat wordt niet aan het grote publiek bekendgemaakt.
Nee, dat zal het voedingscentrum stiekem 'onder de pet houden'.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Anselmus »

huisman schreef: 28 mar 2024, 11:21 De laatste tijd regelmatig verontrustende berichten over voedingssupplementen, cholesterolverlagers, afslankproducten, vitaminepillen enz.

https://nos.nl/l/2514504

https://nos.nl/l/2511561

Gisteren op de radio dat dokters steeds meer mensen zien die ziek zijn geworden door het slikken van voedingssupplementen of te grote hoeveelheden vitaminen. Het ging o.a. over een vitamine B6 vergiftiging met ernstige gevolgen.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... europathie.


Als wij gezond eten (veel groente en fruit) en rekening houden met de schijf van vijf is er geen noodzaak om van alles bij te slikken. De gezondheidshype kan soms heftige gevolgen hebben.
Dit is precies waarom ik die geneesmiddelenwet erbij haalde. Ik vind het heftig om in de praktijk te zien hoeveel beslissingen op basis van desinformatie genomen worden of op basis van 'ik las op internet dat'. Het is voor behandelaar soms gewoonweg frustrerend waar mensen mee komen en er is gewoonweg geen tijd om in een consult van 10 minuten uit te leggen waarom de informatie niet klopt of waarom een andere keuze beter is voor een bepaalde aandoening in combinatie met patiënteigenschappen (terwijl je dat die dag toch voor de zesde keer gaat proberen). Waarom komen mensen nog als ze toch al weten dat ze een advies niet gaan aannemen. Laat in tijden van wachtlijsten en schaarste het consult dan open voor mensen die wel iets willen aannemen.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Posthoorn »

merel schreef: 28 mar 2024, 12:01 Nee, dat zal het voedingscentrum stiekem 'onder de pet houden'.
Lees zelf (blz. 97):
https://www.voedingscentrum.nl/Assets/U ... 20Vijf.pdf
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Posthoorn »

Anselmus schreef: 28 mar 2024, 12:10 Dit is precies waarom ik die geneesmiddelenwet erbij haalde. Ik vind het heftig om in de praktijk te zien hoeveel beslissingen op basis van desinformatie genomen worden of op basis van 'ik las op internet dat'. Het is voor behandelaar soms gewoonweg frustrerend waar mensen mee komen en er is gewoonweg geen tijd om in een consult van 10 minuten uit te leggen waarom de informatie niet klopt of waarom een andere keuze beter is voor een bepaalde aandoening in combinatie met patiënteigenschappen (terwijl je dat die dag toch voor de zesde keer gaat proberen). Waarom komen mensen nog als ze toch al weten dat ze een advies niet gaan aannemen. Laat in tijden van wachtlijsten en schaarste het consult dan open voor mensen die wel iets willen aannemen.
Die arme behandelaars toch... Maar de geneesmiddelenwet heeft geen betrekking op supplementen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Anselmus »

Posthoorn schreef: 28 mar 2024, 12:12
merel schreef: 28 mar 2024, 12:01 Nee, dat zal het voedingscentrum stiekem 'onder de pet houden'.
Lees zelf (blz. 97):
https://www.voedingscentrum.nl/Assets/U ... 20Vijf.pdf
Daar staat juist dat 'Het niet halen van de voedingsnormen betekent niet direct dat (...) er sprake is van een tekort'. Dat is in tegenstelling met wat jij zegt. Alleen voor vitamine D geldt een suppletie-advies. En dit alles staat op een pagina met voedingsadviezen voor (donker)getinte Nederlanders omdat juist zij minder zonlicht opnemen (veelal door beschermende kleding).
Fides Quaerens Intellectum
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door merel »

Precies! ik slikt zelf trouwens altijd vitamine D, omdat ik niet meer in de zon kom en dit op een andere wijze niet voldoende aangevuld kreeg.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Posthoorn »

Anselmus schreef: 28 mar 2024, 12:32
Posthoorn schreef: 28 mar 2024, 12:12 Lees zelf (blz. 97):
https://www.voedingscentrum.nl/Assets/U ... 20Vijf.pdf
Daar staat juist dat 'Het niet halen van de voedingsnormen betekent niet direct dat (...) er sprake is van een tekort'. Dat is in tegenstelling met wat jij zegt. Alleen voor vitamine D geldt een suppletie-advies. En dit alles staat op een pagina met voedingsadviezen voor (donker)getinte Nederlanders omdat juist zij minder zonlicht opnemen (veelal door beschermende kleding).
"De referentievoedingen met aangepaste hoeveelheden voedingsmiddelen voor de Turkse, Marokkaanse of Surinaamse groepen voorzien voor een aantal nutriënten niet in 100% van de voedingsnorm (zie bijlage 12 voor verdere details). Maar dit is ook het geval bij de aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen voor de gemiddelde Nederlander."
Het gaat om het niet halen van de voedingsnormen. De opmerking dat er dan wellicht niet meteen sprake is van een tekort, is een doekje voor het bloeden.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Anselmus »

Posthoorn schreef: 28 mar 2024, 12:40
Anselmus schreef: 28 mar 2024, 12:32
Posthoorn schreef: 28 mar 2024, 12:12 Lees zelf (blz. 97):
https://www.voedingscentrum.nl/Assets/U ... 20Vijf.pdf
Daar staat juist dat 'Het niet halen van de voedingsnormen betekent niet direct dat (...) er sprake is van een tekort'. Dat is in tegenstelling met wat jij zegt. Alleen voor vitamine D geldt een suppletie-advies. En dit alles staat op een pagina met voedingsadviezen voor (donker)getinte Nederlanders omdat juist zij minder zonlicht opnemen (veelal door beschermende kleding).
"De referentievoedingen met aangepaste hoeveelheden voedingsmiddelen voor de Turkse, Marokkaanse of Surinaamse groepen voorzien voor een aantal nutriënten niet in 100% van de voedingsnorm (zie bijlage 12 voor verdere details). Maar dit is ook het geval bij de aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen voor de gemiddelde Nederlander."
Het gaat om het niet halen van de voedingsnormen. De opmerking dat er dan wellicht niet meteen sprake is van een tekort, is een doekje voor het bloeden.
Dit heb ik gelezen, maar jij stelde in een bovenstaande post dat er sprake was van meerdere tekorten, terwijl dat expliciet wordt tegengesproken. Daarom geldt ook geen suppletie-advies (behalve voor vitamine D) en omdat mensen toch op eigen houtje of onder invloed van 'deskundigen' suppleren krijg je toestanden zoals Huisman die net naar voren bracht.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Posthoorn »

Waar het mij om gaat, is dat het Voedingscentrum zelf ook wel inziet dat de Schijf van vijf niet alles dekt. Bovendien is er maar een klein percentage mensen dat écht volgens de Schijf van vijf eet. Maar al zou het Voedingscentrum dat niet vinden, dan nog ben ik ervan overtuigd dat we in deze tijd van stress, vergiften en verschraalde bodem (dus ook verschraald fruit en groente) niet zonder supplementen kunnen. Dat moet uiteraard met verstand gedaan worden. Iemand die hier zinnige dingen over schrijft is bijv. Gert Schuitemaker, apotheker.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door merel »

Ik denk dat het grote verschil inzicht
is dat jij van mening bent dat het niet voldoen aan de optimale eisen van inname van vitamines aangevuld moet worden en dat andere stellen dat een optimale inname niet nodig is, omdat dit niet schadelijk is. Het is mijns inziens niet zo dat onder de mensen die wel extra vitamines gebruiken nu minder ziektes voorkomen.
Posthoorn schreef: 28 mar 2024, 12:48 Waar het mij om gaat, is dat het Voedingscentrum zelf ook wel inziet dat de Schijf van vijf niet alles dekt. Bovendien is er maar een klein percentage mensen dat écht volgens de Schijf van vijf eet. Maar al zou het Voedingscentrum dat niet vinden, dan nog ben ik ervan overtuigd dat we in deze tijd van stress, vergiften en verschraalde bodem (dus ook verschraald fruit en groente) niet zonder supplementen kunnen. Dat moet uiteraard met verstand gedaan worden. Iemand die hier zinnige dingen over schrijft is bijv. Gert Schuitemaker, apotheker.
De orthomoleculaire gedachte valt bij mij onder geldklopperij en oplichting.
Plaats reactie