Bezorgd schreef:Thea schreef:Dank voor je reactie, @ Bezorgd! Maar de consequentie van het doopstandpunr is volgens mij dan wel, dat als het tegendeel niet blijkt, je mensen voor wedergeboren moet houden. Ik vind het standpunt van de veronderstelde wedergeboorte erg vervreemdend werken, hoewel ik zeker de waarde van de doopbelofte zie. Maar je moet het niet verabsoluteren m.i. Er moet een bepaalde spanning in blijven zitten, denk ik.
Ik denk dat er een overreactie gekomen is op het verbondsautomatisme. In onze gezindte vinden we het heel lastig om iemand als wederomgeborene te houden. Of er moet een goed klinkend en aannemelijk verhaal zijn.
Vroeger ging men daar toch meer ontspannen mee om heb ik het idee.
De Dordtse Leerregels vind ik daarin altijd heel nuchter:
DL H3/4 art 15:
Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
https://psalmboek.nl/belijdenis.php?h=3&p=1&a=15#H
Hier kunnen we wel wat van leren in onze kringen.
Maar wat leer ik daar dan van?
De ondersteunende Bijbelteksten bij dit stuk uit de DL:
1. "Maar indien uw broeder om der spijze wil bedroefd wordt, zo wandelt gij niet meer naar liefde. Verderf dien niet met uw spijze, voor welken Christus gestorven is. Dat dan uw goed niet gelasterd worde. Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door den Heiligen Geest.
Want die Christus in deze dingen dient, is Gode welbehagelijk, en aangenaam den mensen." Romeinen 14:18 (lees even het hele hoofdstuk over het veroordelen van je broeder)
2. "Doch de HEERE zeide tot Samuel: Zie zijn gestalte niet aan, noch de hoogte zijner statuur, want Ik heb hem verworpen; want het is niet gelijk de mens ziet; want de mens ziet aan, wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan." 1 Samuël 16:7
---
Conclusie:
Ik neem aan dat het zichtbaar is als iemand zijn of haar geloof belijdt. Het wordt zichtbaar uit de werken, de totale ommekeer, het hongeren en dorsten, het betreuren van een zondige leefstijl, de zondigheid van je hele ik. Als je dat ziet, ook al is degene anders (zie stukje uit Romeinen 14) dan mag ik er het beste ervan denken en hem zien als broeder of zuster.
Maar... dan moet je iemand wel van wat dichterbij kennen en meemaken. Je kunt niet zomaar in het wilde weg ervan uitgaan dat iedereen die zich christen noemt ook echt geheiligd is in Christus Jezus (wedergeboren, afgewassen).
Verwarring:
De tweede ondersteunende Bijbeltekst (DL) brengt me een beetje in de war. Als ik de geschiedenis lees, vertelt de HEERE duidelijk aan Samuel wie het niet is en wie het wel is. Kan dat dan ook? Dat de HEERE je laat weten dat iemand niet echt van Hem is? Het gaat hier eigenlijk niet over kijken of iemand een kind van God is, maar wie de toekomstige koning mag zijn.
Ik gebruikte deze site (want het linkje hierboven doet het niet)
https://www.dordtse-leerregels.nl/hoofd ... ragraaf-15