Welke muziek speel je nu?

Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Konijntje »

Herman schreef: 16 dec 2023, 14:58 Mijn hauptwerkorgel doet het weer na een heel tijdje kapot te zijn geweest.

Ik heb nu het genoegen om thuis op de Laurenskerksample set te spelen. Wat zit daar een heerlijke pedaal in.

Ik ram me nu door Toccata en Fuga BWV 565 heen. Altijd bijzonder leuk om te spelen (minder om naar te luisteren).
Het is een prachtig sampleset. Ik vind het wel jammer dat de tremulant niet voor alle stemmen is opgenomen. Dat hoor je.

Ik ben overigens benieuwd naar de restauratie van het hoofdorgel van de Laurenskerk. Ik hoop dat de plannen doorgaan, waarbij een speeltafel op de begane grond komt te staan en gekoppeld wordt aan het hoofdorgel en het nieuw te bouwen koororgel.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Konijntje »

Henk J schreef: 16 dec 2023, 16:29
Herman schreef: 16 dec 2023, 15:38 Zeker, maar hij heeft wel een erg vrije interpretatie van de notenwaarde. Maar met zo'n orgel kom je natuurlijk heel ver om iets smakelijks op te dissen. Technisch en ook muzikaal zou ik graag een interpretatie van Reitze Smits of Matthias Havinga horen, maar die hebben deze niet opgenomen.
Matthias Havinga ben ik ook aardig fan van. Reitze Smits is heel degelijk maar vind ik mede daarom ook wat saai. Maar absoluut een goede organist.
Juist op een orgel wat van zichzelf al zo mooi is, als de Martini, zou je ook kunnen redeneren dat je dan helemaal niets hoeft te doen om het op te dissen. Het is net welke interpretatie je eraan geeft.
Havinga is een buitengewoon getalenteerd organist. Speelt zowel barok als romantiek subliem.

Wordt er bij jullie in de kerk wel eens literatuur gespeeld tijdens de kerkdienst? En zo ja, wat voor literatuur en in welk(e) kerk(verband)?

Dit is een stuk (gespeeld op het mooiste orgel van Frankrijk) wat goed voor of na de kerkdienst gespeeld kan worden:
www.youtube.com/watch?v=5sQnla1gODY
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Maanenschijn »

Konijntje schreef:
Henk J schreef: 16 dec 2023, 16:29
Herman schreef: 16 dec 2023, 15:38 Zeker, maar hij heeft wel een erg vrije interpretatie van de notenwaarde. Maar met zo'n orgel kom je natuurlijk heel ver om iets smakelijks op te dissen. Technisch en ook muzikaal zou ik graag een interpretatie van Reitze Smits of Matthias Havinga horen, maar die hebben deze niet opgenomen.
Matthias Havinga ben ik ook aardig fan van. Reitze Smits is heel degelijk maar vind ik mede daarom ook wat saai. Maar absoluut een goede organist.
Juist op een orgel wat van zichzelf al zo mooi is, als de Martini, zou je ook kunnen redeneren dat je dan helemaal niets hoeft te doen om het op te dissen. Het is net welke interpretatie je eraan geeft.
Havinga is een buitengewoon getalenteerd organist. Speelt zowel barok als romantiek subliem.

Wordt er bij jullie in de kerk wel eens literatuur gespeeld tijdens de kerkdienst? En zo ja, wat voor literatuur en in welk(e) kerk(verband)?

Dit is een stuk (gespeeld op het mooiste orgel van Frankrijk) wat goed voor of na de kerkdienst gespeeld kan worden:
www.youtube.com/watch?v=5sQnla1gODY
Vanaf half januari verwacht ik aanzienlijk meer literatuur in onze kerkdiensten. Dan gaat er een organist mee spelen die daar heel erg bedreven in is. Ik zie er naar uit! :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Henk J »

Konijntje schreef: 16 dec 2023, 17:52 Havinga is een buitengewoon getalenteerd organist. Speelt zowel barok als romantiek subliem.

Wordt er bij jullie in de kerk wel eens literatuur gespeeld tijdens de kerkdienst? En zo ja, wat voor literatuur en in welk(e) kerk(verband)?

Dit is een stuk (gespeeld op het mooiste orgel van Frankrijk) wat goed voor of na de kerkdienst gespeeld kan worden:
www.youtube.com/watch?v=5sQnla1gODY
Als ik me niet vergis is het bij ons verplicht om zowel voor als na de dienst alleen psalmbewerkingen te laten horen (met de enige gezangen uiteraard). Enige literatuur die ik ooit hoorde was het Erbarme dich van Bach gecombineerd met psalm 51.
Overigens, mooiste orgel van Frankrijk zeg ik je maar zo niet na. Je kunt deze geweldige Cavaillé-coll maar moeilijk vergelijken met de Frans barokke orgels.
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Henk J »

Konijntje schreef: 16 dec 2023, 17:45 Ik ben overigens benieuwd naar de restauratie van het hoofdorgel van de Laurenskerk. Ik hoop dat de plannen doorgaan, waarbij een speeltafel op de begane grond komt te staan en gekoppeld wordt aan het hoofdorgel en het nieuw te bouwen koororgel.
Die plannen gaan door, dat is wel zeker. Volgend jaar gaat het orgel in restauratie en zal de vox humana van het bovenwerk naar het borstwerk gaan en komt op het bovenwerk een hobo. Ook komt dan de elektrische speeltafel. Wanneer het tweede koororgel opgeleverd zal worden dat is nog niet bekend volgens mij.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 16 dec 2023, 16:30
Hendrikus schreef: 16 dec 2023, 16:00 Haha, je hebt gelijk, ik ging op m'n oren af. Die 4' zo boventoonrijk dat ik een 2' meende te horen, maar die zit er inderdaad niet eens op :haha
Het orgel staat natuurlijk ook een halfje hoger, dus dat geeft het geheel ook al meer boventoon.
De toonhoogte staat los van boventoonrijkheid, dus die vlieger gaat niet op. Boventoonrijkheid zit vooral in de mensuur.
~~Soli Deo Gloria~~
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Konijntje »

Maanenschijn schreef: 16 dec 2023, 18:04
Konijntje schreef:
Henk J schreef: 16 dec 2023, 16:29
Herman schreef: 16 dec 2023, 15:38 Zeker, maar hij heeft wel een erg vrije interpretatie van de notenwaarde. Maar met zo'n orgel kom je natuurlijk heel ver om iets smakelijks op te dissen. Technisch en ook muzikaal zou ik graag een interpretatie van Reitze Smits of Matthias Havinga horen, maar die hebben deze niet opgenomen.
Matthias Havinga ben ik ook aardig fan van. Reitze Smits is heel degelijk maar vind ik mede daarom ook wat saai. Maar absoluut een goede organist.
Juist op een orgel wat van zichzelf al zo mooi is, als de Martini, zou je ook kunnen redeneren dat je dan helemaal niets hoeft te doen om het op te dissen. Het is net welke interpretatie je eraan geeft.
Havinga is een buitengewoon getalenteerd organist. Speelt zowel barok als romantiek subliem.

Wordt er bij jullie in de kerk wel eens literatuur gespeeld tijdens de kerkdienst? En zo ja, wat voor literatuur en in welk(e) kerk(verband)?

Dit is een stuk (gespeeld op het mooiste orgel van Frankrijk) wat goed voor of na de kerkdienst gespeeld kan worden:
www.youtube.com/watch?v=5sQnla1gODY
Vanaf half januari verwacht ik aanzienlijk meer literatuur in onze kerkdiensten. Dan gaat er een organist mee spelen die daar heel erg bedreven in is. Ik zie er naar uit! :)
Wordt dat ook in de kerk gewaardeerd? Welk kerkverband is dat?

In de zomermaanden ga ik wel eens naar de middagdienst in de Sint Laurenskerk. De wijkgemeente "de Samaritaan" komt daar dan samen. Soms speelt Hayo Boerema, maar vaak speelt Geerten Liefting. Helaas zijn de voorspelen vaak modern. Totaal niet mijn smaak. Vaak is het ook een evangelisatiedienst, omdat men voor de kerkdienst tussen het winkelend publiek gaat flyeren. Ik vind moderne muziek in de eredienst dan vrij misplaatst, omdat het publiek daar geen binding mee heeft.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Konijntje »

Henk J schreef: 16 dec 2023, 18:30
Konijntje schreef: 16 dec 2023, 17:45 Ik ben overigens benieuwd naar de restauratie van het hoofdorgel van de Laurenskerk. Ik hoop dat de plannen doorgaan, waarbij een speeltafel op de begane grond komt te staan en gekoppeld wordt aan het hoofdorgel en het nieuw te bouwen koororgel.
Die plannen gaan door, dat is wel zeker. Volgend jaar gaat het orgel in restauratie en zal de vox humana van het bovenwerk naar het borstwerk gaan en komt op het bovenwerk een hobo. Ook komt dan de elektrische speeltafel. Wanneer het tweede koororgel opgeleverd zal worden dat is nog niet bekend volgens mij.
Volgens mij is het nog niet helemaal zeker of die wijzigingen worden doorgevoerd. Ik ben er geen voorstander van. Laat de Vox Humana maar op het bovenwerk en vervang de Regaal van het Borstwerk door een Hobo en maak er een extra zwelwerk van. De Vox Humana is klankbepalend voor het bovenwerk. Dan tast je het oorspronkelijke klankbeeld te veel aan.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Konijntje »

Henk J schreef: 16 dec 2023, 18:28
Konijntje schreef: 16 dec 2023, 17:52 Havinga is een buitengewoon getalenteerd organist. Speelt zowel barok als romantiek subliem.

Wordt er bij jullie in de kerk wel eens literatuur gespeeld tijdens de kerkdienst? En zo ja, wat voor literatuur en in welk(e) kerk(verband)?

Dit is een stuk (gespeeld op het mooiste orgel van Frankrijk) wat goed voor of na de kerkdienst gespeeld kan worden:
www.youtube.com/watch?v=5sQnla1gODY
Als ik me niet vergis is het bij ons verplicht om zowel voor als na de dienst alleen psalmbewerkingen te laten horen (met de enige gezangen uiteraard). Enige literatuur die ik ooit hoorde was het Erbarme dich van Bach gecombineerd met psalm 51.
Overigens, mooiste orgel van Frankrijk zeg ik je maar zo niet na. Je kunt deze geweldige Cavaillé-coll maar moeilijk vergelijken met de Frans barokke orgels.
Welk kerkverband is dat? Bij ons in de Ger. Gem. heeft de organist wel eens de bekende toccata van Bach laten horen. Ook Mendelssohn (Vater unser im Himmelreich) heeft wel eens geklonken. Verder klinken vaak bewerkingen van K.J. Mulder, Feike Asma, W.H. Zwart en Klaas Bolt.

Over smaak valt niet te twisten ;-)
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Bertiel »

Vanavond bij het jaarlijkse kerstconcert van Fiori Musicali.
O.a. Bach, Pärt en MacMillan
Genoten!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door DDD »

Vanavond Cantiago gehoord in IJsselstein. Het is een goed koor. Volgende week te horen in Utrecht.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 16 dec 2023, 22:50 Vanavond Cantiago gehoord in IJsselstein. Het is een goed koor. Volgende week te horen in Utrecht.
Een koor om zuinig op te zijn!
Waren er maar méér van dat niveau in onze kringen!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef: 16 dec 2023, 23:12
DDD schreef: 16 dec 2023, 22:50 Vanavond Cantiago gehoord in IJsselstein. Het is een goed koor. Volgende week te horen in Utrecht.
Een koor om zuinig op te zijn!
Waren er maar méér van dat niveau in onze kringen!

Mooi artikel van je gelezen Hendrikus.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 16 dec 2023, 18:34
Henk J schreef: 16 dec 2023, 16:30
Hendrikus schreef: 16 dec 2023, 16:00 Haha, je hebt gelijk, ik ging op m'n oren af. Die 4' zo boventoonrijk dat ik een 2' meende te horen, maar die zit er inderdaad niet eens op :haha
Het orgel staat natuurlijk ook een halfje hoger, dus dat geeft het geheel ook al meer boventoon.
De toonhoogte staat los van boventoonrijkheid, dus die vlieger gaat niet op. Boventoonrijkheid zit vooral in de mensuur.
Boventonen bepalen slechts de kleur, de grondtoon bepaalt de toonhoogte van de toon. Die keren dat ik er mocht vertoeven, was er geen enkele twijfel of er sprake is van een viervoet of een tweevoet (die op dit merkwaardige maar o zo fraaie bovenwerk wordt gemist). De Holfluyt 8 is overigens zeer uniek in zijn zeggingskracht.
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Henk J »

Konijntje schreef: 16 dec 2023, 21:46 Volgens mij is het nog niet helemaal zeker of die wijzigingen worden doorgevoerd. Ik ben er geen voorstander van. Laat de Vox Humana maar op het bovenwerk en vervang de Regaal van het Borstwerk door een Hobo en maak er een extra zwelwerk van. De Vox Humana is klankbepalend voor het bovenwerk. Dan tast je het oorspronkelijke klankbeeld te veel aan.
Ik vind de Vox Humana niet echt bepalend voor het klankbeeld, heel overtuigend is die niet. En de Hobo wordt behoorlijk gemist in het romantische repertoire. Als je die op het borstwerk zet is die niet effectief want dan mengt die niet in zwelwerk, dus heb je er niets aan. Terwijl de Vox Humana wel effectief kan zijn op het borstwerk.
Plaats reactie