Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef: 18 mar 2024, 20:07
DDD schreef: 18 mar 2024, 18:35 Zoek maar eens op baptistisch, kinderdoop, Verschuure.
Even zoeken op 'doop DDD', en je wordt welkom geheten bij de EO. "Alles wat u altijd al wilde weten over de doop".
-knip-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: 18 mar 2024, 18:43
DDD schreef: 18 mar 2024, 18:35
MGG schreef: 18 mar 2024, 12:40
merel schreef: 18 mar 2024, 12:16 Het verbaast mij dat in deze discussie met name naar de linkerflank van de gereformeerde gezindte wordt gekeken. Zij voldoen niet ( meer). Voldoet de rechterflank wel volledig aan deze voorwaarden? Ik meen uit @DDD woorden op te maken van niet.
Volledig is wel heel stellig. Elke tijd heeft blinde vlekken. @DDD zegt meer dan hij duidelijk onderbouwt. Ik wacht geduldig op voorbeelden inclusief context die zijn standpunten onderbouwen.
Zoek maar eens op baptistisch, kinderdoop, Verschuure.
Ik doelde vooral op je uitspraak over Ds. Clements, maar ook dit voorbeeld is welkom.
Dat Ds. Clements alhier door gemeenteleden geframed gaat worden wil nog niet zeggen dat hij afwijkt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door MGG »

pierre27 schreef: 18 mar 2024, 23:15
MGG schreef: 18 mar 2024, 18:43
DDD schreef: 18 mar 2024, 18:35
MGG schreef: 18 mar 2024, 12:40

Volledig is wel heel stellig. Elke tijd heeft blinde vlekken. @DDD zegt meer dan hij duidelijk onderbouwt. Ik wacht geduldig op voorbeelden inclusief context die zijn standpunten onderbouwen.
Zoek maar eens op baptistisch, kinderdoop, Verschuure.
Ik doelde vooral op je uitspraak over Ds. Clements, maar ook dit voorbeeld is welkom.
Dat Ds. Clements alhier door gemeenteleden geframed gaat worden wil nog niet zeggen dat hij afwijkt.
Daarom wacht ik rustig op de feitelijke onderbouwing. Vermoedelijk wordt het lang wachten, maar misschien valt het ook mee.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

Nee hoor. Ik vind dat ik het voldoende heb toegelicht. Van sommige dingen is het overbodig om ze toe te lichten. Je ziet het, of je ziet het niet. De mensen die niet zien, blijven er blind voor. Je kunt dan twee, of drie, of tien voorbeelden noemen, maar dat maakt over het algemeen genomen niet uit.

Al zijn er mensen bij wie het kwartje niet zo snel valt, daar zou je een uitzondering voor kunnen maken, misschien.

Anders krijg je een eindeloze discussie als over het boek van dr. Van den Brink. Dat heeft mijns inziens weinig zin. Mensen kunnen alleen iets leren, als het in hun zone van naaste ontwikkeling valt. Als een opmerking daar te veel buiten valt, dan gaat het het ene oor in en het andere oor uit.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Nee hoor. Ik vind dat ik het voldoende heb toegelicht. Van sommige dingen is het overbodig om ze toe te lichten. Je ziet het, of je ziet het niet. De mensen die niet zien, blijven er blind voor. Je kunt dan twee, of drie, of tien voorbeelden noemen, maar dat maakt over het algemeen genomen niet uit.

Al zijn er mensen bij wie het kwartje niet zo snel valt, daar zou je een uitzondering voor kunnen maken, misschien.

Anders krijg je een eindeloze discussie als over het boek van dr. Van den Brink. Dat heeft mijns inziens weinig zin. Mensen kunnen alleen iets leren, als het in hun zone van naaste ontwikkeling valt. Als een opmerking daar te veel buiten valt, dan gaat het het ene oor in en het andere oor uit.
Als ik dit als kletskoek betitel, in welke zone valt het dan?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

Dat ligt eraan wie er gelijk heeft.

Maar dat is moeilijk te zeggen, zonder enige onderbouwing van jouw standpunt.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 19 mar 2024, 19:10 Nee hoor. Ik vind dat ik het voldoende heb toegelicht. Van sommige dingen is het overbodig om ze toe te lichten. Je ziet het, of je ziet het niet. De mensen die niet zien, blijven er blind voor. Je kunt dan twee, of drie, of tien voorbeelden noemen, maar dat maakt over het algemeen genomen niet uit.

Al zijn er mensen bij wie het kwartje niet zo snel valt, daar zou je een uitzondering voor kunnen maken, misschien.

Anders krijg je een eindeloze discussie als over het boek van dr. Van den Brink. Dat heeft mijns inziens weinig zin. Mensen kunnen alleen iets leren, als het in hun zone van naaste ontwikkeling valt. Als een opmerking daar te veel buiten valt, dan gaat het het ene oor in en het andere oor uit.
Je hebt wel humor hoor ;)
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door MGG »

DDD schreef: 19 mar 2024, 19:10 Nee hoor. Ik vind dat ik het voldoende heb toegelicht. Van sommige dingen is het overbodig om ze toe te lichten. Je ziet het, of je ziet het niet. De mensen die niet zien, blijven er blind voor. Je kunt dan twee, of drie, of tien voorbeelden noemen, maar dat maakt over het algemeen genomen niet uit.

Al zijn er mensen bij wie het kwartje niet zo snel valt, daar zou je een uitzondering voor kunnen maken, misschien.

Anders krijg je een eindeloze discussie als over het boek van dr. Van den Brink. Dat heeft mijns inziens weinig zin. Mensen kunnen alleen iets leren, als het in hun zone van naaste ontwikkeling valt. Als een opmerking daar te veel buiten valt, dan gaat het het ene oor in en het andere oor uit.
Veel bla bla, maar 0,0 bewijs. Zelfs de eenvoudige vraag waar het woordje niet geplaatst zou worden blijft onbeantwoord. Voor iemand die zichzelf soms als superieur lijkt te zien valt mij dit toch een beetje tegen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

Maar hoe wil je dat ik zoiets bewijs? De preken zijn immers allang onvindbaar? refo heeft hier een soortgelijke bevestiging gegeven. Dat zou voldoende kunnen zijn. Anders kun je wellicht de eerder op dit forum besproken preken opvragen. Dan kun je het zelf beoordelen.

De opmerking over het woordje 'niet' is natuurlijk een stijlvorm. Ik beweer niet dat een predikant graag ergens 'niet' zou willen toevoegen. De opmerking verwijst naar een gezegde, dat je soms ook met stichting naar een dominee kunt luisteren door indien nodig het woordje 'niet' toe te voegen.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door MGG »

DDD schreef: 19 mar 2024, 20:26 Maar hoe wil je dat ik zoiets bewijs? De preken zijn immers allang onvindbaar? refo heeft hier een soortgelijke bevestiging gegeven. Dat zou voldoende kunnen zijn. Anders kun je wellicht de eerder op dit forum besproken preken opvragen. Dan kun je het zelf beoordelen.

De opmerking over het woordje 'niet' is natuurlijk een stijlvorm. Ik beweer niet dat een predikant graag ergens 'niet' zou willen toevoegen. De opmerking verwijst naar een gezegde, dat je soms ook met stichting naar een dominee kunt luisteren door indien nodig het woordje 'niet' toe te voegen.
Het leek zo stellig dat ik in de veronderstelling was dat je een artikel of preek had waaruit dit bleek. Of dat het eerder op dit forum aangetoond was. Omdat ik niks kon vinden, vroeg ik naar bewijs.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

Er is hier een uitvoerige discussie over geweest. Ik begrijp niet dat je dat niet kunt vinden, maar dat kan ik zelf wel aanvoeren.

Maar verder valt er zo lang na dato weinig aan toe te voegen.

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... ts#p638174

Ik zie trouwens dat er wel een bewijs is, namelijk de catechismusverklaring van ds. Moerkerken.

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 84#p638184
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door merel »

Begrijp ik het goed dat de betreffende predikanten impliciet een geloofs doop prefereren boven de kinderdoop?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

Nee. Het is meer zo dat ze geen betekenis toekennen aan de kinderdoop, behalve dan voor gelovigen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Anselmus »

MGG schreef: 19 mar 2024, 19:37
DDD schreef: 19 mar 2024, 19:10 Nee hoor. Ik vind dat ik het voldoende heb toegelicht. Van sommige dingen is het overbodig om ze toe te lichten. Je ziet het, of je ziet het niet. De mensen die niet zien, blijven er blind voor. Je kunt dan twee, of drie, of tien voorbeelden noemen, maar dat maakt over het algemeen genomen niet uit.

Al zijn er mensen bij wie het kwartje niet zo snel valt, daar zou je een uitzondering voor kunnen maken, misschien.

Anders krijg je een eindeloze discussie als over het boek van dr. Van den Brink. Dat heeft mijns inziens weinig zin. Mensen kunnen alleen iets leren, als het in hun zone van naaste ontwikkeling valt. Als een opmerking daar te veel buiten valt, dan gaat het het ene oor in en het andere oor uit.
Veel bla bla, maar 0,0 bewijs. Zelfs de eenvoudige vraag waar het woordje niet geplaatst zou worden blijft onbeantwoord. Voor iemand die zichzelf soms als superieur lijkt te zien valt mij dit toch een beetje tegen.
Zo bla bla is dat niet, het is een correcte toepassing van de leertheorie van Vygotsky. Met dat verschil dat ene oor in andere uit bij Vygotsky de paniekzone heet. Ik zou zeggen: kijk eens wat er gebeurt als je Van den Brink zegt. Een en al paniek.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door merel »

@DDD Wie worden dan onder gelovigen geschaard; de ouders van het betreffende kind? Zijn zij van mening dat alleen gelovige / bekeerde ouders hun kind mogen laten dopen?
Plaats reactie