Het gaat er inderdaad niet om wat gereformeerd genoemd kan worden, wel of het bijbels is. Moeite hebben met de kinderdoop is ook niet heel gereformeerd als de HC daar uitgebreid over spreekt.Posthoorn schreef: ↑10 apr 2024, 08:54Zullen we het er maar op houden dat dit jouw weergave van de feiten is, die weinig met objectiviteit te maken heeft? Als je je wat beter in de oude theologie zou verdiept hebben, zou je kunnen zien dat de door jou gewraakte stroming in de GG goede papieren heeft. Bovendien is de beste maatstaf altijd nog de Bijbel, niet dat wat jij 'gereformeerd' noemt.DDD schreef: ↑19 mar 2024, 22:08Iedereen dwaalt weer op zijn eigen manier. Maar in dit geval is het gewoonlijk zo dat een selecte groep gelovigen, soms aangeduid als 'bekeerden' om vooral geen misverstanden te laten bestaan over de herkomst van het geloof, gelovig mag vertrouwen op de sacramenten. De overige mensen zijn er als uitwendige vorm wel bij betrokken, maar ze maken geen deel uit van het wezen van het verbond.
Dat is mijns inziens overigens op de grens van wat je nog gereformeerd kunt noemen, maar is wel wat in de Gereformeerde Gemeenten vrij breed gevonden wordt. Dat komt omdat de grondlegger van de GG die opvatting had, en toevallig als enige een dogmatiek schreef. Dus zijn opvattingen (die dominant waren in één bloedgroep waaruit de GG ontstonden) krijgen sindsdien relatief meer aandacht dan de meer gereformeerde opvattingen van de andere bloedgroep binnen het kerkverband. Maar nu is het wel zo dat beide opvattingen altijd geaccepteerd zijn geweest, dus de bovengenoemde opvatting is zeker niet kenmerkend voor de GG.
Het grappige is bovendien dat ds. Kersten deze opvattingen niet kerkscheidend vond, maar dat veel van zijn meer extreme volgelingen zeggen dat ze zich op hem beroepen, terwijl ze juist soms feitelijk lijken te vinden dat de meer gereformeerde ledeboeriaanse opvattingen 'eigenlijk' niet in de GG horen. Daarmee volgen ze dus feitelijk helemaal hun grote voorbeeld niet na, maar dat heb je vaker in de kerkgeschiedenis. Het wordt al maar extremer, tot het van gekkigheid niet gekker kan. Dat zie je ook in evangelische kringen, helaas. Het zal een menselijke eigenschap zijn.
Afgelopen zondag preekte onze predikant over Efeze 1, waarin Paulus heel duidelijk spreek over ons en wij. Hij spreekt dus over de gehele gemeente en niet over een enkeling in de gemeente. Dat betekent dat een predikant dwaalt als hij hierin bij het dopen onderscheid in maakt.