Er citeer een stukje:
Vragen bij dit stukjeEen dopeling is van nature geboren uit Adam, maar wordt opnieuw geboren door de doop. Dat betekent volgens hem dat de zonden worden vergeven: de erfschuld wordt afgewassen, al blijft de erfsmet ofwel de zondige natuur. In de doop gaat het dus om toerekening van de genade, niet om de inwendige verandering van het hart. Wat hier wordt bedoeld, ligt in de lijn van het doopformulier: dat de dopelingen van nature kinderen van Gods toorn zijn, maar nu worden aangenomen tot leden van Christus en tot kinderen van God. Bij Augustinus betekent dit geen heilsautomatisme. Evenals in het oude verbondsvolk Israël is er in de christelijke gemeente koren en kaf aanwezig. Hij waarschuwt de nieuwe dopelingen voor de vele naamchristenen.
1. Dr. ten Hove trekt de lijn van Augustijner kijk op de erfzonde naar ons doopformulier. Klopt die lijn?
2. De Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 15 over de erfzonde leert dat de erfzonde door den doop niet ganselijk is te niet gedaan, noch geheel uitgeroeid. Neigt de NGB ook naar deze visie?
3. Wat is: Niet ganselijk?
Bron: https://www.rd.nl/artikel/941078-august ... cht-op-god