Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Chronicles of Narnia (C.S. Lewis)

Bericht door Marnix »

Tja, aangezien er binnenkort een verfilming van een van de boeken uit de Narnia-serie van C.S. Lewis uitkomt len het dus allemaal weer wat actueler wordt, lijkt een topic over deze boeken me wel op zijn plaats.

Wie heeft ze gelezen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

De betoverde kleerkast heb ik twee of drie keer gelezen, de rest ook wel eens. Ben wel benieuwd of ze het boek niet zullen verknoeien bij de verfilming. Wordt het speelfilm of animatie eigenlijk?
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Foei, verfilming. :t:t :D
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hehe, ik weet het..... Van Lord of the Rings uiteraard. Daarbij heb je ook wel bepaalde beelden en beinvloedt de film dat inderdaad wel. Toch heeft een verfilming ook wel weer zijn mooie kanten denk ik.

Sowieso mooi dat een film met een christelijke boodschap in de bioscoop komt.

Er is een trailer van de film te vinden op http://www.narniaweb.com

De soundtrack wordt door een aantal gospelbands en waarschijnlijk een paar seculiere bands gezongen... (allemaal 1 nummer)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

kijk eens hier:

En zoals je aan mijn onderschrift kunt zien heb ik helemaal niets met Narnia :)

http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=1686
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Je bent een man naar mijn hart :)

Want ik heb een Tolkien-onderschrift... en Tolkien en Lewis konden het samen ook goed vinden :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tirzah
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 jun 2002, 14:06
Locatie: Krimpen aan de IJssel

Bericht door Tirzah »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Tja, aangezien er binnenkort een verfilming van een van de boeken uit de Narnia-serie van C.S. Lewis uitkomt len het dus allemaal weer wat actueler wordt, lijkt een topic over deze boeken me wel op zijn plaats.

Wie heeft ze gelezen?
:in, één van de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb..
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik heb er ooit eens een gelezen en vond het maar een verward verhaal wat werkelijk vaak ook sprookjes zijn die niet eens kunnen gebeuren.
Ik heb nooit de moed of zin kunnen opbrengen om er nog eens een te lezen.
De eerste die ik gelezen heb, heb ik zelfs niet eens uitgekregen, gewoon omdat het me niks zegt, een hoop fantasie.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

De trailer ziet er leuk-spannend uit!
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Ik heb er ooit eens een gelezen en vond het maar een verward verhaal wat werkelijk vaak ook sprookjes zijn die niet eens kunnen gebeuren.
Ik heb nooit de moed of zin kunnen opbrengen om er nog eens een te lezen.
De eerste die ik gelezen heb, heb ik zelfs niet eens uitgekregen, gewoon omdat het me niks zegt, een hoop fantasie.
inderdaad als je niet van fantasie houdt moet je het inderdaad niet lezen :). (Hoewel: Bunyan kon er ook wat van)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jelle

Bericht door Jelle »

Ja ben ik met je eens, maar dat is wel van een heel ander gehalte.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

het klopt wel dat het je moet liggen. Ik ken ook mensen die Lord of the Rings gingen kijken of lezen en helemaal in een scheur lagen....

Het ligt er aan hoe je met fantasie omgaat, of je je gaat inleven, of dat je een echte realist bent die zegt: Ja maar dat kan niet, dit slaat nergens op, wat een onzin.

Sommige mensen zijn te realistische, rationele denkers voor fantasy :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
arend

Bericht door arend »

Narnia! Ha!
Ik ben net bezig in de hele serie. Momenteel lees ik 'De reis van het Drakenschip'. Ik moet zeggen dat de boeken wel steeds spannender worden, al vind ik het grote nadeel dat Narnia écht overduidelijk geschreven is voor kinderen. Dat merk je erg in de schrijfstijl en de beperkte mate van detaillering. Wat mij betreft zouden de meeste boeken wel 2 - 3 keer zo dik mogen zijn, het verhaal is er in elk geval wel naar (maar misschien ben ik een beetje teveel een fantasyfan).
Wat me wel erg tegenvalt is de uitermate beroerde vertaling van de boeken. zeer, zeer jammerlijk.
Ik ben benieuwd naar de film (maar daar zal ik niet teveel over uitwijden, want daar is hier voglens mij geenruimte voor). Wel heb ik begrepen dat de film geproduceerd wordt door Disney (jammer), maar dat er een christelijke financier achter zit die een redelijke vinger in de pap heeft.

Ik vind de wijze waarop de verhalen je opnieuw naar het Evangelie laten kijken héél knap en ontroerend. Lewis weet zó te schrijven dat je met de karakters meedenkt en meefaalt, en achteraf heb je pas in de gaten dat hij bv een bijbelverhaal parafraseerd. Ik krijg daardoor dat ik veel beter leer begrijpen waarom mensen in de bijbel bepaalde dingen doen, waarvan je -als je de bijbel leest- al snel denkt 'o, fout.'. Omdat je de verhalen zo goed kent. Nu wordt je als het ware via een donker kronkelsteegje naar de boodschap van het verhaal geleid. Alsof je een prachtig gebouw, dat je al tig keer hebt gezien, opeens vanuit een andere hoek benadert, en je weer als voor de eerste keer onder de indruk komt van de schoonheid van het Verhaal.

Overigens, wie niks met fantasy kan, zou ik aanraden om Mere Christianity (Nederlandse uitgave: Onversneden Christendom eens te lezen. Een eveneens zeer aansprekend, complex maar verhelderend apologetisch werk. Lewis is werkelijk meester in het vanuit een andere invalshoek belichten van de Boodschap. Wat Rembrandt in beeld voor elkaar kreeg, doet C.S. Lewis met woorden. knap.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hehe, Jezus zegt toch ook dat we moeten worden zoals kinderen? :)

Wat vertalingen betreft, daarin heb je gelijk. Ik heb het laatste deel in het Nederlands gelezen en ik merkte wel het verschil. De rest heb ik in het Engels gelezen zoals ik vaak doe bij boeken die oorspronkelijk in het engels geschreven zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie