Je zou je tante eens kunnen raadplegen...Oorspronkelijk gepost door Hummel
Omdat ik voor school een presentatie ga houden over ''christelijke kinderboeken'', vroeg ik me af wat 'men' daarvan vindt.
Wat verstaan jullie onder een 'christelijk' kinderboek?
Wat is een minimale vereiste om een kinderboek 'christelijk' te noemen?
Doen christelijke kinderboeken onder in niveau vergeleken met gewone kinderboeken?
Nouja, zomaar wat dingen die ik me afvroeg. Post alles maar wat je op je hart hebt en wie weet kom je in mijn presentatie...
Christelijke Kinderboeken
- Miscanthus
Dat doet ze toch via dit forum?Oorspronkelijk gepost door AfgewezenJe zou je tante eens kunnen raadplegen...Oorspronkelijk gepost door Hummel
Omdat ik voor school een presentatie ga houden over ''christelijke kinderboeken'', vroeg ik me af wat 'men' daarvan vindt.
Doen christelijke kinderboeken onder in niveau vergeleken met gewone kinderboeken?
Nouja, zomaar wat dingen die ik me afvroeg. Post alles maar wat je op je hart hebt en wie weet kom je in mijn presentatie...
misschien wil ze een algemener antwoord:stuOorspronkelijk gepost door MiscanthusDat doet ze toch via dit forum?Oorspronkelijk gepost door AfgewezenJe zou je tante eens kunnen raadplegen...Oorspronkelijk gepost door Hummel
Heb vanavond nog een stukje voorgelezen bij mijn buurmeisje.
Ik hou niet van die gezapige boeken als Peerke enzo.
Maar die ik vanavond las, was gelijk ook een stukje waarde en normen. Ging over iets wegnemen, en dat het uitkomt. (natuurlijk)
Daar ging het om dat het meisje een kadootje aan de juf wilde geven, maar een ander meisje gaf iets mooiers. Natuurlijk wil ieder kind dan ook iets mooiers.
De juf liet echter niet blijken haar kadootje mooier dan de andere te vinden. Dit gaf dus geen kick.
Dus hier kunnen kinderen van leren:
* het zit niet in de grootte maar in het gebaar.
* Iets stiekum van je moeder wegnemen en aan de juf geven, voelt niet goed
*Het komt bijna altijd uit
* eerlijk duurt het langst
*je bent met wat kleiners niets minder dan een ander.
*terug koppelen dat de Heere wel alles ziet.
Ik vind boeken mooi voor kinderen als je het wel aanstipt, maar niet het hele verhaal. Die boeken worden (naar mijn idee) sneller aan de kant gelegd voor een donald duckje.
Ik hou niet van die gezapige boeken als Peerke enzo.
Maar die ik vanavond las, was gelijk ook een stukje waarde en normen. Ging over iets wegnemen, en dat het uitkomt. (natuurlijk)
Daar ging het om dat het meisje een kadootje aan de juf wilde geven, maar een ander meisje gaf iets mooiers. Natuurlijk wil ieder kind dan ook iets mooiers.
De juf liet echter niet blijken haar kadootje mooier dan de andere te vinden. Dit gaf dus geen kick.
Dus hier kunnen kinderen van leren:
* het zit niet in de grootte maar in het gebaar.
* Iets stiekum van je moeder wegnemen en aan de juf geven, voelt niet goed
*Het komt bijna altijd uit
* eerlijk duurt het langst
*je bent met wat kleiners niets minder dan een ander.
*terug koppelen dat de Heere wel alles ziet.
Ik vind boeken mooi voor kinderen als je het wel aanstipt, maar niet het hele verhaal. Die boeken worden (naar mijn idee) sneller aan de kant gelegd voor een donald duckje.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Op de site van het Reformatorisch Dagblad kun je ook recensies en artikelen over kinderboeken lezen. Best interessant.
Voor de 'leken' onder ons: klik op rubriek Boeken of zoek met de zoekfunctie naar: kinderboeken.
Voor de 'leken' onder ons: klik op rubriek Boeken of zoek met de zoekfunctie naar: kinderboeken.

Een christelijk kinderboek is een kinderboek waaruit een christelijke levensbeschouwing spreekt. Tussen de regels door, zeg maar.Oorspronkelijk gepost door Hummel
Minimale vereiste hiervoor is dus dat dit ergens in het verhaal doorklinkt.
Of christelijke kinderboeken qua niveau onderdoen voor 'gewone' (zijn christelijke boeken ongewoon?) kun je niet stellen, want dat hangt er nu maar net vanaf welke boeken je naast elkaar legt.
Op dit moment zijn er overigens weinig goede christelijke kinderboekenschrijvers. Maar van de 'seculiere' zijn ook een paar heel goeie weggevallen: An Rutgers van der Loeff (mijn grote favoriet), Thea Beckmann, Evert Hartman.
Tegenwoordig wordt wel gedacht dat je om een goed christelijke kinderboek te schrijven, het christelijke er zo weinig mogelijk in door moet laten klinken. Dat vind ik een belachelijke gedachte. Ja, je zult dan misschien niet genomineerd worden voor de Kinderjury. Nu, dat zij dan maar zo. Dat moet je dan ook niet erg vinden.