Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef: 05 apr 2024, 22:43 Weet iemand of het beroep op ds. van Marle doorgaat vanuit Nieuwe Tonge?
Volgens dominees.nl is het beroep uitgebracht.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Inwoner »

Zeeuw schreef: 05 apr 2024, 16:00
refo schreef: 05 apr 2024, 15:56
Zeeuw schreef: 05 apr 2024, 15:51
refo schreef: 05 apr 2024, 15:43 Er is niet in geloof beroepen, als een dominee bedankt?
„Juist. In de Bijbel staat: als we een geloof hebben als een mosterdzaadje en we zeggen tegen een berg dat hij opgeheven en in de zee gezet moet worden, dan gebeurt dat. Zou dat geloof dan geen dominee kunnen verzetten? Als je een dominee in geloof beroept, echt in gelóóf, dan hoefje geen tweede beroep meer uit te brengen. In de periode waarin beslist moet worden, belt de kerkeraad die je heeft beroepen nogal 's op. Of je er licht in hebt. Dan vroeg ik meestal: hebben jullie er al licht in, we moeten tenslotte samen trouwen. Dan stond de wagen vaak stil."

Het is van ds H.C. vd Ent in een Terdege van oktober 1992.
Ik vind het een vreemde redenering. De gemeente waar die dominee staat, zal toch ook in geloof bidden of de dominee mag blijven. Geloofsomvang tegen elkaar uitspelen is een gevaarlijke gewoonte.
Die laatste zin is onzin, dat maak jij ervan. Wat jij verder beweert sluit toch de waarheid van de redenering niet uit?
Nee, het is geen onzin. Het is niet eens bedacht door die dominee lijkt het. Zo gaat het vaak in beroepingswerk. Het beroep van de gemeente waar de dominee staat is niet weg als er een nieuw beroep komt.
En zo kan dat een enorme worsteling zijn als een gemeente beroept en de eigen gemeente als het ware weer opnieuw beroept. Dan word je van twee kanten gedrongen en wordt er eigenlijk van twee kanten aan je getrokken. En nee, dan gaat er niet om wie het hardste roept....
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Ik geloof vrij weinig van al dat geworstel. Dat is om het een geestelijk omhulsel te geven. De Heere leidt ons leven en dat van dominees. En het is prima om daar je gezonde verstand bij te gebruiken, ook dominees.

En er zijn in de recent bevindelijke stroming wat geestelijke verhaaltjes beschreven over het beroepingswerk. Maar ik zou ze voorzichtig met een korreltje zout nemen.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Inwoner »

Ad Anker schreef: 06 apr 2024, 16:50 Ik geloof vrij weinig van al dat geworstel. Dat is om het een geestelijk omhulsel te geven. De Heere leidt ons leven en dat van dominees. En het is prima om daar je gezonde verstand bij te gebruiken, ook dominees.

En er zijn in de recent bevindelijke stroming wat geestelijke verhaaltjes beschreven over het beroepingswerk. Maar ik zou ze voorzichtig met een korreltje zout nemen.
Dat is een mening en in sommige gevallen is daar wat voor te zeggen. Maar ik ken vele gevallen, ook uit onze tijd, waar het anders ligt. Prima om je verstand te gebruiken, maar ik ben er van overtuigd dat de juiste beslissingen in de binnenkamer worden genomen.
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HHR »

Ad Anker schreef: 06 apr 2024, 16:50 Ik geloof vrij weinig van al dat geworstel. Dat is om het een geestelijk omhulsel te geven. De Heere leidt ons leven en dat van dominees. En het is prima om daar je gezonde verstand bij te gebruiken, ook dominees.

En er zijn in de recent bevindelijke stroming wat geestelijke verhaaltjes beschreven over het beroepingswerk. Maar ik zou ze voorzichtig met een korreltje zout nemen.
Ik denk dat je nu geen verschil maakt tussen allerlei bijna mystieke wegen en geworstel.
Worstelen met een beroep kan in een heel nuchter setting. Je wilt toch de weg van de Heere gaan.
Dat ervaar je toch ook bij het aangaan van een gewone nieuwe job? Dat doe je meestal ook niet over één nacht ijs.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Inwoner »

HHR schreef: 06 apr 2024, 17:15
Ad Anker schreef: 06 apr 2024, 16:50 Ik geloof vrij weinig van al dat geworstel. Dat is om het een geestelijk omhulsel te geven. De Heere leidt ons leven en dat van dominees. En het is prima om daar je gezonde verstand bij te gebruiken, ook dominees.

En er zijn in de recent bevindelijke stroming wat geestelijke verhaaltjes beschreven over het beroepingswerk. Maar ik zou ze voorzichtig met een korreltje zout nemen.
Ik denk dat je nu geen verschil maakt tussen allerlei bijna mystieke wegen en geworstel.
Worstelen met een beroep kan in een heel nuchter setting. Je wilt toch de weg van de Heere gaan.
Dat ervaar je toch ook bij het aangaan van een gewone nieuwe job? Dat doe je meestal ook niet over één nacht ijs.
Dank voor deze waardevolle aanvulling.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Alle mensen die in afhankelijkheid van de Heere leven nemen beslissingen in de binnenkamer. Dat is niet voorbehouden aan bevindelijke dominees. Die cultus komt op uit mensmiddelpuntige hoogmoed.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

HHR schreef: 06 apr 2024, 17:15
Ad Anker schreef: 06 apr 2024, 16:50 Ik geloof vrij weinig van al dat geworstel. Dat is om het een geestelijk omhulsel te geven. De Heere leidt ons leven en dat van dominees. En het is prima om daar je gezonde verstand bij te gebruiken, ook dominees.

En er zijn in de recent bevindelijke stroming wat geestelijke verhaaltjes beschreven over het beroepingswerk. Maar ik zou ze voorzichtig met een korreltje zout nemen.
Ik denk dat je nu geen verschil maakt tussen allerlei bijna mystieke wegen en geworstel.
Worstelen met een beroep kan in een heel nuchter setting. Je wilt toch de weg van de Heere gaan.
Dat ervaar je toch ook bij het aangaan van een gewone nieuwe job? Dat doe je meestal ook niet over één nacht ijs.
Juist.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Inwoner »

Ad Anker schreef: 06 apr 2024, 17:18 Alle mensen die in afhankelijkheid van de Heere leven nemen beslissingen in de binnenkamer. Dat is niet voorbehouden aan bevindelijke dominees. Die cultus komt op uit mensmiddelpuntige hoogmoed.
Dat is ook niet wat ik bedoelde, Ad. Nergens schrijf ik dat dit voorbehouden is aan dominees, en al helemaal niet aan bevindelijke dominees, wat je daar dan ook onder wilt verstaan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Inwoner schreef: 06 apr 2024, 17:20
Ad Anker schreef: 06 apr 2024, 17:18 Alle mensen die in afhankelijkheid van de Heere leven nemen beslissingen in de binnenkamer. Dat is niet voorbehouden aan bevindelijke dominees. Die cultus komt op uit mensmiddelpuntige hoogmoed.
Dat is ook niet wat ik bedoelde, Ad. Nergens schrijf ik dat dit voorbehouden is aan dominees, en al helemaal niet aan bevindelijke dominees, wat je daar dan ook onder wilt verstaan.
Bevindelijke dominees: de dominees in denominaties waar heel veel beroepen lukraak worden uitgebracht. Zonder contact, zonder gesprek, en dan zie je vaak wel de mystieke verhalen tevoorschijn komen. Ik ben daar denk ik wat te nuchter voor. Hoe groter de verhalen, hij minder ik er van geloof.
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HHR »

Ad Anker schreef: 06 apr 2024, 17:19
HHR schreef: 06 apr 2024, 17:15
Ad Anker schreef: 06 apr 2024, 16:50 Ik geloof vrij weinig van al dat geworstel. Dat is om het een geestelijk omhulsel te geven. De Heere leidt ons leven en dat van dominees. En het is prima om daar je gezonde verstand bij te gebruiken, ook dominees.

En er zijn in de recent bevindelijke stroming wat geestelijke verhaaltjes beschreven over het beroepingswerk. Maar ik zou ze voorzichtig met een korreltje zout nemen.
Ik denk dat je nu geen verschil maakt tussen allerlei bijna mystieke wegen en geworstel.
Worstelen met een beroep kan in een heel nuchter setting. Je wilt toch de weg van de Heere gaan.
Dat ervaar je toch ook bij het aangaan van een gewone nieuwe job? Dat doe je meestal ook niet over één nacht ijs.
Juist.
Fijn dat je het eens bent, maar toch is er nog wel een verschil.
Normaal ben je op een gegeven moment aan een nieuwe uitdaging toe en ga je op, uiteraard biddend, zoek naar een andere job.
Bij een ds kan dat heel anders gaan, goed naar zijn zin in een gemeente, net gesetteld etc, kinderen hebben vrienden en doen het lekker op school, en dan wordt er een beroep op je uitgebracht.
Dan moet je toch met een antwoord komen waarvan je 1. weet dat een gemeente al biddend een beroep op je heeft uitgebracht. 2. Jezelf ook moet weten dat het de weg van de Heere is. En 3. dat het aannemen grote consequenties heeft voor jezelf en je gezin.

Dat geeft worstelingen.

De moeite die ik heb en waarvan ik denk dat jij die ook bedoelt, zijn die hele grote verhalen met tig teksten en bijna dromen en visioenen , die breed uitgemeten worden in preken in zowel de oude als de nieuwe gemeente, waar een bepaald slag hoorders van smullen en waar je haast een heel boek over kunt schrijven vanwege de bijzonderheden. Als die ervaringen er al zijn , dan kun je dat m.i. beter voor jezelf houden. Je zou er zomaar wat mee kunnen worden.
Laatst gewijzigd door HHR op 06 apr 2024, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

We zijn het helemaal eens, HHR.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Inwoner »

Ad Anker schreef: 06 apr 2024, 17:32 We zijn het helemaal eens, HHR.
Ik ook. De 2e alinea van HHR is een veelgehoorde ontsporing helaas, maar dat doet aan de 1e alinea niets af.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Inwoner schreef: 06 apr 2024, 17:38
Ad Anker schreef: 06 apr 2024, 17:32 We zijn het helemaal eens, HHR.
Ik ook. De 2e alinea van HHR is een veelgehoorde ontsporing helaas, maar dat doet aan de 1e alinea niets af.
Ik ben het er ook grotendeels mee eens, denk ik. Want wat er écht in het hart van een dominee omgaat rondom beroepen, dat weet ik niet, dat blijft in nevelen gehuld doordat de signalen die daarover uitgezonden worden, verschillen. Het zou de gezindte een beetje helpen als daar eens klip en klaar uitspraken over worden gedaan.
Alleen: als het meer (ik zeg niet: alleen) een verstandelijke, praktische afweging is dan een geestelijke, en als kerkelijke functionarissen dat weten, waarom blijft het taalgebruik rondom het beroepingswerk dan overwegend hoog-geestelijk, zowel in beroepings- als bedankbrieven en ongetwijfeld helemaal in aannemingsbrieven? Worden we daarin dan toch een beetje voor de gek gehouden? Ik beperk me nu even tot de Geref. Gem., omdat ik alleen daar minimaal zicht heb op de inhoud van die brieven.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Silo »

Opvallend dat ds. E.M. Maljaars beroepbaar is in de NRC waar een groot tekort is aan predikanten maar slechts door een heel beperkt aantal gemeenten overzee wordt beroepen. Ik ken deze predikant verder niet maar vind het opmerkelijk.
Plaats reactie