Beroepingswerk discussie [7]

CvdW
Berichten: 2953
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door CvdW »

Silo schreef: 08 apr 2024, 14:05 Opvallend dat ds. E.M. Maljaars beroepbaar is in de NRC waar een groot tekort is aan predikanten maar slechts door een heel beperkt aantal gemeenten overzee wordt beroepen. Ik ken deze predikant verder niet maar vind het opmerkelijk.
Prima, dat je dit hier deelt.
Zijn gemeenten ook nog verplicht om hem te beroepen? Ga er van uit dat het een goede predikant is en gemeenten op korte of langere termijn een weloverwogen keuze maken om hem of een ander te beroepen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

CvdW schreef: 08 apr 2024, 14:15
Silo schreef: 08 apr 2024, 14:05 Opvallend dat ds. E.M. Maljaars beroepbaar is in de NRC waar een groot tekort is aan predikanten maar slechts door een heel beperkt aantal gemeenten overzee wordt beroepen. Ik ken deze predikant verder niet maar vind het opmerkelijk.
Prima, dat je dit hier deelt.
Zijn gemeenten ook nog verplicht om hem te beroepen? Ga er van uit dat het een goede predikant is en gemeenten op korte of langere termijn een weloverwogen keuze maken om hem of een ander te beroepen.
Maar het gaat, in zoverre ik het begrijp, om het beroep van vier gemeenten met als taak zendingspredikant Bolivia.
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef: 08 apr 2024, 14:20
CvdW schreef: 08 apr 2024, 14:15
Silo schreef: 08 apr 2024, 14:05 Opvallend dat ds. E.M. Maljaars beroepbaar is in de NRC waar een groot tekort is aan predikanten maar slechts door een heel beperkt aantal gemeenten overzee wordt beroepen. Ik ken deze predikant verder niet maar vind het opmerkelijk.
Prima, dat je dit hier deelt.
Zijn gemeenten ook nog verplicht om hem te beroepen? Ga er van uit dat het een goede predikant is en gemeenten op korte of langere termijn een weloverwogen keuze maken om hem of een ander te beroepen.
Maar het gaat, in zoverre ik het begrijp, om het beroep van vier gemeenten met als taak zendingspredikant Bolivia.
Neen, volgens mij keert hij juist terug. https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... edikant-vo
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door KB_ »

Ds. E.M. Maljaars is beroepbaar vanwege het beeindigen van zijn werkzaamheden in Bolivia. De beroepen zijn wel opvallend ja. ik heb deze ds. vaak mogen horen en het is geen linkse predikant, maar hij gebruikt wel normale taal en geen huilende en vibrerende voice. Ik zou zijn prediking vergelijken met ds. P. Mulder of ds. S.w. Janse. Dat niet alle Nrc gemeenten hem al niet beroepen geeft de verschuiving weer die de laatste jaren in de Nrc heeft plaatsgevonden, er is in sommige gemeenten een grote uitstroom richting de Free reformed churches. In mijn eigen gemeente valt de verschuiving wel mee maar op andere plaatsen is dat heel anders. Kalamazoo is natuurlijk gescheurd en daardoor is de gemeente totaal van ligging veranderd en daar is ds Maljaars niet eens op het tweetal gezet. Vroeger werd er in de Nrc meer flexibel met ligging omgegaan, iedereen werd uitgenodigd en als een engelsprekend predikant beroepbaar was dan beroepte iedereen. dat is nu wel anders
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HHR »

Spreekt deze predikant Nederlands?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

HHR schreef: 13 apr 2024, 12:05 Spreekt deze predikant Nederlands?
Goede vraag en ook als hij het niet spreekt, zou er best overwogen mogen worden om hem hier te kandideren. Hij heeft klaarblijkelijk ook Spaans geleerd. Hoe komt het eigenlijk dat het beroepingswerk over-en-weer zich over het algemeen niet richt op kandidaten?

Ps. Als argument kan men zeggen: ze kennen hem hier in NL niet. Maar ik begreep dat er in NL ook nog steeds gemeenten zijn die Nederlandse predikanten beroepen die nog nooit bij hen zijn voorgegaan.
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Job schreef: 13 apr 2024, 12:30
HHR schreef: 13 apr 2024, 12:05 Spreekt deze predikant Nederlands?
Goede vraag en ook als hij het niet spreekt, zou er best overwogen mogen worden om hem hier te kandideren. Hij heeft klaarblijkelijk ook Spaans geleerd. Hoe komt het eigenlijk dat het beroepingswerk over-en-weer zich over het algemeen niet richt op kandidaten?

Ps. Als argument kan men zeggen: ze kennen hem hier in NL niet. Maar ik begreep dat er in NL ook nog steeds gemeenten zijn die Nederlandse predikanten beroepen die nog nooit bij hen zijn voorgegaan.
Even serieus: ga je van de gemeenteleden hier vragen dat ze een cursus Engels gaan doen dan?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

Piet Puk schreef: 13 apr 2024, 13:54
Job schreef: 13 apr 2024, 12:30
HHR schreef: 13 apr 2024, 12:05 Spreekt deze predikant Nederlands?
Goede vraag en ook als hij het niet spreekt, zou er best overwogen mogen worden om hem hier te kandideren. Hij heeft klaarblijkelijk ook Spaans geleerd. Hoe komt het eigenlijk dat het beroepingswerk over-en-weer zich over het algemeen niet richt op kandidaten?

Ps. Als argument kan men zeggen: ze kennen hem hier in NL niet. Maar ik begreep dat er in NL ook nog steeds gemeenten zijn die Nederlandse predikanten beroepen die nog nooit bij hen zijn voorgegaan.
Even serieus: ga je van de gemeenteleden hier vragen dat ze een cursus Engels gaan doen dan?
Nee, aan hem om een cursus Nederlands te doen.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

KB_ schreef: 13 apr 2024, 10:57 Ds. E.M. Maljaars is beroepbaar vanwege het beeindigen van zijn werkzaamheden in Bolivia. De beroepen zijn wel opvallend ja. ik heb deze ds. vaak mogen horen en het is geen linkse predikant, maar hij gebruikt wel normale taal en geen huilende en vibrerende voice. Ik zou zijn prediking vergelijken met ds. P. Mulder of ds. S.w. Janse. Dat niet alle Nrc gemeenten hem al niet beroepen geeft de verschuiving weer die de laatste jaren in de Nrc heeft plaatsgevonden, er is in sommige gemeenten een grote uitstroom richting de Free reformed churches. In mijn eigen gemeente valt de verschuiving wel mee maar op andere plaatsen is dat heel anders. Kalamazoo is natuurlijk gescheurd en daardoor is de gemeente totaal van ligging veranderd en daar is ds Maljaars niet eens op het tweetal gezet. Vroeger werd er in de Nrc meer flexibel met ligging omgegaan, iedereen werd uitgenodigd en als een engelsprekend predikant beroepbaar was dan beroepte iedereen. dat is nu wel anders
Het huidige tweetal gesteld in Kalamazoo geeft in ieder geval geen aanleiding om te denken dat de ligging totaal veranderd is. Ook de gemeente Grand Rapids Covell Avenue had ds Maljaars niet op tweetal staan en heeft ds Van Zetten beroepen, wat nou ook niet bij mij overkomt als een ruk naar 'rechts'.
Ik heb, op 2 na, alle NRC predikanten meerdere keren mogen beluisteren maar een niet normale taal en een huilende en vibrerende voice heb ik niet echt opgemerkt.

Ds P Kleijer is trouwens weer even in Nederland.
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door KB_ »

Job schreef: 13 apr 2024, 14:07
Piet Puk schreef: 13 apr 2024, 13:54
Job schreef: 13 apr 2024, 12:30
HHR schreef: 13 apr 2024, 12:05 Spreekt deze predikant Nederlands?
Goede vraag en ook als hij het niet spreekt, zou er best overwogen mogen worden om hem hier te kandideren. Hij heeft klaarblijkelijk ook Spaans geleerd. Hoe komt het eigenlijk dat het beroepingswerk over-en-weer zich over het algemeen niet richt op kandidaten?

Ps. Als argument kan men zeggen: ze kennen hem hier in NL niet. Maar ik begreep dat er in NL ook nog steeds gemeenten zijn die Nederlandse predikanten beroepen die nog nooit bij hen zijn voorgegaan.
Even serieus: ga je van de gemeenteleden hier vragen dat ze een cursus Engels gaan doen dan?
Nee, aan hem om een cursus Nederlands te doen.
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat hij wel heel basic wat Nederlands kan begrijpen. Met een goede cursus is dat beroepen zo gek niet maar laat hem maar in de Nrc blijven hoor :)
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HHKtE »

Beroepbaar gesteld in de PKN
Ds A Kot predikant van de Vrije Hervormde Gemeente te Huizen
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3988
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Terri »

HHKtE schreef: 15 apr 2024, 15:29 Beroepbaar gesteld in de PKN
Ds A Kot predikant van de Vrije Hervormde Gemeente te Huizen
Nou dit is niet meer te missen, staat nu in 3 verschillende draadjes.... :huhu
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

Wel vreemd dat de VHG Huizen niet bij de PKN zal aansluiten maar ds. Kot dit wel gaat doen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef: 15 apr 2024, 17:54 Wel vreemd dat de VHG Huizen niet bij de PKN zal aansluiten maar ds. Kot dit wel gaat doen.
Volgens CVandaag gaf de predikant aan dat het voortbestaan van VHG Huizen onzeker is.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1469
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Delftenaar »

Dat beeld zie je wel vaker bij vrije gemeenten die ontstaan zijn vanuit bepaalde situaties. Die lopen na verloop van tijd leeg.

Binnen de PKN zal hij wel een buitenbeentje worden.
Plaats reactie