Bijbelstudie

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bijbelstudie

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: 27 dec 2023, 21:02 Ik spreek meer uit wat ik in de praktijk hoor. En ik weet dat de Schrift zich nergens tegenspreekt. Of we moeten het werk van de God in de ziel anders gaan zien. Vanaf mijn kindse dagen heb ik deze dingen mogen beluisteren. Overigens in heel veel kerken, en kerkverbanden, van Nederlands Hervormd, Christelijk Gereformeerd tor Oud Gereformeerd en wat er nog meer tussen zit.
Zeker, ik ken deze uitleg zeer wel. Even zoeken in digibron en je vindt het veel. Maar vaak wordt dat niet Schriftuurlijk onderbouwd. Ik lees wel in de Schrift in Johannes 5:39 dat de Schriften van Hem getuigen. En niet de bevinding van Gods volk.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bijbelstudie

Bericht door Arja »

refo schreef: 27 dec 2023, 20:41
Ad Anker schreef: 27 dec 2023, 20:12 Voor Bartimeüs: 'Rabboni, dat ik ziende mag worden'.
Voor de Emmaüsgangers: En hun ogen werden geopend, en zij kenden Hem;
Voor Maria Magdalena: Jezus zeide tot haar: Maria. Zij zich omkerende, zeide tot Hem: Rabbouni, hetwelk is gezegd: Meester.

Het is elke keer weer waar dat Christus geopenbaard wordt aan zijn kinderen. Enerzijds is het een verborgenheid door het ongeloof, zeker! Zie Jesaja 53. Geen gedaante noch heerlijkheid. Maar ook in de gelovige. Het is wel Zijn liefste werk Zichzelf telkens weer aan hen te openbaren. In de brief aan Pergamum wordt Christus afgebeeld als het Manna Dat verborgen is.

In die zin is de uitdrukking zeker verklaarbaar en Bijbels.
Deze voorbeelden zijn heilsgeschiedenis, niet heilsorde.
Eens. Na de hemelvaart van de Heere Jezus heeft niemand meer een openbaring ervaren zoals de Heere Jezus zich openbaarde aan de Emmaüsgangers, die twijfelden of Hij de Messias was, of aan Maria Magdalena, die niet geloofde in Zijn opstanding. Of Thomas, die weigerde te geloven dat Hij opgestaan was. Check de brieven. De voorbeelden zijn er niet.

De Heere Jezus zei: "Zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben."

Natuurlijk kan je er geestelijke lessen uit halen. Maar het wil niet zeggen dat deze voorbeelden, die een andere functie hebben, een bewijs vormen voor latere gelovigen dat Christus de meest verborgen Persoon is.
Laatst gewijzigd door Arja op 27 dec 2023, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bijbelstudie

Bericht door Arja »

Ad Anker schreef: 27 dec 2023, 21:12 @Arja, maar jij legt 'verborgen Persoon uit' als zijnde verborgen voor de eerste openbaring aan de ziel. Ik heb het daar niet over, dacht ik.
Bedoel je dan dat Hij verborgen is voor een zondaar gewassen in het bloed van het Lam?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bijbelstudie

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat Christus verborgen kan zijn. DIA haalt aan dat Christus zich openbaart vanachter het recht van God. Ik kan dat niet Bijbels duiden.

Wel zie ik op verschillende plaatsen een verbergende God, een verbergende Zaligmaker voor iemand die Hem al kent. Hij wordt dan gemist. Ik denk dat dit ook de bevinding is die elke gelovige heeft: het missen van Christus, heimwee hebben naar gemeenschap met Christus.


Psalm 10:
Hij zegt in zijn hart: God heeft het‭ vergeten, Hij heeft Zijn aangezicht ‭verborgen‭, Hij ziet niet in eeuwigheid.
‭Sta op,‭ HEERE God! hef Uw‭ hand op, vergeet de ellendigen‭ niet.

Hooglied 5, vers 6 tot en met 8.

’Ik deed mijn Liefste open, maar mijn Liefste was geweken, Hij was doorgegaan; mijn ziel ging uit vanwege Zijn spreken; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet, ik riep Hem, doch Hij antwoordde mij niet.‘
’De wachters, die in de stad omgingen, vonden mij, zij sloegen mij, zij verwondden mij; de wachters op de muren namen mijn sluier van mij.‘
’Ik bezweer u, gij dochters van Jeruzalem! indien gij mijn Liefste vindt, wat zult gij Hem aanzeggen? Dat ik krank ben van liefde.‘



‭‭
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bijbelstudie

Bericht door helma »

Ad Anker schreef:@Arja, maar jij legt 'verborgen Persoon uit' als zijnde verborgen voor de eerste openbaring aan de ziel. Ik heb het daar niet over, dacht ik.
Arja legt het inderdaad uit zoals ik het in mijn vraag bedoelde.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 27 dec 2023, 21:16
-DIA- schreef: 27 dec 2023, 21:02 Ik spreek meer uit wat ik in de praktijk hoor. En ik weet dat de Schrift zich nergens tegenspreekt. Of we moeten het werk van de God in de ziel anders gaan zien. Vanaf mijn kindse dagen heb ik deze dingen mogen beluisteren. Overigens in heel veel kerken, en kerkverbanden, van Nederlands Hervormd, Christelijk Gereformeerd tor Oud Gereformeerd en wat er nog meer tussen zit.
Zeker, ik ken deze uitleg zeer wel. Even zoeken in digibron en je vindt het veel. Maar vaak wordt dat niet Schriftuurlijk onderbouwd. Ik lees wel in de Schrift in Johannes 5:39 dat de Schriften van Hem getuigen. En niet de bevinding van Gods volk.
Dit klopt niet. Of zo mogen we niet denken. Want dat betekent dat al onze vrome vaderen het verkeerd zagen terwijl die juist met zoveel licht bedeeld waren. En in deze donkere tijd lijken we het niet meer te geloven. We weten het best wel, maar we kunnen er niet meer mee uit de voeten, en daar ligt mijns inziens het probleem.
En wat u opmerkt als zijnde een tegenstelling, als zou het slechts de 'bevinding van Gods volk' zijn, dat klopt ook niet. Wie dit verborgen leven kent vindt het op elke bladzijde van de Schrift. En juist deze mensen worden klein onder hemels onderwijs, en wijzen altijd van zichzelf af: Niets uit ons, maar alles uit Hem, en Zijn Naam moet eeuwig de eer ontvangen. Daar moet ons verduisterd verstand niet proberen in te wroeten. Daar gaat het fout. De verborgen dingen zijn voor de HEERE onze God, en de geopenbaarde voor ons en onze kinderen. Dan weten wij het, en die vrome vaderen, toen de Kerk in Nederland bloeide, die hadden niet zoveel kennis. Zou dat waar zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Bijbelstudie

Bericht door gallio »

-DIA- schreef: 28 dec 2023, 01:56
Ad Anker schreef: 27 dec 2023, 21:16
-DIA- schreef: 27 dec 2023, 21:02 Ik spreek meer uit wat ik in de praktijk hoor. En ik weet dat de Schrift zich nergens tegenspreekt. Of we moeten het werk van de God in de ziel anders gaan zien. Vanaf mijn kindse dagen heb ik deze dingen mogen beluisteren. Overigens in heel veel kerken, en kerkverbanden, van Nederlands Hervormd, Christelijk Gereformeerd tor Oud Gereformeerd en wat er nog meer tussen zit.
Zeker, ik ken deze uitleg zeer wel. Even zoeken in digibron en je vindt het veel. Maar vaak wordt dat niet Schriftuurlijk onderbouwd. Ik lees wel in de Schrift in Johannes 5:39 dat de Schriften van Hem getuigen. En niet de bevinding van Gods volk.
Dit klopt niet. Of zo mogen we niet denken. Want dat betekent dat al onze vrome vaderen het verkeerd zagen terwijl die juist met zoveel licht bedeeld waren. En in deze donkere tijd lijken we het niet meer te geloven. We weten het best wel, maar we kunnen er niet meer mee uit de voeten, en daar ligt mijns inziens het probleem.
En wat u opmerkt als zijnde een tegenstelling, als zou het slechts de 'bevinding van Gods volk' zijn, dat klopt ook niet. Wie dit verborgen leven kent vindt het op elke bladzijde van de Schrift. En juist deze mensen worden klein onder hemels onderwijs, en wijzen altijd van zichzelf af: Niets uit ons, maar alles uit Hem, en Zijn Naam moet eeuwig de eer ontvangen. Daar moet ons verduisterd verstand niet proberen in te wroeten. Daar gaat het fout. De verborgen dingen zijn voor de HEERE onze God, en de geopenbaarde voor ons en onze kinderen. Dan weten wij het, en die vrome vaderen, toen de Kerk in Nederland bloeide, die hadden niet zoveel kennis. Zou dat waar zijn?
Ik neem aan dat je met die 'vrome vaderen' de oudvaders bedoelt. Maar juist die onderbouwden hun uitspraken altijd met tal van verwijzingen naar Gods Woord. Als dit door een oudvader geleerd wordt moet het niet moeilijk zijn om die er dan bij te pakken en zijn onderbouwing hier neer te zetten.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Bijbelstudie

Bericht door Gian »

helma schreef: 27 dec 2023, 12:47 Ik heb een vraag over Efeze 6

‭‭EFEZE‬ ‭6:19‬ ‭ En voor mij, opdat mij het woord gegeven worde in de opening mijns monds met vrijmoedigheid, om de verborgenheid van het Evangelie bekend te maken.

Is deze tekst een bewijs dat Christus een verborgen Persoon is?
Of wás Christus in het OT verborgen en was juist de evangelieverkondiging in het NT erop gericht om díe verborgenheid bekend te maken?
De boodschap van de Efezebrief is met name de nieuwe openbaring. Niet alleen dat Christus onder de heidenen verkondigd zou worden (een geheimenis wat in beginsel Petrus geopenbaard werd in Hand.10) en waar Arjo een mooie post over had, maar nu zaken die nog niet eerder geopenbaard waren.
‘Om deze reden ben ik, Paulus, de gevangene van Christus Jezus, voor u, die heidenen bent, als u tenminste gehoord hebt van de uitdeling van de genade van God die aan mij gegeven is ten behoeve van u, dat Hij mij door openbaring dit geheimenis bekendgemaakt heeft (zoals ik eerder in het kort beschreven hebt; waaraan u, als u dit leest, mijn inzicht kunt bemerken in het geheimenis van Christus) dat in andere tijden niet bekendgemaakt is aan de mensenkinderen…’ (Efeze 3vs1-5).
De brief werd geschreven vlak voor de verwoesting van stad en tempel. Het koninkrijk (wat het onderwerp van ongeveer alle profetie is!) zou voorlopig niet op aarde geopenbaard worden, de Messias zou niet teruggestuurd worden naar de aarde (Hand3vs20) om Zijn Koningschap te aanvaarden en de oordelen waar de profeten over spraken zouden (deels) tot vervulling komen.
De laatste brieven van Paulus zijn chronologisch ook de laatste brieven in de bijbel (op de openbaring aan Johannus na) en bevatten in het bijzonder waarheden die niet eerder geopenbaard waren. Het waren dingen die moeilijk te begrijpen waren, ‘die naar de wijsheid die Paulus gegeven was’, ‘waarin sommige zaken moeilijk te begrijpen zijn’ zoals Petrus dat in zijn laatste woorden noemt (2Petr3).
Zoals Paulus in zijn eerdere brieven een apostel der voorhuid was ten behoeve van het Messiaanse Koninkrijk op aarde, wat aanvankelijk opgericht zou worden, werd hij uiteindelijk de apostel voor gelovigen met de bijzondere hemelse roeping (epouraniois). Het was de Gemeente waarin geen onderscheid meer zou zijn tussen Jood en Griek ect. De omheining was weggenomen, en er was geen enting meer van de heiden in de olijfboom (Rom11) tbv het Koninkrijk op aarde, er was een nieuwe schepping!
Deze hemelse roeping was een verborgenheid. Het ‘met Christus in de hemel gezet worden’ was een verborgenheid. Het Lichaam waarvan Christus het Hoofd is en wij zijn vlees en gebeente (Ef.5vs30) was een verborgenheid (Ef5vs32). (In tegenstelling vh lichaam met leden die genoemd worden als hoofd, oog, hand en voeten in 1Kor12vs21 tbv het Koninkrijk op aarde)
Maar ook andere zaken zoals het met Christus ‘opgewekt zijn’ (Ef2vs6), terwijl Paulus in (1Kor.6vs14) nog spreekt over ‘zal ons opwekken door Zijn kracht’ bij zijn komst om het Koninkrijk op te richten (1Kor.15vs23en25). Wat uiteraard alsnog tot vervulling gaat komen (Kol3vs4).

Dus ja, Christus was verborgen voor de heidenen. Geopenbaard in Israel, maar door ongeloof zou de zaligheid naar de heidenen gaan ‘Laat het u dan bekend zijn dat de zaligheid van God aan de heidenen gezonden is, en die zullen luisteren’ (Hand28vs28). Aanvankelijk was er geloof, waren er wonderen en tekenen van het Koninkrijk, waren er die tot geloof kwamen, maar als volk bekeerden zij zich niet.
‘Want het hart van dit volk is vet geworden en zij hebben met de oren slecht gehoord en hun ogen hebben zij dichtgedaan, opdat zij niet op enig moment met de ogen zouden zien en met de oren horen en met het hart begrijpen..’ (Hand 28vs27). (opnieuw, zie Deut29vs4,Jes6vs10,Matt13vs15)

Om het eenvoudig geestelijk toe te passen; Onder de wet is Christus verborgen. Voor het ongeloof is Christus verborgen, maar door geloof zien we Christus.
Dat heeft mi niets te maken met een bijzondere openbaring als voorwaarde van de geloofsdaad, of als excuus dat we moeten wachten op een openbaring. Dat lees ik nergens. Ook de gelovigen in het OT zagen Christus, door geloof.
Voor de bijbellezer van nu geldt dat Christus volledig geopenbaard IS.
‘Maar nu is geopenbaard door de verschijning van onze Zaligmaker, Jezus Christus, Die de dood tenietgedaan heeft, en het leven en de onvergankelijkheid aan het licht gebracht door het Evangelie’ (2Tim1vs10)
Het Evangelie volgens Paulus, niet de boodschap en de principes van het komende Koninkrijk op aarde wat nog steeds niet is geopenbaard, maar het verborgen Koninkrijk in de hemel.
Want u bent gestorven en uw leven is met Christus verborgen in God (Kol 3vs3).
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bijbelstudie

Bericht door Ad Anker »

helma schreef: 27 dec 2023, 22:06
Ad Anker schreef:@Arja, maar jij legt 'verborgen Persoon uit' als zijnde verborgen voor de eerste openbaring aan de ziel. Ik heb het daar niet over, dacht ik.
Arja legt het inderdaad uit zoals ik het in mijn vraag bedoelde.
Helder. (Nu, dat was het voor mij niet n.a.v. je vraag)
Ik zie in een andere topic dat het geestelijk leven begint met Christus, maar niet met de kennis van Christus. Iemand die wedergeboren is moet nog zoveel leren. Er is nog zoveel verborgen, ook als het gaat om de kennis van de Heere Jezus als persoon. Er is opwas nodig.

Bedoelde je overigens 'verborgen' of 'meest verborgen'?
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Bijbelstudie

Bericht door Bertiel »

Geestelijk leven is er wel zonder Christuskennis, maar wedergeboorte bestaat uit geloof en bekering, dat kan nooit zonder Christuskennis zijn.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Bijbelstudie

Bericht door Hoopvol »

Bertiel schreef: 28 dec 2023, 08:31 Geestelijk leven is er wel zonder Christuskennis, maar wedergeboorte bestaat uit geloof en bekering, dat kan nooit zonder Christuskennis zijn.
Maar er is toch geen leven voor de wedergeboorte? Een onwedergeborene is toch dood door de misdaden en de zonden?
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Bijbelstudie

Bericht door Bertiel »

Klop. Je bent enkel levend bij wedergeboorte = geloof en bekering.
En geloof wordt perfect omschreven in zondag 7:

Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is niet alleen
een stellig weten of kennis,
waardoor ik alles voor waarachtig houd,
dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft,
maar ook een vast vertrouwen,
hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt,
dat niet alleen anderen, maar ook mij
vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid
van God geschonken is,
uit louter genade,
alleen om der verdienste van Christus wil.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Bijbelstudie

Bericht door Bertiel »

Wat ik met geestelijk leven noem, is hetgeen wat door oude schrijvers als voorafgaande werkzaamheden worden aangeduid.
Dat is noodzakelijk (trap, weg en mate kan heel verschillend zijn, zie hiervoor de beschreven wegen zoals oa. Door Guthrie en A Brakel uitmuntend beschreven worden) maar niet zaligmakend. Het zaligmakende deel is de wedergeboorte en het geloof.
Boston schrijft ergens in zijn aantekeningen bij het Merg dat het nabijkomende werk zo op het voorafgaand werk kan lijken dat de laatste enkel te herkennen is uit de vruchten van de wedergeboorte.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bijbelstudie

Bericht door Posthoorn »

Maanenschijn schreef: 27 dec 2023, 21:53 Ik denk dat Christus verborgen kan zijn. DIA haalt aan dat Christus zich openbaart vanachter het recht van God. Ik kan dat niet Bijbels duiden.
Over de formulering kun je twisten. Maar het Evangelie gaat juist over een rechtsgeding tussen God en de gevallen mens. En wat -DIA- bedoelt, is het moment waarop de zondaar zijn schuld erkent voor God en alle hoop op zichzelf heeft laten varen. En daar wordt hem de Middelaar geopenbaard. Dat betekent dat hem dáár de ogen worden geopend voor de boodschap van het Evangelie. En dat is geloven!
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

Sorry ik kan me, denk ik, beter terugtrekken, want, zo het voor mij overkomt, schop ik elke keer weer de zaak in de war, en dat is niet mijn bedoeling. Wel is het bevreemdend dat dit steeds gebeurt: ben ik mis, ben ik apart, fout, verwarrend? Of wat ben ik eigenlijk? Dat zijn vragen die ik mezelf wel eens stel, ziende op de reacties.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie