gallio schreef:Lilian1975 schreef:gallio schreef:Lilian1975 schreef:...Misschien zwijgt de Bijbel juist wel omdat het zo vanzelfsprekend is? Mens is mens omdat het een ziel heeft i.t.t. beesten...
Jij stelt embryo vernietigen is zondig. Ook als het geen ziel heeft. Waarom dan?
Ik stel. Ook die embryo heeft al een ziel. En daarom is het zondig...
Misschien zwijgt de Bijbel hier juist over omdat wij nietige mensen dat niet hoeven te weten.
Als men een embryo vernietigt die nog geen ziel heeft is dat zonde omdat wij niet zomaar in mogen grijpen in de natuur tenzij daar geen goede reden voor is.
tja en wie bepaalt dan wat een goede reden is? De zondige mens?
De pil omdat we dan kunnen doen wat en wanneer we willen. En om zo de gevolgen niet te hoeven dragen?
En ben jij het met me eens dat door ziel en lichaam zo te scheiden drempels verlaagd worden ipv verhoogd?
En dat juist dat alleen al ons zeer voorzichtig zou moeten maken?
Als een arts van mening is dat een abortus nodig is om het leven van de moeder te redden zou dat voor mij een goede reden zijn om dat te overwegen. En ja, die arts is meestal een zondig mens.
Verder heb ik geen zin om op je suggestieve opmerkingen te reageren.
Sorry?
Welke suggestieve opmerkingen?
Overigens jammer dat je met zo'n uitzonderlijk voorbeeld aankomt.
In de Bijbel is geen enkele reden of omstandigheid te vinden, dat abortus toelaat. Ook niet de situatie die jij nu beschrijft. Die hebben wij later als mensen erbij gemaakt.
De Roomse kerk heeft, bij levensgevaar van moeder en kind geadviseerd het leven van het kind te redden als dit levensvatbaar was. De Reformatorische kerken hebben in een situatie waar het ging om het leven van moeder of kind gekozen voor het behoud van het leven van de moeder. Dat wil zeggen, het kind laten sterven om het leven van de moeder te redden of andersom.
Het kan soms ook de keus van de moeder zijn om er alles aan te doen om het kind te redden, terwijl de kans groot is dat zij daardoor sterft.
Maar deze situatie is zo weinig voorgekomen dat dit feitelijk een theoretische kwestie is. En in relatie tot de vraag is pilgebruikom abortus te voorkomen toegestaan irrelevant.