Mooiste woord
Mooiste woord
Wat vinden jullie het mooiste Nederlandse woord? Niet diepzinnig, zoals "liefde" of "genade", maar gewoon qua klank?
Ikzelf vind "kangoeroe" altijd een leuk woord.
Who is John Galt? 

Re: Mooiste woord
Leuk. Ik verbaas me altijd over de uitspraak van het woord munitie.
Eigenlijk wordt het altijd uitgesproken als 'mienuutsie', terwijl je het natuurlijk uit moet spreken als: 'muunietsie'.
Eigenlijk wordt het altijd uitgesproken als 'mienuutsie', terwijl je het natuurlijk uit moet spreken als: 'muunietsie'.
Net als Jiu jitsu, dat noemen veel mensen : Juu Juutsie.Eigenlijk wordt het altijd uitgesproken als 'mienuutsie', terwijl je het natuurlijk uit moet spreken als: 'muunietsie'.
Blijkbaar ligt de klankcombinaie -uutsie makkelijk op de tong.
Who is John Galt? 

Nochtans, desniettegenstaande, overmits.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Kassa.John Galt schreef:Wat vinden jullie het mooiste Nederlandse woord? Niet diepzinnig, zoals "liefde" of "genade", maar gewoon qua klank?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
- J.C. Philpot
Epibreren. Naast mijn favoriete woord ook mijn favoriete bezigheid.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Epibreren ... 0voorstelt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ook veel gebruikt in huize Galt. Wist niet dat het zelfs een eigen wikipediapagina had!J.C. Philpot schreef:Epibreren. Naast mijn favoriete woord ook mijn favoriete bezigheid.
Who is John Galt? 

Je vergeet "edoch"samanthi schreef:Nochtans, desniettegenstaande, overmits.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
desalniettemin, ook zo'n heerlijk woord
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
- Dodo
Luttel
Niet strikt 1 woord: "uit de tijd gekomen" maar op z'n twents klinkt het als uuttetietkommn
Uit de tijd. De tijd van genade voorbij. Eeuwigheid...Willem Wilmink schreef:In ’t Nederlands is iemand dood gegaan,
over zijn reis wordt nooit meer iets vernomen.
In het Twents is iemand uit de tijd gekomen,
Dus je weet zeker: hij kwam veilig aan.
weemoed
Een woord dat niet veel gebruikt wordt maar nooit echt verdwijnt uit het vocabulaire van de mensen. Waarschijnlijk omdat het een te mooi woord is of omdat het immer actueel is (ook dit jaar zijn we weer met weemoed vervult).
Een woord dat niet veel gebruikt wordt maar nooit echt verdwijnt uit het vocabulaire van de mensen. Waarschijnlijk omdat het een te mooi woord is of omdat het immer actueel is (ook dit jaar zijn we weer met weemoed vervult).