Statelijke en standelijke vrijspraak

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Roos2018 »

gallio schreef:
Roos2018 schreef:
Tiberius schreef:Statelijke en standelijke vrijspraak. Wat een flauwekul toch weer.
Ik heb het artikel over de visie van ds Kievit gelezen, en dit mag je toch echt geen flauwekul noemen!
De bewoording is voor de doorsnee man of vrouw (lees: niet theologisch geschoold of niet opgegroeid met deze terminologie, zoals ik) wellicht wat verwarrend, tussen de regels door lees ik er toch een Bijbelse lijn in die ik van harte onderschrijf.

Dit zijn geen geringe zaken, maar van het grootste gewicht.
Laten we daar met respect en eerbied mee omgaan!
Eens. Maar wat verstaat men dan eigenlijk onder een standelijke vrijspraak? Dat men van standen in het genadeleven spreekt voor de vrijspraak, daar wil ik niets van af doen. Maar als men vrijspraak van zonden heeft mogen ervaren, dan kan men toch niet meer van standen spreken? Nu lijkt het bijna als er twee soorten vrijspraak zijn. Wie kan dit uitleggen?
Ja, die gedachte had ik eerst ook.
Maar lees eerst het betreffende artikel dat @Ad Anker in dit topic heeft geplaatst, dan wordt het verschil wellicht wel helder.
gallio
Berichten: 1972
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door gallio »

Roos2018 schreef:
gallio schreef:
Roos2018 schreef:
Tiberius schreef:Statelijke en standelijke vrijspraak. Wat een flauwekul toch weer.
Ik heb het artikel over de visie van ds Kievit gelezen, en dit mag je toch echt geen flauwekul noemen!
De bewoording is voor de doorsnee man of vrouw (lees: niet theologisch geschoold of niet opgegroeid met deze terminologie, zoals ik) wellicht wat verwarrend, tussen de regels door lees ik er toch een Bijbelse lijn in die ik van harte onderschrijf.

Dit zijn geen geringe zaken, maar van het grootste gewicht.
Laten we daar met respect en eerbied mee omgaan!
Eens. Maar wat verstaat men dan eigenlijk onder een standelijke vrijspraak? Dat men van standen in het genadeleven spreekt voor de vrijspraak, daar wil ik niets van af doen. Maar als men vrijspraak van zonden heeft mogen ervaren, dan kan men toch niet meer van standen spreken? Nu lijkt het bijna als er twee soorten vrijspraak zijn. Wie kan dit uitleggen?
Ja, die gedachte had ik eerst ook.
Maar lees eerst het betreffende artikel dat @Ad Anker in dit topic heeft geplaatst, dan wordt het verschil wellicht wel helder.
Meerdere keren gelezen, maar echt duidelijk wordt het niet. Tenzij statelijke en standelijke rechtvaardiging synoniemen zijn voor statelijke en standelijke vrijspraak ??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Roos2018 »

gallio schreef: Meerdere keren gelezen, maar echt duidelijk wordt het niet. Tenzij statelijke en standelijke rechtvaardiging synoniemen zijn voor statelijke en standelijke vrijspraak ??
Vrijspraak door de Rechter (God de Vader) door de voldoening van de Middelaar (Christus) is toch gerechtvaardigd worden?
Mijn kennis van de Nederlandse taal schiet hier ook een beetje tekort, maar soms is het lastiger iets in geschreven woord uit te leggen dan aan te voelen of mondeling te bespreken.
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
gallio schreef: Meerdere keren gelezen, maar echt duidelijk wordt het niet. Tenzij statelijke en standelijke rechtvaardiging synoniemen zijn voor statelijke en standelijke vrijspraak ??
Vrijspraak door de Rechter (God de Vader) door de voldoening van de Middelaar (Christus) is toch gerechtvaardigd worden?
Mijn kennis van de Nederlandse taal schiet hier ook een beetje tekort, maar soms is het lastiger iets in geschreven woord uit te leggen dan aan te voelen of mondeling te bespreken.
Kort, en voor degenen die er meer van kunnen zeggen, corrigeer waar nodig: Het persoonlijke rechtsgeding waar de zondaar voor God wordt gedaagd. Hij kan standelijk wetenschap hebben van zijn aandeel aan de genade. Toch is er geen afhandeling. Gods kind leert de haper voelen. Als de begenadigde in het recht wordt betrokken trekt God door. Dan is er voor de mens geen bestaan voor God. De begenadigde wordt het eens met God, Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig. Als hij denkt verloren te gaan, dan komt hij (vanachter het Recht) als het ware in de armen van de Tweede Persoon, Christus: Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven (Avondmaalsformulier). Hier wordt het statelijk verzoend met een Drie-enig God, en leert ook de afzonderlijke Personen in het Goddelijk Wezen persoonlijk kennen.
Dit is een zaak waar de mens van zichzelf nooit komt. Een mens vecht om uit de handen van God te blijven. Lees verder maar verschillende verklaringen in betrouwbare oudvaders. Ook in het Woord Gods is deze zaak op verschillende manieren na te lezen: Denk aan Job 33, enz. Eén uit duizend. Job ging hier onder in het rechtsgeding en kwam daar gelouterd als goud en als een reine maagd voor God uit. Daar had Job tegen gestreden, en hield vast aan zijn gerechtigheid, terwijl hij later moest zeggen dat hij dingen gesproken had die hij niet wist. Job werd hierin niet begrepen door zijn vrienden, hoewel godzalige mensen. Elihu werd gebruikt tot nader onderwijs. Dan moet Job offeren voor zichzelf en zijn drie vrienden, niet voor Elihu. Daar is Job als goud beproefd door het vuur uitgekomen. En daar had hij juist tegen gestreden, en dat is het wat al Gods volk doet als gevoeld wordt dat het recht voldaan moet worden. Men kan niet achter de zaak zien, en wij kunnen dat ook niet, want wij kunnen alleen maar zien dat daar onze dood ligt. En daarom vluchten we daarvan weg, tot het niet langer kan: Als God de mens in het Recht betrekt.

Dit is het getuigenis van het volk van God. Ik moet erbij zeggen dat ik dit ook niet ken. Maar als een kind van God er eens over spreekt (wat hij niet zo vaak doet, en zeker niet te pas en te onpas, en altijd met diepe ootmoed en verwondering) dan kan dat wel eens zo'n afdruk geven, dat je voelt: Dit werk is door Gods Alvermogen, door 's Heeren hand alleen geschied. Het is een wonder in onze ogen, en we zien het, maar we doorgronden het niet. Als dan soms de Heere afdaalt in een samenkomst van Gods kinderen kan wel eens gevoeld worden: De Heere was aldaar in het midden, en dat is dan geen vraag. Als er een onbekeerd en vijandig mens bij zou zitten moet zelfs die erkennen dat dit Gods werk is. Maar dat is doorgaans snel weer weg. Maar waar God spreekt moet de mens zwijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
gallio schreef: Meerdere keren gelezen, maar echt duidelijk wordt het niet. Tenzij statelijke en standelijke rechtvaardiging synoniemen zijn voor statelijke en standelijke vrijspraak ??
Vrijspraak door de Rechter (God de Vader) door de voldoening van de Middelaar (Christus) is toch gerechtvaardigd worden?
Mijn kennis van de Nederlandse taal schiet hier ook een beetje tekort, maar soms is het lastiger iets in geschreven woord uit te leggen dan aan te voelen of mondeling te bespreken.
Kort, en voor degenen die er meer van kunnen zeggen, corrigeer waar nodig: Het persoonlijke rechtsgeding waar de zondaar voor God wordt gedaagd. Hij kan standelijk wetenschap hebben van zijn aandeel aan de genade. Toch is er geen afhandeling. Gods kind leert de haper voelen. Als de begenadigde in het recht wordt betrokken trekt God door. Dan is er voor de mens geen bestaan voor God. De begenadigde wordt het eens met God, Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig. Als hij denkt verloren te gaan, dan komt hij (vanachter het Recht) als het ware in de armen van de Tweede Persoon, Christus: Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven (Avondmaalsformulier). Hier wordt het statelijk verzoend met een Drie-enig God, en leert ook de afzonderlijke Personen in het Goddelijk Wezen persoonlijk kennen.
Dit is een zaak waar de mens van zichzelf nooit komt. Een mens vecht om uit de handen van God te blijven. Lees verder maar verschillende verklaringen in betrouwbare oudvaders. Ook in het Woord Gods is deze zaak op verschillende manieren na te lezen: Denk aan Job 33, enz. Eén uit duizend. Job ging hier onder in het rechtsgeding en kwam daar gelouterd als goud en als een reine maagd voor God uit. Daar had Job tegen gestreden, en hield vast aan zijn gerechtigheid, terwijl hij later moest zeggen dat hij dingen gesproken had die hij niet wist. Job werd hierin niet begrepen door zijn vrienden, hoewel godzalige mensen. Elihu werd gebruikt tot nader onderwijs. Dan moet Job offeren voor zichzelf en zijn drie vrienden, niet voor Elihu. Daar is Job als goud beproefd door het vuur uitgekomen. En daar had hij juist tegen gestreden, en dat is het wat al Gods volk doet als gevoeld wordt dat het recht voldaan moet worden. Men kan niet achter de zaak zien, en wij kunnen dat ook niet, want wij kunnen alleen maar zien dat daar onze dood ligt. En daarom vluchten we daarvan weg, tot het niet langer kan: Als God de mens in het Recht betrekt.

Dit is het getuigenis van het volk van God. Ik moet erbij zeggen dat ik dit ook niet ken. Maar als een kind van God er eens over spreekt (wat hij niet zo vaak doet, en zeker niet te pas en te onpas, en altijd met diepe ootmoed en verwondering) dan kan dat wel eens zo'n afdruk geven, dat je voelt: Dit werk is door Gods Alvermogen, door 's Heeren hand alleen geschied. Het is een wonder in onze ogen, en we zien het, maar we doorgronden het niet. Als dan soms de Heere afdaalt in een samenkomst van Gods kinderen kan wel eens gevoeld worden: De Heere was aldaar in het midden, en dat is dan geen vraag. Als er een onbekeerd en vijandig mens bij zou zitten moet zelfs die erkennen dat dit Gods werk is. Maar dat is doorgaans snel weer weg. Maar waar God spreekt moet de mens zwijgen.
Ik weet het niet zo goed in refo-taal te omschrijven, maar ik doe toch maar een poging vanuit m´n hart:
als de Heere je het onmogelijk maakt om zalig te worden, je de diepe afgrond van je verlorenheid laat zien, dan gaat het erom niet alleen verloren te moeten gaan, maar om verloren te zijn!

Maar - wat een wonder! - dan betrekt de Heere je ook in die zelfde rechtszaak tot inzicht - wie kan dat uitspreken! - in diezelfde rechtspraak tot vrijspraak door diezelfde Goddelijke rechter - door de tussenkomst van de Heere Jezus als Middelaar.
Dat is een ongedeeld moment in je leven - dat gebeurd maar 1 keer in je leven, dat de Heere je vrijspreekt, en daar ben je bij hoor!
Dat is een moment dat je nooit meer vergeet.
En net als die onbeholpen man die moet zeggen: "Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp", moet je dan altijd weer aan de Heere vragen: wees maar elke keer mijn hulp, omdat ik daartoe niet in staat ben.

En @Dia, ik hoop dat je dat van harte in dit leven meemaken mag.
Kan nog hoor, hoe oud of jong je ook bent.
Laat de satan dan maar praten, je bent te oud, te jong, etc, maar voor de Heere Jezus was niemand te slecht, te oud of te jong voor wie in de goot lag.
Wat zeiden de Farizee´en: let er eens op, Hij eet met zondaren en tollenaars (met de slechteriken van deze wereld)
Dat is niet vanzelfsprekend, maar als de Heere die borg geheimen in je hart gaat werken, dan gaat dat geheel vanzelf, zonder enige tussenkomst van de mens.
Dan verwonder je jezelf: kan dit zo makkelijk vanzelf gaan?
Ja, dat kan, en dat moet ook, omdat er totaal geen tussenkomst van de mens moet plaatsvinden.
Dan wordt het een Godswerk wat je als schuldige mens moet en mag toe-eigenen: Hij in de plaats van mij, omdat ik de eeuwige dood verdiend heb.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2890
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door FlyingEagle »

Ik kan me niet herinneren dat onze predikant daar ooit iets over heeft gezegd. Laten we het niet nodeloos ingewikkeld maken. Als het belangrijk was dan zou Paulus daar vast iets over gezegd hebben... laat ik dat nu nergens lezen. Wat voor bijbelse voorbeelden worden daarbij gegeven?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Ad Anker »

BJD schreef:
Tiberius schreef:Statelijke en standelijke vrijspraak. Wat een flauwekul toch weer.
Precies.
Ik walg van de manier waarop er hier met dit vraagstuk wordt omgegaan. Ik begrijp dat mensen als DIA dit als vijandschap ervaren. Waarom moet dat toch? Bij het openen heb ik geprobeerd het direct inhoudelijk te maken door een link te plaatsen van een niet-GG predikant om e.e.a. te duiden. Maar we gaan hier quasi-pastoraal (niet kunnen slapen etc.) spottend op in zonder ook maar inhoudelijk te worden. Jammer. Voor een deel in onze gezindte zijn dit geen onbekende termen en vooral de wat ouderen zijn opgevoed met dit bevindelijke taalgebruik. Begrijpen jullie echt niet dat het voor zulke mensen echt verdrietig is wanneer dit zo besproken wordt? Verdiep je erin, als je er iets over wil zeggen, lees er wat over op digibron.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
BJD schreef:
Tiberius schreef:Statelijke en standelijke vrijspraak. Wat een flauwekul toch weer.
Precies.
Ik walg van de manier waarop er hier met dit vraagstuk wordt omgegaan. Ik begrijp dat mensen als DIA dit als vijandschap ervaren. Waarom moet dat toch? Bij het openen heb ik geprobeerd het direct inhoudelijk te maken door een link te plaatsen van een niet-GG predikant om e.e.a. te duiden. Maar we gaan hier quasi-pastoraal (niet kunnen slapen etc.) spottend op in zonder ook maar inhoudelijk te worden. Jammer. Voor een deel in onze gezindte zijn dit geen onbekende termen en vooral de wat ouderen zijn opgevoed met dit bevindelijke taalgebruik. Begrijpen jullie echt niet dat het voor zulke mensen echt verdrietig is wanneer dit zo besproken wordt? Verdiep je erin, als je er iets over wil zeggen, lees er wat over op digibron.

Een met Ad, ik vind deze toon ook niet prettig.
Zeker als je in het verleden dit soort leerstukken misschien ook nog wel verdedigde.

Maar ergens zijn dit soort uitdrukkingen helemaal niet vreemd, en zelfs in Gereformeerde kring zou je soortgelijke uitleggingen tegen kunnen komen.
Want onderscheid maken tussen statelijke en standelijke vrijspraak zou zomaar heel dicht tegen de veronderstelde wedergeboorte aan kunnen scheuren.

De mens is in zijn staat vrijgesproken ( maar weet het zelf niet. Dus verondersteld wedergeboren? ) maar het moet in de stand nog worden toegepast? ( Zodat de mens het van zichzelf weet? Dus als in het opgroeien blijkt dat mensen tekenen van geloof hebben, wordt de veronderstelde wedergeboorte persoonlijk bevestigd? )

Hier zie je al aan hoe verwarrend het is.
We zijn het eenvoudige geloof kwijt geraakt.
Ik heb net een boekje gelezen van ds SJ de Hoest (vriend van Kohlbrugge) over de zekerheid van het geloof. ( zie : https://drpdevries.com/2019/05/01/over- ... vergeving/ )
Maar wat zijn we vaak ver afgeweken van de bijbelse leer. Het kleinste geloof is rechtvaardigend van aard. Geloof je dat Jezus is de Christus? Dan mag je zeker weten dat je zonden vergeven zijn!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33354
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Tiberius »

Ok, geef me dan drie duidelijke Bijbelse voorbeelden van iemand die standelijk vrijgesproken is en statelijk niet; of net andersom.
Of wijs het ons aan vanuit de belijdenisgeschriften.
De Bijbel en de drie formulieren van enigheid hebben we als forum immers als grondslag.

De hierboven genoemde link heb ik gelezen, maar maakt het niet veel duidelijker.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:Ok, geef me dan drie duidelijke Bijbelse voorbeelden van iemand die standelijk vrijgesproken is en statelijk niet; of net andersom.
Of wijs het ons aan vanuit de belijdenisgeschriften.
De Bijbel en de drie formulieren van enigheid hebben we als forum immers als grondslag.

De hierboven genoemde link heb ik gelezen, maar maakt het niet veel duidelijker.

Het ging nu om de toon Tiberius.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33354
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Tiberius »

Roos2018 schreef:
Tiberius schreef:Statelijke en standelijke vrijspraak. Wat een flauwekul toch weer.
Ik heb het artikel over de visie van ds Kievit gelezen, en dit mag je toch echt geen flauwekul noemen!
De bewoording is voor de doorsnee man of vrouw (lees: niet theologisch geschoold of niet opgegroeid met deze terminologie, zoals ik) wellicht wat verwarrend, tussen de regels door lees ik er toch een Bijbelse lijn in die ik van harte onderschrijf.

Dit zijn geen geringe zaken, maar van het grootste gewicht.
Laten we daar met respect en eerbied mee omgaan!
Ik ben theologisch goed geschoold en weliswaar niet opgegroeid met deze terminologie maar er later wel mee in aanraking gekomen.
Welke Bijbelse lijn zie jij er in? En hoezo 'tussen de regels door'?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33354
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:Ok, geef me dan drie duidelijke Bijbelse voorbeelden van iemand die standelijk vrijgesproken is en statelijk niet; of net andersom.
Of wijs het ons aan vanuit de belijdenisgeschriften.
De Bijbel en de drie formulieren van enigheid hebben we als forum immers als grondslag.

De hierboven genoemde link heb ik gelezen, maar maakt het niet veel duidelijker.

Het ging nu om de toon Tiberius.
Onze jaren geleden overleden predikant zei dikwijls: als het niet naar Gods Woord is, werp het dan maar voor de mollen en de vledermuizen.
Zoiets bedoelde ik in hedendaagse taal te zeggen.

Maar goed, ik hoor graag waar het in de Bijbel terug te vinden is of in de belijdenisgeschriften. Want anders zorgen zulke begrippen alleen maar voor verwarring.
Valcke
Berichten: 7633
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Valcke »

Roos2018 schreef:Ik weet het niet zo goed in refo-taal te omschrijven, maar ik doe toch maar een poging vanuit m´n hart:
als de Heere je het onmogelijk maakt om zalig te worden, je de diepe afgrond van je verlorenheid laat zien, dan gaat het erom niet alleen verloren te moeten gaan, maar om verloren te zijn!

Maar - wat een wonder! - dan betrekt de Heere je ook in die zelfde rechtszaak tot inzicht - wie kan dat uitspreken! - in diezelfde rechtspraak tot vrijspraak door diezelfde Goddelijke rechter - door de tussenkomst van de Heere Jezus als Middelaar.
Dat is een ongedeeld moment in je leven - dat gebeurd maar 1 keer in je leven, dat de Heere je vrijspreekt, en daar ben je bij hoor!
Dat is een moment dat je nooit meer vergeet.
Ik ben verheugd dit te mogen lezen (en het geeft ook een gelukkige herkenning). Hartelijk dank hiervoor.
Rechtvaardigmaking is een verandering van staat: van verloren in Adam tot gezaligd in Christus: vrijgesproken van schuld en straf.
En dan kan het daarna nog wel weer duister worden, maar de band door de Heilige Geest met Christus wordt nimmer verbroken.
Zaligmakend geloof en rechtvaardigmaking hangen ten nauwste samen: Hoe zijt gij rechtvaardig voor God? alleen door een waar geloof in Jezus Christus. Waar het ene is, is ook het andere. Waar het ene ontbreekt, ontbreekt ook het andere.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Ad Anker »

Ik snap best wat je bedoelt hoor Tiberius. Maar een klein beetje respect en invoelingsvermogen voor hen die dit echt heel lastig vinden wanneer er zo over gesproken wordt. Dat proberen we hier op dit forum met elkaar te doen, en dan zijn de haast smalende reacties niet helpend.

Om te pogen een antwoord te geven op je vraag: het is heel lastig te duiden. Het lijkt me inderdaad een bevindelijke denkwijze, ingevlochten in de Schrift. We kennen allemaal de uitleg van Bethel en Pniël, van de bekeringsweg van Ruth etc. De toeleidende weg wordt zo ontleed dat er standen/kruispunten zijn, met name met een beroep op de eerste hoofdstukken van Romeinen. Ellendekennis, zicht op de Zaligmaker, geloven dat Hij ook voor mij gekomen is, en de zekere wetenschap dat mijn zonden om Christus' wil vergeven zijn. Dat zijn de stappen. Omdat dit afzonderlijke stappen zijn, lijkt het zo te zijn dat wanneer een zondaar mag zien op Christus, nog geen weet heeft van vergeving van zonde, nog geen bewuste wetenschap heeft van de vrijspraak in de vierschaar der consiëntie, de vrijspraak in de stand van het leven. Natuurlijk is die vrijspraak er wel, in de wedergeboorte verkeert de wedergeborene in de staat van de vrijspraak.

Omdat deze zienswijze als een noodzakelijk te doorlopen stappenplan wordt gepresenteerd, met name in vroeger jaren en me dunkt in reactie op uitwassen elders, roept dat ook weerstand op. Gods Woord en de oudvaders leren een wel wat diversere manier waarop de Heere Zijn kinderen leidt. Gods Woord leert ook dat er een opwas is in de genade en de kennis van de Heere Jezus. Daar hoeft de verwarring ook niet te zijn.

Ik geloof dat het minder gepreekt wordt dan voorheen. Ik hoor het bij ons niet (meer). Ik vind dat ook goed. In een leespreek wel, afgelopen zondag nog. En dan is het echt bovenstaande bevinding in de Schrift leggen. Dat is dan niet goed. Er werden ook veel hele mooie dingen gezegd, dus ik heb daar dan niet zo'n last van.

Gods kinderen gaan niet prat op staat of stand. Voor Gods ware volk blijft maar één ding over: verwondering. En als dat beoefend wordt is er geen meetlat, geen standenleer, geen theologische spitsvondigheid. Dan is er maar één ding: Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen. En dat is van stonden aan. Als Christus geopenbaard wordt, is er zekerheid: Ook voor mij!
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door -DIA- »

Ik heb thuis een preek van wijlen ds. J. Veenendaal. Deze was hierin heel helder. Wat Tiberius hierboven aanhaalt zou ds. Veenendaal ook zo hebben kunnen gezegd. Ik zou deze preek wel willen uittypen, maar dan moet ik eerst afspeelapparatuur hebben, want het is op een oud cassettebandje, en daarvoor ontbreekt me thans de benodigde apparatuur.
Het was zo, dat in die preek ds. J. Veenendaal ook niet kon stoppen. Hij zag de onwetendheid van velen en dat velen niet meer wisten hoe God een mens bekeerd. Die avond heeft hij uit de volheid van zijn gemoed daarover gesproken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie