Barth?

Adje

Barth?

Bericht door Adje »

Ik ben op zoek naar een goed boek over de theologie van Karl Barth. Heeft er iemand een titel voor me?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Adje
Ik ben op zoek naar een goed boek over de theologie van Karl Barth. Heeft er iemand een titel voor me?
Heb je hier al gekeken?

[Aangepast op 14/2/05 door Miscanthus]
Adje

Bericht door Adje »

nope :)

dank je!
Adje

Bericht door Adje »

Kent iemand dat boek van Berkouwer: De triomf der genade in de theologie van Karl Barth. ? Is dat wat?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

pure theologie vind ik lastig lezen. Ik ben het ook niet met alles eens met de visie van Barth. Ik heb een dun boekje met meditaties. Dat zijn wel pareltjes.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Hoe kun je preken van Karl Barth pareltjes vinden?

Ik moet totaal niets van die theoloog hebben. Zijn hele theologie is voor mij niet anders dan waardeloze rommel.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Hoe kun je preken van Karl Barth pareltjes vinden?

Ik moet totaal niets van die theoloog hebben. Zijn hele theologie is voor mij niet anders dan waardeloze rommel.
Heb je nooit gelezen matthijs,: 1Jo 5:1 ¶ Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.

Het feit dat we het op onderdelen niet met hem eens zijn, is toch iets heel anders dan al zijn werk afdoen als waardeloze rommel?

Heb je wel eens iets van hem gelezen?
zoja, wat?

[Aangepast op 15/2/05 door Miscanthus]
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Hoe kun je preken van Karl Barth pareltjes vinden?

Ik moet totaal niets van die theoloog hebben. Zijn hele theologie is voor mij niet anders dan waardeloze rommel.

Dit soort praat bezorgt de orthodoxie nu zo'n slechte naam. Het overtreedt de fatsoensnormen in een triomfantelijke optocht van het eigen gelijk.

Je reaktie geeft blijk van onkunde en van vooroordeel en is om die reden alleen al onterecht. Wie geen onderscheid kan maken is ten diepste onverschillig. Het kan je kennelijk geen barst schelen wat je zegt. Ik zou daar als christen niet tevreden mee zijn. Je maakt jezelf en je eigen groep te schande. Hoewel je opmerking kort is, schuilt er in het slogan-achtige en in het stemmingmakende een groot gevaar.

Veel theologen zijn het op cruciale punten niet met Barth eens (ik ook niet), maar vriend en vijand zijn het er over eens, dat hij een gezichtsbepalende, grote theoloog was, die invloed heeft gehad op het gehele christendom, ook op de orhodoxie en dus ook op jou. Ik ken theologen uit de gereformeerde gezindte die met respect spreken over onderdelen van zijn werk (met name de christologie)

Ik weet niet welke vriendjes je met deze gemakkelijke kritiek tevreden wilt stellen; ik trap er niet in en ontmasker het dan maar als onkunde en loos moddergooien.

Ik reageer even wat uitgebreider, omdat het me stoort, dat dit soort makkelijke tussenwerpsels niet vaak worden weersproken en zo boven de markt blijven hangen en de sfeer verzieken.

gravo
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Sorry, ik haalde even Edward Schillebeekcx en karl Barth door elkaar. Zou wel komen doordat ze allebij een bril hebben;)
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Adje,

Bij boekhandel De Bron in Ede (vlak bij station Ede-Centrum) brak ik vanmiddag bijna mn benen over de boeken van Barth.

Bij het antiquariaat (1e verdieping) ligt her en der veel van Barth. 't Is wel even grasduinen maar dan heb je ook wat
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Adje,

Bij boekhandel De Bron in Ede (vlak bij station Ede-Centrum) brak ik vanmiddag bijna mn benen over de boeken van Barth.

Bij het antiquariaat (1e verdieping) ligt her en der veel van Barth. 't Is wel even grasduinen maar dan heb je ook wat
Bedankt voor de tip, ik ga meteen even....:cool:
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Kislev
Adje,

Bij boekhandel De Bron in Ede (vlak bij station Ede-Centrum) brak ik vanmiddag bijna mn benen over de boeken van Barth.

Bij het antiquariaat (1e verdieping) ligt her en der veel van Barth. 't Is wel even grasduinen maar dan heb je ook wat
Bedankt voor de tip, ik ga meteen even....:cool:
al het moois snel even voor adje's neus weg pikken ;)
Adje

Bericht door Adje »

bedankt Kislev!
kZal morgen wel ff langsgaan om te kijken wat Miscanthus voor me heeft overgelaten. :)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Adje
bedankt Kislev!
kZal morgen wel ff langsgaan om te kijken wat Miscanthus voor me heeft overgelaten. :)
Ha,

hoe laat ga je? ontmoet ik je misschien nog. Ik kan tussen half elf en elf.
Kunnen we de buit eerlijk verdelen :D
Adje

Bericht door Adje »

o, kga pas aan het eind van de middag denk ik. kMoet leren deze week, en als ik dat 's ochtends niet doe, komt er helemaal niets van (zoals maandag, dinsdag, en vandaag :D:D).

grt.,
Adje
Plaats reactie