Dagboeken

bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Wij lezen nog steeds McCheyne's "Geef mij uw hart". We wisselen op onze trouwdag. McCheyne is geweldig, al is het niet echt een dagboekje. Het zijn stukjes preek en soms heb je het idee: Het is niet af, wat moet ik hier nu mee?

Dit jaar kregen we twee keer het dagboekje "Zoek dagelijks Zijn aangezicht" van Thomas Boston. Het zat o.a. in mijn kerstpakket. Dus dat zullen we wel gaan lezen vanaf 19 feb.

's Morgens vroeg ben ik begonnen aan "Iedere dag nieuw" van Corrie ten Boom. Zomaar een paar regels elke dag.

Eerder lazen we een speciaal dagboekje voor gehuwden, van o.a. Alie Hoek-van Kooten. Heel eg praktisch en pastoraal.

[Aangepast op 5/1/04 door bjdendekker]
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Zijn gisteravond begonnen in "Teerkost op de weg " van ds. J. Koster
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
nicname

Bericht door nicname »

We lezen nu sinds kort 'Dient elkander door de liefde' (dagboek voor gehuwden door o.a. H. van Groningen, Ds. de Koeijer, ds. Westerink, ds. Vreugdenhil, mw. Fahner-Vos....e.a. ) en daarnaast' een jaar lezen in Johannes' van J.C. Ryle.

Beiden aanbevolen!
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Dient elkander door de liefde!!! Dat was 'em! Die lazen wij ook!!
Jelle

Bericht door Jelle »

Dit jaar begonnen met het dagboek: "Het gouden alfabet" van C. H. Spurgeon. Een dagboek over Psalm 119.

evens houd ik nu ook bij: Verzamelde Aren.
Beide dagboekjes gratis gekregen.

Tevens kreeg ik nog van De Banier dagboekkalender 2004, om niet teveel dagboeken te lezen geeft ik die aan mijn schoonmoeder, heeft ze wat te doen.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Heb ik het mis als ik zeg dat ook dagboeken [voornamelijk van 'oude schrijvers'] het gevaar in zich hebben van selectief citeren? De dagboeken van schrijvers uit het verre verleden zijn vaak samengesteld uit [citaten van] meditaties en preken en zijn vaak samengesteld naar de smaak van de samensteller [als dit tenminste één persoon is]. Is het daarom niet beter om origineel, als dagboek gemaakte dagboeken te lezen en daarbij nog van predikanten [mediteurs] uit de breedte van de gezindte? want ook dagboeken gemaakt door één predikant dragen vaak [ongewild misschien] het specifieke stempel van die predikant. Neem b.v. het genoemde voorbeeld van het dagboek van ds. Koster, deze had een bepaalde ligging en zal deze w.s. niet verloochenen in het dagboekje.

Wij lezen trouwens het dagboekje van Bunyan, deze hebben we al eens eerder gelezen maar door traagheid mijnerzijds nog geen nieuwe, andere geregeld. Misschien iemand een suggestie die bovengenoemde probleem omzeild?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door EgbertMisschien iemand een suggestie die bovengenoemde probleem omzeild?
Wij lezen onder andere uit een dagboek van JC Ryle 'Een jaar lezen in Johannes'. Is niet selectief wat betreft het werk van Ryle, maar misschien vind je een heel jaar lezen uit het bijbelboek Johannes te eenzijdig? Persoonlijk vind ik het juist erg rijk en mooi om erg diep op teksten in te gaan. Deze dagboeken zijn er trouwens ook van de andere Evangelien als ik het goed heb!

Mhg,
Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Heb ik het mis als ik zeg dat ook dagboeken [voornamelijk van 'oude schrijvers'] het gevaar in zich hebben van selectief citeren? De dagboeken van schrijvers uit het verre verleden zijn vaak samengesteld uit [citaten van] meditaties en preken en zijn vaak samengesteld naar de smaak van de samensteller [als dit tenminste één persoon is]. Is het daarom niet beter om origineel, als dagboek gemaakte dagboeken te lezen en daarbij nog van predikanten [mediteurs] uit de breedte van de gezindte? want ook dagboeken gemaakt door één predikant dragen vaak [ongewild misschien] het specifieke stempel van die predikant. Neem b.v. het genoemde voorbeeld van het dagboek van ds. Koster, deze had een bepaalde ligging en zal deze w.s. niet verloochenen in het dagboekje.

Wij lezen trouwens het dagboekje van Bunyan, deze hebben we al eens eerder gelezen maar door traagheid mijnerzijds nog geen nieuwe, andere geregeld. Misschien iemand een suggestie die bovengenoemde probleem omzeild?
Dat gevaar zou dan elke preek in zich hebben.
Men moet het woord laten spreken. Ook bij het dagboek gebruik je (naar ik aanneem) de Bijbel.
Niet al te krampachtig hoor...
anna

Bericht door anna »

"Confrontatie" van Cock Grandia

Vragen kun je uit de weg gaan. Je kunt ze ook opzoeken. Durf je dat aan, dan is dit een dagboek voor jou! Het houdt je de spiegel voor. Actuele onderwerpen komen aan de orde. Als het gaat over tradities… Over je doop… Over het niet kunnen begrijpen van God… Over je muziekkeuze… Over vergeven… en nog veel meer. 399 blz.

Wij zijn hier een aantal weken geleden in begonnen. Totaal anders dan McCheyne, persoonlijk vindt ik zijn boeken niet echt zo verhelderend of begrijpend voor de jeugd/jongeren. Maar dat is persoonlijk.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mensen,

Ik heb al eerder aangegeven dat ik het dagboek van JC Ryle 'Een jaar lezen in Johannes' lees. Echt, zo mooi!!!

http://www.leesenluister.nl/artikel.php?recordID=191730

Ik zal een stukje posten over Joh. 6:25-31, in het bijzonder vers 28 en 29

28 Zij zeiden dan tot Hem: Wat zullen wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken?
29 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft.


"Als er twee dingen zijn die in het Nieuwe Testament in een sterke tegenstelling tot elkaar worden geplaatst, dan zijn het wel het geloof en de goede werken. Niet werken, maar geloven, niet uit de werken, maar uit het geloof; dat zijn woorden die trouwe bijbellezers bekend in de oren moeten klinken. Toch staat hier dat het Hoofd van de Kerk verklaart dat het geloof in Hem het hoogste en geweldigste 'werk' is! Het is 'het werk van God'.
Ongetwijfeld bedoelde onze Heere niet dat er iets verdienstelijks is aan geloven. Het geloof van een mens is op zijn best zwak en gebrekkig. Wanneer het als 'werk' beschouwdzou worden, kanhet de strenge toets van Gods oordeel niet doorstaan en geen vergiffenis of de hemel verdienen. Maar onze Heere bedoelde dat het geloof in Hem, als de enige Zaligmaker, de eerste daad van de ziel is die God van een zondaar vraagt. Tot het moment dat iemand in Jezus gelooft en op Hem rust als een verloren zondaar, is hij niets. Onze Heere bedoelde dat het geloof in Hem een daad van de ziel is die Hem uitzonderlijk behaagt. Wanneer de Vader ziet dat een zondaar zijn eigengerechtigheid wegdoet en eenvoudig vertrouwt op Zijn dierbare Zoon, dan is Hij zeer verheugd. Zonder dat geloof is het onmogelijk God te behagen. Onze Heere bedoelde dat het geloof in Hem de wortel is van alle godsdienst die echt redding brengt. Er is geen leven in een mens voordat hij gelooft. En bovendien, de Heere Jezus bedoelde dat het geloof in Hem van alle geestelijke daden de moeilijkste is voor de natuurlijke mens. Wilden de Joden iets doen in hun godsdienst? Laat hen dan weten dat het grootste dat zij te doen hebben het afwerpen van trots is. Zij moeten hun schuld en nood erkennen en ootmoedig geloven.
Laten allen die iets kennen van het ware geloof God dankzeggen en zich verheugen. Gezegend zijn zij die geloven! Dat is een verworvenheid die veel wijze mensen in de wereld nooit hebben bereikt. Wij mogen ons dan arme, zwakke zondaren voelen. Maar geloven wij? Wij kunnen tekortschieten in veel dingen. Maar geloven wij?"
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Annelies21
Ik vind de dagboeken van McCheyne en Ryle echt heel erg fijn en zo begrijpelijk!!
Ze stellen heel vaak aan het eind van hun stukje een vraag en daar moet je wel overnadenken of je wil of niet!! Echt ik kan deze dagboeken iedereen aanbevelen!!
Helemaal mee eens. Bij mij thuis lezen we als gezin aan het einde van de dag een stukje uit een dagboek. Dit jaar van McCheyne getiteld "Geef Mij uw hart". Heel mooi, indringend en duidelijk.
Vorig jaar lazen we ook uit een heel mooi dagboek van Wulfert Floor getiteld "Uit het zaaivat". Deze heeft ongeveer dezelfde stijl als McCheyne en kan ik ook aanbevelen.
Plaats reactie