Boeken een onderdeel van ons dagelijks leven

de Paus

Bericht door de Paus »

Op het ogenblik lees ik Het Algemeen Betwijfeld Christelijk Geloof - een herziening van H.M. Kuitert.

[Edited on 1/15/02 by de Paus]
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Op het ogenblik lees ik Het Algemeen Betwijfeld Christelijk Geloof - een herziening van H.M. Kuitert.
Paus,
Als ik je een advies mag geven. Als je het betreffende boek uit hebt, lees dan het volgende boek er direct achteraan en bespreek ze dan samen in de rubriek 'theologie'.

Hoek, J. 'Geloven de twijfel te boven', een reactie op Kuitert.
ISBN 90-297-1130-2
de Paus

Bericht door de Paus »

Hoek, J. 'Geloven de twijfel te boven', een reactie op Kuitert.
Ik zal er over nadenken. Dr. J. Hoek waardeer ik zeer. Een aardige en wijze man. Totnogtoe kan ik Kuitert goed begrijpen, en heb ik totaal niet iets van: ik kan niet anders dan het met hem eens zijn.... gelukkig maar.

de paus
sochrio

Bericht door sochrio »

Ik ben vandaag begonnen in 'Deadline' van Randy Alcorn, ook ben ik nog bezig in 'De toeleidende weg tot Christus', maar ja wie leest niet op het ogenblik?
Het zijn wel twee totaal verschillende boeken, wat stijl en wat inhoud betreft. Ik houd nog al van afwisseling.
Ik weet niet of er nog meer mensen zijn die Deadline kennen, het zet mij in ieder geval tot nadenken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12079
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ik lees voornamelijk boeken omdat ik gegrepen wordt door de eerste baldzijden en de rest van het verhaal. Laatst las ik Bevrijdende Liefde van Rivers. Niet omdat ik de aanbeveling van de uitgever zo hoog achte, maar omdat ik er zelf achter kwam dat het een goed verhaal was.
Het is tenslotte de beste waardering van iemand die een verhaal weet te vertellen, het verhaal ook te lezen. Een boek mag dan ook liefst wat origineel taalgebruik hebben (met literaire pretenties) en een slim opgebouwd verhaal.

Bovendien kan je jezelf met detectives lekker voor de gek houden, omdat de feiten die je nodig hebt om te weten hoe het verhaal zich oplost altijd in het laatste hoofdstuk staan. Vind ik erg leuk. Een boek waarin je halverwege al weet wie de dader is, is gewoon slecht.
anne

Bericht door anne »

Hallo,

Ik plaats hier even een bericht, ik weet niet of hij hier past, maar ik ga geen nieuwe topic openen.

Wie weet mooie, boeiende wereldliteratuurboeken. Geen boeken van 800 bladzijden. Maar een boek, wat ik snel en goed kan uitlezen, dat ik dan de helft ook nog onthoud.

Jullie begrijpen me...
Hoop ik...
:P
Anne
david

Bericht door david »

Origineel geplaatst door anne

Wie weet mooie, boeiende wereldliteratuurboeken. Geen boeken van 800 bladzijden. Maar een boek, wat ik snel en goed kan uitlezen, dat ik dan de helft ook nog onthoud.

Jullie begrijpen me...
Hoop ik...
:P
Anne
Een boek dat ik je ABSOLUUT aan wil raden is:
Op het randje van de eeuwigheid, geschreven door Randy Alcorn.

Héééél boeiend! En zeker geschikt als zondagsliteratuur (hoewel ik van mening ben dat wat je door de week leest, is ook geschikt voor de zondag. Is dat het niet, dan lees je door de week dingen die niet goed zijn).

Maar goed, daar vroeg je niet om.:+
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Origineel geplaatst door david
(hoewel ik van mening ben dat wat je door de week leest, is ook geschikt voor de zondag. Is dat het niet, dan lees je door de week dingen die niet goed zijn).

Maar goed, daar vroeg je niet om.:+
Hmm?? Met deze stelling ben ik het bepaald niet eens...! Waarschijnlijk heb je 'm wat ongelukkig geformuleerd?

Maar wat ik doordeweeks lees aan studieboeken e.d., ga ik niet op zondag lezen, want dan doe ik aan zondagsarbeid.

En verder lees ik op zondag liever oudvaders dan een roman ofzo (dat doe ik eigenlijk nooit). Maar dat is een persoonlijke keus. Het is echter wel zo dat je de zondag in dienst van God moet besteden. En als je dan een roman puur voor de ontspanning leest, dan ben je volgens mij meer in dienst van jezelf bezig ... Tuurlijk is de zondag een rustdag, maar dan wel rust van de alledaagse doordeweekse bezigheden. Tenslotte is "veel lezen vermoeiing des vleses" (Pred.12).

Maar goed je intentie zal wel zijn dat je ook doordeweeks geen boeken moet lezen die je niet voor God kunt verantwoorden... en daar ben ik het volledig mee eens.

Verder is dit eigenlijk een discussie voor Kerk en Cultuur :%
ptl

Bericht door ptl »

Ben momenteel bezig in 4 boeken tegelijk:

+ E voto Dordraceno (een toelichting op de Heidelberger Catechismus), door Abraham Kuiper
+ Grace Unknown - The heart of reformed theology, door RC Sproul
+ Chosen by God, ook door RC Sproul
+ Knowing God, door JI Packer

Ik kan iedereen die een beetje interesse heeft in (Calvinistische) theologie alle4 de boeken van harte aanbevelen!

PS> Ik zou bijna het belangrijkste boek vergeten, namelijk de Bijbel. Daarvan lees ik de MacArthur studybible icm the Reformation studybible, beide de bijbeltext in de New King James vertaling, met korte verklaring...
Memory

Bericht door Memory »

ik ben bezig in een boek van Dr. A. Kuyper: "Van een distel een mirt"
Waarin hij o.m. ingaat op de drieslag doop-geloofsbelijdenis-avondmaal.
Heel boeiend en ik ben tot dusver niet het bekende credo "veronderstelde wedergeboorte" tegengekomen (zoals het huidig voorgesteld wordt).
Heel pastoraal en in een lijn met Reformatoren als Calvijn, Bullinger en Ursinus.



[Veranderd op 19/9/02 door Memory]
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Mij all-time favorit boeken:

1. Joseph Heller - Catch22
2. Goethe - Faust (tja...)
3. Dostoievski - De Gebroeders Karamazow
4. Thomas More - Utopia

Waar ik momenteel in bezig ben is:

Dostoievski - De Gebroeders Karamazow (ja, het is een boek van 1100 nog wat blz., dat lees je niet zomaar ff uit kwam ik achter)
The Greek World after Alexader - Graham Shipley (studieboek)

En is het echt absoluut verboden om op zondag studieboeken te lezen? Want als ik maandags een tentamen heb dan zie het toch als noodzaak. Plus dat ik het voordeel heb met een vak als Geschiedenis dat de boeken heel interessant zijn om te lezen en dus lees ik ze op zondag vaak ook ter ontspanning
wpv

Bericht door wpv »

Origineel geplaatst door Madtice

En is het echt absoluut verboden om op zondag studieboeken te lezen? Want als ik maandags een tentamen heb dan zie het toch als noodzaak. Plus dat ik het voordeel heb met een vak als Geschiedenis dat de boeken heel interessant zijn om te lezen en dus lees ik ze op zondag vaak ook ter ontspanning
Even off-topic: De zondag is er om met de dingen van God bezig te zijn. Dit wordt vaak verdrongen door het lezen van studieboeken. En het lijkt me juist heerlijk om 1 dag in de week eens even niet met je studie bezig te zijn.
Loïs

Bericht door Loïs »

Leeft deze discussie nog?

Ik ben bezig in 'Pontius Pilatus' van Paul Maier.
Plaats reactie