Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Zeeuw
Berichten: 11635
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Hendrikus schreef: 13 apr 2024, 23:16
Zeeuw schreef: 13 apr 2024, 22:12
Delftenaar schreef: 13 apr 2024, 20:05 Aan de andere kant: is het nu verkeerd?

Als je in de ochtend trouw naar de kerk gaat, verder ook leeft als christen, is het dan verkeerd om op een mooie zondagmiddag een wandeling te maken te maken?
Of om een historisch stadje 30 kilometer verder te bezoeken?
Antwoorden op deze vragen zijn niet zo simpel.

Zelf rij ik, tussen de kerkdiensten door, op zondagmiddag wel eens naar een nabijgelegen natuurgebied,
Juist door daar een wandeling te maken vind ik de rust om na te denken over de preek.
Ik zie dat laatste ook niet als iets verkeerds. Als je diensten gaat skippen om iets anders te doen, terwijl ze er wel zijn, dat lijkt me niet verstandig.
Toch is dat niet zo simpel. Er zijn ook gemeenten die drie diensten per zondag beleggen: 's morgens en 's avonds de dominee, 's middags een leesdienst. Ga jij dan 's middags naar het natuurgebied, terwijl er een ouderling een preek staat te lezen voor een nagenoeg lege kerk?
Dan skip je toch een dienst daarmee? Ik gaf aan 'ik denk dat het niet verstandig is dat te doen'.
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Herman schreef: 15 apr 2024, 10:36 Maar op dat zwembad kan je toch ook de redenering toepassen dat het weinig met eeuwige rust heeft te maken?
Hoe dat zo? Denk je dat er op de nieuwe aarde geen zwembaden zullen zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Herman »

DDD schreef: 15 apr 2024, 10:45
Herman schreef: 15 apr 2024, 10:36 Maar op dat zwembad kan je toch ook de redenering toepassen dat het weinig met eeuwige rust heeft te maken?
Hoe dat zo? Denk je dat er op de nieuwe aarde geen zwembaden zullen zijn?
Zo: Het gaat er mijns inziens om dat je vervelende dingen laat liggen tot maandag en dat je dingen doet die een voorafspiegeling zijn van de eeuwige rust. Daar horen voor mij zeker geen zwembaden bij, helaas.
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

O, maar hardlopen hoort daar ook zeker bij.

Voor mij helaas niet, maar aangezien op de nieuwe aarde iedereen volmaakt is, wellicht weer wel.
Plaats reactie