WAT IS UW FAVORIETE BOEK?

P.Paape

WAT IS UW FAVORIETE BOEK?

Bericht door P.Paape »

Ik ben benieuwd naar het leesgedrag van mijn medeforummers. Vandaar dus de vraag: wat is uw lievelingsboek? En wat was het vroeger?

Groet,
Peet
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Laat ik dan zelf ook maar het spits afbijten.
Mijn meest favoriete kinderboek was en is Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman. Ook de boeken van Evert Hartman heb ik met veel plezier gelezen.

Momenteel geniet ik telkens opnieuw van De wereld van Sofie van Jostein Gaarder. Het boek dat voor mij echt a-l-l-e-s slaat, is The Chosen van Chaim Potok. Ik kan zo nog wel even doorgaan, dus laat ik eerst het woord aan u
:thu
secret boy

Bericht door secret boy »

De boeken van HEnk Koesveld vind ik echt te gaaf........ Wie kent die?
Adje

Bericht door Adje »

Vroeger was ik helemaal weg van de boeken van Klaus Kordon. Nu lees ik liever iets als 'de Zonnebloem' van Wiesenthal, of 'De brand in Rome' van Maier. En verder alles van Overduin en Nijenhuis natuurlijk :P.

[Veranderd op 22/4/02 door Adje]
parsifal

Bericht door parsifal »

Zijn boeken ken ik niet. Ik heb wel een heel jaar bij hem in de klas gezeten op de lagere school. Hij kon vreselijk goed vertellen, onder andere over Ridders uit oude verhalen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
secret boy

Daar gaan precies zijn boeken over: middeleeuwen enzo. Ridders, kastelen, kloosters enz. echt cool!!
Hij heeft nu vier boeken geschreven:
Rowan
De zwarte kaproenen
de houten speelbal
De scheepskist van de kaper

[Veranderd op 22/4/02 door secret boy]
Kena

Bericht door Kena »

Ojeee, zoveel.

Ik heb boeken van Chaim Potok, prof. Weinreb, Rav. Evers, dominee Van Dam, Jacob kl. Haneveld, Hal Lindsey, enz.

Alles was met Jodendom (Talmoed, Kabbalah, Henoch, Thorah vanuit Mess. visie, enz.) en bepaald slag christendom te maken heeft, vind ik om te smullen.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik val eigenlijk buiten dit onderwerp.
Ik moet helaas bekennen dat ik bitterweinig of bijna geheel geen boeken lees.
Ik ben er vel te ongedurig voor en het duurt me veel te lang voor ik iets uit heb.
Daarom lees ik vaak tijdschriften want de korte stukken die er in staan heb ik dan snel gelezen en kan ik weer wat anders lezen.
Nee echt lezen is aan mij niet besteedt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Koesveld is echt top!

ik ze ook alle vier gelezen, 1 van m'n neef, twee van mijzelf, en nu ik wat ouder ben heb ik nummer vier maar aan mijn broertje gegeven, kon ik hem toch noch legaal lezen.

Ik vind ze doorgaans beter als thea Beckman. De sfeer vind ik 'Middeleeuwser', en dan schrijf je gewoon goeie boeken. (En Parsifal, tegenwoordig leest hij zijn scripten voor aan de klas, die ze dan mag beoordelen, werkt echt)
Adje

Bericht door Adje »

He Kena, zou je voor mij titels en/of Joodse schrijvers weten die over de Shoa hebben geschreven, en dan wel op een boeiende manier?
secret boy

Origineel geplaatst door Herman
Koesveld is echt top!

ik ze ook alle vier gelezen, 1 van m'n neef, twee van mijzelf, en nu ik wat ouder ben heb ik nummer vier maar aan mijn broertje gegeven, kon ik hem toch noch legaal lezen.

Ik vind ze doorgaans beter als thea Beckman. De sfeer vind ik 'Middeleeuwser', en dan schrijf je gewoon goeie boeken. (En Parsifal, tegenwoordig leest hij zijn scripten voor aan de klas, die ze dan mag beoordelen, werkt echt)
Hij maakt door zijn boeken geschiedenis weer aantrekkelijk, vind ik. vroeger hield ik nooit zo veel van die geschiedenis verhalen. Die waren echt saai. Van Koesveld zijn heel echt beschreven. Je ziet het zo voor je ogen gebeuren.
Mirror

Bericht door Mirror »

"Kruistocht in spijkerbroek" van Thea Beckman heb ik jaren geleden eens gelezen. Een heel erg mooi boek, het had mij toen zo goed te pakken dat ik na het uitlezen van dit boek electrisch licht als onwerkelijke werkelijkheid zag. Gelukkig (of jammer genoeg) is het me daarna nooit meer overkomen... ;)

Een boek kan ons emotioneel ook heel erg aangrijpen. Ik vind het altijd erg leuk om naar de gezichten van lezende mensen te kijken, soms lees je spanning, verdriet of humor van het gezicht af. Leuk als iemand ongemerkt glimlacht bijvoorbeeld.

Hebben jullie weleens om een boek gehuild?
Kena

Bericht door Kena »

Origineel geplaatst door Adje
He Kena, zou je voor mij titels en/of Joodse schrijvers weten die over de Shoa hebben geschreven, en dan wel op een boeiende manier?
Hoi Adje,

Ik denk dat ´Omzwervingen´ van Chaim Potok wel wat voor je is. Hier wordt alle vormen van de shoa in de Joodse geschiedenis beschreven. Het boek telt 500 pagina´s. Ik moet er zelf nog doorheen komen :thu
Uitgeverij BZZTôH ISBN 90 55 01 63 57

Ook heb ik ´De Joodsche Raad´ (eigenlijk wordt er bedoeld het Joodse verraad) van Hans Knoop in huis, wat nogal schokkend is, daar sommige Joden, de tegenstanders, menen dat de voorzitters, uiteraard zelf Joden, de Duitser geholpen zouden hebben om de Joden om te brengen. Voor- en tegenstanders komen uitgebreid aan bod. uitgeverij Elesevier ISBN 90 10 046 567

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :+
Adje

Bericht door Adje »

Bedankt Kena! kZal eens in de bieb gaan snuffelen! Ken je Wiesel trouwens?
Kena

Bericht door Kena »

Nee, hij/zij zegt me niets. Vertel eens...
Plaats reactie