De gemeente des HEEREN

Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

De gemeente des HEEREN

Bericht door ndonselaar »

Wat is nu de gemeente des HEEREN? Is dat een andere dan de Kerk?

Veel is er de laatste tijd geciteerd uit de NGB om zijn, haar of mijn gelijk te halen rondom de PKN.

Gisterenavond las ik in de Redelijke Godsdienst van Brakel over de 'Kerk', ook nav de NGB. Men mag zich van deze kerk niet afscheuren zegt Brakel. Dat noemt hij ook Labadisme.
Maar was de kerkvisie van G. de Bres en ook vader Brakel niet de kerk plaatselijk? [zie bijvoorbeeld zijn artikel over de regering van de kerk door ouderlingen en diakenen].

Waarom vraag ik me dat af? Wel als Brakel zijn RG vervolgt, spreekt hij over de gemeenschap der heiligen. Daar verwerpt hij iedere samenwerking [ook vereniging!] met heidenen, joden, mohammedanen en luthersen! De lutherse kerk zou kunnen als ze zich strikt aan de leer van Luther hielden.

Zit hier niet ons wellicht verkeerde interpretatie van het kerkbegrip in de NGB?

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
o, ik dacht dat het een kleinkind was...:#
:wo:! :,:,:,:,:,:,:,
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Nou ik wilde eigenlijk wel een andere foto plaatsen, alleen nu is het er nog niet van gekomen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Nix mis met die foto, laten staan.

Terug on-topic: een simpele reactie mss:
Waar 2 of meerderen vergaderd in Zijn Naam...enz. of trek ik het veeeel te breeeed??
de Paus

Bericht door de Paus »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Wat is nu de gemeente des HEEREN? Is dat een andere dan de Kerk?
Bestaat de gemeente niet gewoon uit mensen die samenkomen in de Naam van die God die hemel en aarde gemaakt heeft? En is het geheel van al die mensen niet gewoon Kerk?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Kan zijn Paus,

Maar Kerk en gemeente door elkaar gebruiken vind ik vooralsnog wat moeilijk. In het NT is 'ekklesia' bijna altijd met 'gemeente' vertaald, nooit met kerk. In de gemeente zie ik de zichtbare vergadering van christgelovigen, wetende dat in deze vergadering ook kaf aanwezig is. De kerk is voor mij de 'kerk, verkoren van eeuwigheid', maar goed misschien hanteer jij andere begrippen / definities.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Wat is nu de gemeente des HEEREN? Is dat een andere dan de Kerk?
Niek,

Ik hoor vaak de aanspraak "gemeente des Heeren" noemen aan het begin van de kerkdienst.
En dan vergelijk ik het met de aanspraak van Paulus aan b.v. de Korinthiers:

1 Korinthe 1: 2
Aan de gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepen heiligen, met allen, die den Naam van onze Heere jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onze Heere.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Ik associeer 'gemeente' met een plaatselijke groep christenen, die samenkomen om God te dienen. Onder 'kerk' versta ik meer het landelijke verband waarin sommige van die gemeentes onderdeel uitmaken. Voor 'kerk, verkoren van eeuwigheid' zou ik 'Kerk' gebruiken, met een hoofdletter.

Ooit heb ik gedeelten van de RG van Brakel gelezen, maar het is te lang geleden om je vraag naar zijn kerkvisie te kunnen beantwoorden. Wel denk ik persoonlijk dat de plaatselijke gemeente veel belangrijker is dan het landelijk verband. Alles wat een groep mensen tot een christelijke gemeente maakt, vindt plaats op lokaal niveau. Het landelijk verband biedt slechts hulpdiensten aan de plaaselijke gemeentes.
visje

Bericht door visje »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Wat is nu de gemeente des HEEREN? Is dat een andere dan de Kerk?
Niek,

Ik hoor vaak de aanspraak "gemeente des Heeren" noemen aan het begin van de kerkdienst.
En dan vergelijk ik het met de aanspraak van Paulus aan b.v. de Korinthiers:

1 Korinthe 1: 2
Aan de gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepen heiligen, met allen, die den Naam van onze Heere jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onze Heere.
Duidelijk, Gerrie !!
Adorote

Bericht door Adorote »

De Kerk van alle tijden en plaatsen ,een vierende en biddende Heilsgemeenschap wereldwijd-----------zonder voorvoegsels.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

De gemeente des Heeren bedoelt als in Efeze heeft totaal niets te maken met landelijke verbanden. Het gewenste gemeente zijn is plaatselijk het ongedeelde lichaam van Christus, in universeel verband de Kerk.
Het individualistisch lid zijn van de gemeente kan ook niet, dat is geen gemeente zijn (1Cor. 12). Paulus richt zich in de brieven niet op individuen maar ´aan de gemeente´.
Het woord kerk in de NGB kan ik dan ook niet bijbels thuisbrengen. Al in de vroege kerk zie je het fout gaan als de kerk van bovenaf bestuurd gaat worden door pausen of keizers.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Gerrit de 2e,
Ben het helemaal met je eens, het gaat inderdaad fout als bovenplaatselijke instanties gezag hebben, 1900 jaren kerkgeschiedenis hebben dit bewezen. Maar nu de praktijk in Nederland. Jij en ik veranderen daar niets aan. Maar hoe komen we af van alle kerkelijke leiders en hoogwaardigheidsbekleders, zij menen toch echt dat zij van God geroepen zijn om over de uitleg van de Schrift uitspraken te doen, waar een ieder zich aan heeft te houden die lid is in een bepaald kerkverband. Kijk maar in onze Geref. gezindte, we hebben daar ook net zo goed als in Rome, een laag van theologen die het alles weet en de schare van leken. Hoe gaan wij weer naar de eenvoud van de Schrift?
Plaats reactie