Afwachten of Verwachten? (2)

erdna

Bericht door erdna »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door erdna

Ik zou beweren dat het juist wel de wedergeborenen zijn, omdat onvoorwaardelijke beloften alleen aan de wedergeborenen geaddresseerd worden in de Bijbel. Dus jou redenering geeft mij alleen maar gelijk. En kennelijk hebben deze wedergeborenen niet de bewuste kennis van Christus in het vertrouwen van de vergeving van hun zonden. Anders zouden ze niet ongetroost of door onweder voortgedreven zijn. Of wil je gaan beweren dat iemand die verzekerd is van zijn aandeel in Christus en de vergeving der zonde, dat de vrucht daarvan is dat-ie ongetroost is? En door onweder wordt voortgedreven? Kom nou!
Over vastgeroest zitten in bepaalde denkbeelden gesproken......

Weet je niet dat de joden murw geslagen werden door de wettische farizeeen? Dat ze daardoor vermoeid en belast werden? Dat deed Jezus Leed en daarom riep hij tot het gehele volk om tot Hem te komen. Die mensen hadden Hem nodig.

Lees eens in Hebreen 4 voor wie de beloften waren. Degenen die ongehoorzaam waren, die kregen de beloften niet vanwege hun ongehoorzaamheid. Maar de beloften gold wel voor hun. Zo staat het overigens ook in het doopformulier.

Jouw redenatie past meer in GGiN kringen en als die toch meer in de GG past, dan klopt het niet dat de GG een onvoorwaardelijk aanbod aan alle hoorders predikt.
Jouw redenatie over de Farizieen klopt gedeeltelijk; in een verklaring die Ds. C. Sonnevelt geeft over deze tekst merkt hij echter op dat diegenen die daar blijven steken, één ding vergeten: dat die wettische Farizieer in ons aller hart woont! En aan diegenen die hier aan ontdekt zijn is dit woord ook gericht! Ik haalde al eerder aan wat Bunyan zei over het werkhuis; Bunyan richtte zijn nodiging ook tot dezulken!
erdna

Bericht door erdna »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik ken publicaties van Rouwendal maar niet zijn bijdrage aan de discussie op deze dag.

VdZ en Aangeenbrug van Groen waren heel blij geweest als iemand met inhoudelijke, gefundeerde opmerkingen was gekomen. Daar was het om te doen, dat er al geen predikanten tijd konden vrijmaken was teleurstellend. Rouwendal is echt niet gevraagd om zijn bijdrage aan te passen omdat die te inhoudelijk in zou gaan op het boek van VdZ. Dat geloof je toch zelf niet??
Uitgevers worden doorgaans gedreven door commerciele motieven (geven ze zelf toe). Als een spreker vernietigende kritiek gaat uiten op een boek is het is absoluut niet vergezocht om te denken dat de uitgever van dit boek hier een stokje voor wil steken! De uitgever zit er echt niet op te wachten dat Rouwendal het "feestje" van Van der Zwaag gaat bederven!

Jammer.
erdna

Bericht door erdna »

<<Jouw redenatie past meer in GGiN kringen en als die toch meer in de GG past, dan klopt het niet dat de GG een onvoorwaardelijk aanbod aan alle hoorders predikt.>>

Het aanbod wordt wel degelijk aan een ieder gepredikt. Maar je zult toch met me eens zijn dat de Bijbel er wel de bepaling van geloof en bekering bij geeft? Dat wordt van de hoorders gevraagd. Dat is de bepaling ook bij deze tekst. Maar je gaf zelf al toe dat het mensen waren die wel zuchtten onder de wet maar nog niet de vrijheid in Christus gevonden hadden. En daar ging het me om.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door erdna
Jouw redenatie over de Farizieen klopt gedeeltelijk; in een verklaring die Ds. C. Sonnevelt geeft over deze tekst merkt hij echter op dat diegenen die daar blijven steken, één ding vergeten: dat die wettische Farizieer in ons aller hart woont! En aan diegenen die hier aan ontdekt zijn is dit woord ook gericht! Ik haalde al eerder aan wat Bunyan zei over het werkhuis; Bunyan richtte zijn nodiging ook tot dezulken!
Het gaat er niet om aan wie de oproep is gericht. Het gaat erom wat er moet die oproep wordt gedaan. Er zullen helaas vele vermoeiden en belasten zijn die niet zullen komen. Zoals ook in Hebr. 4 staat is dat tot hun oordeel. Dat komt door ongeloof en ongehoorzaamheid. En achteraf kunnen we idd zeggen dat alleen de uitverkorenen aan de oproep gehoor hebben gegeven.

De leer dat de oproep alleen tot wedergeborenen uitgaat is een troosteloze leer. Wat moet iemand ermee die daadwerkelijk behoefte aan Jezus heeft? Die denkt dat het toch alleen maar voor de uitverkorenen is.
Gisteren werd bij ons een preek gelezen over de tekst "komt allen tot Mij" Daarin werd duidelijk gesteld dat je een behoorlijke mate van ellende kennis moet hebben om tot Hem te gaan. In plaats van te dwingen om tot Hem te gaan, wordt er een dam opgeworpen. Ik kon nog maar net blijven zitten. Was maar goed ook, anders was echt mn broek afgezakt.
erdna

Bericht door erdna »

>>Ik kan het alleen niet laten om er toch fijntjes even op te wijzen dat we hier toch wel een verschuiving in je opvattingen constateren.<<

Als dat al zo zou zijn, zou dat mij sieren. Want van jou moet helaas geconstateerd worden dat je star bij je oude standpunten blijft, ook als je geconfronteerd wordt met krachtige argumenten die daar tegen in gaan (en die je vervolgens gemakshalve maar negeert).
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door erdna
Het aanbod wordt wel degelijk aan een ieder gepredikt.
en:
Oorspronkelijk gepost door erdna
Ik zou beweren dat het juist wel de wedergeborenen zijn, omdat onvoorwaardelijke beloften alleen aan de wedergeborenen geaddresseerd worden in de Bijbel.
Nu begrijp ik het niet meer. Wat wordt er dan aangeboden??? Voorwaardelijke beloften?

Ik verwees niet voor niets naar Hebr. 4.
erdna

Bericht door erdna »

>>De leer dat de oproep alleen tot wedergeborenen uitgaat is een troosteloze leer. Wat moet iemand ermee die daadwerkelijk behoefte aan Jezus heeft? Die denkt dat het toch alleen maar voor de uitverkorenen is. <<

Ho, ho, ho! Daar begint het verdraaien van andermans standpunt weer. Dit is helemaal geen oproep die alleen tot wedergeborenen uitgaat! Heb ik nooit gezegd! Heb ik alleen gezegd over de onbepaalde beloften in Jesaja die door Refo genoemd werden (dat zijn verbondsbeloften). Dit is een evangeliebelofte die tot IEDEREEN komt.
erdna

Bericht door erdna »

>>Nu begrijp ik het niet meer. Wat wordt er dan aangeboden??? <<

Het is heel simpel. Ds. C. Harinck heeft het wel eens zo gezegd: De prediker mag niet tot allen onbepaald (de hele gemeente) zeggen "Jezus is voor u gestorven". Hij mag wel (sterker nog: moet) tot allen zeggen: "Er is een gestorven Jezus voor u". In de weg van geloof en bekering (dat is een nadere bepaling). Tegen iemand die daadwerkelijk in Jezus gelooft mag de prediker wel zeggen, bijv. op zijn sterfbed: "Jezus is voor u gestorven". (Dat is dus het verschil tussen verbondsbeloften en evangeliebeloften; daar verzin ik niet zelf, maar die komen zo tot ons uit de Bijbel).
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door erdna
>>De leer dat de oproep alleen tot wedergeborenen uitgaat is een troosteloze leer. Wat moet iemand ermee die daadwerkelijk behoefte aan Jezus heeft? Die denkt dat het toch alleen maar voor de uitverkorenen is. <<

Ho, ho, ho! Daar begint het verdraaien van andermans standpunt weer. Dit is helemaal geen oproep die alleen tot wedergeborenen uitgaat! Heb ik nooit gezegd! Heb ik alleen gezegd over de onbepaalde beloften in Jesaja die door Refo genoemd werden (dat zijn verbondsbeloften). Dit is een evangeliebelofte die tot IEDEREEN komt.
Is er dan toch een drie-verbonden leer in de GG? Werkverbond, verbond waarin de evangeliebeloften gelden en dan nog een verbond waarin de verbondsbeloften worden aangeboden?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23879
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Waar eindigt nu het citaat van ds Harinck?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door erdna
Oorspronkelijk gepost door parsifal
Nog een definitievraag:

Wat is Christuskennis? Hoort daar bij de zekerheid van het eigen behoud? Of om de vraag te stellen zoals ik hem eerder stelde: Kan de uitspraak van Esther "Kom ik om dan kom ik om" vergeestelijkt worden en geuit worden door een gelovige?

Vaya con Dios,

parsifla

Ja, dit is een belangrijke vraag: er zijn gradaties van Christuskennis (wat zou Paulus anders bedoelen met "opdat ik Hem kenne" en met "vervolgen te kennen"?)

Er is (1) een kennen van verre, een ontsluiting van de Weg in het Woord, dat er hulp bij een Held besteld is, een hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, een hijgen naar de verlossing in Christus.
En er is (2) een omhelzen van Christus en al Zijn weldaden, een gaan tot Hem, een openbaring van de Persoon van de Middelaar, tot Hem bewust de toevlucht te nemen. Dat is een nadere gang in het genadeleven.
Tenslotte is er nog (3) een verzekerd vertrouwen van iemands aandeel in Christus, in de vergeving van zonden, in de vrijspraak des Vaders.

Dat is nu juist de leer dat er "standen" in het genadeleven zijn. Ik zal het nader illustreren vanuit oudvaders en puriteinen.

In de context (de pericoop) lezen we:

En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof, opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende; Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden. Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.

Hier lezen we duidelijk de bedoeling van dit woord 'opdat ik Hem kenne'.

Trouwens Erdna, waar vinden we in Gods Woord 'vervolgen te kennen'?

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23879
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Hosea 6:3
Dan zullen wij kennen, wij zullen vervolgen, om den HEERE te kennen; Zijn uitgang is bereid als de dageraad; en Hij zal tot ons komen als een regen, als de spade regen en vroege regen des lands
erdna

Bericht door erdna »

<<Is er dan toch een drie-verbonden leer in de GG? Werkverbond, verbond waarin de evangeliebeloften gelden en dan nog een verbond waarin de verbondsbeloften worden aangeboden?>>

Nee, maar er zijn wel tweerlei kinderen des verbonds. Je hebt de bediening van het verbond (alle gemeenteleden) en het wezen van het verbond (alle gelovigen, uitverkorenen). Zie het boek van Olevianus hierover.
erdna

Bericht door erdna »

Oorspronkelijk gepost door refo
Hosea 6:3
Dan zullen wij kennen, wij zullen vervolgen, om den HEERE te kennen; Zijn uitgang is bereid als de dageraad; en Hij zal tot ons komen als een regen, als de spade regen en vroege regen des lands
Een andere uitdrukking is uit Johannes 1 "genade voor genade". Het oude volk spoorde dan een jong gelovige nogal eens aan: er is nog meer te krijgen hoor!
erdna

Bericht door erdna »

Paulus geeft in Romeinen 13 aan dat "de zaligheid u nu nader is dan toen ge eerst geloofd hebt", hetgeen ook duidt op verschil tussen het van verre staan en het dichterbij komen.
Plaats reactie