TV

Heb jij een televisie in huis?

Ja
34
35%
Nee
63
64%
Zeg ik niet
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 98

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: TV

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:[

Maar idd met alleen de TV buiten de deur houden redden wij het niet maar om hem binnen te halen redden wij het zeker niet.
Ik ken helaas ook kerkelijke jongeren die zonder TV maar met een netflix abonnement zich doodkijken. Als het Woord voor je gaat leven gaat netflix eruit. Die zaken kunnen niet samen gaan.
Ik hoop werkelijk dat je in persoonlijk contact wat genuanceerder bent.
Ik heb niets met Netflix, maar dit soort veroordelende uitspraken zijn zo zwart-wit

In de categorie:

- een spijkerbroek komt uit de hel
- een korte broek bij HA ganger is een teken van schijngeloof.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17450
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: TV

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef: Als het Woord voor je gaat leven gaat netflix eruit. Die zaken kunnen niet samen gaan.
Als ik op Netflix The Blue Planet kijk, leeft het woord niet voor me?
Dit is in de categorie van: Als ik in een bordeel alleen een glaasje fris drink is dat toch prima.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: TV

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef: Als het Woord voor je gaat leven gaat netflix eruit. Die zaken kunnen niet samen gaan.
Als ik op Netflix The Blue Planet kijk, leeft het woord niet voor me?
Dit is in de categorie van: Als ik in een bordeel alleen een glaasje fris drink is dat toch prima.
Stel je toch niet aan. Ik kijk op mijn IPad Nederland zingt. Mag dat ook niet?
Geef gewoon antwoord op mijn vraag.

Het lezen over vliegtuigen die alleen dood en verderf brengen vind je vakliteratuur? Terwijl je het kijken naar natuurprogrammas vanwege het medium afkeurt. Ik kan je niet volgen.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 31 jul 2019, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: TV

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef: Ik hoop werkelijk dat je in persoonlijk contact wat genuanceerder bent.
Ik heb niets met Netflix, maar dit soort veroordelende uitspraken zijn zo zwart-wit
In de categorie:
- een spijkerbroek komt uit de hel
- een korte broek bij HA ganger is een teken van schijngeloof.
Ds. de Boer gaat in zoiets naast zijn gemeenteleden staan , ipv erboven.
"Zet morgen een tv bij mij in de pastorie en ik hang er de hele dag voor. O wat een aantrekkingskracht had dat ding voor mij."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: TV

Bericht door Bezorgd »

Mara schreef:
Bezorgd schreef: Ik hoop werkelijk dat je in persoonlijk contact wat genuanceerder bent.
Ik heb niets met Netflix, maar dit soort veroordelende uitspraken zijn zo zwart-wit
In de categorie:
- een spijkerbroek komt uit de hel
- een korte broek bij HA ganger is een teken van schijngeloof.
Ds. de Boer gaat in zoiets naast zijn gemeenteleden staan , ipv erboven.
"Zet morgen een tv bij mij in de pastorie en ik hang er de hele dag voor. O wat een aantrekkingskracht had dat ding voor mij."

Huisman is zo rechtlijnig: vermoedelijk heeft hij een check lijstje zodat hij precies weet wat iemands staat is.
Ik hoop alleen niet dat hij zo door de gemeente gaat...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17450
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: TV

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:
huisman schreef:[

Maar idd met alleen de TV buiten de deur houden redden wij het niet maar om hem binnen te halen redden wij het zeker niet.
Ik ken helaas ook kerkelijke jongeren die zonder TV maar met een netflix abonnement zich doodkijken. Als het Woord voor je gaat leven gaat netflix eruit. Die zaken kunnen niet samen gaan.
Ik hoop werkelijk dat je in persoonlijk contact wat genuanceerder bent.
Ik heb niets met Netflix, maar dit soort veroordelende uitspraken zijn zo zwart-wit
Het evangelie is zwart wit . Brede of smalle weg. Op welke weg kom ik Netflix tegen denk je? Lees de Christenreis nog maar eens. Vluchten uit de stad verderf en een pelgrim/vreemdeling worden op deze aarde.

Dus blijf ik mijn stelling voorlopig handhaven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5756
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: TV

Bericht door ejvl »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef: Als het Woord voor je gaat leven gaat netflix eruit. Die zaken kunnen niet samen gaan.
Als ik op Netflix The Blue Planet kijk, leeft het woord niet voor me?
Dit is in de categorie van: Als ik in een bordeel alleen een glaasje fris drink is dat toch prima.
Netflix herbergt een hoop riool achtig materiaal maar je kunt echt niet stellen dat iemand die Netflix heeft, daar het Woord niet voor leeft.
Dat is een veroordeling die ons niet past, wel kunnen we vraagtekens hebben of onbegrip maar dat is wat anders dan een stellige veroordeling over wel of geen levend Woord, dat oordeel komt er slechts 1 toe en gelukkig maar want ik denk als de mens dit moest doen er vreselijke vergissingen zullen worden begaan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17450
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: TV

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef: Als het Woord voor je gaat leven gaat netflix eruit. Die zaken kunnen niet samen gaan.
Als ik op Netflix The Blue Planet kijk, leeft het woord niet voor me?
Dit is in de categorie van: Als ik in een bordeel alleen een glaasje fris drink is dat toch prima.
Stel je toch niet aan. Ik kijk op mijn IPad Nederland zingt. Mag dat ook niet?
Geef gewoon antwoord op mijn vraag.

Het lezen over vliegtuigen die alleen dood en verderf brengen vind je vakliteratuur? Terwijl je het kijken naar natuurprogrammas vanwege het medium afkeurt. Ik kan je niet volgen.
Ik keur een Netflix abonnement af. Niemand heeft zo’n abonnement om alleen the blue planet te kijken. Zeker jongeren niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: TV

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef:
huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef: Als het Woord voor je gaat leven gaat netflix eruit. Die zaken kunnen niet samen gaan.
Als ik op Netflix The Blue Planet kijk, leeft het woord niet voor me?
Dit is in de categorie van: Als ik in een bordeel alleen een glaasje fris drink is dat toch prima.
Netflix herbergt een hoop riool achtig materiaal maar je kunt echt niet stellen dat iemand die Netflix heeft, daar het Woord niet voor leeft.
Dat is een veroordeling die ons niet past, wel kunnen we vraagtekens hebben of onbegrip maar dat is wat anders dan een stellige veroordeling over wel of geen levend Woord, dat oordeel komt er slechts 1 toe en gelukkig maar want ik denk als de mens dit moest doen er vreselijke vergissingen zullen worden begaan.
Klopt. Ik moet zeggen dat mijn ooit afgesloten Netflix eigenlijk niet meer wordt gebruikt. Er staan interessante documentaires op, maar ik kan heel goed zonder.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17450
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: TV

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Bezorgd schreef: Ik hoop werkelijk dat je in persoonlijk contact wat genuanceerder bent.
Ik heb niets met Netflix, maar dit soort veroordelende uitspraken zijn zo zwart-wit
In de categorie:
- een spijkerbroek komt uit de hel
- een korte broek bij HA ganger is een teken van schijngeloof.
Ds. de Boer gaat in zoiets naast zijn gemeenteleden staan , ipv erboven.
"Zet morgen een tv bij mij in de pastorie en ik hang er de hele dag voor. O wat een aantrekkingskracht had dat ding voor mij."
Precies en daarom heeft hij (en ik) geen TV.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: TV

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Ik keur een Netflix abonnement af. Niemand heeft zo’n abonnement om alleen the blue planet te kijken. Zeker jongeren niet.
Met dat laatste ben ik het eens.
Reageer eens op mijn vraag over jouw vakliteratuur. Dat brengt de mens toch ook niet verder? I.e. tot hoever kunnen we gaan? Dat is volgens mij een moeilijk te bepalen grens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17450
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: TV

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Ik keur een Netflix abonnement af. Niemand heeft zo’n abonnement om alleen the blue planet te kijken. Zeker jongeren niet.
Met dat laatste ben ik het eens.
Reageer eens op mijn vraag over jouw vakliteratuur. Dat brengt de mens toch ook niet verder? I.e. tot hoever kunnen we gaan? Dat is volgens mij een moeilijk te bepalen grens.
Ik lees best veel over oorlogsvoering . Als beroepsmilitair denk ik nog steeds dat het de roeping van de overheid is om haar burgers te beschermen. Oorlog is verschrikkelijk maar soms noodzakelijk.
Wij hebben bij defensie 1 keer per jaar gelegenheid voor een bezinningsreis. Een paar jaar geleden Auschwitz en later Normandië. Was D.Day noodzakelijk? In Auschwitz vind je het antwoord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: TV

Bericht door Grace »

J.C. Philpot schreef:Het is mijn waarneming rond me heen dat kinderen die constant achter tv of tablet worden gezet en elke dat filmpjes kijken, minder ontvankelijk worden voor indrukken van de eeuwigheid en Gods woord. En ontvankelijk voor het moderne denken en de geest van deze wereld. Natuurlijk is dat een generalisatie, en kun je ook met tvbezit restrictief zijn als je die gave bezit, maar dat is voor ons een rede om er heel terughoudend te zijn. We hebben daarom geen tv, en de kinderen zien maar weinig op youtube. En als ze wat zien is het bijvoorbeeld van Dick Baarssen over de Christenreis.

Je merkt echter in de klas dat we uitzonderingen zijn hierin. Veel kinderen kunnen vrijuit beschikken over de tablet, zelfs bij zeer ouders van meest rechtse signatuur.

Naar bewustwording hierover is zeer noodzakelijk. Er woed een strijd om de zielen van onze kinderen.
Eens en herkenbaar. Wij hebben geen TV en volgen ook geen tv-programma’s via Internet. Hooguit een enkele keer journaal of een programma wat via andere media kanalen naar ons toe komt. Ik snap trouwens niet waar mensen de tijd vandaan halen om het allemaal te kunnen volgen, maar dat terzijde.
Met de kinderen zijn we ook erg terughoudend. Onder begeleiding wat ontspannen en meestal educatieve filmpjes. We schaffen wel bewust goede, nuttige en opbouwende DVD’s aan. Om juist die kans te benutten en ze positief te beïnvloeden. Nu lezen onze kinderen erg veel boeken dus dat scheelt ook wel.
In principe is (niet gefilterd) internet imo gevaarlijker dan een TV, maar bij de TV spelen andere dingen mee, zoals sociale aspecten.
Wij hebben bewust geen TV omdat we merken dat het niet opbouwend is voor ons gezinsleven, er minder gepraat wordt en het in ons leven niets toevoegt in ons leven met de Heere. Ontspanning vinden we in samen een spelletje doen of de natuur in. We zien wel het gevaar van het doelloos achter een scherm hangen en dat je uiteindelijk moe en leeg je bed inrolt. Als je hem niet hebt, mis je hem niet en zeker niet de programma's die er opkomen. En als je echt wat gemist hebt, kom je er later vaak wel weer achter via de andere media kanalen.

Uiteindelijk is een vernieuwd hart wat alleen vervulling ervaart en vindt in Christus de enige remedie in het verantwoord omgaan met alle media kanalen. Dat is het beste filter.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: TV

Bericht door Grace »

Persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk dat een wedergeboren christen een abonnement neemt op Netflix. Ik kan dat eerlijk gezegd niet plaatsen.
Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: TV

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Ik keur een Netflix abonnement af. Niemand heeft zo’n abonnement om alleen the blue planet te kijken. Zeker jongeren niet.
Met dat laatste ben ik het eens.
Reageer eens op mijn vraag over jouw vakliteratuur. Dat brengt de mens toch ook niet verder? I.e. tot hoever kunnen we gaan? Dat is volgens mij een moeilijk te bepalen grens.
Ik lees best veel over oorlogsvoering . Als beroepsmilitair denk ik nog steeds dat het de roeping van de overheid is om haar burgers te beschermen. Oorlog is verschrikkelijk maar soms noodzakelijk.
Wij hebben bij defensie 1 keer per jaar gelegenheid voor een bezinningsreis. Een paar jaar geleden Auschwitz en later Normandië. Was D.Day noodzakelijk? In Auschwitz vind je het antwoord.
Ook daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dan staat voor mij nog steeds de inhoud boven het medium. Ik heb bv via Netflix veel documentaires over WW2 gezien. Ik voel me niet schuldig(er) wanneer ik het medium Netflix ipv het medium cd of boek gebruik.
Paar jaar terug op reis naar Normandië geweest. Zeer indrukwekkend.
Ik denk dat het onderlinge gesprek, ook met jongeren, beter over de inhoud dan de vorm/het medium kan gaan.
Plaats reactie