TV

Heb jij een televisie in huis?

Ja
34
35%
Nee
63
64%
Zeg ik niet
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 98

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: TV

Bericht door Orchidee »

Tiberius schreef:
Naar mijn mening niet.
Omdat je dan bewust een programma opzoekt, in plaats van over je heen laten komen.
Bovendien neemt een tv-toestel een flink deel van je huiskamer in beslag, een iPad niet.[/quote]

Wat een ******** allemaal!
Alles wat groter oogt dan een pc, laptop, tablet, smartphone is minder erg dan tvAfbeelding
Kom op zeg, geloof je nu echt dat iedereen die een tv in huis heeft ""alles maar over zich heen laat komen???""
En dat op andere media selectiever gekeken word?!
Nee!
Via internet is het zelfs moeilijker om "selectief" te zijn!
Hoeveel word je dmv reclame, voorfilmpjes, cookies voorgeschoteld en aangeraden om te kijken.
Méér nog dan op tv.
Het is gewoon ALTIJD nodig om waakzaam, selectief en voorzichtig te zijn!
De oog en oorpoort staan ALTIJD open!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: TV

Bericht door Orchidee »

Ambtenaar schreef:Dit is een achterhaalde discussie. Mensen kijken veel meer on demand. De jongere generaties kijken bijna geen tv meer.

Het is bovendien helemaal niet relevant meer of je en televisietoestel hebt of niet. Alle content is online beschikbaar.
Precies, mijn kinderen hebben/willen/hoeven géén tv.
Ze zijn er wél mee opgegroeid.
Vandaar dat ze al selectief zijnAfbeelding
Ik voel me niet beter dan een ander hoor!!!
Opvoeding en voorleven zijn de moeilijkste beroepen en taken in dit leven!!!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: TV

Bericht door Grace »

Zeeuw schreef:
Grace schreef:
Mara schreef:
Grace schreef: Ik geef vooral aan dat ik niet begrijp dat je als christen (biddend) een keuze maakt voor het aanschaffen van Netflix. Volgens mij zeg jij dat ook? Dat het wel gebeurt zie ik ook, maar ik begrijp het gewoon niet.
Wordt voor alles biddend een keuze gemaakt denk je?
Misschien ligt daar het grootste probleem?
Ook deze mag in algemeen zin en breder worden getrokken. Ik denk, laatste keer dat ik het schrijf hier, het probleem in de inhoud en niet in het medium zit.
Ok, maar als je dit medium niet aanschaft, kom je ook niet in aanraking met verkeerde inhoud, waarvan hier gezegd wordt dat het meeste bij het riool hoort. Dan kom je ook niet onnodig in verleiding.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: TV

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Mara schreef:
Ambtenaar schreef:Dit is een achterhaalde discussie. Mensen kijken veel meer on demand.
Inderdaad.
ejvl schreef:Ik weet niet precies wat er met "zappen" bedoeld wordt maar wat ik weet is dat er op de tv zelf ook met een gids gewerkt wordt waarin je dus actief een programma opzoekt.
Met zappen wordt bedoeld dat je de tv (standaard) aan zet en alle kanalen langsgaat om te kijken of er iets is.
Dat doen mensen dan als ze in een vakantiehuisje zijn en er staat een tv. :D
liz boer schreef:Onze jongste kinderen zijn 23 en 24, toen zij op de basisschool gingen klaagde de leerkrachten al over het feit dat veel kinderen niet eens legosteentjes goed op elkaar konden krijgen, in die tijd was het spelletjes doen op de pc heel populair, de motoriek ontwikkelde minder snel en ook de interessen.
Dat ligt niet aan de tv, maar aan het aantal uren dat hij aanstaat.
In die tijd had je gericht een aantal minuten kinderprogramma's, nu zijn er kanalen die 24 uur klokrond kinderseries en -filmpjes uitzenden.
J.C. Philpot schreef:Naar bewustwording hierover is zeer noodzakelijk. Er woed een strijd om de zielen van onze kinderen.
Toen onze oudste op de reformatorische middelbare zat, ging vrijwel de hele klas (stiekem) naar de bios, als er lessen uitvielen bijvoorbeeld.

Ik denk dat we inmiddels zo visueel zijn ingesteld. Op de luchthavens, de stations, bij de slager zie je hoe de verse worst gemaakt wordt, bij de kaaswinkel zag ik hoe boerenkaas werd gekarnd. In de poli werden filmpjes vertoond, in de wachtkamer van de huisarts kregen we te zien
hoe verschillende aandoeningen worden behandeld. Overal hangen beeldschermen.
Sorry maar van zulke posts krijg ik kriebels. Jij weet wat mensen doen in hun vakantiehuisje als er een TV staat . De hele klas ging stiekem naar de bios enz.
Dit zijn altijd de argumenten om TV bezit goed te praten. Nog één? Anders kijken ze bij de buren. :banghead

Zo dit moest ik even kwijt.

Maar idd met alleen de TV buiten de deur houden redden wij het niet maar om hem binnen te halen redden wij het zeker niet.
Ik ken helaas ook kerkelijke jongeren die zonder TV maar met een netflix abonnement zich doodkijken. Als het Woord voor je gaat leven gaat netflix eruit. Die zaken kunnen niet samen gaan.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding wil je nu een sticker?AfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: TV

Bericht door Orchidee »

Hendrikus schreef:
huisman schreef: Als het Woord voor je gaat leven gaat netflix eruit. Die zaken kunnen niet samen gaan.
-DIA- schreef: Ik heb in mijn leven nog nooit een echt kind van God gezien dat make-up gebruikte of met een kort broekje liep.
Sorry maar van zulke posts krijg ik kriebels, om maar eens iemand te citeren :fouet
AfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: TV

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Bezorgd schreef: Ik hoop werkelijk dat je in persoonlijk contact wat genuanceerder bent.
Ik heb niets met Netflix, maar dit soort veroordelende uitspraken zijn zo zwart-wit
In de categorie:
- een spijkerbroek komt uit de hel
- een korte broek bij HA ganger is een teken van schijngeloof.
Ds. de Boer gaat in zoiets naast zijn gemeenteleden staan , ipv erboven.
"Zet morgen een tv bij mij in de pastorie en ik hang er de hele dag voor. O wat een aantrekkingskracht had dat ding voor mij."
Maar die aantrekkingskracht telt niet voor iedereen!
Zelfs wereldse/ongelovige mensen zijn kritisch (vaak kritischer dan wij)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17470
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: TV

Bericht door huisman »

liz boer schreef:
huisman schreef:
Bezorgd schreef:
huisman schreef:[

Maar idd met alleen de TV buiten de deur houden redden wij het niet maar om hem binnen te halen redden wij het zeker niet.
Ik ken helaas ook kerkelijke jongeren die zonder TV maar met een netflix abonnement zich doodkijken. Als het Woord voor je gaat leven gaat netflix eruit. Die zaken kunnen niet samen gaan.
Ik hoop werkelijk dat je in persoonlijk contact wat genuanceerder bent.
Ik heb niets met Netflix, maar dit soort veroordelende uitspraken zijn zo zwart-wit
Het evangelie is zwart wit . Brede of smalle weg. Op welke weg kom ik Netflix tegen denk je? Lees de Christenreis nog maar eens. Vluchten uit de stad verderf en een pelgrim/vreemdeling worden op deze aarde.

Dus blijf ik mijn stelling voorlopig handhaven.
Hoewel ik je stelling wel steunt, er zijn ook mensen die dit zeggen van internet, radio, alle bewegende beelden, misschien moeten we elkaar scherp houden, blijf ik bij de afgrond vandaan of ga ik op het randje lopen.
Volkomen eens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4003
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: TV

Bericht door Terri »

Ik ben het ook met de 'geheelonthouders' eens, maar pas op voor een houding; 'ik dank U, dat ik niet ben als al die Netflix kijkers' .
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: TV

Bericht door Grace »

Terri schreef:Ik ben het ook met de 'geheelonthouders' eens, maar pas op voor een houding; 'ik dank U, dat ik niet ben als al die Netflix kijkers' .
Een heel goed punt Terri!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17470
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: TV

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Ik keur een Netflix abonnement af. Niemand heeft zo’n abonnement om alleen the blue planet te kijken. Zeker jongeren niet.
Met dat laatste ben ik het eens.
Reageer eens op mijn vraag over jouw vakliteratuur. Dat brengt de mens toch ook niet verder? I.e. tot hoever kunnen we gaan? Dat is volgens mij een moeilijk te bepalen grens.
Ik lees best veel over oorlogsvoering . Als beroepsmilitair denk ik nog steeds dat het de roeping van de overheid is om haar burgers te beschermen. Oorlog is verschrikkelijk maar soms noodzakelijk.
Wij hebben bij defensie 1 keer per jaar gelegenheid voor een bezinningsreis. Een paar jaar geleden Auschwitz en later Normandië. Was D.Day noodzakelijk? In Auschwitz vind je het antwoord.
Ook daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dan staat voor mij nog steeds de inhoud boven het medium. Ik heb bv via Netflix veel documentaires over WW2 gezien. Ik voel me niet schuldig(er) wanneer ik het medium Netflix ipv het medium cd of boek gebruik.
Paar jaar terug op reis naar Normandië geweest. Zeer indrukwekkend.
Ik denk dat het onderlinge gesprek, ook met jongeren, beter over de inhoud dan de vorm/het medium kan gaan.
Jongeren houden wel van radicale keuzes .Ze begrijpen heel goed dat hun kijkgedrag niet deugd. Ze horen liever van een radicale afwijzing dan allerlei genuanceer.
Ze kijken dan ook ongelovig naar mensen die zeggen dat ze een Netflix abonnement hebben alleen voor verantwoord docu’s . Ja ja dat zal wel denken ze dan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11680
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: TV

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Jongeren houden wel van radicale keuzes .Ze begrijpen heel goed dat hun kijkgedrag niet deugd. Ze horen liever van een radicale afwijzing dan allerlei genuanceer.
Ze kijken dan ook ongelovig naar mensen die zeggen dat ze een Netflix abonnement hebben alleen voor verantwoord docu’s . Ja ja dat zal wel denken ze dan.
Daarover durf ik gerust het gesprek met ze aan te gaan. Je zult toch samen over kijkgedrag enz moeten spreken. Wat kan wel, wat niet en waarom wel of niet. Als je alleen komt roepen ‘dit mag niet, dat mag niet’ verlies je ze volgens mij snel. Jezelf eerlijk en kwetsbaar opstellen werkt m.i. het beste. Als je dat laatste niet doet en alleen checklistjes aanlegt, zullen ze inderdaad ‘ja ja, dat zal wel’ denken.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: TV

Bericht door liz boer »

Terri schreef:Ik ben het ook met de 'geheelonthouders' eens, maar pas op voor een houding; 'ik dank U, dat ik niet ben als al die Netflix kijkers' .
Hahahaha precies
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4146
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: TV

Bericht door Maanenschijn »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Zeeuw schreef: Met dat laatste ben ik het eens.
Reageer eens op mijn vraag over jouw vakliteratuur. Dat brengt de mens toch ook niet verder? I.e. tot hoever kunnen we gaan? Dat is volgens mij een moeilijk te bepalen grens.
Ik lees best veel over oorlogsvoering . Als beroepsmilitair denk ik nog steeds dat het de roeping van de overheid is om haar burgers te beschermen. Oorlog is verschrikkelijk maar soms noodzakelijk.
Wij hebben bij defensie 1 keer per jaar gelegenheid voor een bezinningsreis. Een paar jaar geleden Auschwitz en later Normandië. Was D.Day noodzakelijk? In Auschwitz vind je het antwoord.
Ook daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dan staat voor mij nog steeds de inhoud boven het medium. Ik heb bv via Netflix veel documentaires over WW2 gezien. Ik voel me niet schuldig(er) wanneer ik het medium Netflix ipv het medium cd of boek gebruik.
Paar jaar terug op reis naar Normandië geweest. Zeer indrukwekkend.
Ik denk dat het onderlinge gesprek, ook met jongeren, beter over de inhoud dan de vorm/het medium kan gaan.
Jongeren houden wel van radicale keuzes .Ze begrijpen heel goed dat hun kijkgedrag niet deugd. Ze horen liever van een radicale afwijzing dan allerlei genuanceer.
Ze kijken dan ook ongelovig naar mensen die zeggen dat ze een Netflix abonnement hebben alleen voor verantwoord docu’s . Ja ja dat zal wel denken ze dan.
Toen wij de keuze maakten om te stoppen (zie linkje in mijn eerste post aan het begin) met 'gewoon' tv kijken heeft dat bij onze kinderen best behoorlijk wat gemopper gegeven. Toch is er nu terugkijkend begrip en instemming. Geen van de kinderen heeft Netflix. Wij als ouders ook niet. Maar met kinderen een proces van bewustwording ondergaan over wat de wereld bied online, Netflix, Popcorn Time, Spotify , Vimeo, Soundcloud, Insta, Snap en weet ik nog meer is heeeel hard nodig. Ik kom best veel ouders die volstrekt niet weten wat er allemaal op een mobieltje te voorschijn komt. Dus radicaliteit is goed, maar niet genoeg.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: TV

Bericht door Orchidee »

Ligt er ook nog aan hoe oud je kinderen zijn.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw
Berichten: 11680
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: TV

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:
Toen wij de keuze maakten om te stoppen (zie linkje in mijn eerste post aan het begin) met 'gewoon' tv kijken heeft dat bij onze kinderen best behoorlijk wat gemopper gegeven. Toch is er nu terugkijkend begrip en instemming. Geen van de kinderen heeft Netflix. Wij als ouders ook niet. Maar met kinderen een proces van bewustwording ondergaan over wat de wereld bied online, Netflix, Popcorn Time, Spotify , Vimeo, Soundcloud, Insta, Snap en weet ik nog meer is heeeel hard nodig. Ik kom best veel ouders die volstrekt niet weten wat er allemaal op een mobieltje te voorschijn komt. Dus radicaliteit is goed, maar niet genoeg.
Dat proces van bewustwording, samen, ondergaan is mijns inziens heel belangrijk. Meer nog dan de radicaliteit. Als je kinderen 'droogzet' zonder gesprek, gaat het heel vaak (later) juist de andere kant op.
Plaats reactie