Bevinding (geloofsbeleving)

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Maanenschijn »

Arja schreef:
Bertiel schreef: 04 okt 2023, 11:14
Maanenschijn schreef: 04 okt 2023, 10:50
De eerste situatie vind ik heel lastig te duiden. Eigenlijk weet ik niet goed wat ik daar mee moet. Daarom was het ook een open vraag. Zou het kunnen zijn dat je verstandelijk de preek kunt beoordelen over de geestelijke strekking van de gepreekte bevinding? Ik vind het vooral lastig als mensen aangeven Christus niet te kennen, maar wel de bevindelijke elementen (of juist het missen daarvan) uit een preek te kunnen beoordelen.
ik zou in die situatie verkerend toch voorzichtig de vraag stellen over het hart en of we geen andere prioriteiten moeten hebben dan een preek be/veroordelen
Ik denk dat sommige mensen in staat zijn om preken te beoordelen op geestelijke inhoud, zelfs als ze Christus niet persoonlijk kennen of Zijn genade nog niet hebben ervaren. Dit is mogelijk, omdat intellectuele beoordeling en geestelijke overtuiging niet noodzakelijk hand in hand gaan.
Ik heb eens nagedacht over je bericht @Arja. Een intellectuele beoordeling van bevindelijkheid. Een soort analyse met constatering. Mogelijk heb je wel gelijk dat dat mogelijk is. Het geeft me in ieder geval een antwoord op de vraag die ik stelde en geeft ook dat ik mogelijk wat beter begrijp hoe (naar eigen zeggen) onbekeerde mensen toch het bevindelijk element (kunnen) beoordelen en er wat van vinden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door DDD »

Ik vind dat een twijfelachtig standpunt. Een ongelovige kan wel allerlei verschillen horen en daar soms heel vérgaande conclusies aan verbinden. Het is zelfs mogelijk dat diegene daarbij hoofd- en bijzaken onderscheidt.

Maar dat is nu juist niet wat je doet als je geestelijke zaken met geestelijke zaken samenvoegt.

Ik vraag mij trouwens sterk af of de neiging die in delen van de reformatorische gezindte bestaat om beoordelend te luisteren of de ander wel aan de eigen geestelijke maatstaven voldoet uberhaupt kan samengaan met werkelijk geestelijk leven.

Dat is niet hetzelfde als onderscheiden waar het op aankomt. Al kennen alle gelovigen in dit leven ten dele.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Thea »

Ik lees net een stukje in de Saambinder over het werk van de Heilige Geest. Ik wil hier graag een stukje uit delen.
Er wordt een citaat van Calvijn uit de institutie aangehaald . Calvijn zegt:" De Heilige Geest is de Geest van God, Die de mens voor Gods rechterstoel plaatst en God in beginsel doet kennen in de ziel. Hij gebruikt daar Gods wet voor, die in de ziel van de mens gaat functioneren. De wet laat de zondaar zien wat God van hem eist, maar ook dat God moet toornen over de overtreding van Zijn wet". Indringend en eerlijk beschrijft Calvijn op meerdere plaatsen de noodzaak van het verbrijzelende en ontdekkende werk van de Heilige Geest door de wet. Zo wordt de hoogmoed van het vlees afgetrokken en komt een mens in berouw voor God. "Dit is de voorbereiding om Christus te zoeken", zegt Calvijn. Christus verenigt Zich met de zondaar en de zondaar verenigt zich door de werking van de Heilige Geest met Christus door het geloof.

Dit stukje vond ik wel bij deze discussie passen.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door CvdW »

Stel het bijzonder op prijs dat de vindplaats erbij wordt gegeven. Een snelle check gaf geen resultaat.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Thea »

Mijn bron was de Saambinder . Ds Brijder heeft een scriptie geschreven over: 'Het getuigenis van de Heilige Geest bij Calvijn'. Calvijn spreekt in boek 1 van de Institutie over het getuigende werk van de Heilige Geest ivm het gezag van Gods Woord. Hij spreekt daar in boek 3 ook over, als het gaat over de toepassing van het werk van Christus in de ziel. Verder kan ik het niet specificeren, want ik heb zelf de Institutie niet.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Thea »

Hij zegt trouwens nog veel meer mooie dingen in het artikel. Het echte gg-geluid ( gegrond op Calvijn) :huhu
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Maanenschijn »

Thea schreef:Hij zegt trouwens nog veel meer mooie dingen in het artikel. Het echte gg-geluid ( gegrond op Calvijn) :huhu
Je bevestigd weer alle clichés.

Ik wil je graag 1 Korinthe 12 aanbevelen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door KDD »

THEODORUS VAN DER GROE schreef:
1. Een bloot werk van overtuiging, hoedanig het dan ook wezen moge, kan op zichzelf, niemand enig part of deel aan Christus en aan de zaligheid geven.

2. Geen overtuiging zal ooit heilzaam of zaligmakend zijn, dan die door de krachtdadige werking des Geestes in 's mensen hart dadelijk doorbreekt tot een oprecht-gelovige kennis en omhelzing van de Heere Jezus, zoals Hij ons wordt voorgedragen in de beloften van het Heilig Evangelie.

3. Niemand moet dus zijn staat of de hoop zijner zaligheid immer bouwen op een grond van blote overtuiging, maar alleen op Christus door een oprecht geloof.

4. Dus moet het dan noodzakelijk door ons gehouden voor een vaste regel in het Christendom, dat zolang als iemand de Heere Jezus niet kent, met een geestelijke en gelovige kennis van bijzondere toe-eigening voor zichzelf van een hartelijk vertrouwen op Hem en Zijn genade, op grond van de beloften van het Heilig Evangelie, hij dan ook nog geen waar zaligmakende overtuiging bekomen heeft met die ontdekking van zonde en vloek, verdoemenis, onmacht, enz.

5. Het kan niet anders dan ten uiterste schadelijk en gevaarlijk zijn, wanneer degenen, die van hun ongeloof en hun vijandschap tegen Christus nog nimmer recht overtuigd zijn geweest, nochtans rust voor hun zielen willen scheppen uit een algemene en onvolkomen wettische overtuiging, die hun niet geheel vernedert en vatbaar maakt voor de vrije genade des Evangelies.
Deze stellingen zijn hier verder uitgewerkt: https://theologienet.nl/bestanden/groe- ... lingen.pdf
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Thea schreef: 07 okt 2023, 10:59 Ik lees net een stukje in de Saambinder over het werk van de Heilige Geest. Ik wil hier graag een stukje uit delen.
Er wordt een citaat van Calvijn uit de institutie aangehaald . Calvijn zegt:" De Heilige Geest is de Geest van God, Die de mens voor Gods rechterstoel plaatst en God in beginsel doet kennen in de ziel. Hij gebruikt daar Gods wet voor, die in de ziel van de mens gaat functioneren. De wet laat de zondaar zien wat God van hem eist, maar ook dat God moet toornen over de overtreding van Zijn wet". Indringend en eerlijk beschrijft Calvijn op meerdere plaatsen de noodzaak van het verbrijzelende en ontdekkende werk van de Heilige Geest door de wet. Zo wordt de hoogmoed van het vlees afgetrokken en komt een mens in berouw voor God. "Dit is de voorbereiding om Christus te zoeken", zegt Calvijn. Christus verenigt Zich met de zondaar en de zondaar verenigt zich door de werking van de Heilige Geest met Christus door het geloof.

Dit stukje vond ik wel bij deze discussie passen.
Ik kan het niet terugvinden, in de Institutie en verder ook niet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Thea »

Oké, ik ga er van uit dat die dominee het niet uit zijn duim heeft gezogen. Het zal er dus toch ergens in staan. Waarom moet het ontkracht worden? Om je eigen ingegraven posities niet prijs te hoeven geven? Het gaat mij @Maanenschijn helemaal niet om partijdigheid. Het gaat mij om de beschuldigingen die die de gg veelvuldig worden gedaan, te ontkrachten. Ik wordt 'doodmoe ' van al die beschuldigingen en stokpaardjes van verschillende mensen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Thea »

En heb je het stuk wat Posthoorn had geplaatst van Witsius gelezen? Daar hoor ik niemand over.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Posthoorn »

Thea schreef: 09 okt 2023, 10:23 En heb je het stuk wat Posthoorn had geplaatst van Witsius gelezen? Daar hoor ik niemand over.
Nee, dat valt mij ook op. :hum
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Maanenschijn »

Thea schreef:En heb je het stuk wat Posthoorn had geplaatst van Witsius gelezen? Daar hoor ik niemand over.
Zeker, dat heb ik.

Ik word doodmoe van het verwaande kerkisme van de GG (en niet allen GG), in real life en hier op RF. Die raakt me inwendig. Het ene lid van de wereldwijde kerk is beter dan het andere lid in eigen oog.

Maar mogelijk is het een wisselwerking, of actie-reactie en draag ik daar ook aan bij.

De inhoudelijke discussie kan blijkbaar niet gevoerd worden zonder die over de kerkelijke lijnen te laten lopen. Dat vind in verdrietig aan jouw post. Dat doet overigens niks af aan de waardering die ik heb over de inhoudelijke bijdragen van je over dit belangrijke onderwerp: bevinding. Want ik denk dat bevinding onmisbaar is. In persoonlijk leven als in de prediking.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Inwoner »

Thea schreef: 09 okt 2023, 10:23 En heb je het stuk wat Posthoorn had geplaatst van Witsius gelezen? Daar hoor ik niemand over.
Beste Thea,

Ik ken je verder niet. Ik begrijp uit je bijdragen dat je met raadsels over het geloof en de geloofsbeleving loopt. Misschien is het een overweging om dit soort raadsels niet aan het forum voor te leggen. Je ziet dat er op dit forum bepaald niet pastoraal mee omgegaan wordt en het helpt jou niet bepaald verder.
Ik waardeer je intentie, maar misschien is het beter om met een ambtsdrager over dit soort zaken te praten. En het is altijd goed om buiten je eigen veilige omgeving te kijken, maar de manier waarop er met jouw vragen wordt omgegaan, lijkt me wat ver afstaan van wat ik lees in Galaten 5 : 13 (b).
Of ben ik aan het dwalen?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Thea »

Beste inwoner en Maanenschijn, ik begrijp jullie opmerkingen. Als ik het niet meer zie zitten op rf, stop ik er mee. Dus dat is niet waar ik mee zit. Het zal eerder een actie-reactie verhaal zijn, wat Maanenschijn signaleert. Ik reageer soms wat fel, omdat ik ook veel felle reacties op de gg waarneem op dit forum. En iets wat je lief is, wil je graag verdedigen. Het zit meer in die hoek. En graag zou ik ook constructievere discussies hier waarnemen. Wat dat betreft mis ik huisman erg. Ik vond zijn bijdragen altijd heel doorwrocht en wat mij betreft genuanceerd genoeg.
Plaats reactie