Smartphones en jongeren

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Smartphones en jongeren

Bericht door Nasrani »

DDD schreef:Toch denk ik dat ook de motivering van het Calvijn College een punt heeft. Al zijn de formuleringen dan weer zodanig dat ik niet het idee heb dat een communicatiemedewerker heeft meegekeken. Je weet toch vooraf dat alle landelijke media jouw brief gaan citeren, en ik vind dat de formuleringen niet de indruk wekken dat de school daar goed rekening mee houdt.
Die is er zeker. Maar het lijkt nu wel alsof alles al besloten is... In de brief wordt gevraagd naar de mening van de ouders. En aan de hand daarvan wordt gekeken of er voldoende draagvlak is....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ambtenaar
Berichten: 9348
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Smartphones en jongeren

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Toch denk ik dat ook de motivering van het Calvijn College een punt heeft. Al zijn de formuleringen dan weer zodanig dat ik niet het idee heb dat een communicatiemedewerker heeft meegekeken. Je weet toch vooraf dat alle landelijke media jouw brief gaan citeren, en ik vind dat de formuleringen niet de indruk wekken dat de school daar goed rekening mee houdt.
Ik weet niet of die motivering erg aansluit bij de belevingswereld van de jongeren.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Smartphones en jongeren

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: Alles maar dan ook alles is doordrenkt met ikke ikke ikke... schoppen tegen het moraal. Of erger God. Het werkt verslavend.
Je overdrijft Lilian. Dit is helemaal niets nieuws. Sinds de jaren '60 is het altijd roerig geweest onder de pubers en de studenten.
Dat hoort bij de leeftijd, het heette niet voor niets Sturm und Drang periode.
Gelukkig komen de meeste pubers die het IKKE hoog in het vaandel hadden, goed terecht.
Ik zat op een christelijke middelbare school waar de meiden geen broek aan mochten.
Toen we in het eindexamenjaar zaten, besloten we dat hier een einde aan moest komen en spraken we af allemaal in een lange broek naar school te komen. Ik heb er ook aan meegedaan. (kreeg later uiteraard straf van mijn vader)
Lilian1975 schreef:Maar tijdens de reis lekker met dat rotding aan hun oren. Geen palmen, cantates of klassiek. Maar rotmuziek. Uren lang.
Ik ken heel weinig pubers die naar geestelijke of klassieke muziek luister(d)en.
Ik luisterde stiekem naar muziek die mijn kinderen nu heel braaf vinden.
Veel nummers van The Beatles bijvoorbeeld, kun je nu terughoren op classic fm.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Smartphones en jongeren

Bericht door helma »

Ik denk niet dat Lilian overdrijft.
De duivel heeft heel veel macht via de muziek die ze luisteren en wat er verder ook nog door de oog-en oorpoort binnenkomt.
Zijn beslist geen onschuldige dingen die vrijblijvend binnenkomen.
De zorgen zijn groter dan jij denkt. Wees maar dankbaar als je het bij je eigen kind(eren) niet herkent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Smartphones en jongeren

Bericht door Jantje »

Ja, en tóch, er worden ook nog groepen jongeren gevonden die zich daar níet mee bezig houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Smartphones en jongeren

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik denk niet dat Lilian overdrijft.
De duivel heeft heel veel macht via de muziek die ze luisteren en wat er verder ook nog door de oog-en oorpoort binnenkomt.
Zijn beslist geen onschuldige dingen die vrijblijvend binnenkomen.
De zorgen zijn groter dan jij denkt. Wees maar dankbaar als je het bij je eigen kind(eren) niet herkent.
Ik bedoelde dat zij denkt dat dit van deze tijd is. Althans, zo las ik dat. Als het niet zo is, excuses.
Het is al enkele generaties aan de gang, het schoppen tegen het gezag en de regels.

Ik herken het als eerste bij mezelf! Ik was echt niet anders als puber.
En mijn kinderen beluisteren ook geen Psalmen op hun I phone.

Maar met de meeste pubers komt het goed. Ik heb nichtjes en neefjes die letterlijk hun CD's doormidden hebben gebroken.

Als iedereen een boek zou lezen in die bus, komt dat in feite op hetzelfde neer, en wordt er ook niet met elkaar gesproken.
Pubers zijn in de regel niet zo van de diepgaande gesprekken, maar meer van gein trappen in de bus. Dus misschien is de chauffeur hier wel erg blij mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Smartphones en jongeren

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Ja, en tóch, er worden ook nog groepen jongeren gevonden die zich daar níet mee bezig houden.
Echt niet op de middelbare, want als er iets is dat je niet wilt, is uit de groep vallen.
De "braverd" die wel een Psalm zou willen beluisteren, wordt uitgelachen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Smartphones en jongeren

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Jantje schreef:Ja, en tóch, er worden ook nog groepen jongeren gevonden die zich daar níet mee bezig houden.
Echt niet op de middelbare, want als er iets is dat je niet wilt, is uit de groep vallen.
De "braverd" die wel een Psalm zou willen beluisteren, wordt uitgelachen.
En toch, ze zijn er. En niet alleen enkelen, maar ook groepen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Smartphones en jongeren

Bericht door Mara »

Jantje schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef:Ja, en tóch, er worden ook nog groepen jongeren gevonden die zich daar níet mee bezig houden.
Echt niet op de middelbare, want als er iets is dat je niet wilt, is uit de groep vallen.
De "braverd" die wel een Psalm zou willen beluisteren, wordt uitgelachen.
En toch, ze zijn er. En niet alleen enkelen, maar ook groepen.
Heb je het nu over 13/14/15 jarigen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Smartphones en jongeren

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Jantje schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef:Ja, en tóch, er worden ook nog groepen jongeren gevonden die zich daar níet mee bezig houden.
Echt niet op de middelbare, want als er iets is dat je niet wilt, is uit de groep vallen.
De "braverd" die wel een Psalm zou willen beluisteren, wordt uitgelachen.
En toch, ze zijn er. En niet alleen enkelen, maar ook groepen.
Heb je het nu over 13/14/15 jarigen?
Jawel; en ook 16- en 17-jarigen.
Laten we alsjeblieft niet doen alsof de smartphone iedereen heeft verslonden. Zeker, het is een ernstige ontwikkeling, maar ik vind het wel een beetje stigmatiserend om álle jongeren over één kam te scheren. Er is gelukkig ook nog een deel dat er niet-ontvankelijk voor is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28928
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Smartphones en jongeren

Bericht door DDD »

Maar dat wil niet perse zeggen dat ze geen smartphone gebruiken hoor. Ik vind het ook allemaal nogal zwart-wit gesteld.
Online
merel
Berichten: 10003
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Smartphones en jongeren

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Toch denk ik dat ook de motivering van het Calvijn College een punt heeft. Al zijn de formuleringen dan weer zodanig dat ik niet het idee heb dat een communicatiemedewerker heeft meegekeken. Je weet toch vooraf dat alle landelijke media jouw brief gaan citeren, en ik vind dat de formuleringen niet de indruk wekken dat de school daar goed rekening mee houdt.
Ik weet niet of die motivering erg aansluit bij de belevingswereld van de jongeren.
Moet altijd iets aansluiten bij de belevingswereld van een kind c.q. jongere? Ongeacht de motivering; het mag gewoon niet meer. Lijkt mij dat het dan klaar is, tenzij de school bezwaren in overweging neemt.
Online
merel
Berichten: 10003
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Smartphones en jongeren

Bericht door merel »

Verder eens met Mara! Het lijkt mij normaal dat een puber met zichzelf bezig is. Niet fijn voor de omgeving, maar wel normaal.
En bezig zijn met muziek, film, vrienden lijkt mij ook erg normaal. Uit allerlei onderzoeken komt juist naar voren dat de jeugd veel braver is dan voorheen.

Ik denk dat het probleem meer is dat de refo ouders hier niet mee om kunnen gaan, omdat het voorheen niet voor handen was. Als je geen tv in huis had, hield het op voor de jeugd. Dus dat vraagt van ouders om al op hele jonge leeftijd met kinderen in gesprek te gaan over de filmpjes die ze kijken. Net zoals ik afgelopen week uitgebreid met zoonlief een gesprek had waarom ik Lego Ninjago liever niet in huis had en de filmpjes op de tablet liever niet wilde hebben Dat had ik al vaker gedaan met hem, hij luisterde ook een aantal keren niet, maar nu viel het kwartje. Dat is in het klein, maar begint dus al wel heel jong.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Smartphones en jongeren

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Maar dat wil niet perse zeggen dat ze geen smartphone gebruiken hoor. Ik vind het ook allemaal nogal zwart-wit gesteld.
Zeker niet. 98% van het predikantenkorps heeft er ook één. Maar ik bedoelde er mee te zeggen dat ze niet-ontvankelijk zijn voor de foute kant van een smartphone.

Verder moet ik denken aan ds. De Leeuw, ik hoorde hem eens, op zijn zo karakteristieke manier, zeggen dat de smartphone voor sommigen echt een smartphone is geworden. Maar hij betrok daar niet alleen de jongeren, maar ook de ouderen bij. En dat gebeurt in dit draadje te weinig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Smartphones en jongeren

Bericht door Mara »

Vanaf vandaag mag je je smartphone niet meer in je hand hebben als je fietst.
Er is geen overgangstijd en geen gedoogbeleid, dus als iemand betrapt wordt krijgt ie meteen een bon.
De vader van Tommy-Boy, een jongen die een aantal jaren geleden doodgereden werd omdat hij appte terwijl hij fietste, heeft zich hier hard voor gemaakt.
Dappere vader.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie