Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
Mattheüs 23:13
"Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan."
Deze tekst heb ik altijd opmerkelijk gevonden. Een mens is dus in staat om het koninkrijk der hemelen te sluiten voor een ander. Een zeer ernstige waarschuwing van de Heere Jezus! Hoe moeten we deze tekst zien in onze tijd? Waar moeten we dan aan denken? Zijn er bijvoorbeeld nu predikanten die door hun prediking anderen beletten in te gaan? Dat zijn dus dwaalleraren? Waar zijn ze aan te herkennen? Hoe zit het met het onwederstandelijk werk van de Heilige Geest? Hoe denkt het forum hierover?
"Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan."
Deze tekst heb ik altijd opmerkelijk gevonden. Een mens is dus in staat om het koninkrijk der hemelen te sluiten voor een ander. Een zeer ernstige waarschuwing van de Heere Jezus! Hoe moeten we deze tekst zien in onze tijd? Waar moeten we dan aan denken? Zijn er bijvoorbeeld nu predikanten die door hun prediking anderen beletten in te gaan? Dat zijn dus dwaalleraren? Waar zijn ze aan te herkennen? Hoe zit het met het onwederstandelijk werk van de Heilige Geest? Hoe denkt het forum hierover?
Re: Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
Ik denk dat je moet uitkijken dit aan concrete personen toe te schrijven.
Volgens mij is deze uitspraak in een bepaalde tijd aan concrete mensen gegeven. Er is mijns inziens geen noodzaak dat dit verschijnsel nu nog steeds aan de orde zou zijn.
Maar ik denk dat deze waarschuwing onder andere is bedoeld voor predikanten die andere mensen op onbijbelse gronden onzeker maken over de waarheid van hun geloof en daarmee het basisvertrouwen van andere gelovigen aantasten. Je ziet in kerken waar vaak zo gepreekt wordt, dat weinig mensen tot geloof komen.
Volgens mij is deze uitspraak in een bepaalde tijd aan concrete mensen gegeven. Er is mijns inziens geen noodzaak dat dit verschijnsel nu nog steeds aan de orde zou zijn.
Maar ik denk dat deze waarschuwing onder andere is bedoeld voor predikanten die andere mensen op onbijbelse gronden onzeker maken over de waarheid van hun geloof en daarmee het basisvertrouwen van andere gelovigen aantasten. Je ziet in kerken waar vaak zo gepreekt wordt, dat weinig mensen tot geloof komen.
Re: Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
Het ingaan in het Koninkrijk wordt hier genoemd als zijnde het aannemen van het Evangelie. Jezus noemt het Koninkrijk der hemelen vaak, is gelijk aan... is gelijk aan... Wat de Farizeeën en Schriftgeleerden doen is het beletten dat men het Evangelie aanneemt. En ja, dat kan in onze tijd ook nog. Zeker. Ook in onze rechtse gemeenten. Met name het koesteren van een 'van verre staand geloof' als kenmerk van het meest zuivere. Dat is een groot gevaar in onze tijd waardoor het doorbrekend werk verhinderd wordt. Al weet ik niet of ik dat zou willen vergelijken met het optreden van de Farizeeën destijds. Ik durf dat niet aan.
Re: Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
En vervolgens maak je in je volgende zin een toepassing naar de huidige predikanten. Begrijp ik dat goed.DDD schreef:Volgens mij is deze uitspraak in een bepaalde tijd aan concrete mensen gegeven. Er is mijns inziens geen noodzaak dat dit verschijnsel nu nog steeds aan de orde zou zijn.
- J.C. Philpot
- Berichten: 9002
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
De letterlijke betekenis van geveinsden / hupokritai is volgens mij toneelspeler. Het gaat dus om Farizeeën en Schriftgeleerden (op zichzelf is het positief om een schriftgeleerde te zijn) die toneelspelen. Ze ambiëren een functie in het religieuze gebeuren, maar doen dit voor persoonlijk gewin (geld, eer, etc). Ze zijn niet echt, en doen niet wat ze zelf zeggen. Hun doel is niet om mensen in het koninkrijk van God te brengen, maar ze zijn een struikelblok. Valse herders die zichzelf weiden in plaats van hun schapen.
Deze valse herders zijn er tegenwoordig ook nog. Herders voor het geld, voor eer, macht etcetera. Sommigen zullen net als de farizeeën door wetticisme te veel lasten opleggen. Sommigen zullen zonden geen zonden noemen. En sommigen zijn misschien rechtzinnig. Maar ze hebben niet het hart van een herder, om de schapen naar de grote Herder te brengen. En dat laatste is volgens mij de kern. Daar kijken we overheen als we ons alleen op de regeltjes focussen.
Deze valse herders zijn er tegenwoordig ook nog. Herders voor het geld, voor eer, macht etcetera. Sommigen zullen net als de farizeeën door wetticisme te veel lasten opleggen. Sommigen zullen zonden geen zonden noemen. En sommigen zijn misschien rechtzinnig. Maar ze hebben niet het hart van een herder, om de schapen naar de grote Herder te brengen. En dat laatste is volgens mij de kern. Daar kijken we overheen als we ons alleen op de regeltjes focussen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
Zeker. Het is altijd goed om te kijken of je kunt leren van dingen die in de Bijbel staan, ook al zijn ze niet rechtstreeks aan jou geschreven. Dat is toch niet raar? Er wordt nog steeds gepreekt uit de brieven aan Timotheüs.Ad Anker schreef:En vervolgens maak je in je volgende zin een toepassing naar de huidige predikanten. Begrijp ik dat goed.DDD schreef:Volgens mij is deze uitspraak in een bepaalde tijd aan concrete mensen gegeven. Er is mijns inziens geen noodzaak dat dit verschijnsel nu nog steeds aan de orde zou zijn.
Maar ik zou er bezwaar tegen hebben om alles dan één op één toe te passen. Je mag geestelijke lessen trekken, maar geen overhaaste conclusies.
Re: Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
Wee de prediker die een mens rust geeft op en niet houdbare grond.
Maar tevens: wee de mens, doe op zo'n grote zaligheid geen acht neemt.
Gaat er dan iemand vrijuit?
Hebben we dan zo ons eigen vonnis getekend?
Is de nood echt nood, besproken houdbare nood, of ingeleefde en niet houdbare nood?
Ik geloof toch dat het niet zo goed met ons is als we geen onhoudbare nood kennen.
Ik hoorde bekende dominee zeggen: Spreek ik nu een vreemde taal?
We horen weinig over nood.
Dat is het eerste waar ik en iedereen wel eens ernstig over mag/mogen nadenken, en tot onszelf inkeren. De strijd is in de eerste plaats persoonlijk: Strijdt GIJ om in te gaan.
Dan moet ik in ieder geval ophouden met redeneren en proberen anderen te overtuigen.
Het strijden voor de waarheid, zonder nood, zou toch een ijver als van Jehu kunnen zijn!
En dat moet ontdekt worden. Hiermee heb ik, denk ik, genoeg gezegd.
Maar tevens: wee de mens, doe op zo'n grote zaligheid geen acht neemt.
Gaat er dan iemand vrijuit?
Hebben we dan zo ons eigen vonnis getekend?
Is de nood echt nood, besproken houdbare nood, of ingeleefde en niet houdbare nood?
Ik geloof toch dat het niet zo goed met ons is als we geen onhoudbare nood kennen.
Ik hoorde bekende dominee zeggen: Spreek ik nu een vreemde taal?
We horen weinig over nood.
Dat is het eerste waar ik en iedereen wel eens ernstig over mag/mogen nadenken, en tot onszelf inkeren. De strijd is in de eerste plaats persoonlijk: Strijdt GIJ om in te gaan.
Dan moet ik in ieder geval ophouden met redeneren en proberen anderen te overtuigen.
Het strijden voor de waarheid, zonder nood, zou toch een ijver als van Jehu kunnen zijn!
En dat moet ontdekt worden. Hiermee heb ik, denk ik, genoeg gezegd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
Ook al ben ik het volkomen eens dat de strijd persoonlijk is staat er niet: strijd GIJ om in te gaan, maar: Lucas 13: 24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;-DIA- schreef:Wee de prediker die een mens rust geeft op en niet houdbare grond.
Maar tevens: wee de mens, doe op zo'n grote zaligheid geen acht neemt.
Gaat er dan iemand vrijuit?
Hebben we dan zo ons eigen vonnis getekend?
Is de nood echt nood, besproken houdbare nood, of ingeleefde en niet houdbare nood?
Ik geloof toch dat het niet zo goed met ons is als we geen onhoudbare nood kennen.
Ik hoorde bekende dominee zeggen: Spreek ik nu een vreemde taal?
We horen weinig over nood.
Dat is het eerste waar ik en iedereen wel eens ernstig over mag/mogen nadenken, en tot onszelf inkeren. De strijd is in de eerste plaats persoonlijk: Strijdt GIJ om in te gaan.
Dan moet ik in ieder geval ophouden met redeneren en proberen anderen te overtuigen.
Het strijden voor de waarheid, zonder nood, zou toch een ijver als van Jehu kunnen zijn!
En dat moet ontdekt worden. Hiermee heb ik, denk ik, genoeg gezegd.
Ik kan niet zeggen dat ik niet over strijd hoor, ik zie wel worstelingen, maar misschien ánders verwoord, daarom niet meteen herkend.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
Ik hoor ook veel over worstelingen. Gelukkig maar. Ik denk dat DDD dan ook gelijk heeft, dat mensen soms onzeker worden gemaakt omdat hun geloof langs een soort standaard meetlat wordt gelegd. En in deze worsteling is er zoveel onmogelijkheid in de mens zelf, dat andere mensen deze worsteling vaak nog moeilijker kunnen maken. Simpel gezegd: wordt een plantje van geloof, van water voorzien of door een snoeischaar behandeld.liz boer schreef:Ook al ben ik het volkomen eens dat de strijd persoonlijk is staat er niet: strijd GIJ om in te gaan, maar: Lucas 13: 24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;-DIA- schreef:Wee de prediker die een mens rust geeft op en niet houdbare grond.
Maar tevens: wee de mens, doe op zo'n grote zaligheid geen acht neemt.
Gaat er dan iemand vrijuit?
Hebben we dan zo ons eigen vonnis getekend?
Is de nood echt nood, besproken houdbare nood, of ingeleefde en niet houdbare nood?
Ik geloof toch dat het niet zo goed met ons is als we geen onhoudbare nood kennen.
Ik hoorde bekende dominee zeggen: Spreek ik nu een vreemde taal?
We horen weinig over nood.
Dat is het eerste waar ik en iedereen wel eens ernstig over mag/mogen nadenken, en tot onszelf inkeren. De strijd is in de eerste plaats persoonlijk: Strijdt GIJ om in te gaan.
Dan moet ik in ieder geval ophouden met redeneren en proberen anderen te overtuigen.
Het strijden voor de waarheid, zonder nood, zou toch een ijver als van Jehu kunnen zijn!
En dat moet ontdekt worden. Hiermee heb ik, denk ik, genoeg gezegd.
Ik kan niet zeggen dat ik niet over strijd hoor, ik zie wel worstelingen, maar misschien ánders verwoord, daarom niet meteen herkend.
Re: Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
KloptZeeuw schreef:Ik hoor ook veel over worstelingen. Gelukkig maar. Ik denk dat DDD dan ook gelijk heeft, dat mensen soms onzeker worden gemaakt omdat hun geloof langs een soort standaard meetlat wordt gelegd. En in deze worsteling is er zoveel onmogelijkheid in de mens zelf, dat andere mensen deze worsteling vaak nog moeilijker kunnen maken. Simpel gezegd: wordt een plantje van geloof, van water voorzien of door een snoeischaar behandeld.liz boer schreef:Ook al ben ik het volkomen eens dat de strijd persoonlijk is staat er niet: strijd GIJ om in te gaan, maar: Lucas 13: 24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;-DIA- schreef:Wee de prediker die een mens rust geeft op en niet houdbare grond.
Maar tevens: wee de mens, doe op zo'n grote zaligheid geen acht neemt.
Gaat er dan iemand vrijuit?
Hebben we dan zo ons eigen vonnis getekend?
Is de nood echt nood, besproken houdbare nood, of ingeleefde en niet houdbare nood?
Ik geloof toch dat het niet zo goed met ons is als we geen onhoudbare nood kennen.
Ik hoorde bekende dominee zeggen: Spreek ik nu een vreemde taal?
We horen weinig over nood.
Dat is het eerste waar ik en iedereen wel eens ernstig over mag/mogen nadenken, en tot onszelf inkeren. De strijd is in de eerste plaats persoonlijk: Strijdt GIJ om in te gaan.
Dan moet ik in ieder geval ophouden met redeneren en proberen anderen te overtuigen.
Het strijden voor de waarheid, zonder nood, zou toch een ijver als van Jehu kunnen zijn!
En dat moet ontdekt worden. Hiermee heb ik, denk ik, genoeg gezegd.
Ik kan niet zeggen dat ik niet over strijd hoor, ik zie wel worstelingen, maar misschien ánders verwoord, daarom niet meteen herkend.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
Dat heeft dan weer het gevaar in zich dat het hele geloofsgebeuren iets psychologisch wordt. Hoe onderscheid je zo een mentale depressie van niet houdbare nood?-DIA- schreef:Wee de prediker die een mens rust geeft op en niet houdbare grond.
Maar tevens: wee de mens, doe op zo'n grote zaligheid geen acht neemt.
Gaat er dan iemand vrijuit?
Hebben we dan zo ons eigen vonnis getekend?
Is de nood echt nood, besproken houdbare nood, of ingeleefde en niet houdbare nood?
Ik geloof toch dat het niet zo goed met ons is als we geen onhoudbare nood kennen.
Ik hoorde bekende dominee zeggen: Spreek ik nu een vreemde taal?
We horen weinig over nood.
Dat is het eerste waar ik en iedereen wel eens ernstig over mag/mogen nadenken, en tot onszelf inkeren. De strijd is in de eerste plaats persoonlijk: Strijdt GIJ om in te gaan.
Dan moet ik in ieder geval ophouden met redeneren en proberen anderen te overtuigen.
Het strijden voor de waarheid, zonder nood, zou toch een ijver als van Jehu kunnen zijn!
En dat moet ontdekt worden. Hiermee heb ik, denk ik, genoeg gezegd.
Re: Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
Dat zeggen ze allemaal tegenwoordig (volgens een bekende dominee binnen de Gereformeerde Gemeenten, en hij zegt ook wat daarachter zit, maar kan ik beter niet zeggen, want je kunt hier niet met de oude leer komen, dan springt bijna iedereen als door een wesp gestoken in je nek)refo schreef: Dat heeft dan weer het gevaar in zich dat het hele geloofsgebeuren iets psychologisch wordt. Hoe onderscheid je zo een mentale depressie van niet houdbare nood?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
Ik denk dat het onderscheid ligt in het gegeven dat een niet-houdbare nood uitdrijft naar God.-DIA- schreef:Dat zeggen ze allemaal tegenwoordig (volgens een bekende dominee binnen de Gereformeerde Gemeenten, en hij zegt ook wat daarachter zit, maar kan ik beter niet zeggen, want je kunt hier niet met de oude leer komen, dan springt bijna iedereen als door een wesp gestoken in je nek)refo schreef: Dat heeft dan weer het gevaar in zich dat het hele geloofsgebeuren iets psychologisch wordt. Hoe onderscheid je zo een mentale depressie van niet houdbare nood?
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
Precies: Paulus schrijft in 2 Korinthe 7 vers 10: Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood.eilander schreef:Ik denk dat het onderscheid ligt in het gegeven dat een niet-houdbare nood uitdrijft naar God.-DIA- schreef:Dat zeggen ze allemaal tegenwoordig (volgens een bekende dominee binnen de Gereformeerde Gemeenten, en hij zegt ook wat daarachter zit, maar kan ik beter niet zeggen, want je kunt hier niet met de oude leer komen, dan springt bijna iedereen als door een wesp gestoken in je nek)refo schreef: Dat heeft dan weer het gevaar in zich dat het hele geloofsgebeuren iets psychologisch wordt. Hoe onderscheid je zo een mentale depressie van niet houdbare nood?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden!
Een niet-houdbare nood is niet te maken. Maar het stelt je wel schuldig. Het gaat niet om een psychiatrische afwijking, maar, zoals wel meer is opgemerkt, het kan er wel eens langs gaan. Als gevoeld wordt hoe ik ervoor sta. Maar als ik daar overheen ga leven is het wel makkelijk. Of zeg ik het verkeerd. We kunnen op een plek gebracht worden dat we niet meer anders willen dan God. En Zijn Recht gaan billijken. Ik denk dat de mens van nature nooit uit zichzelf op die plek komt. En ik kan er niet meer over zeggen, want dit vereist een bevindelijke beleving.eilander schreef:Ik denk dat het onderscheid ligt in het gegeven dat een niet-houdbare nood uitdrijft naar God.-DIA- schreef:Dat zeggen ze allemaal tegenwoordig (volgens een bekende dominee binnen de Gereformeerde Gemeenten, en hij zegt ook wat daarachter zit, maar kan ik beter niet zeggen, want je kunt hier niet met de oude leer komen, dan springt bijna iedereen als door een wesp gestoken in je nek)refo schreef: Dat heeft dan weer het gevaar in zich dat het hele geloofsgebeuren iets psychologisch wordt. Hoe onderscheid je zo een mentale depressie van niet houdbare nood?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??